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Gesundheitswesen | 2012

Die Methoden der Evaluation von Disease Management Programmen im Kontrollgruppendesign am Beispiel Diabetes mellitus – Eine systematische Übersicht

Anna Drabik; Sawicki Pt; Müller D; Anna Marie Passon; Stephanie Stock

BACKGROUND Disease management programmes (DMPs) were implemented in Germany in 2002. Their evaluation is required by law. Beyond the mandatory evaluation, a growing number of published studies evaluate the DMP for diabetes mellitus type 2 in a control-group design. As patients opt into the programme on a voluntary basis it is necessary to adjust the inherent selection bias between groups. The aim of this study is to review published studies which evaluate the diabetes DMP using a control-group design with respect to the methods used. METHODS A systematic literature review of electronic databases (PUBMED, Cochrane Library, EMBASE, MEDPILOT) and a hand search of reference lists of the relevant publications was conducted to identify studies evaluating the DMP diabetes mellitus in a control-group design. RESULTS 8 studies were included in the systematic literature review. 4 studies gathered retrospective claims data from sickness funds, one from physicians records, one study used prospective data from ambulatory care, and 2 studies were based on one patient survey. Methods used for adjustment of selection bias included exact matching, matching using propensity score methods, age-adjusted and sex-separated analysis, and adjustment in a regression model/analysis of covariance. One study did not apply adjustment methods. The intervention period ranged from 1 day to 4 years. Considered outcomes of studies (surrogate parameter, diabetes complications, mortality, quality of life, and claim data) depended on the database. CONCLUSION In the evaluation of the DMP diabetes mellitus based on a control-group design neither the database nor the methods used for selection bias adjustment were consistent in the available studies. Effectiveness of DMPs cannot be judged based on this review due to heterogeneity of study designs. To allow for a comprehensive programme evaluation standardised minimum requirements for the evaluation of DMPs in the control group design are required.


Medizinische Klinik | 2009

Evidenz der Wirksamkeit internationaler Präventionsmaßnahmen und Auswirkungen auf ein deutsches Präventionsgesetz

Markus Lüngen; Milly-Anna Schröer-Günther; Anna Marie Passon; Andreas Gerber; Karl W. Lauterbach

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:In Deutschland werden seit Jahren Anstrengungen unternommen, ein Präventionsgesetz abzufassen und zu verabschieden. Trotz wechselnder politischer Mehrheiten konnte bisher kein Konsens über eine konkrete Umsetzung der Prävention erzielt werden. Der Beitrag geht der Frage nach, ob ein Grund für das wiederholte Scheitern auch der Mangel an Nachweisen des Effekts von Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung sein kann.Methodik:Im Anschluss an eine systematische Literatursuche wurden Effektivität und Qualität von Studien zu Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung bewertet. Untersucht wurden exemplarisch Interventionen der Jahre 1990–2006 aus den Bereichen Depression bei Kindern und Jugendlichen, Bewegung im betrieblichen Setting, Ernährung bei Kindern und Jugendlichen im schulischen Setting und Rauchentwöhnung bei Schwangeren. Die Studien wurden in jeweils einem von 13 Ländern durchgeführt, die einen mit Deutschland vergleichbaren sozioökonomischen Status haben.Ergebnisse:Für den Bereich Depression wurden 18, für Bewegung 26, für Ernährung 23 und für Rauchen 34 Studien bewertet. Von 26 Interventionen im Bereich Bewegung waren sechs effektiv (23,1%), von 18 Interventionen im Bereich Depression war eine effektiv (5,6%), von 23 gesichteten Interventionen im Bereich Ernährung waren sieben effektiv (30,4%), und im Bereich Rauchen schlossen neun Interventionen (26,5%) mit einem positiven Effekt ab. Nimmt man die Qualität des Studiendesigns wie der Durchführung der Interventionen als weiteres Kriterium dazu, bleiben von den effektiven Studien nur noch eine im Bereich Bewegung im Betrieb, zwei im Bereich Ernährung, drei im Bereich Rauchen und keine im Bereich Depression übrig.Schlussfolgerung:In vier exemplarisch ausgewählten Feldern konnten nur sechs von insgesamt 101 (5,9%) untersuchten internationalen Studien auch bei entsprechender Qualität des Studiendesigns und der Interventionsdurchführung einen Effekt zeigen. Angesichts dieses Ergebnisses könnte derzeit eine Verteilung von Ressourcen in der Prävention kaum auf einer verlässlichen Grundlage erfolgen, was die Verabschiedung eines Präventionsgesetzes möglicherweise erschwert. Ein zukünftiges Präventionsgesetz sollte daher wesentlichen Wert auf die Evaluation des Effekts wie der Qualität von Maßnahmen legen, um Fehlallokationen zu vermeiden.AbstractBackground and Purpose:Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay.Methods:After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006.Results:The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect.Conclusion:In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.BACKGROUND AND PURPOSE Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay. METHODS After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006. RESULTS The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect. CONCLUSION In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.


Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie | 2011

Effektivitätsnachweise in der Prävention am Beispiel von Bewegungsförderungsprogrammen am Arbeitsplatz

Anna Marie Passon; Andreas Gerber; Milly Schröer-Günther

ZusammenfassungEinleitung: Mit Zunahme der Interventionen im Bereich der Prävention und Gesundheitsförderung steigt auch die Anzahl wissenschaftlich evaluierter Präventionsprojekte. Trotzdem bleibt das Design von Studien in der Prävention und Gesundheitsförderung hinter den Standards der kurativen Medizin zurück. Auch wenn es in der betrieblichen Gesundheitsförderung bereits Nachweise über die Wirksamkeit einiger Ansätze gibt, sind gut dokumentierte und evaluierte Studien immer noch in der Minderheit. Um zu gewährleisten, dass angestrebte Effekte tatsächlich erreicht werden, ist eine Prüfung der Wirksamkeit und Qualität der Programme unerlässlich.Methode: Es wurde ein systematischer Literaturreview zu Bewegungsförderung im betrieblichen Setting in Ländern mit einem mit Deutschland vergleichbaren sozioökonomischen Status erstellt. Die Studien wurden anhand eines Kriterienkatalogs hinsichtlich der Qualität des Studiendesigns und der Qualität der Intervention ausgewertet.Ergebnisse: Die Literaturrecherche führte zu einer Extraktion von 26 Studien zur Bewegungsförderung im Betrieb. Acht Studien wiesen einen positiven Effekt nach. Die Qualität der Studien erweist sich gemessen an den Qualitätskriterien des Kriterienkatalogs als gering.Diskussion: Der Mangel in der Qualität und die Heterogenität der Interventionen haben zur Folge, dass keine belastbaren Empfehlungen über wirksame Interventionen und Konzepte abgegeben werden können. Es wird diskutiert, wie Effektivitätsnachweise in der betrieblichen Bewegungsförderung erbracht werden können.AbstractBackground: With increasing numbers of interventions in prevention and health promotion, scientific evaluation becomes more and more important. However, the numerous interventions in Germany show a lack of evidence base and inexplicit responsibilities. The efficiency of some workplace health promotion interventions could be provided recently, but overall, adequate evaluated and documented projects are scarce.Method: We performed a systematic literature review on encouraging physical activities in employees. We evaluated the studies regarding the quality of the study design and the quality of the intervention with the help of a criteria catalogue.Results: 26 studies were included in the literature review. Eight studies found positive effects on physical activities and fitness. The quality of the studies was low as measured by the criteria in the criteria catalogue.Discussion: Due to the lack of quality and the heterogeneity of the interventions, no satisfying recommendations about concepts and methods of workplace physical activity interventions can be deduced. Conditions and methods are discussed, for proving evidence of physical activity interventions in the workplace.


Gesundheitswesen | 2017

Studien bei seltenen Erkrankungen: Eine deskriptive Analyse abgeschlossener Orphan Drug Bewertungen im Gemeinsamen Bundesausschuss

Sandra Schulz; Anna Marie Passon; Michael Kulig; Matthias Perleth; Katja Matthias

Der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) führt für alle neu zugelassenen Arzneimittel eine (Zusatz)Nutzenbewertung durch (vgl. § 35a SGB V). Für Arzneimittel zur Behandlung seltener Erkrankungen (sogenannte Orphan Drugs [OD]) gelten einige Sonderregeln. Anhand öffentlich zugänglicher Dokumente auf der Homepage des G-BA sowie der Fachinformationen erfolgte eine deskriptive Analyse der von September 2011 bis Juni 2016 abgeschlossenen OD Verfahren. Die Datenextraktion umfasste dabei u. a. den Studientyp der zulassungsbegründenden Studie, den primären Endpunkt und die Einschätzung dessen Patientenrelevanz, die in der Nutzenbewertung festgestellte Nutzenkategorie (nicht quantifizierbar, gering, beträchtlich, erheblich) sowie die Erfassung der Lebensqualität. Insgesamt wurden 36 Verfahren (47 Anwendungsgebiete [AWG]) analysiert. Auf Verfahrensebene dienten 16 der bewerteten ODs der Behandlung von onkologischen Erkrankungen, 11 der Therapie von Stoffwechselkrankheiten, und 9 der Behandlung von sonstigen Erkrankungen. Bei ca. 83% der Verfahren (70% der AWG) lag mind. eine randomisiert kontrollierte Studie vor. Bei 26 Verfahren (29 AWG) bewertete der G-BA den primären Endpunkt der Zulassungsstudie als nicht patientenrelevant. 64% der OD Zulassungsstudien enthielten Ergebnisse zur Lebensqualität. Daten zu diesen Endpunkten lagen häufig jedoch eingeschränkt vor. Bei 19 OD Verfahren wurde das Ausmaß des Zusatznutzen vom G-BA als nicht quantifizierbar, bei 14 Verfahren als gering und bei einem Verfahren als beträchtlich eingestuft. Bei 2 weiteren Verfahren wurden jeweils 2 Subgruppen unterschieden. In dem ersten Verfahren wurden jeweils ein geringer und ein beträchtlicher Zusatznutzen und in dem zweiten Verfahren wurden ein geringer und ein nicht quantifizierbarer Zusatznutzen festgestellt. Nach den bisherigen Erfahrungen mit der wertung von OD im G-BA zeigt sich, dass für 70% der zugelassenen Anwendungsgebiete Daten aus RCTs vorliegen, d. h. dass ein randomisiertes Studiendesign auch bei seltenen Erkrankungen möglich ist. Bei unzureichender Evidenzlage, v. a. wenn keine RCTs durchgeführt wurden, resultiert oftmals eine Befristung des Beschlusses. Unterschiedliche Auffassungen bestehen derzeit noch bei der Einschätzung der Patientenrelevanz einer Reihe von primären Endpunkten. Daten zu Lebensqualitäts-Endpunkten müssen besser berichtet werden, damit ein Einbezug zur Bestimmung des Zusatznutzens möglich wird.


Medizinische Klinik | 2009

Does the lack of evidence of effectiveness among international studies on interventions in prevention and health promotion have an impact on a German Act of Prevention

Markus Lüngen; Milly-Anna Schröer-Günther; Anna Marie Passon; Andreas Gerber; Karl W. Lauterbach

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:In Deutschland werden seit Jahren Anstrengungen unternommen, ein Präventionsgesetz abzufassen und zu verabschieden. Trotz wechselnder politischer Mehrheiten konnte bisher kein Konsens über eine konkrete Umsetzung der Prävention erzielt werden. Der Beitrag geht der Frage nach, ob ein Grund für das wiederholte Scheitern auch der Mangel an Nachweisen des Effekts von Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung sein kann.Methodik:Im Anschluss an eine systematische Literatursuche wurden Effektivität und Qualität von Studien zu Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung bewertet. Untersucht wurden exemplarisch Interventionen der Jahre 1990–2006 aus den Bereichen Depression bei Kindern und Jugendlichen, Bewegung im betrieblichen Setting, Ernährung bei Kindern und Jugendlichen im schulischen Setting und Rauchentwöhnung bei Schwangeren. Die Studien wurden in jeweils einem von 13 Ländern durchgeführt, die einen mit Deutschland vergleichbaren sozioökonomischen Status haben.Ergebnisse:Für den Bereich Depression wurden 18, für Bewegung 26, für Ernährung 23 und für Rauchen 34 Studien bewertet. Von 26 Interventionen im Bereich Bewegung waren sechs effektiv (23,1%), von 18 Interventionen im Bereich Depression war eine effektiv (5,6%), von 23 gesichteten Interventionen im Bereich Ernährung waren sieben effektiv (30,4%), und im Bereich Rauchen schlossen neun Interventionen (26,5%) mit einem positiven Effekt ab. Nimmt man die Qualität des Studiendesigns wie der Durchführung der Interventionen als weiteres Kriterium dazu, bleiben von den effektiven Studien nur noch eine im Bereich Bewegung im Betrieb, zwei im Bereich Ernährung, drei im Bereich Rauchen und keine im Bereich Depression übrig.Schlussfolgerung:In vier exemplarisch ausgewählten Feldern konnten nur sechs von insgesamt 101 (5,9%) untersuchten internationalen Studien auch bei entsprechender Qualität des Studiendesigns und der Interventionsdurchführung einen Effekt zeigen. Angesichts dieses Ergebnisses könnte derzeit eine Verteilung von Ressourcen in der Prävention kaum auf einer verlässlichen Grundlage erfolgen, was die Verabschiedung eines Präventionsgesetzes möglicherweise erschwert. Ein zukünftiges Präventionsgesetz sollte daher wesentlichen Wert auf die Evaluation des Effekts wie der Qualität von Maßnahmen legen, um Fehlallokationen zu vermeiden.AbstractBackground and Purpose:Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay.Methods:After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006.Results:The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect.Conclusion:In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.BACKGROUND AND PURPOSE Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay. METHODS After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006. RESULTS The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect. CONCLUSION In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.


Archive | 2013

Gesundheitsökonomie: Die Finanzierung von Prävention und Behandlung von Herzinfarkt und Brustkrebs

Markus Lüngen; Anna Marie Passon

Die Ausgaben des deutschen Gesundheitswesens steigen seit Jahren an. Vor allem Herz-Kreislauf-Erkrankungen verursachen erhebliche Kosten. Der vorliegende Beitrag untersucht, welche Kosten durch den akuten Myokardinfarkt und Brustkrebserkrankungen verursacht werden.


Medizinische Klinik | 2009

Evidenz der Wirksamkeit internationaler Präventionsmaßnahmen und Auswirkungen auf ein deutsches Präventionsgesetz@@@Does the Lack of Evidence of Effectiveness among International Studies on Interventions in Prevention and Health Promotion Have an Impact on a German Act of Prevention?

Markus Lüngen; Milly-Anna Schröer-Günther; Anna Marie Passon; Andreas Gerber; Karl W. Lauterbach

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:In Deutschland werden seit Jahren Anstrengungen unternommen, ein Präventionsgesetz abzufassen und zu verabschieden. Trotz wechselnder politischer Mehrheiten konnte bisher kein Konsens über eine konkrete Umsetzung der Prävention erzielt werden. Der Beitrag geht der Frage nach, ob ein Grund für das wiederholte Scheitern auch der Mangel an Nachweisen des Effekts von Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung sein kann.Methodik:Im Anschluss an eine systematische Literatursuche wurden Effektivität und Qualität von Studien zu Interventionen in Prävention und Gesundheitsförderung bewertet. Untersucht wurden exemplarisch Interventionen der Jahre 1990–2006 aus den Bereichen Depression bei Kindern und Jugendlichen, Bewegung im betrieblichen Setting, Ernährung bei Kindern und Jugendlichen im schulischen Setting und Rauchentwöhnung bei Schwangeren. Die Studien wurden in jeweils einem von 13 Ländern durchgeführt, die einen mit Deutschland vergleichbaren sozioökonomischen Status haben.Ergebnisse:Für den Bereich Depression wurden 18, für Bewegung 26, für Ernährung 23 und für Rauchen 34 Studien bewertet. Von 26 Interventionen im Bereich Bewegung waren sechs effektiv (23,1%), von 18 Interventionen im Bereich Depression war eine effektiv (5,6%), von 23 gesichteten Interventionen im Bereich Ernährung waren sieben effektiv (30,4%), und im Bereich Rauchen schlossen neun Interventionen (26,5%) mit einem positiven Effekt ab. Nimmt man die Qualität des Studiendesigns wie der Durchführung der Interventionen als weiteres Kriterium dazu, bleiben von den effektiven Studien nur noch eine im Bereich Bewegung im Betrieb, zwei im Bereich Ernährung, drei im Bereich Rauchen und keine im Bereich Depression übrig.Schlussfolgerung:In vier exemplarisch ausgewählten Feldern konnten nur sechs von insgesamt 101 (5,9%) untersuchten internationalen Studien auch bei entsprechender Qualität des Studiendesigns und der Interventionsdurchführung einen Effekt zeigen. Angesichts dieses Ergebnisses könnte derzeit eine Verteilung von Ressourcen in der Prävention kaum auf einer verlässlichen Grundlage erfolgen, was die Verabschiedung eines Präventionsgesetzes möglicherweise erschwert. Ein zukünftiges Präventionsgesetz sollte daher wesentlichen Wert auf die Evaluation des Effekts wie der Qualität von Maßnahmen legen, um Fehlallokationen zu vermeiden.AbstractBackground and Purpose:Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay.Methods:After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006.Results:The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect.Conclusion:In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.BACKGROUND AND PURPOSE Efforts have been undertaken to devise and pass an Act of Prevention in Germany. To date, no consensus could be reached with changing political majorities in parliament. Hence, the authors ask the question whether the lack of evidence in prevention and health promotion could also be contributing to this delay. METHODS After a systematic search of the literature on prevention and health promotion in nutrition, exercise, depression, and smoking, all retrieved studies were evaluated in terms of their effect as well as the quality of study design like prior power calculation and intervention like documentation of process or participation of intended group. For inclusion, studies had to be undertaken in one of 13 countries that have a socioeconomic standard of living comparable to Germany. The authors of this article exemplarily included studies from the following focus areas into the systematic review: prevention of depression among children and adolescents, exercise in the work environment, nutrition for children and adolescents, and smoking cessation programs among pregnant women, all from 1990 to 2006. RESULTS The authors retrieved 18 studies on prevention of depression among children and adolescents, 26 on exercise in the work environment, 23 on nutrition for children and adolescents, and 34 on smoking cessation programs among pregnant women. Six out of 26 on exercise had a positive effect (23.1%), one out of 18 on depression (5.6%), seven out of 23 in the field of nutrition (30.4%), and nine out of 34 smoking cessation programs (26.5%). If one takes into account the quality of study design and intervention as a marker for the reliability and validity of results, one intervention on exercise, two on nutrition, three on smoking and none on depression would remain with a positive effect. CONCLUSION In four exemplarily selected fields only six out of a total of 101 international studies (5.9%) had an effect, if one also ties in quality of study design and intervention. With regard to this result, allocation of resources for prevention and health promotion would be highly ambiguous without sufficient evidence. This condition might contribute to the deferment of an Act of Prevention in the German legislation. For the future, the authors strongly urge that the Act of Prevention takes into account the evaluation both of effects and quality of any intervention in order to prevent false allocation of resources.


Kindheit Und Entwicklung | 2011

Wirksamkeit von schulbasierten Gruppeninterventionen zur Depressionsprävention

Anna Marie Passon; Andreas Gerber; Milly Schröer-Günther


Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen | 2018

GRADE-Leitlinien: 16. Von der Evidenz zur Empfehlung oder Entscheidung – Vorgehen nach GRADE für Tests in der klinischen Praxis und in Public Health

Johannes Morche; Susann Conrad; Anna Marie Passon; Matthias Perleth; Gerald Gartlehner; Jörg J. Meerpohl; Holger J. Schünemann


International Journal of Public and Private Healthcare Management and Economics (IJPPHME) | 2012

Incentivizing Patients to Live Healthy Lives: Does it Work?

Markus Lüngen; Anna Marie Passon; Stephanie Stock

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Müller D

University of Cologne

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