Strahlentherapie und Onkologie | 2019

Low-dose total skin electron beam therapy: Quality of life improvement and clinical impact of maintenance and adjuvant treatment in patients with mycosis fungoides or Sezary syndrome

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Abstract


Purpose Total skin electron beam therapy (TSEBT) has proved to be a\xa0safe and effective treatment for cutaneous T‑cell lymphomas. Here, we examined the impact of this treatment on patient quality of life and outcome. Patients and methods Forty-four patients with mycosis fungoides (MF) or Sezary syndrome (SS) received 48\xa0TSEBT courses with a\xa0median dose of 12\u202fGy within the past 8\xa0years at our institute. Patient and treatment characteristics for these cases as well as the impact of TSEBT on quality of life and duration of response were retrospectively analyzed and compared. Results The median modified Severity-Weighted Assessment Tool score before the start of TSEBT was 44. The overall response rate was 88%, with a\xa0complete response (CR) rate of 33%. The median follow-up period was 13\xa0months. The median duration of response (DOR) and progression-free survival (PFS) for the entire cohort were 10\xa0months and 9\xa0months, respectively. Patient-reported symptom burden was measured with the Dermatological Life Quality Index and Skindex-29 questionnaires. The mean symptom reductions were 6\u202f±\u20098 ( P \u202f=\u20090.005) and 21\u202f±\u200924 ( P \u202f=\u20090.002), respectively. In the Functional Assessment of Cancer Therapy-General Assessment, significant improvements in the emotional ( P \u202f=\u20090.03) domains were observed after TSEBT. Patients who received maintenance or adjuvant treatments had a\xa0longer PFS ( P \u202f=\u20090.01). Conclusion TSEBT improved disease symptoms and significantly improved emotional domains of patients’ quality of life in patients with MF or SS. In addition, our results indicate that maintenance or adjuvant therapy after TSEBT may improve the PFS. Fragestellung Die Ganzhautelektronenbestrahlung (TSEBT) ist ein sicheres und wirksames Verfahren für kutane T‑Zell-Lymphome. Hier untersuchten wir den Einfluss dieser Behandlung auf die Lebensqualität der Patienten und das Ergebnis. Patienten und Methoden Vierundvierzig Patienten mit Mycosis fungoides (MF) oder Sézary-Syndrom (SS) erhielten 48\xa0TSEBT-Durchläufe mit mittlerer Dosis von 12\u202fGy an unserem Institut. Patienten- und Behandlungscharakteristika für diese Fälle sowie der Einfluss von TSEBT auf die Lebensqualität und Remissionsdauer wurden retrospektiv analysiert und verglichen. Ergebnisse Der mittlere mSWAT-Wert (modified Severity-Weighted Assessment Tool) vor dem Start von TSEB betrug 44. Die Gesamtansprechrate betrug 88%, die Vollremissionsrate (CR) 33%. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 13\xa0Monate. Die mittlere Ansprechdauer (DOR) und das progressionsfreie Überleben (PFS) für die gesamte Kohorte betrugen jeweils 10\xa0Monate und 9\xa0Monate. Die vom Patienten berichtete Symptombelastung wurde mit dem Dermatological Life Quality Index und Skindex-29-Fragebögen gemessen. Die mittlere Symptomverbesserung betrug 6\u202f±\u20098 ( P \u202f=\u20090,005) bzw. 21\u202f±\u200924 ( P \u202f=\u20090,002). Bei der Bewertung der funktionalen Beurteilung der Krebstherapie nach allgemeinen Indikatoren wurden nach TSEBT signifikante Verbesserungen in den emotionalen ( P \u202f=\u20090,03) Domänen beobachtet. Patienten, die eine Erhaltungstherapie erhielten, hatten längere PFS ( P \u202f=\u20090,01). Schlussfolgerung Die TSEBT verbesserte die Krankheitssymptome und die emotionalen Bereiche der Lebensqualität von Patienten mit MF oder SS. Darüber hinaus zeigen unsere Ergebnisse, dass die Erhaltungstherapie nach TSEBT die PFS verbessern kann.

Volume 196
Pages 77-84
DOI 10.1007/s00066-019-01517-7
Language English
Journal Strahlentherapie und Onkologie

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