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Featured researches published by A. Pielen.


Ophthalmologe | 2016

[Intraoperative real-time OCT in macular surgery].

Lars-Olof Hattenbach; Carsten Framme; B. Junker; A. Pielen; H. Agostini; M. Maier

BACKGROUND Spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope. OBJECTIVE To investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders. METHODS A review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery. RESULTS Intraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers. CONCLUSION Intraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.ZusammenfassungHintergrundDie Spektral-Domänen optische Kohärenztomographie (SD-OCT) ist für die perioperative Diagnostik in der chirurgischen Therapie von Erkrankungen des vitreomakulären Interface von zentraler Bedeutung. Die hochauflösende Bildgebung der SD-OCT stellt feinste anatomische Strukturen hochauflösend dar und prädestiniert dieses bildgebende Verfahren auch für den intraoperativen Einsatz.FragestellungUntersucht werden die Anwendbarkeit und der tatsächliche Nutzen der derzeit verfügbaren intraoperativen Echtzeit-OCT (iOCT)-Technik im Hinblick auf eine Verbesserung chirurgischer Strategien zur Behandlung von Erkrankungen des vitreomakulären Interface.MethodenAnhand einer Literaturrecherche sowie eigener, durch systematische Evaluation gewonnener Daten werden Anwendungsmöglichkeiten der iOCT-Technik und der derzeitige Nutzen für die epiretinale Makulachirurgie analysiert.ErgebnisseMit der iOCT können epiretinale Membranen gezielt dargestellt und die chirurgische Entfernung von Glaskörperkollagenadhäsionen und pathologisch veränderter Membrana limitans interna während des Eingriffs überprüft werden. Dabei kommen auch morphologische Befunde zur Darstellung, die bisher nicht detektiert werden konnten und einen Einfluss auf die intraoperative Entscheidungsfindung haben. Die Durchführung eines Membranpeelings ohne Überprüfung durch Anfärben ist in ausgewählten Fällen möglich, eine permanente Kontrolle der Bewegung chirurgischer Instrumente hingegen nur eingeschränkt umsetzbar.SchlussfolgerungenDie iOCT eignet sich hervorragend zur hochauflösenden Darstellung der Effekte vitreoretinalchirurgischer Eingriffe auf epiretinale und retinale Strukturen und schließt eine wesentliche Lücke der Diagnostik und Identifizierung prognostischer Faktoren von Erkrankungen des vitreomakulären Interface. Eine permanente OCT-gesteuerte Kontrolle chirurgischer Manöver lässt sich mit dem derzeitigen Stand der Technik nur bedingt erreichen.AbstractBackgroundSpectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope.ObjectiveTo investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders.MethodsA review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery.ResultsIntraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers.ConclusionIntraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.


Ophthalmologe | 2016

Intraoperative Echtzeit-OCT in der Makulachirurgie

Lars-Olof Hattenbach; Carsten Framme; B. Junker; A. Pielen; H. Agostini; M. Maier

BACKGROUND Spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope. OBJECTIVE To investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders. METHODS A review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery. RESULTS Intraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers. CONCLUSION Intraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.ZusammenfassungHintergrundDie Spektral-Domänen optische Kohärenztomographie (SD-OCT) ist für die perioperative Diagnostik in der chirurgischen Therapie von Erkrankungen des vitreomakulären Interface von zentraler Bedeutung. Die hochauflösende Bildgebung der SD-OCT stellt feinste anatomische Strukturen hochauflösend dar und prädestiniert dieses bildgebende Verfahren auch für den intraoperativen Einsatz.FragestellungUntersucht werden die Anwendbarkeit und der tatsächliche Nutzen der derzeit verfügbaren intraoperativen Echtzeit-OCT (iOCT)-Technik im Hinblick auf eine Verbesserung chirurgischer Strategien zur Behandlung von Erkrankungen des vitreomakulären Interface.MethodenAnhand einer Literaturrecherche sowie eigener, durch systematische Evaluation gewonnener Daten werden Anwendungsmöglichkeiten der iOCT-Technik und der derzeitige Nutzen für die epiretinale Makulachirurgie analysiert.ErgebnisseMit der iOCT können epiretinale Membranen gezielt dargestellt und die chirurgische Entfernung von Glaskörperkollagenadhäsionen und pathologisch veränderter Membrana limitans interna während des Eingriffs überprüft werden. Dabei kommen auch morphologische Befunde zur Darstellung, die bisher nicht detektiert werden konnten und einen Einfluss auf die intraoperative Entscheidungsfindung haben. Die Durchführung eines Membranpeelings ohne Überprüfung durch Anfärben ist in ausgewählten Fällen möglich, eine permanente Kontrolle der Bewegung chirurgischer Instrumente hingegen nur eingeschränkt umsetzbar.SchlussfolgerungenDie iOCT eignet sich hervorragend zur hochauflösenden Darstellung der Effekte vitreoretinalchirurgischer Eingriffe auf epiretinale und retinale Strukturen und schließt eine wesentliche Lücke der Diagnostik und Identifizierung prognostischer Faktoren von Erkrankungen des vitreomakulären Interface. Eine permanente OCT-gesteuerte Kontrolle chirurgischer Manöver lässt sich mit dem derzeitigen Stand der Technik nur bedingt erreichen.AbstractBackgroundSpectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope.ObjectiveTo investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders.MethodsA review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery.ResultsIntraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers.ConclusionIntraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.


Ophthalmologe | 2010

Perioperative conversion of oral anticoagulants to heparin (bridging) in ophthalmic medicine

Nicolas Feltgen; A. Pielen; Lars-Olof Hattenbach; U. Geisen; J. Heinz

ZusammenfassungBei ophthalmologischen Eingriffen in Tropfanästhesie ist eine Umstellung von der oralen Antikoagulation auf Heparin nur in Ausnahmen erforderlich. Bei Eingriffen mit erhöhter Blutungsgefahr ist sie jedoch unumgänglich. Dabei muss der jeweilige Therapieplan immer das thromboembolische Risiko gegen das Blutungsrisiko beim einzelnen Patienten abwägen. Eine enge Zusammenarbeit des operierenden Augenarztes mit dem betreuenden Hausarzt und ggf. einem Hämostaseologen ist Voraussetzung, dass das Risiko für den Patienten sowohl für Blutungen, aber auch für thromboembolischen Komplikationen auf ein Minimum reduziert wird.AbstractSince topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patient’s Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.Since topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patients Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.


Ophthalmologe | 2010

Perioperative Umstellung von oralen Antikoagulanzien auf Heparin in der Augenheilkunde (Bridging)

Nicolas Feltgen; A. Pielen; Lars-Olof Hattenbach; U. Geisen; J. Heinz

ZusammenfassungBei ophthalmologischen Eingriffen in Tropfanästhesie ist eine Umstellung von der oralen Antikoagulation auf Heparin nur in Ausnahmen erforderlich. Bei Eingriffen mit erhöhter Blutungsgefahr ist sie jedoch unumgänglich. Dabei muss der jeweilige Therapieplan immer das thromboembolische Risiko gegen das Blutungsrisiko beim einzelnen Patienten abwägen. Eine enge Zusammenarbeit des operierenden Augenarztes mit dem betreuenden Hausarzt und ggf. einem Hämostaseologen ist Voraussetzung, dass das Risiko für den Patienten sowohl für Blutungen, aber auch für thromboembolischen Komplikationen auf ein Minimum reduziert wird.AbstractSince topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patient’s Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.Since topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patients Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.


Ophthalmologe | 2017

Erratum zu: Retinaler Arterienverschluss

Nicolas Feltgen; A. Pielen

initiatedopen-label clinical trial of vismodegib as a neoadjuvant to surgery for high-risk basal cell carcinoma. JAmAcadDermatol71(5):904–911e1 51. Sand M, Bechara FG, Gambichler T, Sand D, Friedlander MR, Bromba M et al (2016) Nextgeneration sequencingof thebasal cell carcinoma miRNome and a description of novel microRNA candidates under neoadjuvant vismodegib therapy: An integrative molecular and surgical casestudy.AnnOncol27(2):332–338 52. BilsingB,AngerB,Meyer F (2015)Medical rehabilitation in gastrointestinal oncology. Zentralbl Chir 140(4):382–389 53. Zeissig SR, Singer S, Koch L, Blettner M, Arndt V (2015) Utilisation of psycho-oncological services in hospitals and outpatient counselling centres by survivors of breast, colon and prostate cancer. Psychother Psychosom Med Psychol 65(5):177–182 54. Singer S, Danker H, Briest S, Dietrich A, Dietz A, Einenkel Jetal (2014)Effectofastructuredpsychooncological screening and treatment model on mental health in cancer patients (STEPPEDCARE): Studyprotocol for a cluster randomizedcontrolled trial. Trials15(1):. doi:10.1186/1745-6215-15-482 Ophthalmologe 2017 · 114:233 DOI 10.1007/s00347-017-0479-x Online publiziert: 26. Februar 2017 Springer Medizin Verlag GmbH 2017


Ophthalmologe | 2016

Intraoperative Echtzeit-OCT in der Makulachirurgie@@@Intraoperative real-time OCT in macular surgery

Lars-Olof Hattenbach; Carsten Framme; B. Junker; A. Pielen; H. Agostini; M. Maier

BACKGROUND Spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope. OBJECTIVE To investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders. METHODS A review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery. RESULTS Intraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers. CONCLUSION Intraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.ZusammenfassungHintergrundDie Spektral-Domänen optische Kohärenztomographie (SD-OCT) ist für die perioperative Diagnostik in der chirurgischen Therapie von Erkrankungen des vitreomakulären Interface von zentraler Bedeutung. Die hochauflösende Bildgebung der SD-OCT stellt feinste anatomische Strukturen hochauflösend dar und prädestiniert dieses bildgebende Verfahren auch für den intraoperativen Einsatz.FragestellungUntersucht werden die Anwendbarkeit und der tatsächliche Nutzen der derzeit verfügbaren intraoperativen Echtzeit-OCT (iOCT)-Technik im Hinblick auf eine Verbesserung chirurgischer Strategien zur Behandlung von Erkrankungen des vitreomakulären Interface.MethodenAnhand einer Literaturrecherche sowie eigener, durch systematische Evaluation gewonnener Daten werden Anwendungsmöglichkeiten der iOCT-Technik und der derzeitige Nutzen für die epiretinale Makulachirurgie analysiert.ErgebnisseMit der iOCT können epiretinale Membranen gezielt dargestellt und die chirurgische Entfernung von Glaskörperkollagenadhäsionen und pathologisch veränderter Membrana limitans interna während des Eingriffs überprüft werden. Dabei kommen auch morphologische Befunde zur Darstellung, die bisher nicht detektiert werden konnten und einen Einfluss auf die intraoperative Entscheidungsfindung haben. Die Durchführung eines Membranpeelings ohne Überprüfung durch Anfärben ist in ausgewählten Fällen möglich, eine permanente Kontrolle der Bewegung chirurgischer Instrumente hingegen nur eingeschränkt umsetzbar.SchlussfolgerungenDie iOCT eignet sich hervorragend zur hochauflösenden Darstellung der Effekte vitreoretinalchirurgischer Eingriffe auf epiretinale und retinale Strukturen und schließt eine wesentliche Lücke der Diagnostik und Identifizierung prognostischer Faktoren von Erkrankungen des vitreomakulären Interface. Eine permanente OCT-gesteuerte Kontrolle chirurgischer Manöver lässt sich mit dem derzeitigen Stand der Technik nur bedingt erreichen.AbstractBackgroundSpectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) has become a standard diagnostic tool in the surgical management of vitreomacular interface disorders. The high-resolution cross-sectional information obtained from SD-OCT is a perfect complement to vitreoretinal surgery. It provides detailed intraoperative anatomical views that are not possible with a microscope.ObjectiveTo investigate the value of intraoperative real-time OCT with respect to improvement of surgical techniques in the management of vitreomacular disorders.MethodsA review of the current literature was conducted and an analysis of own systematically evaluated data was included to provide a comprehensive overview of potential applications for the clinical use of intraoperative real-time OCT in macular surgery.ResultsIntraoperative real-time OCT can provide detailed visualization of epiretinal membranes and help to identify whether complete membrane removal has been achieved following surgery. In addition, it can provide qualitative and quantitative information that has previously not been available and assist in surgical decision-making. Intraoperative real-time OCT allows membrane peeling to be performed in selected cases without using retinal dyes, whereas it is not ideal for accurately guiding the surgeon while performing maneuvers.ConclusionIntraoperative real-time OCT provides high-resolution visualization of the effects of surgical maneuvers on the microarchitecture of the retina and surrounding tissues and will fill a gap in the understanding of the pathophysiology and prognostic factors of vitreomacular disorders; however, with currently available systems, accurate intraoperative real-time guidance of surgical maneuvers is hindered by several limiting factors.


Ophthalmologe | 2010

Perioperative Umstellung von oralen Antikoagulanzien auf Heparin in der Augenheilkunde (Bridging)@@@Perioperative conversion of oral anticoagulants to heparin (bridging) in ophthalmic medicine

Nicolas Feltgen; A. Pielen; Lars-Olof Hattenbach; U. Geisen; J. Heinz

ZusammenfassungBei ophthalmologischen Eingriffen in Tropfanästhesie ist eine Umstellung von der oralen Antikoagulation auf Heparin nur in Ausnahmen erforderlich. Bei Eingriffen mit erhöhter Blutungsgefahr ist sie jedoch unumgänglich. Dabei muss der jeweilige Therapieplan immer das thromboembolische Risiko gegen das Blutungsrisiko beim einzelnen Patienten abwägen. Eine enge Zusammenarbeit des operierenden Augenarztes mit dem betreuenden Hausarzt und ggf. einem Hämostaseologen ist Voraussetzung, dass das Risiko für den Patienten sowohl für Blutungen, aber auch für thromboembolischen Komplikationen auf ein Minimum reduziert wird.AbstractSince topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patient’s Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.Since topical anesthesia was introduced in ophthalmic surgery, anticoagulation therapy can often be used in patients with thromboembolic risk. But some surgical procedures with an increased risk for intraoperative bleeding necessitate changing a patients Coumadin therapy to heparin. To reduce intraoperative bleeding and perioperative thromboembolic complications, ophthalmologists and referring general practitioners should cooperate closely.


Ophthalmologe | 2016

Intraoperative optische Kohärenztomographie bei Ablatio retinae

B. Junker; M. Maier; H. Agostini; Lars-Olof Hattenbach; A. Pielen; Carsten Framme


Ophthalmologe | 2016

Intraoperative optical coherence tomography in retinal detachment

B. Junker; M. Maier; H. Agostini; Lars-Olof Hattenbach; A. Pielen; Carsten Framme


Ophthalmologe | 2011

Ocular ischemic syndrome

A. Pielen; Junker B; Goldammer L; Schumacher M; Nicolas Feltgen

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