Manuelle Medizin | 2021

Manual therapy of infants with postural and movement asymmetries and positional preference

 
 
 
 
 
 

Abstract


Background There are different therapeutic approaches to persistent positional preference (kinematic imbalance due to suboccipital strain, KISS) in infants. There are no evidence-based or controlled studies investigating the effect of manual medicine treatment in children aged 3–6\xa0months, particularly in combination with a\xa0home exercise programme. The presented monocentric study on one-time manual medicine treatment of infants aged 14–24\xa0exhibiting these symptoms aims to close this gap. Methods This study comprises a\xa0controlled double-blind trial and per-protocol-analysis. Primary outcome was the 4-item symmetry score (4–17\xa0points). The second measurement was performed after 4–6\xa0weeks. Results A total of 62\xa0infants were treated and evaluated (mean age 17\xa0weeks). The intervention and control groups started with a\xa0symmetry score of 12.9\u202f±\u20092.1 and 12.5\u202f±\u20091.7\xa0points, respectively. In the intervention group the score improved by 4.9\u202f±\u20092.4 to 8.0\u202f±\u20092.7\xa0points, in the control group it improved by 2.9\u202f±\u20092.9 to 9.6\u202f±\u20093.0\xa0points. The difference between the groups was statistically significant ( p \u202f=\u20090.03). Both groups had significantly better values over time ( p \u202f<\u202f0.001). No adverse events or side effects were observed. Conclusion Manual medicine treatment of infants with postural and movement asymmetries as well as positional preference in combination with a\xa0home exercise programme is superior to a\xa0home exercise programme alone. Both treatment concepts achieved significant improvements. However, the manual medicine treatment played an important role in reducing the symmetry score value for the affected children, such they were no longer in need of treatment. Hintergrund Für die Therapie von infantilen Haltungs- und Bewegungsasymmetrien („kinematic imbalance due to suboccipital strain“, KISS) werden verschiedene Behandlungskonzepte diskutiert. Die Wirksamkeit von manualmedizinischen Interventionen bei Säuglingen im Alter von 3–6\xa0Monaten ist dabei noch nicht evidenzbasiert oder in kontrollierten Studien untersucht worden, insbesondere in Kombination mit einem häuslichen Übungsprogramm. Die vorliegende monozentrische Studie zur manualmedizinischen Einmalbehandlung von entsprechend symptomatischen Säuglingen im Alter von 14–24\xa0Wochen soll diese Lücke schließen. Studiendesign Es handelte sich um eine kontrollierte Doppelblindstudie mit Per-Protokoll-Analyse. Als primärer Messparameter wurde ein 4‑Item-Symmetriescore (4–17\xa0Punkte) verwendet. Die zweite Messung erfolgte 4–6\xa0Wochen nach der Intervention. Ergebnisse Es wurden 62\xa0Säuglinge behandelt und ihre Daten ausgewertet (Durchschnittsalter: 17\xa0Wochen). Beide Gruppen starteten mit einem Symmetriescore von 12,9\u202f±\u20092,1 bzw. 12,5\u202f±\u20091,7 Punkten. Die Interventionsgruppe verbesserte ihren Score um 4,9\u202f±\u20092,4 auf 8,0\u202f±\u20092,7\xa0Punkte. Die Kontrollgruppe verbesserte sich um 2,9\u202f±\u20092,9 auf 9,6\u202f±\u20093,0\xa0Punkte. Der Unterschied zwischen den Gruppen war statistisch signifikant ( p \u202f=\u20090,03). Beide Gruppen wiesen signifikant bessere Werte im Verlauf auf ( p \u202f<\u202f0,001). Es wurden keine unerwünschten Wirkungen oder Nebenwirkungen beobachtet. Schlussfolgerung Die manualmedizinische Behandlung von Säuglingen mit Haltungs- und Bewegungsasymmetrien sowie Lagepräferenz in Kombination mit einem häuslichen Übungsprogramm ist einem alleinigen häuslichen Übungsprogramm überlegen. Beide Therapiekonzepte erzielten signifikante Verbesserungen. Die manualmedizinische Behandlung trug jedoch wesentlich dazu bei, dass der Symmetriescore bei den betroffenen Kindern sich so weit reduzierte, dass sie nicht mehr behandlungsbedürftig waren.

Volume None
Pages 1-11
DOI 10.1007/s00337-020-00760-9
Language English
Journal Manuelle Medizin

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