Albrecht W Mondorf
Goethe University Frankfurt
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Albrecht W Mondorf.
Protides of the biological fluids | 1982
H. Hess; Jürgen E. Scherberich; Albrecht W Mondorf; Wilhelm Schoeppe; U. Alheid; T. Senge; F.W. Falkenberg; S. Biermann; T. Waks
Abstract In our study we have immunized Balb/c mice by 4 - 8 injections of purified human renal adenocarcinoma plasma membranes emulsified with CFA. Fusion of spleen cells and X63-Ag 8.653 plasmocytoma cells was performed according to standard protocol. Hybridomas were screened by indirect immunofluorescence on tissue slices containing normal kidney tissue in addition to carcinoma tissue. Most of the positive hybridomas secreted antibodies to antigens in the tumour and the normal kidney or antigens in normal kidney alone. However antigens recognized by some of the monoclonal antibodies obtained in two separate fusions are present in the tumour in higher density than in the normal kidney tissue.
Infection | 1981
Albrecht W Mondorf
SummaryThe elimination of alanine-aminopeptidase (AAP), a marker enzyme of the brush border membrane of the human kidney cortex, in the urine was used to evaluate tubular damage caused by various aminoglycosides and cephalosporins, used alone or in combination, and also by cephalosporins in combination with loup diuretics. Aminoglycosides caused a dose-dependent cumulative increase in the output of AAP based on their accumulation in the tubular cell. Cephalosporins in general had no effect on tubular membranes. Cefoperazone showed a responder and a non-responder group. The combination of tobramycin with cefoperazone resulted in additive effects on the output of AAP when tobramycin was administered twice daily. The simultaneous application of cefoperazone and furosemide had no influence on the release of membrane proteins from the proximal tubule into the urine.ZusammenfassungDie Elimination der Alanin-Aminopeptidase (AAP) im Harn, einem Markerenzym für die Bürstensaummembran des proximalen Tubulus, wurde zur Bestimmung tubulärer Alterationen durch verschiedene Aminoglykoside, Cephalosporine und deren Kombinationen, sowie die Kombination von Cephalosporinen mit Schleifendiuretika, herangezogen. Aminoglykoside bewirkten einen dosisabhängigen Anstieg der AAP-Aktivitäten im Harn, der kumulativ verlief entsprechend der Akkumulation der Aminoglykoside in der Tubuluszelle. Im allgemeinen zeigen Cephalosporine keine Wirkungen auf die Membran des proximalen Tubulus. Bei Cefoperazon konnte eine „responder“ von einer „non-responder“ Gruppe unterschieden werden. Die Kombination von Tobramycin mit Cefoperazon führte zu additiven Effekten in der AAP-Elimination, wenn das Aminoglykosid zweimal appliziert wurde. Die gleichzeitige Gabe von Cefoperazon mit Furosemid hatte keine Wirkung auf die Ausscheidung von Membranproteinen aus dem proximalen Tubulus in den Harn.
Protides of the biological fluids | 1984
D. Pierard; U. Mai; G. Kantwerk; C. Laskus; C. Heine; E. Hecking; Albrecht W Mondorf; F.W. Falkenberg
Abstract Monoclonal antibodies against human kidney antigens were used in sandwich ELISA in order to detect and quantify kidney-derived antigens in native urine of patients with kidney diseases.
Infection | 1978
Albrecht W Mondorf; L. Maske; Jürgen E. Scherberich; Teodor Stefanescu; Wilhelm Schoeppe
ZusammenfassungIn einer Probandenstudie wurde die Wirkung von Cefamandol, Tobramycin und der Kombination beider Medikamente auf den proximalen Tubulus untersucht. Gemessen wurde die Ausscheidung des Membranenzyms des Bürstensaums, die Alaninaminopeptidase (AAP) im 24 h-Harn. Cefamandol zeigte keine Wirkung auf den proximalen Tubulus, dagegen Tobramycin einen kumulativen Anstieg der AAP im Urin und die Kombination beider Medikamente gegenüber dem Tobramycin-Effekt hinaus, ohne daß er statistisch gesichert werden konnte.SummaryThe effect of cefamandole, tobramycin and the combination of both drugs on the proximal tubule was investigated in a study with normal subjects. The elimination of the membraneous enzyme of the brush border, alanine aminopeptidase (AAP), was determined in the 24 h urine. Cefamandole exhibited no effect on the proximal tubule, whereas tobramycin produced a cumulative increase of the AAP in the urine, and the combination of both drugs resulted in an AAP increase exceeding that produced by tobramycin alone, without being statistically significant.
Infection | 1983
Albrecht W Mondorf; F. T. Heynold; Jürgen E. Scherberich; H. Hess; Wilhelm Schoeppe
SummaryTen informed healthy volunteers with normal renal function received 2 × 3.0 g ceftazidime intravenously for three consecutive days. Four weeks later, ceftazidime was combined with 1 × 3 mg/kg body weight tobramycin, administered intramuscularly, for three consecutive days. The effect of the two treatments on parameters used to assess renal function was examined prior to administration, during administration for three days and for a follow-up period. Alanine-aminopeptidase (AAP) levels in 24 h urine samples were measured in addition to kidney function parameters. The urine from the volunteer who had shown the highest AAP levels in each series was examined by ultracentrifugation for the presence of membrane particles with AAP activity. Ceftazidime showed no effect on the proximal tubular membrane. No increased elimination of AAP could be demonstrated. The kidney function parameters remained unchanged. The combination of ceftazidime with tobramycin led to a cumulative increase in AAP activity which was not significantly different from the increase observed when the same dose of tobramycin is administered alone. No additive effects could be demonstrated. Ultracentrifugation showed no indication of an impairment of the membrane integrity when ceftazidime was administered alone or in combination with tobramycin.ZusammenfassungZehn nierengesunde informierte Probanden erhielten 2 × 3,0 g Ceftazidim/die i. v. und vier Wochen später die Kombination derselben Dosis Ceftazidim mit 1 × 3 mg Tobramycin/die i. m. jeweils an drei aufeinanderfolgenden Tagen. Der Einfluß der beiden Behandlungsschemata auf Nierenfunktionsparameter wurde durch deren Bestimmung vor, während der dreitägigen Applikationsphase und der anschließenden Kontrollphase untersucht. Neben den Nierenfunktionsparametern wurde die Alanin-Aminopeptidase-Ausscheidung (AAP) im 24-Stunden-Urin gemessen. In beiden Studien wurde der Urin von einem Probanden mit der höchsten AAP-Exkretion durch Ultrazentrifugierung auf Membranpartikel mit AAP-Aktivität untersucht. Ein Einfluß von Ceftazidim auf die Membran des proximalen Tubulus war nicht festzustellen. Es zeigte sich, daß Ceftazidim zu keiner gesteigerten AAP-Elimination führt und alle Nierenfunktionsparameter unbeeinflußt blieben. Die Kombination von Ceftazidim und Tobramycin führte zum kumulativen Anstieg der AAP-Ausscheidung, die sich nicht signifikant von dem Anstieg bei alleiniger Gabe von Tobramycin in gleicher Dosierung unterschied. Additive Effekte konnten nicht nachgewiesen werden. Die Ultrazentrifugenuntersuchung ergab keine Hinweise auf eine Störung der Membranintegrität durch Ceftazidim allein oder in Kombination mit Tobramycin.
Kidney International | 1980
Gerhard Pfleiderer; Manfred Baier; Albrecht W Mondorf; Teodor Stefanescu; Jürgen E. Scherberich; Hildegard Müller
Journal of Antimicrobial Chemotherapy | 1980
Albrecht W Mondorf; P. Burk; Teodor Stefanescu; Jürgen E. Scherberich; Wilhelm Schoeppe
Journal of Antimicrobial Chemotherapy | 1983
Albrecht W Mondorf; Jürgen E. Scherberich; G. Heinert; Wilhelm Schoeppe
Journal of Antimicrobial Chemotherapy | 1988
Albrecht W Mondorf; A. Buch; G. Steinbacher; C. Rüdel; F.W. Falkenberg
Infection | 1979
Albrecht W Mondorf; J. Hundt; G. F. Soder; J. Klose; L. Maske