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American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics | 1993

Correlates of objective patient compliance with removable appliance wear.

Axel Bartsch; Emil Witt; G. Sahm; Stefan Werner Schneider

Patient compliance is considered a major problem in orthodontics. Yet, to date, few conclusive findings have been noted on determinants and consequences of failing adherence, probably because of method flaws and a lack of objective criteria. By following an outline of conceptual issues and selected research, we considered an investigation into correlates of patient compliance with removable appliance wear. We studied a sample of 77 university clinic patients ages 9 to 14 years over several months by means of psychologic inventories and electronic measurement of removable appliance wear. The actual compliance rate proved to be associated with many variables. Among those, characteristics of the patient and his family background, such as conformity and degree of consistent parental support and supervision are interpreted as determinants of satisfactory adherence, whereas treatment related and interactional correlates, such as duration of treatment, dominance of provider, and interpersonal perceptions, are conceived of in terms of mutually interdependent and/or consequent variables. The factors identified might be paralleled in the wearing of headgear and intraoral elastics that require a similar degree of active patient cooperation. After a critical discussion of our data in the light of previous findings, suggestions are provided for future research along with conclusions for clinical practice.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1993

The clinical and psychological indicators of behavior in wearing a removable appliance

Axel Bartsch; Emil Witt; I. Dietz; P. Dietz

ZusammenfassungDas Trageverhalten bei herausnehmbaren Geräten läßt sich nicht jederzeit linear aus dem Behandlungsfortschrift erschließen. In das Urteil des Kieferorthopäden über die Compliance fließen vielfältige Beobachtungen ein, deren Aussagekraft noch unklar ist. Bei 104 Patienten zwischen neun und 16 Jahren wurden multiple Compliancekriterien aus Behandlungsunterlagen, Behandler- und Patientenbefragung und Mundhygieneindizes erhoben. Bei einem Teil der Patienten wurden außerdem der psychologische Farbtest nachLüscher durchgeführt und die Tragedauer der Geräte objektiv gemessen. Zwischen den einzelnen Compliancekriterien bestaht werig Konsistenz. Termineinhaltung, Gerätepflege und Mundhygiene des Patienten gestatten im allgemeimm I eine Rückschlüsse auf sein Trageverhalten. Auch die klinische Einschätzung spiegelt nur längertestig. Compliancekriterienster des Patienten korrekt wider. Die Kombination klinischer Informationen mit psychological therapedea verspricht dagegen eine verbesserte Einschätzung des Trageverhaltens.SummaryCompliance with wearing removable appliances cannot be determined directly from progress noted in the course of treatment. The orthodontist’s judgement is influenced by many and varied observations and the evidence they yiel is often unclear. We studied 104 orthodontic patients aged nine to 16 years using as data treatment records, provider and patient questionnaires, and oral hygiene indexes. In addition theLuescher psychological color test was administered to a subgroup and the duration of compliance wear was objectively measured. We found little consistency among different compliance indicators. Studying the patient’s keeping of appointments, his oral hygiene habits, and appliance maintenance did not result in general conclusions pertaining to the patient’s compliance with wearing the appliance. Only over a longer period it is possible to determination clinical observation the patient’s cooperation in his treatment. More promising on the other hand for patient compliance behavior is the combination of information obtained clinically with the through psychological tests.Compliance with wearing removable appliances cannot be determined directly from progress noted in the course of treatment. The orthodontists judgement is influenced by many and varied observations and the evidence they yield is often unclear. We studied 104 orthodontic patients aged nine to 16 years using as data treatment records, provider and patient questionnaires, and oral hygiene indexes. In addition the Luescher psychological color test was administered to a subgroup and the duration of compliance wear was objectively measured. We found little consistency among different compliance indicators. Studying the patients keeping of appointments, his oral hygiene habits, and appliance maintenance did not result in general conclusions pertaining to the patients compliance with wearing the appliance. Only over a longer period it is possible to determine through clinical observation the patients cooperation in his treatment. More promising on the other hand for better evaluating patient compliance behavior is the combination of information obtained clinically with the results obtained through psychological tests.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1992

[Recommended times for wearing removable appliances--the results of a survey].

Emil Witt; Axel Bartsch; G. Sahm

ZusammenfassungIn Anbetracht der Relevanz der Tragezeitverordnung für die Compliance im Zusammenspiel mit dem Tragekomfort herausnehmbarer kieferorthopädischer Geräte wurde ein Fragebogen zur Verbreitung von Gerätetypen bei aktiver kieferorthopädischer Behandlung, zur Form der Tragezeitverordnungen sowie ihrer Differenzierung bei funktionskieferorthopädischen Geräten und Platten an 300 zufällig ausgewällte Mitglieder der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie versandt. Auf der Basis von 172 Respondenten (Rücklauf 57,5%) zeigten sich folgende, Ergebnisse: Bei, Acht-bis 16jährigen werden im Durchschnitt 43,7% der aktiven Behandlungen mit Platten, 37,6% mit FKO-Geräten, durchgeführt. Von diesen werden der Bionator (58,7%) und der klassische Aktivator (61,1%) am häufigsten verwendet. Die Tragezeitverordnung beinhaltet bei 60% der Befragten die Vorgabe bestimmter Tages-/Nachtzeiten, sonst eine Angabe in Stunden pro Tag. Überwiegend werden den Patienten gleiche Tragezeitanforderungen gestellt (86,6%) und während der aktiven Behandlung beibehalten (73,8%). Hier liegt die mittlere tägliche Stundenforderung bei 15 (FKO) bzw. 16 (Platten). Im Durchschnitt aller Befragten wird für beide Grundtypen herausnehmbarer Geräte die tägliche Mindesttragedauer zum Erreichen des Behandlungszieles mit 12,8 Stunden (FKO-Geräte) bzw. 13,9 Studen (Platten) angesetzt.SummarySince prescribed wear times of removable appliances are, in combination with comfort, relevant to compliance, a questionnaire on the prevalence, the nature and the differentration of such prescriptions in active orthodontic treatment was sent to 300 orthodontists selected at random among the members of the German Orthodontic Society. On the basis of 172 responses (response rate 57.5%), the following results were obtained: In eight to 16-years olds „active” treatment is administered with Schwartz plates in an average of 43,7%, and with functional orthopaedic appliances in an average of 37.6% of the cases the classical activator (61.1%) and the bionator (58.7%) being used most frequently. Particular times of day or night are prescribed as wear times by some 60% of responders, while others prescribe merely a certain number of hours of daily wear. Identical prescriptions are given to the majority of patients by 86.6%, and are unchanged throughout the course of active treatment by 73.8%. Wear times actually prescribed, average 15 (functional appliances) and 16 hours (plates) daily, while the mininum wear time considered necessary for successful treatment averages 12.8 for functional appliances and 13.9 for plates.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1990

Die kieferorthopädische Behandlung aus Patienten- und Elternsicht-Ergebnisse einer Fragebogenstudie in Praxis und Klinik

G. Sahm; Axel Bartsch; Emil Witt

ZusammenfassungIm Rahmen einer umfangreichen Fragebogenstudie an über 300 funktionskieferorthopädisch behandelten Patienten und ihren Eltern wurden die Zufriedenheit mit Behandlungsmitteln sowie Arzt-Patient-Interaktion und die Einschätzung des eigenen Trageverhaltens untersucht. Bei der überwiegenden Mehrheit der Befragten ließ sich eine positive oder indifferente Haltung zur Behandlung erkennen. Differenzierungs-und Kritikfähigkeit nehmen mit dem Lebensalter zu. Sprechbeeinträchtigungen stellen den meistgenannten Kritikpunkt dar; psychosoziale Nachteile durch das Tragen der Apparatur werden vor allem von den Eltern vermutet. Eine Minderheit der Patienten fühlt sich vom Kieferorthopäden nicht entsprechend ihren sozial-emotionalen Bedürfnissen und Erwartungen behandelt. Abstriche vom verlangten Soll werden besonders beim vor- und nachmittäglichen Tragen der Apparatur eingeräumt. Die für den Befolgungsgrad mitentscheidende elterliche Kontrolle erfolgt entweder mit Engagement und Anteilnahme oder in eher formal-ritualisierter Weise oder bleibt insgesamt unzureichend, und zwar in jeweils etwa einem Drittel der Fälle.SummaryA questionnaire investigation enrolling more than 300 orthodontic patients and their parents was conducted into the subjective appraisal of treatment means and doctor-patient-interaction. The majority of the interviewees showed a positive respectively indifferent attitude toward their treatment. As patients grow older, their views become more differentiated and critical. Impaired speaking was mentioned most frequently; psychosocial disadvantages caused by appliance wear were suggested mostly by parents. In a minor part of patients, the orthodontists behavior was not in line with their social-emotional needs and expectations. Slight failures of adherence with prescriptions were admitted for the daytime. Parental supervision appeared to be either energetic or formal yet superficial, or insufficient respectively in one third of our cases.A questionnaire investigation enrolling more than 300 orthodontic patients and their parents was conducted into the subjective appraisal of treatment means and doctor-patient-interaction. The majority of the interviewees showed a positive respectively indifferent attitude toward their treatment. As patients grow older, their views become more differentiated and critical. Impaired speaking was mentioned most frequently; psychosocial disadvantages caused by appliance wear were suggested mostly by parents. In a minor part of patients, the orthodontists behavior was not in line with their social-emotional needs and expectations. Slight failures of adherence with prescriptions were admitted for the daytime. Parental supervision appeared to be either energetic or formal yet superficial, or insufficient respectively in one third of our cases.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1990

Initiale Einstellungen zur kieferorthopädischen Behandlung — Ergebnisse einer Fragebogenstudie in Praxis und Klinik (Teil I)

G. Sahm; Axel Bartsch; Emil Witt

ZusammenfassungEine Befragung zu verschiedenen Aspekten der kieferorthopädischen Behandlung wurde unter 312 mit Bionatoren behandelten Patienten im Alter von acht bis 15 Jahren und ihren Eltern in Klinik und neun Praxen sowie bei einer Kontrollgruppe durchgeführt. Die Ergebnisse zu Einstellungen gegenüber dem dentofazialen Erscheinungsbild sowie zu initialen Behandlungsmotiven und-erwartungen werden dargestellt. Für die Patienten stellt eine regelmäßige Zahnstellung ein subjecktiv wichtiges Behandlungsmotiv dar, wobei ihr verbales „ästhetisches” Differenzierungsvermögen nicht hoch ist. Vorranging wünschen sie sich einen sichtbaren Behandlungsfortschritt, das Ausbleiben gerätebedingter somatopsychischer Beeinträchtigungen sowie sachliche Information, wenig hingegen persönliche Gespräche mit dem Behandler.Summary312 patients from one clinic and nine offices, between eight and 15 years of age treated with bionators, their parents and a control group were questioned on various aspects of their treatment. Findings regarding opinions about dentofacial appearance, initial motives and expectations are presented. Aesthetic motives proved preponderant by seeking treatment though the childrens ability to verbally differentiate aesthetic concepts was poor. Above all, they expected visible treatment progress, absence of appliance-caused psychosomatic impairment and rather factual information than personal communication with the orthodontist.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1991

Tragezeitmesser in der Kieferorthopädie-cui bono? Überlegungen zum State-of-the-art bei Tragezeitmessung und Complianceforschung in der Kieferorthopädie

Emil Witt; Axel Bartsch; G. Sahm

The recent development of fully functioning timing devices has yielded a new impulse to scientific research on orthodontic compliance. In contrast, promises and risks of the practical application of timing devices have thus far largely gone unheeded. In this survey, possible benefits of this new device are considered along with a critical discussion of technical and sociopsychological issues of its practical application. Following a review of the current state of orthodontic timing technology, basic implications of the collection and utilization of this new type of data are outlined. Short- and long-term perspectives of objective measurement of compliance are presented in terms of optimized treatment devices, enhanced patient compliance and improved orthodontist-patient relations. An evaluation project on benefits and risks of orthodontic timing devices is being called for.ZusammenfassungDurch die Entwicklung einsatzreifer Tragezeitmeßsysteme erhielt die wissenschaftliche Complianceforschung in der Kieferorthopädie jüngst einen neuen Auftrieb. Hingegen wurden Chancen und Probleme des Tragezeitmessereinsatzes im Klinik- und Praxisalltag bisher kaum analysiert. Im vorliegenden Beitrag werden grundsätzliche Überlegungen zum Nutzeffekt dieses neuen Instrumentariums angestellt sowie mögliche Anwendungsprobleme technischer und soziopsychologischer Art kritisch diskutiert. Nach einem Überblick über den derzeitigen Entwicklungsstand der Tragezeitmeßtechnologie werden aktuelle Grundfragen zu ihrer praktisch-technischen Anwendung und zum gesellschaftlichen Verwertungszusammenhang von Compliancedaten erörtert. Mittel- und langfristige Perspektiven der Tragezeitmessung im Hinblick auf eine Optimierung von differentiellen Behandlungskonzepten, Patientencompliance und Arzt-Patient-Beziehung werden aufgezeigt. Als Vorbedingung einer möglichen Markteinführung wird ein Evaluationsprojekt zum Einsatz von Tragezeitmessern in der Kieferorthopädie gefordert, für das die erarbeiteten Kriterien als erste Richtlinien dienen können.SummaryThe recent development of fully functioning timing devices has yielded a new impulse to scientific research on orthodontic compliance. In contrast, promises and risks of the practical application of timing devices have thus far largely gone unheeded. In this survey, possible benefits of this new device are considered along with a critical discussion of technical and socio-psychological issues of its practical application. Following a review of the current state of orthodontic timing technology, basic implications of the collection and utilization of this new type of data are outlined. Short- and long-term perspectives of objective measurement of compliance are presented in terms of optimized treatment devices, enhanced patient compliance and improved orthodontist-patient relations. An evaluation project on benefits and risks of orthodontic timing devices is being called for.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1992

Determinanten des Trageverhaltens bei der Behandlung mit herausnehmbaren kieferorthopädischen Geräten

Emil Witt; Axel Bartsch; G. Sahm; Stefan Werner Schneider

The interplay of significant determinants of patient appliance wear is discussed in terms of a conceptual model reflecting the current state of research in orthodontic compliance. Appliance wear is determined by treatment-related factors such as regimen and perceived comfort, as well as by external factors such as patient personality and parental attitudes. Patient attitudes are the critical link between these influences. In the focus of this article are the patients experiences and perceptions of treatment and the way they are affected by appliance and prescribed wear. Furthermore, possible measures to enhance compliance are highlighted.ZusammenfassungWesentliche Determinanten der Compliance beim Tragen herausnehmbarer Geräte und ihr Zusammenspiel werden anhand eines Modells erläutert, das den gegenwärtigen Forschungsstand zusammenfaßt. Dabei unterliegt das Trageverhalten Einflüssen behandlungsbezogener Faktoren wie Behandlungregime und Tragekomfort des Gerätes sowie externer Faktoren wie Persönlichkeit des Patienten und Einstellung der Eltern. Die Einstellung des Patienten stellt ein Bindeglied zwischen beiden Einflußebenen dar. Im Mittelpunkt der Überlegungen steht das Erleben der Behandlung in Abhängigkeit vom Design des Gerätes und der Tragezeitverordnung. Abschließend werden Möglichkeiten der Complianceverbesserung erörtert.SummaryThe interplay of significant determinants of patient appliance wear is discussed in terms of a conceptual model reflecting the current state of research in orthodontic compliance. Appliance wear is determined by treatment-related factors such as regimen and perceived comfort, as well as by external factors such as patient personality and parental attitudes. Patient attitudes are the critical link between these influences. In the focus of this article are the patients experiences and perceptions of treatment and the way they are affected by appliance and prescribed wear. Furthermore, possible measures to enhance compliance are highlighted.


European Journal of Orthodontics | 1996

Patterns and prediction of orthodontic treatment course

Rolf Koch; Axel Bartsch

Most attempts at the identification and prediction of treatment-related changes and outcome in orthodontics thus far have relied upon single biometric parameters instead of employing a systemic and ecological approach. The concept of facial harmony and the availability of sophisticated multivariate statistics offer new chances for a deeper understanding of the mechanisms of change. A longitudinal study has been conducted on approximately 500 youths aged 9-11 years, on average. Numerous parameters of cephalometric analysis, study casts, growth, treatment regimen and patient co-operation were assessed at the onset of treatment (T0) and after 1 year (T1) to determine treatment-related changes under therapy with removable appliances. Exploratory cluster analyses were based on five fundamental cephalometric parameters (SNA, SNB, ML-NSL, NL-NSL, NS-Ba) that establish an operational approach to harmonious facial relations (Segner and Hasund, 1991). As a first step, analyses were restricted to 281 Class II division 1 patients selected for good co-operation by an expert rating by the first author on a three-point rating scale. They all were treated with bionators either with anterior or posterior traction. Both subgroups were studied separately. Based on cluster analytic procedures, different patterns of change were identified for both types of appliance. A slight tendency toward harmonization of the initial skeletal relations was observed throughout all subgroups, with reactions being most obvious in the maxilla. The clusters produced for either appliance group were then screened for additional predictors of group membership by means of discriminant analysis. The findings are discussed in terms of the suitability of the methodological approach chosen.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2002

Esthetic Aspects of Orthodontic-Surgical Treatment of Sagittal-Vertical Anomalies: The Example of the Short Face Syndrome

Nezar Watted; Axel Bartsch

AbstractBackground: Psycho-esthetic aspects play an important role in motivating patients to undergo combined orthodontic-surgical treatment as well as in the subjective appraisal of treatment outcome. The facial soft tissues are the crucial interlink between the underlying skeletal and dental structures and their perception by the patient and his social environment. Treatment of Short Face Syndrome: In the therapy of Class II malocclusions with skeletal deep bite and short lower face (short face syndrome), the soft tissues and the psycho-esthetic treatment expectations of the patient are taken systematically and appropriately into account during treatment planning and evaluation. Patients and Method: The respective elements of the treatment concept are outlined and explained in this article. Based on the empirical evaluation of 15 patients treated according to this concept, the soft tissue changes in patients with short face syndrome and the changes in esthetic and psychosocial self-perception are reported. Results: The results demonstrate the efficiency of the treatment concept in improving facial soft tissues, especially in the vertical dimension, and the resulting psycho-esthetic benefit to the patient.ZusammenfassungHintergrund: Psychoästhetische Aspekte spielen für die Motivation des Patienten zu einer kombinierten kieferorthopädisch-kieferchirurgischen Behandlung und für die subjektive Bewertung des Ergebnisses eine bedeutsame Rolle. Die Weichteilsituation des Gesichts ist dabei das entscheidende Zwischenglied zwischen dem zugrunde liegenden skelettalen und dentalen Strukturen und der Wahrnehmung durch den Patienten und seine Umwelt. Behandlung des Short-Face-Syndroms: Bei der Therapie von Klasse-II-Dysgnathien mit skelettal tiefem Biss und kurzem Untergesicht (Short-Face-Syndrom) finden die Weichteilsituation und die psychoästhetischen Therapieerwartungen des Patienten ihre systematische und angemessene Berücksichtigung im Rahmen von Behandlungsplanung und -evaluation. Patienten und Methode: In der vorliegenden Arbeit werden die entsprechenden Elemente des Behandlungskonzepts beschrieben und erläutert. Anhand einer empirischen Evaluation an 15 nach dem beschriebenen Konzept behandelten Patienten werden die Weichteilveränderungen im Hinblick auf das vorliegende Short-Face-Syndrom sowie die Veränderungen der ästhetischen und psychosozialen Selbstwahrnehmung berichtet. Ergebnisse: Die Ergebnisse demonstrieren die Eignung des Behandlungskonzepts zur Verbesserung der fazialen Weichteilverhältnisse, besonders in der Vertikalen, und den in diesem Zusammnhang erreichten psychoästhetischen Gewinn für den Patienten.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1992

Gesichtsprofil und Persönlichkeitsbild bei Kindern

N. Hofmann; Axel Bartsch; Emil Witt; K. E. Bühler

ZusammenfassungSkelettale Fehlbildungen im Gesichtsbereich bergen neben funktionellen Risiken auch die Gefahr einer beeinträchtigten psyshisch-sozialen Befindlichkeit. Negative soziale Erfahrungen erwachsen häufig aus stereotypen Charakterzuschreibungen, wie sie besonders mit dem Kieferprofil in Verbindung gebracht werden. In vorliegender Studie beurteilen 146 kieferorthopädische Patienten zwischen neun und 14 Jahren sowie studentische Kontrollprobanden Schattenrißbilder mit typischen Angle-Klasse-I-, Klasse-II/1- und Klasse-III-Profilverläufen anhand eines „semanfischen Differentials” und einer soziometrischen Beliebtheitswahl. Außerdem wurde die Zufriedenheit der Probanden mit dem Aussehen ihres Kopfes und übrigen Körpers sowie ihr Persönlichkeitsselbstbild mit Hilfe standardisierter Instrumente untersucht. Dabei wurde dem Klasse-III-Profiltyp eine geringere soziale Resonanz und geringere Beliebtheit in der Schule zugeschrieben, während das Klasse-II/1-Profil als eher scheu, zurückhalten und traurig charakterisiert wurde. Generell fiel die Einschätzung der Profilbilder unabhängig von der Bißlage des Urteilenden aus, Das zusätzlich dargebotene eigene Schattenprofil wurde bei geringerer Prägnanz insgesamt so beurteilt wie der entsprechende Typus. Somit kann die vielfach postulierte Existenz von Eigenschaftsstereotypen gegenüber Trägern von Klasse-II/1 und Klasse-III-Fehlbildungen auch für Kinder als experimentell bestätigt gelten. Der Einfluß sozialer Stereotype auf die psychische Befindlichkeit dürfte durch vielfältige Faktoren, insbesondere auch die Interaktionserfahrung, überlagert und somit relativiert werden.SummaryFacial skeletal malformations may not only lead to impaired function, but also diminish psychosocial well-being. Negative social experiences often arise from stereotyped character judgements such as those connected with the profile of the jaw. In this study, 146 orthodontic patients aged between nine and 14 years and student control subjects judged silhouettes of typical Angle class I, II/1 and III profiles on the basis of semantic differential and sociometric choice techniques. Moreover, the satisfaction of the subjects with the appearance of their heads and bodies, as well as their self-perceived personalities, were assessed with the aid of psychological inventories. Class II/1 profiles were characterised as rather shy reserved, and melancholc, white to class III profiles were attributed reduced social acceptance and less popularity at school. In general, judgement of the silhouette profiles proved to be independent of the judges own profile. Thus, the existence of trait stereotypes vis-á-vis class II/1 and class III profiles can be confirmed experimentally in children, too. The impact of social stereotypes on psychological well-being, however, is likely to be modified by numerous factors, in particular by social interaction.Facial skeletal malformations may not only lead to impaired function, but also diminish psychosocial well-being. Negative social experiences often arise from stereotyped character judgments such as those connected with the profile of the jaw. In this study, 146 orthodontic patients aged between nine and 14 years and student control subjects judged silhouettes of typical Angle class I, II/1 and III profiles on the basis of semantic differential and sociometric choice techniques. Moreover, the satisfaction of the subjects with the appearance of their heads and bodies, as well as their self-perceived personalities, were assessed with the aid of psychological inventories. Class II/1 profiles were characterised as rather shy, reserved, and melancholic, while to class III profiles were attributed reduced social acceptance and less popularity at school. In general, judgement of the silhouette profiles proved to be independent of the judges own profile. Thus, the existence of trait stereotypes vis-á-vis class II/1 and class III profiles can be confirmed experimentally in children, too. The impact of social stereotypes on psychological well-being, however, is likely to be modified by numerous factors, in particular by social interaction.

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Emil Witt

University of Würzburg

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Rolf Koch

University of Würzburg

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