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Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

Beobachtung von Ödemen in der weißen Substanz während postoperativer Hirnbestrahlung

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh

BACKGROUND The aim of our study was to determine on CT whether a relation exists between a radiation-induced brain edema, treated with diuretics and its corresponding Houndsfield Units (HU). PATIENTS AND METHODS Seventy-five patients (age 20 to 65 years, suffering from headaches but without hypertension brain tumors or cerebral arteriosclerosis were examined as a reference group. Three slices with 8 mm thickness, 24 mm apart in the upper, middle and lower third of the brain were obtained to measure the HU of the white matter. The second group consisted of 20 patients with brain tumors, which underwent brain surgery. HU of the white matter were measured before radiation and after 10, 20, 30, 40 and 50 Gy. If a reduction in density was detected, diuretic therapy with 40 mg furosemide per o.s. was initiated. If no increase in density was found on follow-up additional therapy with glycerine (4.5 g/kg body weight) was started. In this cases follow-up was on day 4 after initiation of diuretics. If clinical symptoms suggested an increasing in intracranial pressure, CT-examination was performed immediately. Therapy was started according to measurement results. The third group consisted of 64 patients with brain tumors, that underwent postsurgical radiation therapy. Prior to radiation therapy 40 mg furosemide per o.s. were given. CT-examinations, intensified diuretic therapy and follow-up examinations were performed as in group 2. If, despite therapy, the HU decreased, infusion of mannites was added. The second and third group of patients received radiation therapy with telecobalt and/or a linear accelerator (6 and 9 MeV X-ray). RESULTS In the first group white matter density was > 30 HU. In the second group white matter density was between 25 and 29 HU prior to diuretic therapy. Under 25 HU a continuous headache, vertigo and confusion ensued. Diuretic therapy was intensified until the measured values reached 25 to 29 HU. Forty-seven of 64 patients in the third group had 25 to 29 HU prior to radiation therapy. Despite prophylactic diuretic therapy in 28 cases density decreased to 20 to 24 HU. Improvement was achieved with an additional glycerine per o.s. The measured values reached again 25 to 29 HU. In 1 case the values dropped under 20 HU. Additional mannite infusion was necessary. In 17 of 64 patients white matter density was > 30 HU prior to radiation therapy, dropping to 25 to 29 HU during radiation. Prophylactic diuretic administration kept the values in this range. A correlation between age of the patient, radiation source, total dose, tumor histology and degree of change in HU was not found. CONCLUSION Measurements of HU can serve as a good indicator for spontaneous or diuretic induced changes of a white matter edema during radiation therapy.ZusammenfassungHintergrundZiel unserer Untersuchungen war es festzustellen, inwieweit man ein während einer postoperativen Hirnbestrahlung aufgetretenes Ödem und dessen Verlauf nach Diuretikagabe mit Hilfe von computertomograpisch ermittelten HE-Werten (Houndsfield-Einheiten) verfolgen kann.Patienten und MethodeIn der ersten Untersuchungsserie wurden bei 75 Patienten (Alter 20 bis 65 Jahre; Patientengruppe 1) mit Zephalalgie die HE-Werte der nativen unveränderten weißen Substanz, bestimmt. Es lagen weder Hypertonie, Gehirntumoren noch Zerebrosklerose vor. In dieser wie auch in der zweiten Patientengruppe wurden die HE-Werte mit Hilfe dreier Schnitte von 8 mm Schichtdicke und einem jeweiligen Abstand von 24 mm bestimmt. Die axialen Schnitte lagen im unteren, mittleren und oberen Drittel des Gehirns. In der zweiten Patientengruppe befanden sich 20 Patienten, mit operierten Gehirntumoren, bei denen vor Strahlentherapie und nach 10, 20, 30, 40 und 50 Gy die HE-Werte bestimmt wurden. War bei den CT-Untersuchungen eine Verringerung der HE-Werte festzustellen, so leiteten wir eine diuretische Behandlung mit 40 mg Furosemid per os ein. Konnte keine Verbesserung der Meßergebnisse festgestellt werden, wurden noch zusätzlich 4,5 g/kg KG Glyzerin per os verabreicht. In diesen Fällen fanden die Kontrolluntersuchungen am vierten Tag nach der eingeleiteten Diurese statt. Bei klinischen Anzeichen für eine Hirndrucksteigerung wurden sofort CT-Untersuchungen durchgeführt. Entsprechend der Meßergebnisse kamen die oben genannten Therapieschemata zur Anwendung. In der dritten Patientengruppe befanden sich 64 Patienten, die wegen eines Gehirntumors bereits operiert worden waren und nun einer postoperativen Radiatio unterzogen wurden. Sie bekamen gleich zu Beginn der Strahlentherapie prophylaktisch 40 mg Furosemid. Die Bestimmung der HE-Werte, die gegebenfalls notwendige Steigerung der Diuretika und auch die Kontrolluntersuchungen wurden, wie bereits in Gruppe 2 beschrieben, durchgeführt. Bei einer weiteren Verschlechterung der HE-Werte verabreichte man noch noch zusätzlich Mannit-Infusionslösung intravenös. In der zweiten und dritten Patientengruppe wurden die Bestrahlungen teils mit Telekobalt, teils mit Photonen eines Linearbeschleunigers (6 und 9 MeV) durchgeführt. Bei den CT-Untersuchungen kam ein Siemens Somatom CR (125 kV, 450 mAs) mit einer Scan-Zeit von 5 s zur Anwendung.ErgebnisseIn der ersten Patientengruppe stellten wir keine Werte unter 30 HE in der weißen Substanz fest. Die Werte der zweiten Patientengruppe bewegten sich ohne Diuretikagabe zu Beginn der Bestrahlung zwischen 25 und 29 HE. Bei einem Abfall unter 25 HE traten Dauerkopfschmerz, Schwindel und Querulanz auf. In diesen Fällen wurde die diuretische Behandlung so lange gesteigert, bis wieder Werte von 25 bis 29 HE vorlagen. In der dritten Patientengruppe stellten wir zu Beginn der Radiatio bei 47 von 64 Patienten Werte von 25 bis 29 HE fest. Obwohl jedem Patienten von Anfang an Furosemid verabreicht wurde, verringerten sich bei 28 Patienten die Werte auf 20 bis 24 HE. Eine Verbesserung konnte mit zusätzlicher Gabe von Glyzerin per os erreicht werden. Daraufhin pendelten sich die Werte auf 25 bis 29 HE ein. Lediglich in einem Fall fielen die Werte unter 20 HE. Hier war eine zusätzliche Gabe Mannit-Infusionslösung nötig. Die HE-Werte von 17 Patienten lagen vor der Bestrahlung >30, allerdings fielen sie während der Behandlung auf 25 bis 29 HE. Mit der prophylaktischen Gabe von Furosemid konnten sie in diesem Bereich gehalten werden. Ein direkter Zusammenhang zwischem dem, Alter des Patienten, der Art der Strahlenquelle, der applizierten Gesamtdosis, der Tumorhistologie und den HE-Veränderungen konnte nicht festgestellt werden.SchlußfolgerungMit der Bestimmung der HE-Werte während einer postoperativen Bestrahlung von Gehirntumoren ist eine spontane bzw. diuretisch induzierte Ödemveränderung in der weißen Substanz gut verfolgbar.AbstractBackgroundThe aim of our study was to determine on CT whether a relation exists between a radiation induced brain edema, treated with diuretics and its corresponding Houndsfield Units (HU).Patients and Method sSeventy-five patients (age 20 to 65 years, suffering from headaches but without hypertension, brain tumors or cerebral arteriosclerosis were examined as a reference group. Three slices with 8 mm thickness, 24 mm apart in the upper, middle, and lower third of the brain were obtained to measure the HU of the while matter. The second group consisted of 20 patients with brain tumors, which underwent brain surgery. HU of the white matter were measured before radiation and after 10, 20, 30, 40 and 50 Gy. If a reduction in density was detected, diuretic therapy with 40 mg furosemide per os was initiated. If no increase in density was found on follow-up additional therapy with glycerine (4.5 g/kg body weight) was started. In this cases follow-up was on day 4 after initiation of diuretics. If clinical symptoms suggested an increasing in intracranial pressure, CT-examination was performed immediately. Therapy was started according to measurement results. The third group consisted of 64 patients with brain tumors, that underwent postsurgical radiation therapy. Prior to radiation therapy 40 mg furosemide per os were given. CT-examinations, intensified diuretic therapy and follow-up examinations were performed as in group 2. If, despite therapy, the HU decreased, infusion of mannites was added. The second and third group of patients recieved radiation therapy with telecobalt and/or a linear accelerator (6 and 9 MeV X-ray).ResultsIn the first group white matter density was >30 HU. In the second group white matter density was between 25 and 29 HU prior to diuretic therapy. Under 25 HU a continuous headache, vertigo and confusion ensued. Diuretic therapy was intensified until the measured values reached 25 to 29 HU. Forty-seven of 64 patients in the third group had 25 to 29 HU prior, to radiation therapy. Despite prophylactic diuretic therapy in 28 cases density decreased to 20 to 24 HU. Improvement was achieved with an additional glycerine per os. The measured values reached again 25 to 29 HU. In 1 case the values dropped under 20 HU. Additional mannite infusion was necessary. In 17 of 64 patients white matter density was >30 HU prior to radiation therapy, dropping to 25 to 29 HU during radiation. Prophylactic diuretic administration kept the values in this range. A correlation between age of the patient, radiation source, total dose, tumor histology and degree of change in HU was not found.ConclusionMeasurements of HU can serve as a good indicator for spontaneous or diuretic induced changes of a white matter edema during radiation therapy.


Strahlentherapie Und Onkologie | 1997

Volumenveränderung der Halslymphknotenmetastasen bei Kopf-Hals-Tumoren

G. Liszka; U. Thalacker; A. Somogyi; G. Németh

AIM This work is engaged with the volume change of neck lymph node metastasis of malignant tumors in the head-neck region during radiotherapy. PATIENTS AND METHOD In 54 patients with head and neck tumors, the volume of neck lymph nodes before and after radiation was measured. The volumetry was done with CT planimetry. The total dose was 66 Gy (2 Gy/d) telecobalt from 2 lateral opponated fields. The time of volume change could be defined with measuring of the half-time and the doubling-time by the help of Schwartz formula. RESULTS After 10 Gy the volume diminution was about 20% and half-time 24 to 26 days. Afterwards the time of volume diminution picked up speed and finally achieved 60 to 72%. Meanwhile the half-time decreased to the half value. The result was independent of the site of primary tumor, the patients sex and age. CONCLUSION In our opinion the effectivity of radiotherapy can best be judged with defining of the volume change of lymph nodes of the neck.ZusammenfassungZielDiese Arbeit beschäftigt sich mit der Volumenveränderung von Halslymphknotenmetastasen maligner Tumoren im Kopf-Hals-Bereich während einer strahlentherapeutischen Behandlung.Patienten und MethodeBei 54 Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren wurde das Volumen der Halslymphknotenmetastasen vor und nach Strahlenbehandlung (bei sieben Patienten auch nach 10 Gy) bestimmt. Der Primärtumor war in allen Fällen ein Plattenepithelkarzinom. Zur Bestimmung des Volumens der Lymphknotenmetastasen bietet sich als genauestes bildgebendes Verfahren die CT-Planimetrie an. Jeder Patient wurde mit Telekobalt über zwei opponierende laterale Felder bis zu einer Gesamtdosis von 66 Gy (tägliche Einzeldosis 2 Gy) bestrahlt. Die Dynamik der durch die Bestrahlung hervorgerufenen Volumenveränderung wurde mit Hilfe der Halbwerts- bzw. Verdoppelungszeit nach der Formel von Schwartz berechnel.ErgebnisseNach 10 Gy betrug die Volumenverkleinerung etwa 20%, die Halbwertszeit 24 bis 26 Tage. Danach beschleunigte sich die Volumenverkleinerung und erreichte zuletzt 60 bis 72%. Die Halbwertszeit verringerte sich auf etwa die Hälfte. Das Ausmaß der Volumenverkleinerung war unbhängig von Sitz des Primärtumors, Geschlecht und Alter des Patienten.SchlußfolgerungLaut Meinung der Autoren kann die Wirksamkeit der Strahlentherapie am besten mit der Bestimmung der Volumenveränderung der Halslymphknotenmetastasen bewertet werden. Die beste Methode der Volumenbestimmung ist die CT-Planimetrie.AbstractAimThis work is engaged with the volume change of neck lymph node metastasis of malignant tumors in the head-neck region during radiotherapy.Patients and MethodIn 54 patients with head and neck tumors, the volume of neck lymph nodes before and after radiation was measured. The volumetry was done with CT planimetry. The total dose was 66 Gy (2 Gy/d) telecobalt from 2 lateral opponated fields. The time of volume change could be defined with measuring of the halftime and the doubling-time by the help of Schwartz formula.ResultsAfter 10 Gy the volume diminution was about 20% and half-time 24 to 26 days. Afterwards the time of volume diminution picked up speed and finally achieved 60 to 72%. Meanwhile the half-time decreased to the half value. The result was independent of the site primary tumor, the patient’s sex and age.ConclusionIn our opinion the effectivity of radiotherapy can best be judged with defining of the volume change of lymph nodes of the neck.


Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

The observation of edema in the substantia alba during postoperative brain irradiation. The role of computed tomographic studies

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh


Strahlentherapie Und Onkologie | 1997

[Volume changes to the neck lymph node metastases in head-neck tumors. The evaluation of radiotherapeutic treatment success].

G. Liszka; U. Thalacker; A. Somogyi; G. Németh


European Journal of Cancer | 1999

Radiotherapy and its results as concerns nasopharynx carcinoma at the National Institute of Oncology in Budapest

E. Lengyel; A. Somogyi; Gy. Németh


European Journal of Cancer | 1999

Biological evaluation on short course conformal radiotherapy of malignant gliomas

L.C. Mangel; T. Kiss; Á. Horváth; Z. Skriba; A. Somogyi; Gy. Németh


Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

Beobachtung von demen in der weien Substanz whrend postoperativer Hirnbestrahlung

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh


Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

The role of computed tomography in evaluation of a white matter edema during postoperative brain radiation therapy: Die Rolle computertomographischer Untersuchungen

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh


Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

Beobachtung von odemen in der weissen substanz wahrend postoperativer hirnbestrahlung: Die rolle computertomographischer untersuchungen

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh


Strahlentherapie Und Onkologie | 1998

Beobachtung von Ödemen in der weißen Substanz während postoperativer Hirnbestrahlung : Die Rolle computertomographischer Untersuchungen (Originalarbeit)

U. Thalacker; G. Liszka; A. Somogyi; G. Németh

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