Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Andreas Seidler is active.

Publication


Featured researches published by Andreas Seidler.


Respiration | 2005

Review of Epidemiological Studies on the Occupational Risk of Tuberculosis in Low-Incidence Areas

Andreas Seidler; Albert Nienhaus; Roland Diel

This review summarizes the epidemiological evidence for occupationally acquired tuberculosis and considers the implications for the prevention of tuberculosis. The relevant epidemiological studies were identified on the basis of the Medline data bank, starting with the year 1966. The evaluation of occupational groups with an elevated tuberculosis risk is exclusively based on epidemiologic studies of good or acceptable quality, applying clearly defined criteria of methodological quality. In summary, the availableepidemiological evidence suggests that the risk of tuberculosis is elevated in the following occupational groups: hospital employees in wards with tuberculosis patients; nurses in hospitals; nurses attending HIV-positive or drug-addicted patients; pathology and laboratory workers; respiratory therapists and physiotherapists; physicians in internal medicine, anaesthesia, surgery and psychiatry; non-medical hospital personnel in housekeeping and transport work; funeral home employees, and prison employees. However, the epidemiological evidence is limited for all these occupations, with the exception of the nurses, because of the lack of methodologically adequate studies that have got the statistical power to differentiate between specific work tasks. There is a need for large population-based studies with precise definition of exposure, which should include molecular epidemiologic methods in the investigation of occupational risk factors of tuberculosis.


Psychiatry Research-neuroimaging | 2004

Concordance of DSM-IV Axis I and II diagnoses by personal and informant's interview.

Barbara Schneider; Konrad Maurer; Dieter Sargk; Harald Heiskel; Bernhard Weber; L. Frölich; Klaus Georgi; Jürgen Fritze; Andreas Seidler

The validity and reliability of using psychological autopsies to diagnose a psychiatric disorder is a critical issue. Therefore, interrater and test-retest reliability of the Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I and Personality Disorders and the usefulness of these instruments for the psychological autopsy method were investigated. Diagnoses by informants interview were compared with diagnoses generated by a personal interview of 35 persons. Interrater reliability and test-retest reliability were assessed in 33 and 29 persons, respectively. Chi-square analysis, kappa and intraclass correlation coefficients, and Kendalls tau were used to determine agreement of diagnoses. Kappa coefficients were above 0.84 for substance-related disorders, mood disorders, and anxiety and adjustment disorders, and above 0.65 for Axis II disorders for interrater and test-retest reliability. Agreement by personal and relatives interview generated kappa coefficients above 0.79 for most Axis I and above 0.65 for most personality disorder diagnoses; Kendalls tau for dimensional individual personality disorder scores ranged from 0.22 to 0.72. Despite of a small number of psychiatric disorders in the selected population, the present results provide support for the validity of most diagnoses obtained through the best-estimate method using the Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I and Personality Disorders. This instrument can be recommended as a tool for the psychological autopsy procedure in post-mortem research.


Respiratory Research | 2005

Occupational risk of tuberculosis transmission in a low incidence area

Roland Diel; Andreas Seidler; Albert Nienhaus; Sabine Rüsch-Gerdes; Stefan Niemann

BackgroundTo investigate the occupational risk of tuberculosis (TB) infection in a low-incidence setting, data from a prospective study of patients with culture-confirmed TB conducted in Hamburg, Germany, from 1997 to 2002 were evaluated.MethodsM. tuberculosis isolates were genotyped by IS6110 RFLP analysis. Results of contact tracing and additional patient interviews were used for further epidemiological analyses.ResultsOut of 848 cases included in the cluster analysis, 286 (33.7%) were classified into 76 clusters comprising 2 to 39 patients. In total, two patients in the non-cluster and eight patients in the cluster group were health-care workers. Logistic regression analysis confirmed work in the health-care sector as the strongest predictor for clustering (OR 17.9). However, only two of the eight transmission links among the eight clusters involving health-care workers had been detected previously. Overall, conventional contact tracing performed before genotyping had identified only 26 (25.2%) of the 103 contact persons with the disease among the clustered cases whose transmission links were epidemiologically verified.ConclusionRecent transmission was found to be strongly associated with health-care work in a setting with low incidence of TB. Conventional contact tracing alone was shown to be insufficient to discover recent transmission chains. The data presented also indicate the need for establishing improved TB control strategies in health-care settings.


American Journal of Industrial Medicine | 1999

Maternal occupational exposure to chemical substances and the risk of infants small-for-gestational-age

Andreas Seidler; Elke Raum; Birgit Arabin; Wiebke Hellenbrand; Ulla Walter; Friedrich Wilhelm Schwartz

BACKGROUND The association between maternal occupational exposure to specific chemical substances (organic solvents, carbon tetrachloride, herbicides, chlorophenols, polychlorinated biphenyls, aromatic amines, lead and lead compounds, mercury and mercury compounds) and birth of small-for-gestational-age (SGA) infants was evaluated using data from a prospective cohort study of 3,946 pregnant women in West Germany from 1987 to 1988. METHODS Occupational, medical, and psychosocial information was gathered through a questionnaire from pregnant women who were recruited between 15 and 28 gestational weeks. Exposure to chemical substances at the current workplace was assessed by a job-exposure matrix constructed by Pannett in 1985 and weighted for the number of working hours per week. Women not working at the time of the interview, women with multiple births, and women with stillbirths were excluded from analysis. Data were analyzed using dichotomous and polytomous logistic regression to control for age, smoking status, alcohol consumption, body mass index, and number of former births. RESULTS The results of the dichotomous logistic regression analysis suggest that leather work might be associated with the birth of infants small-for-gestational-age through exposure to chlorophenols (P = 0.02) and aromatic amines (P = 0.05). In the polytomous logistic regression analysis, only the association between exposure to mercury and growth retardation reached statistical significance (P = 0.02); however, the power of the study is limited. Further adjustment for income, shift work, and heavy physical work had no substantial effect on the results. CONCLUSIONS These findings suggest that maternal exposure to specific chemicals at work may be a risk factor for the birth of SGA infants.


Journal of Psychiatric Research | 2003

Association between the psychosocial network and dementia—a case-control study

Andreas Seidler; Tanja Bernhardt; Albert Nienhaus; L. Frölich

In a case-control study, we investigated the possible etiological relevance to dementia of psychosocial network factors, such as marital status, confidants and close relatives, sports activities, cultural activities, club membership; and education. In 23 general practices we recruited 195 patients with dementia. Of these, 108 were suffering from possible Alzheimers disease, 59 from possible vascular dementia and 28 from secondary or unclassified dementia. A total of 229 control subjects was recruited: 122 population controls and 107 dementia-free ambulatory patients. Data were gathered in a structured personal interview and analyzed using logistic regression, to control for age, region, sex, dementia in parents, education and smoking. There were significantly decreased odds ratios for the number of confidants, sports activities, and cultural activities at age 30, at age 50 and at 10 years before data collection. When all psychosocial network factors were included simultaneously in the logistic regression model, these factors remained statistically significant, indicating independent effects. Restriction of the analysis to cases with possible Alzheimers disease or to cases with possible vascular dementia led to similar results. Adjustment for the psychosocial network neutralized the otherwise protective effect of education for dementia of any type and for possible vascular dementia. In keeping with the results from recently published studies, these results support a protective role for the psychosocial network-especially for the number of confidants and for sports and cultural activities-in the etiology of dementia.


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2007

Zusammenhang zwischen manueller Lastenhandhabung und lumbaler Chondrose–Ergebnisse der Deutschen Wirbelsäulenstudie

Ulrich Bolm-Audorff; Annekatrin Bergmann; Dirk Ditchen; Rolf Ellegast; Gine Elsner; Joachim Grifka; Johannes Haerting; Friedrich Hofmann; Matthias Jäger; Oliver Linhardt; Alwin Luttmann; Martina Michaelis; Gabriela Petereit-Haack; Andreas Seidler

ZusammenfassungIn einer multizentrischen populationsbezogenen Fall-Kontroll-Studie bei 351 Fällen mit lumbaler Chondrose mit Bandscheibenverschmälerung und 901 Kontrollprobanden wurde die Dosis-Wirkung-Beziehung zwischen be-ruflichen Wirbelsäulenbelastungen durch Lastenhandhabung und Rumpfbeugung sowie lumbaler Chondrose mit 10 unter-schiedlichen Dosismodellen einschließlich des Mainz-Dortmunder Dosismodell (MDD) untersucht.Die Studie zeigt eine positive Dosis-Wirkung-Beziehung zwischen der kumulativen beruflichen Wirbelsäulenbelastung durch Lastenhandhabung und Rumpfbeugung auf der einen Seite und der Entwicklung einer lumbalen Chondrose bei Männern und Frauen auf der anderen Seite. Die Dosismodelle mit der besten Modellanpassung zeichnen sich durch abgesenkte Schwellenwerte für die lumbale Bandscheibendruckkraft bei Lastenhandhabung und Rumpfvorneigung im Vergleich zum MDD, fehlende Tagesdosisschwelle, Berücksichtigung von zusätzlichen Formen der Lastenhandhabung wie Ziehen, Schieben, Werfen oder Fangen von Lasten und die Nutzung spezifischer biomechanischer Simulationsrechnungen für jede Belastungssituation aus.In der höchsten Dosisklasse fand sich eine signifikant um den Faktor 3,6 erhöhte Odds Ratio für lumbale Chondrose bei Männern und eine signifikant um den Faktor 1,9 erhöhte Odds Ratio für lumbale Chondrose bei Frauen. Das MDD gehört nicht zu den am besten anpassenden Dosismodellen hinsichtlich der Beschreibung einer Dosis-Wirkung-Beziehung.SummaryIn a population-based multi-centre case-control study on 351 cases with lumbar chondrosis with disc narrowing and 901 control subjects, the dose-response relationship was investigated between occupational exposure to manual load handling and/or working postures with trunk inclination with 10 different dose models including the Mainz-Dortmund Dose Model (MDD).The results of the study reveal a positive dose-response relationship between, on the one hand, cumulative lumbar dose caused by load handling and working postures with trunk inclination and, on the other hand, the development of lumbar chondrosis in men as well as in women. The dose models with the best goodness of fit are characterised by reduced thresholds for lumbar disc compression regarding load handling and working postures with trunk inclination in comparison to the MDD, a missing shift-dose threshold, the consideration of other types of load handling besides lifting and carrying such as pulling, pushing, catching or throwing and the application of specific biomechanical simulation calculations for the relevant loading activities.In the highest dose class a significantly increased odds ratio of 3.6 for lumbar chondrosis in men and 1.9 in women was found. The MDD does not belong to the most appropriate dose models for describing a dose-response relationship between occupational exposure and lumbar chondrosis.RésuméDans une étude cas-témoins multicentrée portant sur une population et réalisée auprès de 351 cas atteints d’une chondrose lombaire accompagnée d’un rétrécissement du disque intervertébral et de 901 sujets témoins, la relation de dose-effet entre les stress professionnels de la colonne vertébrale entraînés par la manipulation de charges et la flexion du tronc d’une part et la chondrose lombaire d’autre part a été examinée au moyen de 10 modèles de dose différents, y compris le modèle de dose Mainz-Dortmund (MDD).L’étude révèle une relation de dose-effet positive entre le stress professionnel cumulé de la colonne vertébrale dû à la manipulation de charges et à la flexion du tronc d’une part et l’apparition d’une chondrose lombaire chez les hommes et les femmes d’autre part. Les modèles de dose les mieux adaptés se distinguent par des valeurs seuils réduites pour la force de compression lombaire sur le disque intervertébral lors de la manipulation de charges et de l’inclinaison vers l’avant du tronc en comparaison avec le MDD, l’absence d’un seuil de dose quotidienne, la prise en compte d’autres formes de manipulation de charges (tirer, pousser, lancer ou attraper des charges) et l’utilisation de calculs de simulation biomécaniques spécifiques pour chaque activité stressante.Dans la catégorie de dose maximum, on a constaté un odds ratio significativement accru pour la chondrose lombaire de 3,6 chez les hommes et de 1,9 chez les femmes. Le MDD ne rentre pas dans la catégorie des modèles de dose les mieux adaptés pour décrire la relation de dose-effet entre l’exposition professionnelle et la chondrose lombaire.


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2007

Zusammenhang zwischen der kumulativen Wirbelsäulen-belastung durch Lastenhandhabungen und lumbalen Prolapserkrankungen — Ergebnisse der Deutschen Wirbelsäulenstudie

Andreas Seidler; Annekatrin Bergmann; Dirk Ditchen; Rolf Ellegast; Gine Elsner; Joachim Grifka; Johannes Haerting; Friedrich Hofmann; Matthias Jäger; Oliver Linhardt; Alwin Luttmann; Martina Michaelis; Gabriela Petereit-Haack; Ulrich Bolm-Audorff

ZusammenfassungZiel der vorliegenden multizentrischen Fall-Kontroll-Studie ist die Untersuchung des Dosis-Wirkung-Zusammenhangs zwischen beruflichen Belastungen der Wirbelsäule und der Diagnose einer lumbalen Prolapserkrankung.286 Männer und 278 Frauen mit lumbaler Prolapserkrankung im Alter zwischen 25 und 70 Jahren wurden in vier Studien - regionen (Frankfurt am Main, Freiburg, Halle, Regensburg) prospektiv gewonnen. Bevölkerungsbezogene Kontrollpersonen (453 Männer und 448 Frauen) wurden über die regionalen Einwohnermeldeämter gewonnen. In einem strukturierten computergestützten persönlichen Interview wurde die gesamte Arbeitsanamnese unter Einschluss aller Berufsphasen mit mindestens einem halben Jahr Dauer erhoben. Auf der Grundlage einer zusätzlichen Expertenbefragung durch geschulte Technische Aufsichtspersonen der Unfallversicherungsträger wurde die Belastung der Lendenwirbelsäule in Form der Druckkraft auf die untere Lendenwirbelsäule für Lastenhandhabungsvorgänge und Arbeitssituationen mit Rumpfvorneigungen erhoben. Die kumulative Wirbelsäulenbelastung wurde mit 10 unterschiedlichen Dosismodellen abgeschätzt, die sich hinsichtlich der Druckkraftschwellen, hinsichtlich der Einführung eines schichtbezogenen Dosis-Schwellenwertes und hinsichtlich der Gewichtung der lumbalen Druckkraft gegenüber der Belastungsdauer unterschieden. Die Auswahl der Confounder basierte auf biologischer Plausibilität und auf dem Change-in-estimate-Kriterium1. Odds Ratios (OR) und 95%-Konfidenzintervalle (CI) wurden durch Hilfe der unkonditionalen logistischen Regressionsanalyse getrennt für Männer und Frauen berechnet, adjustiert für Alter, Region, Belastung durch Arbeitslosigkeit als bedeutsamem Lebensereignis (bei Männern) bzw. psychosozialer beruflicher Be -lastung (bei Frauen). Die Anpassungsgüte der einzelnen Dosismodelle wurde mit dem Akaike-Information-Kriterium bestimmt.Die vorliegende Fall-Kontroll-Studie zeigt einen statistisch signifikanten positiven Zusammenhang zwischen der kumulativen Wirbelsäulenbelastung durch berufliche Lastenhandhabungen oder Rumpfbeugehaltungen und der Diagnose einer Prolaps - erkrankung bei Männern wie bei Frauen. Bei Frauen findet sich eine monotone Dosis-Wirkung-Beziehung zwischen beruflicher Belastung und der Prolapserkrankung (OR für die höchste Expositionskategorie =2,5; 95%-Konfidenzintervall CI 1,6–3,8). Bei Männern findet sich ein Anstieg des Prolapsrisikos mit zunehmender kumulativer Belastung der Wirbelsäule (OR in der zweithöchsten Expositionskategorie=3,9; 95%-CI 2,6–6,0), allerdings fällt das Risiko in der höchsten Expositionskategorie wieder ab (OR=1,4; 95%-CI 0,6–3,2); dieses Ergebnis könnte sich mit dem Healthy-worker-Effekt erklären. Das Mainz-Dortmunder Dosismodell (MDD) gehört nicht zu den am besten anpassenden Dosismodellen zur Beschreibung des Dosis-Wirkung-Zusammenhanges; dies ist offensichtlich auf die hohen Schwellenwerte des MDD zurückzuführen. Überproportionale Gewichtung der Belastungshöhe gegenüber der Belastungsdauer führt nicht zu einer Verbesserung der Modellgüte bezüglich des Prolapsrisikos.Die vorliegende multizentrische Fall-Kontroll-Studie findet einen Zusammenhang zwischen der kumulativen Bandscheibenbelastung und einer lumbalen Prolapserkrankung bei Männern und Frauen. Auf der Grundlage der vorliegenden Studie findet sich auch unterhalb der MDD-Schwellenwerte (bezogen auf Druckkraft durch Lastenhandhabungen, Rumpfvorneigewinkel und Tagesdosis) ein erhöhtes Prolapsrisiko.SummaryThe aim of this multi-centre case-control study is to investigate the dose-response relationship between occupational load on the spine and diagnosis of a lumbar disc herniation.286 male and 278 female patients with lumbar disc herniation between 25 and 70 years of age were prospectively recruited in four study regions (Frankfurt am Main, Freiburg, Halle, Regensburg). Population control subjects (453 males and 448 females) were obtained from the regional population registers. In a structured computer-assisted personal interview, a complete occupational history was elicited, including every occupational period that lasted at least half a year. On the basis of job task-specific supplementary surveys performed by trained technical experts of the accident insurance institutions, the situational spinal load represented by the compression at the lower lumbar spine was assessed for materials handling and working situations with forward bending. The cumulative spinal load was calculated using 10 alternative dose models, varying the minimum exposure limits for disc compression and shift dose as well as the weighting of the lumbar disc compression in relation to the respective duration. Confounder selection was based on biologic plausibility and on the “change-in-estimate criterion“. Odds ratios (OR) and 95% confidence intervals (CI) were calculated separately for men and women using unconditional logistic regression analysis, adjusted for age, region, and unemployment as major life event (in males) and psychosocial strain at work (in females). The Akaike information criterion was used to measure the goodness of fit of the single dose models.The results of this case-control study reveal a statistically significant positive relationship between cumulative spinal load caused by occupational manual materials handling and working postures with forward bending and lumbar disc herniation in men as well as in women. In women, a positive doseresponse relationship between ccupational exposure and lumbar disc herniation (OR for the highest exposure category= 2.5; 95% confidence interval CI 1.6–3.8) was found. In men, prolapse risks increase in line with increasing cumulative spinal load (OR for the second-highest exposure category= 3.9; 95%-CI 2.6–6.0), but decrease in the highest exposure category (OR=1.4; 95%-CI 0.6–3.2); the latter result might be explained by healthy worker effect. The Mainz-Dortmund Dose Model (MDD) is not one of the most appropriate dose models for explaining the dose-response relationship, mainly because of the high threshold limits of the MDD. Overproportional weighting of workload intensity in relation to the respective duration does not improve the goodness of fit of the model regarding the risk of disc herniation.According to this multi-centre case-control study, cumulative load on the intervertebral discs is related to lumbar disc herniation in both men and in women. Based on the study shown here, there is also an increased risk of disc herniation below the MDD thresholds (regarding compression caused by materials handling, forward bending of the trunk and shift dose).RésuméL’objectif de la présente étude cas-témoins multicentrée est d’examiner la relation de dose-effet entre les stress professionnels de la colonne vertébrale et le diagnostic d’un prolapsus lombaire.286 hommes et 278 femmes entre 25 et 70 ans et atteints d’un prolapsus lombaire ont été recrutés prospectivement dans quatre régions d’étude (Francfort-sur-le-Main, Fribourg, Halle, Ratisbonne). Des sujets témoins prélevés dans la population (453 hommes et 448 femmes) ont été recrutés quant à eux par l’intermédiaire des bureaux régionaux de déclaration de résidence. Dans un interview personnel structuré et assisté par ordinateur, on a recueilli une anamnèse professionnelle complète incluant chaque période professionnelle ayant duré au moins six mois. Sur la base d’une enquête supplémentaire menée à bien par des experts techniques formés des organismes d’assurance accidents, la sollicitation de la colonne vertébrale représentée par la force de compression sur la colonne vertébrale lombaire inférieure a été évaluée pour la manipulation de charges et les situations professionnelles avec une inclinaison vers l’avant du tronc. Le stress cumulé de la colonne vertébrale a été apprécié au moyen de 10 modèles de dose différents qui divergent au point de vue des seuils de la force de compression, de l’introduction d’une valeur seuil de dose par roulement ainsi qu’au point de vue de la pondération de la force de compression lombaire par rapport à la durée respective de la sollicitation. Le choix des confondeurs s’est basé sur la plausibilité biologique et sur le critère change-in-estimate. Des odds ratios (OR) et des intervalles de confiance de 95% (CI) ont été calculés séparément pour les hommes et les femmes à l’aide de l’analyse de régression logistique non conditionnelle, puis ajustés selon l’âge, la région, le stress dû à la perte d’un emploi vécu comme un événement important (chez les hommes) voire le stress professionnel psychosocial (chez les femmes). La qualité d’adaptation de chacun des modèles de dose a été déterminée avec le critère d’information d’Akaike.La présente étude cas-témoins révèle un rapport positif statistiquement significatif entre le stress cumulé de la colonne vertébrale dû à la manipulation de charges dans le cadre du travail ou à l’inclinaison vers l’avant du tronc d’une part et le diagnostic d’un prolapsus chez les hommes ainsi que chez les femmes d’autre part. Les résultats obtenus révèlent chez les femmes une relation de dose-effet monotone entre le stress professionnel et le prolapsus (OR pour la catégorie d’exposition maximum=2,5 ; intervalle de confiance de 95% 1,6–3,8).-Chez les hommes, on constate une augmentation du risque de prolapsus lorsque le stress cumulé de la colonne vertébrale (OR dans la deuxième catégorie d’exposition=3,9 ; intervalle de confiance de 95% 2,6–6,0) s’accroît, mais ce risque diminue toutefois à nouveau dans la catégorie d’exposition maximum (OR=1,4 ; intervalle de confiance de 95% 0,6–3,2) ; ce résultat pourrait s’expliquer par l’effet healthy-worker. Le modèle de dose Mainz-Dortmund (MDD) ne rentre pas dans la catégorie des modèles de dose les mieux adaptés pour décrire la relation de dose-effet entre l’exposition professionnelle et le prolapsus ; cela est apparemment imputable aux valeurs seuils élevées du MDD. Une pondération surproportionnelle de l’import


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2007

Erhebungen zur beruflichen Wirbelsäulenexposition durch die Technischen Aufsichtsdienste der Unfallversicherungs träger im Rahmen der Deutschen Wirbelsäulenstudie

rer nat. Rolf Ellegast; Dirk Ditchen; Annekatrin Bergmann; Ulrich Bolm-Audorff; Gine Elsner; Joachim Grifka; Johannes Haerting; Friedrich Hofmann; Matthias Jäger; Oliver Linhardt; Alwin Luttmann; Martina Michaelis; Gabriela Petereit-Haack; Andreas Seidler

ZusammenfassungIm Rahmen der Deutschen Wirbelsäulenstudie (DWS), einer populationsbezogenen Fall-Kontroll-Studie mit 915 Fällen und 901 Kontrollen, wurde zur Untersuchung von Dosis-Wirkung-Beziehungen zwischen beruflichen Wirbelsäulenbelastungen und bandscheibenbedingten Erkrankungen der Lendenwirbelsäule ein zweigestuftes Verfahren der Expositionsermittlung angewandt. In einer ersten Befragung durch Laien-Interviewer konnten 1317 Probanden identifiziert werden, die in ihrem Berufsleben gewissen Mindestbelastungen durch manuelle Lastenhandhabungen, Arbeiten mit stark bis extrem vorgeneigtem Oberkörper oder Ganzkörperschwingungen ausgesetzt waren. Von diesen erklärten sich schließlich 1202 Probanden bereit, an einer intensiven Belastungsermittlung durch arbeitstechnische Experten der gesetzlichen Unfallversicherungsträger teilzunehmen. Diese Ermittlung umfasste detaillierte Angaben zu beruflichen Belastungen durch Tätigkeiten wie Heben, Tragen, Ziehen, Schieben, Werfen oder Schaufeln von Lasten ab ca. 5 kg, Arbeiten in starker oder extremer Rumpfbeugung und–torsion sowie Einwirkungen von Ganzkörpervibrationen. Auf diese Weise wurde die Exposition über das gesamte Berufsleben eines Probanden rekonstruiert.Die Qualität der Expositionsermittlung in dieser Studie ist im Vergleich zu den bisher auf diesem Forschungsgebiet durchgeführten Studien als wesentlich höher einzustufen. Die Ergebnisse der Ermittlung weisen unabhängig von eventuellen Auswirkungen auf Berufskrankheiten (BK) darauf hin, dass zukünftig auch Belastungen, die nicht Gegenstand von BK-Tatbeständen sind, verstärkt ins Licht der Prävention von Rückenbeschwerden im Sinne der Verhütung arbeitsbedingter Gesundheitsgefahren rücken.SummaryIn the context of the German Spine Study, a population-based case-control study covering 915 cases and 901 controls, a two-stage method for investigating exposure was employed for the study of dose-effect relationships between occupational spinal workloads and disc-related disease of the lumbar spine. In an initial survey by lay interviewers, 1317 subjects were identified who were exposed in their working lives to certain minimum workloads from the manual handling of loads, working with strong or extreme forward bending of the trunk or whole-body vibration. Of these, 1202 subjects finally agreed to take part in an in-depth investigation of workloads by technical experts of the accident insurance institutions. This investigation covered detailed information on occupational workloads due to activities such as lifting, carrying, pulling, pushing, throwing and shovelling loads weighing about 5 kg or more, working with strong or extreme bending of the trunk and the effects of whole-body vibration. In this way, the exposure was reconstructed for each test subject’s entire working life.The quality of the investigation of exposure in this study can be considered much higher than that of the studies conducted so far in this field of research. Independently of any effects on the facts of occupational disease, the results of the investigation indicate that, in future, even workloads not considered contributory to occupational disease should be given greater attention in terms of the prevention of back complaints and work-related health hazards.RésuméDans le cadre de l’étude allemande de la colonne vertébrale, étude cas-témoins portant sur la population avec 915 cas et 901 témoins, on a utilisé une méthode en deux phases de détermination de l’exposition pour examiner les relations de dose-effet entre les stress professionnels de la colonne vertébrale et les maladies des disques intervertébraux de la colonne lombaire. Dans un premier questionnaire effectué par des amateurs, il a été possible d’identifier 1317 sujets qui avaient été exposés dans leur vie professionnelle à des stress minimaux déterminés par la manipulation manuelle de charges, des travaux avec le tronc incliné voire extrêmement incliné vers l’avant ou à des vibrations du corps entier. Parmi ces sujets, 1202 se sont déclarés prêts à participer à une étude intensive de détermination du stress par des experts techniques du travail des organismes d’assurance accidents légaux. Cette analyse contenait des informations détaillées concernant les stress professionnels provoqués par des activités telles que le levage, le port, la traction, la poussée, le lancer ou le pelletage de charges de plus de 5 kg environ, par le travail dans une inclinaison et flexion fortes ou extrêmes du tronc ainsi que par l’exposition à des vibrations du corps entier. Tout cela a permis de reconstruire l’exposition sur toute la vie professionnelle d’un sujet.La qualité des méthodes de définition de l’exposition dans cette étude doit être considérée comme bien supérieure à celle des études réalisées jusqu’ici dans ce domaine de recherche. Les résultats obtenus indiquent, indépendamment de l’impact éventuel sur les maladies professionnelles (BK), que les stress qui ne relèvent pas de maladies professionnelles également, sont de plus en plus souvent visés par la prévention des troubles du dos au sens de la prévention de risques pour la santé associés à une activité professionnelle.


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2007

Studiendesign der Deutschen Wirbelsäulenstudie

Oliver Linhardt; Ulrich Bolm-Audorff; Annekatrin Bergmann; Dirk Ditchen; Rolf Ellegast; Gine Elsner; Johannes Haerting; Friedrich Hofmann; Matthias Jäger; Alwin Luttmann; Martina Michaelis; Gabriela Petereit-Haack; Andreas Seidler; Joachim Grifka

ZusammenfassungIn einer populationsbezogenen multizentrischen Fall-Kontroll-Studie (Deutsche Wirbelsäulenstudie - DWS) bei 915 Fällen mit lumbaler Erkrankung der Bandscheiben und 901 Kontrollprobanden wurde die Dosis-Wirkung-Beziehung zwischen beruflichen Wirbelsäulenbelastungen durch Lastenhandhabung und Rumpfbeugung einerseits sowie Bandscheibenerkrankungen der Lendenwirbelsäule andererseits untersucht. Bei den 915 Fällen handelt es sich im Einzelnen um 286 männliche Patienten (Fallgruppe 1) und 278 weibliche Patienten (Fallgruppe 2) mit stationärer oder ambulanter Behandlung in einer Klinik wegen LWS-Prolaps mit sensiblem und/oder motorischen Wurzelsyndrom sowie145 männliche Patienten (Fallgruppe 3) und 206 weibliche Patienten (Fallgruppe 4) mit stationärer oder ambulanter Behandlung in einer Klinik oder ambulanter Behandlung in einer orthopädischen Praxis wegen einer fortgeschrittenen Chondrose mit Bandscheibenverschmälerung der LWS und Nachweis eines sensiblen und/oder motorischen Wurzelsyndroms oder eines lokalen Lumbalsyndroms (letzteres mit einem Finger-Boden-Abstand von ≥25 cm).Die Fälle wurden in Kliniken oder orthopädischen Praxen im Raum Frankfurt am Main, Freiburg, Halle und Regensburg rekrutiert und einbezogen, sofern sie in einem bestimmten geographischen Gebiet im Umkreis dieser Städte ihren ersten Wohnsitz hatten. Bei den Kontrollprobanden handelte es sich um eine Zufallsstichprobe der Wohnbevölkerung in derselben Region. Fälle und Kontrollen mussten zum Zeitpunkt der Rekrutierung ein Alter zwischen 25 und 70 Jahren aufweisen. Die Diagnose bei den Fällen wurde durch eine radiologische und klinische Zweitbeurteilung überprüft.Die Responserate bei den Fällen lag bei 66,4% und bei den Kontrollen bei 53,4%. Die Nonresponder-Analyse ergab, dass die Responserate sowohl bei Fällen als auch bei Kontrollen bei Probanden mit Dienstleistungsberufen höher war als bei Probanden mit Arbeiter- und Handwerkerberufen. Hinweise für einen differentiellen Response bei Fällen und Kontrollen in Abhängigkeit vom sozialen Status fanden sich somit nicht.Bei Fällen und Kontrollen wurde ein etwa 1,5-stündiges, standardisiertes persönliches Interview durch geschulte Interviewerinnen zu beruflichen Wirbelsäulenbelastungen durchgeführt. Ferner wurden Informationen u.a. zu Belastungen durch Freizeitbeschäftigung und Sport sowie Größe, Gewicht und Vorerkrankungen der Wirbelsäule erhoben.Bei Probanden, deren berufliche Belastung festgelegte „Auslöseschwellen“ überschritten, wurde ein etwa 2-stündiges, semistandardisiertes umfassendes Interview durch Mitglieder der Technischen Aufsichtsdienste („TAD“) der Unfallversicherungsträger zu beruflichen Tätigkeiten mit relevanter Wirbelsäulenbelastung durch Lastenhandhabung, Rumpfneigung und -torsion sowie Ganzkörperschwingungen durchgeführt.Die Ergebnisse der TAD-Befragung zu externen Belastungsfaktoren wurden biomechanisch analysiert. Als Kennwerte der Wirbelsäulenbelastung wurde die Druckkraft auf die lumbosakrale Bandscheibe für jeden Belastungsvorgang berechnet und nach insgesamt 10 Dosismodellen–einschließlich des Mainz-Dortmunder Dosismodells–mit teilweise herabgesetzten Schwellenwerten für Rumpfneigung und Bandscheiben-Druckkraft bei Lastenhandhabung, mit Berücksichtigung von anderen Handhabungsarten wie Ziehen oder Schieben neben Heben und Tragen sowie mit verschiedenen Wichtungen der Druckkraft gegenüber der Vorgangsdauer (linear, quadratisch, kubisch oder tetradisch) über Schichten und das Berufsleben kumuliert. Diese Vorgehensweise mit mehreren Dosismodellen wurde gewählt, um den Zusammenhang zwischen Exposition und Erkrankungsrisiko mathematisch bestmöglich zu beschreiben.SummaryIn a population-based multi-centre case-control study (German Spine Study EPILIFT) on 915 cases with discrelated diseases in the lumbar spine and 901 control subjects, the dose-response relationship was investigated between occupational spine loading caused by manual materials handling and trunk flexion, on the one hand, and lumbar spine diseases, on the other hand. The 915 cases can be characterized by the following groups: 286 male (case group 1) and 278 female patients (case group 1) with outpatient or inpatient treatment in a hospital because of lumbar disc herniation with sensitive and/or motor radix syndrom as well as 145 male patients (group 3) and 206 female patients (group 4) with inpatient or outpatient treatment in a hospital or outpatient treatment in an orthopaedic practice due to severe osteochondrosis combined with reduction of the disc height and the verification of a sensitive and/or motor radix syndrome or a local lumbar syndrome (the latter with a finger-bottom-distance of at least 25 cm).In the regions of Frankfurt am Main, Freiburg, Halle and Regensburg, the case subjects were recruited in hospitals or orthopaedic practices and were included in the study if the persons had their main residence in defined surrounding regions of the respective cities. The control subjects represent a random sample of the resident population in the same regions. Case and control subjects should be aged between 25 to 70 years at the date of recruitment. For the case subjects, the diagnosis was verified with a second radiological and clinical assessment.The response rate was 66.4% among the case subjects and 53.4% among the control subjects. The analysis of the nonresponders showed that in both cases and controls, the whitecollar workers had a higher response rate than the blue-collar workers. Consequently, there was no evidence for a differential bias in cases and controls with reference to the social status.At both cases and controls a standardized individual interview lasting about one and a half hour was conducted by trained interviewers concerning occupational spine-related exposure. Furthermore, information was gathered about, amongst others, exposure to hobby and sports as well as body height, weight and former diseases of the spine.At those subjects who exceeded defined occupational “exposure thresholds”, a semi-standardised comprehensive expert interview of about two hours was performed by the technical inspectors of the institutions for statutory accident insurance and prevention (“Technischer Aufsichtsdienst”, “TAD”). In this interview, information was obtained to occupational activities with relevant spine-related exposure induced by manual materials handling, trunk inclination and twisting or by whole-body vibration.The results of the TAD interview to external loading factors were biomechanically analysed. As characteristic values of spinal load, the compressive force on the lumbosacral disc was calculated for each loading activity and cumulated for working shifts and the occupational life applying, in total, ten cumulative dose models — the “Mainz-Dortmund dose model” included — with partially reduced thresholds for trunk inclination and disc-compression at materials handling, with consideration of other types of handling modes like pulling and pushing, besides lifting and carrying, as wells as with several weightings of the lumbar compression in relation to activity duration (linear, squared, cubic or tetra-powered). This methodology of 10 dose models was chosen in order to identify the mathematically optimum relationship between exposure and disease risk.RésuméDans une étude cas-témoins multicentrée portant sur une population (étude allemande de la colonne vertébrale ou DWS) réalisée auprès de 915 cas souffrant d’une affection lombaire des disques intervertébraux et de 901 témoins, la relation de dose-effet entre les stress professionnels de la colonne vertébrale provoqués par la manipulation de charges et la flexion du tronc d’une part et les maladies des disques intervertébraux de la colonne vertébrale lombaire d’autre part a été examinée. Dans les 915 cas, il s’agit de 286 patients (groupe 1) et de 278 patientes (groupe 2) suivant ou ayant suivi un traitement stationnaire ou ambulatoire dans une clinique pour cause de prolapsus de la colonne vertébrale lombaire avec un syndrome radiculaire sensible et/ou moteur ainsi que de 145 patients (groupe 3) et de 206 patientes (groupe 4) avec un traitement stationnaire ou ambulatoire dans une clinique ou un cabinet d’orthopédie (traitement ambulatoire) pour cause de chondrose avancée avec rétrécissement des disques intervertébraux de la colonne vertébrale lombaire et preuve de l’existence d’un syndrome radiculaire sensible et/ou moteur ou d’un syndrome lombaire local (avec un écart doigt-sol de 25 cm minimum).Les cas ont été recrutés dans des cliniques ou des cabinets d’orthopédie dans la région de Francfort-sur-le-Main, de Fribourg, de Halle et de Ratisbonne, dans la mesure où ils avaient leur premier domicile dans un périmètre géographique déterminé autour de ces villes. Les sujets témoins étaient des personnes prises au hasard dans la population résidant dans cette même région. Les cas et les témoins devaient être âgés de 25 à 70 ans au moment de leur recrutement. Le diagnostic établi pour les cas a été confirmé par un deuxième examen radiologique et clinique.Le taux de réponse était de 66,4% pour les cas et de 53,4% pour les témoins. L’analyse des non-réponses a révélé que le taux de réponse aussi bien pour le groupe de cas que pour le groupe de témoins chez des sujets exerçant un métier dans les services était plus élevé que chez les sujets ouvriers ou manuels. Aucun indice pour une réponse différentielle chez les cas et les témoins en fonction du statut social n’a ainsi été trouvé.Pour les cas et les témoins, une interview personnelle standard d’environ 90 minutes a été réalisée par des personnes formées sur les stress professionnels de la colonne vertébrale. De plus, des informations relatives entre autres aux stress provoqués par la pratique d’un passe-temps ou d’un sport tout comme la taille, le poids et les antécédents médicaux de la colonne vertébrale ont été recueillies.Pour les sujets dont le stress professionnel a dépassé de


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2007

Biomechanische Analysen zur Belastung der Lendenwirbelsäule innerhalb der Deutschen Wirbelsäulenstudie

Matthias Jäger; Oliver Geiß; Annekatnn Bergmann; Ulrich Bolm-Audorff; Dirk Ditchen; Rolf Ellegast; Gine Elsner; Joachim Grifka; Johannes Haerting; Friedrich Hofmann; Oliver Linhardt; Martina Michaelis; Gabriela Petereit-Haack; Andreas Seidler; Alwin Luttmann

ZusammenfassungDie Analyse von Dosis-Wirkung-Beziehungen in Hinblick auf eventuelle biomechanische Überlastungen der Lendenwirbelsäule durch Lastenhandhabung und belastungsintensive Körperhaltungen bedingen die Kenntnis von Exposition und Erkrankungen. Für die biomechanischen Analysen innerhalb einer multizentrischen populationsbezogenen Fall-Kontroll-Studie–die „Deutsche Wirbelsäulenstudie“ (DWS)–wurden zunächst detaillierte Erhebungen der Technischen Aufsichtsdienste der Unfallversicherungsträger zu externen Belastungsfaktoren durchgeführt. Die entsprechenden Ergebnisse wurden dazu genutzt, die „situative Wirbelsäulenbelastung” anhand der Druckkraft auf die lumbosakrale Bandscheibe für alle belastungsrelevanten Einzeltätigkeiten während des Berufslebens von 1200 Personen zu bestimmen. Die Quantifizierung basierte auf biomechanischen Modellrechnungen, für die das vormals entwickelte dreidimensional dynamische Simulationswerkzeug „Der Dortmunder” verwendet wurde. Zur quantitativen Beschreibung der „kumulativen Wirbelsäulenbelastung” wurden 10 Dosismodelle–einschließlich des häufig verwendeten „Mainz-Dortmunder Dosismodells (MDD)”–mit unterschiedlichen Schwellenwerten für die lumbosakrale Druckkraft, die Rumpfvorneigung oder die Tagesdosis angewendet; verschiedene Arten von Lastenhabungen sowie verschiedene Wichtungen der Druckkraft (z.B. linear, quadratisch) gegenüber der Belastungsdauer wurden berücksichtigt. Der Vergleich der Modelle zeigt einen besonderen Einfluss der Verwendung einer Tagesdosisschwelle, da dadurch ein beträchtlicher Anteil der lumbalen Exposition bei der Bestimmung der Lebensdosis unberücksichtigt bleibt. Aus den Ergebnissen zur Lebensdosis wird gefolgert, dass hohe Werte bei Männern häufiger vorkommen als bei Frauen und dass die kumulative Belastungsdosis bei Männern im Durchschnitt höher ist.

Collaboration


Dive into the Andreas Seidler's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar

Gine Elsner

Goethe University Frankfurt

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar

Alwin Luttmann

Technical University of Dortmund

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Joachim Grifka

University of Regensburg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar

Matthias Jäger

Technical University of Dortmund

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Wiebke Hellenbrand

Otto-von-Guericke University Magdeburg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge