Axel Rahmel
Leipzig University
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Publication
Featured researches published by Axel Rahmel.
European Journal of Cardio-Thoracic Surgery | 2003
Jan Gummert; Axel Rahmel; Jan Bucerius; Jörg Onnasch; Nicolas Doll; Thomas Walther; Volkmar Falk; Friedrich W. Mohr
OBJECTIVEnPatients with end stage cardiomyopathy frequently present with additional severe mitral regurgitation. We analyzed the outcome of mitral valve reconstruction in this high risk patient group.nnnMETHODSnSixty-six patients with significant mitral regurgitation and an ejection fraction (EF) below 30% (dilated cardiomyopathy=53, ischemic cardiomyopathy (ICM)=13) were retrospectively evaluated from 07/96 and 02/02. All received annuloplasty ring implantation and additional repair (n=4) if required. Mean follow-up was 28+/-18 months.nnnRESULTSnMitral valve repair (MVR) was technically feasible in all patients. Intraoperative transesophageal echocardiography (TEE) revealed none (n=60) or only trivial (n=6) residual mitral regurgitation. Thirty day mortality was 6.1%. Actuarial survival after 1 and 5 years was 86+/-4 and 66+/-8%, respectively. During follow-up seven patients were transplanted due to lack of clinical improvement after 10+/-7 months (range 1-23). Echocardiography revealed a significant improvement in EF (25+/-10.5% pre-op, 34+/-15% post-op) and a slight decrease in left ventricular end-diastolic diameter (69+/-10 mm pre-op, 67+/-13 mm follow up). Patients were in NYHA functional -class 3 (median) preoperatively and in class 2 at long term-follow-up. Gender, left ventricular enddiastolic diameter, preoperative ejection fraction or type of surgical approach (sternotomy, right lateral minithoracotomy) had no significant influence on patient outcome. Patients with ICM or patients older than 60 years showed an increased risk for clinical events both early post-operatively and at long-term follow-up.nnnCONCLUSIONnMVR can be performed with low perioperative morbidity and mortality even in patients with advanced heart failure, modifying selection criteria for potential candidates may further improve long term outcome.
Cytometry Part A | 2006
Markus J. Barten; Axel Rahmel; Jozsef Bocsi; Andreas Boldt; Jens Garbade; Stefan Dhein; Friedrich W. Mohr; Jan F. Gummert
Recently, it has been realized that TH1/TH2 cytokine production offer the unique possibility to predict drug efficacy. However, there is still an incessant need to explore assay conditions and techniques of analyzing cytokines, which are specific and reliable for monitoring drug efficacy.
Zeitschrift Fur Kardiologie | 2004
Jan F. Gummert; Axel Rahmel; Torsten Bossert; Fw Mohr
Die dynamische Kardiomyoplastie, die weltweit bei über 1000 Patienten durchgeführt wurde, hat sich auf Grund der Komplexität und der zum Teil nicht überzeugenden Resultate klinisch nicht durchsetzen können. Im Rahmen der experimentellen Untersuchung von dynamischen Kardiomyoplastieverfahren konnte gezeigt werden, dass allein die passive Unterstützung des Herzens mit dem nicht stimulierten oder sogar fibrosierten Latissimus dorsi zu einer Verbesserung der Hämodynamik führte. Diese Beobachtungen bildeten die Grundlage für tierexperimentelle Untersuchungen im Herzinsuffizienzmodell mit allein passiven Unterstützungssystemen. In diesen Experimenten konnte eindeutig eine Progression der Ventrikeldilatation verhindert werden, in einigen Tiermodellen ein reversed remodelling nachgewiesen werden. Verschiedene Systeme aus unterschiedlichen Materialien wurden konstruiert, deren klinische Erprobung bevorsteht. Am weitesten fortgeschritten ist die Entwicklung des CSD (Cardiac support device (CorCap™), Acorn Inc.). Ermutigende Ergebnisse aus der initialen Erprobung haben zu der Durchführung von 2 großen Multi-Center-Studien geführt, deren abschließende Auswertung unmittelbar bevorsteht. Gegenwärtig hat die passive Kardiomyoplastie in der Herzinsuffizienztherapie einen experimentellen Charakter. Dynamic cardiomyoplasty has been performed in over 1000 patients worldwide but due to limited success the procedure was never been adopted as an alternative approach for the surgical therapy of heart failure. However, observations in these patients showed that the nonstimulated or fibrotic transformed latissimus dorsi by itself led to an improvement of heart failure symptoms. These findings stimulated animal experiments with so-called passive cardiomyoplasty devices. In several animal models, the progression of heart failure could be stopped, and even reversed remodeling could be demonstrated. Several different devices have been developed and tested in animal models. The Acorn CorCap™ has already passed a successful clinical feasibility study. However, the final evaluation of two multicenter trials has to be awaited to assess the future role of this device in the treatment of heart failure.
Zeitschrift Fur Kardiologie | 2004
Jan F. Gummert; Axel Rahmel; Torsten Bossert; Fw Mohr
Die dynamische Kardiomyoplastie, die weltweit bei über 1000 Patienten durchgeführt wurde, hat sich auf Grund der Komplexität und der zum Teil nicht überzeugenden Resultate klinisch nicht durchsetzen können. Im Rahmen der experimentellen Untersuchung von dynamischen Kardiomyoplastieverfahren konnte gezeigt werden, dass allein die passive Unterstützung des Herzens mit dem nicht stimulierten oder sogar fibrosierten Latissimus dorsi zu einer Verbesserung der Hämodynamik führte. Diese Beobachtungen bildeten die Grundlage für tierexperimentelle Untersuchungen im Herzinsuffizienzmodell mit allein passiven Unterstützungssystemen. In diesen Experimenten konnte eindeutig eine Progression der Ventrikeldilatation verhindert werden, in einigen Tiermodellen ein reversed remodelling nachgewiesen werden. Verschiedene Systeme aus unterschiedlichen Materialien wurden konstruiert, deren klinische Erprobung bevorsteht. Am weitesten fortgeschritten ist die Entwicklung des CSD (Cardiac support device (CorCap™), Acorn Inc.). Ermutigende Ergebnisse aus der initialen Erprobung haben zu der Durchführung von 2 großen Multi-Center-Studien geführt, deren abschließende Auswertung unmittelbar bevorsteht. Gegenwärtig hat die passive Kardiomyoplastie in der Herzinsuffizienztherapie einen experimentellen Charakter. Dynamic cardiomyoplasty has been performed in over 1000 patients worldwide but due to limited success the procedure was never been adopted as an alternative approach for the surgical therapy of heart failure. However, observations in these patients showed that the nonstimulated or fibrotic transformed latissimus dorsi by itself led to an improvement of heart failure symptoms. These findings stimulated animal experiments with so-called passive cardiomyoplasty devices. In several animal models, the progression of heart failure could be stopped, and even reversed remodeling could be demonstrated. Several different devices have been developed and tested in animal models. The Acorn CorCap™ has already passed a successful clinical feasibility study. However, the final evaluation of two multicenter trials has to be awaited to assess the future role of this device in the treatment of heart failure.
Zeitschrift Fur Kardiologie | 2003
Torsten Bossert; Volkmar Falk; Jan F. Gummert; Axel Rahmel; Fw Mohr
Eine kardiale Beteiligung bei Patienten systemischem Lupus erythematodes (SLE) ist häufig. Der natürliche Verlauf der kardialen Beteiligung wurde durch die Glucokortikoidtherapie modifiziert: Bereits bei jungen Patienten können Angina pectoris und Myokardinfarkte auftreten. Die chirurgischen Probleme und Besonderheiten im Management von Patienten mit SLE werden dargestellt. Die koronare Herzerkrankung von Patienten mit SLE ist eine der schwerwiegenden Komplikationen, die die Prognose dieser Patienten bestimmt. In Zukunft könnte bei einer größeren Anzahl dieser Patienten eine Myokardrevaskularisation indiziert sein. Wir empfehlen eine komplette arterielle Revaskularisation. Eine intraoperative Biopsie der Grafts sollte durchgeführt werden. Cardiac involvement in patients with systemic lupus erythematosus (SLE) is common. The natural history of the cardiovascular manifestations has been altered by systemic corticosteroids used for the treatment of SLE; thus, young patients with SLE may suffer from angina and myocardial infarction. The surgical problems and special requirements in patients with SLE are discussed. CAD is one of the major complications limiting the prognosis of the patient with SLE. In the future, a large number of SLE patients may be candidates for myocardial revascularization. In our opinion, total autogenous arterial bypass grafting is advised and intraoperative biopsies of the LIMA are meaningful in patients with SLE.
Transplantation | 2006
Timothy L. Pruett; Annika Tibell; Abdulmajeed Alabdulkareem; Mahendra Bhandari; David C. Cronin; Mary Amanda Dew; Arturo Dib-Kuri; Thomas Gutmann; Arthur J. Matas; Lisa Mcmurdo; Axel Rahmel; S. Adibul Hasan Rizvi; Linda Wright; Francis L. Delmonico
Journal of Immunological Methods | 2003
Markus J. Barten; Stefan Dhein; Hubert Chang; Hartmuth B. Bittner; Attila Tárnok; Axel Rahmel; Friederich W. Mohr; Jan F. Gummert
European Journal of Cardio-Thoracic Surgery | 2006
Hartmuth B. Bittner; Markus Richter; Thomas Kuntze; Axel Rahmel; Peter S. Dahlberg; Marshall I. Hertz; Friedrich W. Mohr
Computers in Biology and Medicine | 2007
Markus J. Barten; Axel Rahmel; Andreas Boldt; Stefan Dhein; Hartmuth B. Bittner; Attila Tárnok; Friedrich W. Mohr; Jan F. Gummert
The Annals of Thoracic Surgery | 2005
Torsten Bossert; Hartmuth B. Bittner; Markus Richter; Axel Rahmel; Markus J. Barten; Jan F. Gummert; Friedrich W. Mohr