Herz | 2019
Effect of novel oral anticoagulants on Hospital Anxiety and Depression Scale scores
Abstract
BackgroundThe negative impact of atrial fibrillation (AF) on health-related quality of life has been extensively documented. The aim of this study was to compare the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) scores of patients with non-valvular AF during warfarin administration and after switching to novel oral anticoagulants (NOACs).MethodsThe study comprised 100 consecutive patients on warfarin treatment between July 2018 and January 2019 for whom a\xa0transition to NOACs was planned. All patients completed the HADS at the start of the study and at least 3\xa0months after that date.ResultsThe mean value of HADS-A (5.9\u202f±\u20092.1 vs. 4.4\u202f±\u20091.6, p\u202f<\u20090.001) and HADS-D (4.4\u202f±\u20091.7 vs. 3.7\u202f±\u20091.4, p\u202f<\u20090.001) scores was significantly higher in patients when they used warfarin than when they switched to NOACs. Analysis revealed that there was a\xa0significant correlation between HADS-A and HADS-D scores with age and history of bleeding (p\u202f<\u20090.001). The highest scores were found for patients with a\xa0history of bleeding and age ≥75\xa0years (p\u202f<\u20090.001).ConclusionOur study demonstrates that patients with nonvalvular AF under treatment with NOACs had lower HADS-A and HADS-D scores compared with patients on warfarin treatment. These findings suggest that NOACs may increase the quality of life and decrease morbidity and mortality by reducing anxiety and depression.ZusammenfassungHintergrundDer negative Einfluss von Vorhofflimmern (VF) auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität ist ausführlich dokumentiert worden. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Punktwerte in der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) von Patienten mit nichtvalvulärem VF unter Warfaringabe und nach Wechsel zu neuen oralen Antikoagulanzien (NOAK) zu vergleichen.MethodenDiese Studie umfasst 100 Patienten unter Therapie mit Warfarin, die sich zwischen Juli 2018 und Januar 2019 konsekutiv vorstellten und bei denen eine Umstellung auf NOAK geplant war. Alle Patienten füllten die HADS zu Beginn der Studie und mindestens 3\xa0Monate später aus.ErgebnisseDer Mittelwert der Punktwerte für die HADS-A (5,9\u202f±\u20092,1 vs. 4,4\u202f±\u20091,6; p\u202f<\u20090,001) und HADS-D (4,4\u202f±\u20091,7 vs. 3,7\u202f±\u20091,4; p\u202f<\u20090,001) war bei Patienten unter Warfarin signifikant höher als beim Wechsel zu NOAK. Die Auswertung ergab, dass eine signifikante Korrelation zwischen den Punktwerten für HADS-A bzw. HADS-D und dem Alter sowie der Anamnese in Bezug auf Blutungen bestand (p\u202f<\u20090,001). Die höchsten Werte fanden sich bei Patienten mit Blutungen in der Anamnese und einem Alter ≥75\xa0Jahre (p\u202f<\u20090,001).SchlussfolgerungDie vorliegende Studie ergab, dass Patienten mit nichtvalvulärem VF unter Therapie mit NOAK niedrigere Punktwerte für HADS-A und HADS-D aufwiesen als Patienten unter Behandlung mit Warfarin. Diese Ergebnisse liefern einen Hinweis darauf, dass NOAK möglicherweise durch eine Verminderung von Angst und Depression die Lebensqualität steigern und Morbidität sowie Mortalität senken können.