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Dive into the research topics where Bernhard Koch is active.

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Notfall & Rettungsmedizin | 2009

Von der Rettungskette zum akutmedizinischen Netzwerk

C.K. Lackner; Michael Wendt; F.-W. Ahnefeld; Bernhard Koch

ZusammenfassungDie tradierten Konzepte der notfall-/akutmedizinischen Versorgung in Deutschland bedürfen dringend einer tief greifenden und vorbehaltlosen Strukturanalyse und konsequenten Restrukturierung. Die klassische sektorale Abgrenzung – ambulant, stationär, rehabilitativ etc. – muss zu Gunsten einer patientenzentrierten Versorgung aufgehoben werden. Zukünftige Strukturen müssen sich an Erkenntnissen zur Prognoserelevanz orientieren. Als entscheidende Größe in der Notfallversorgung stehen hier die Zeitintervalle, insbesondere für die außerklinische Erstversorgung und den anschließenden Transport ins nächste geeignete Krankenhaus. Die „golden hour“ erlangt zentrale Bedeutung. Das Kardinalproblem liegt heute am Ende der Rettungskette, in den Krankenhäusern aller Versorgungsstufen. Erfolgversprechende Lösungsansätze sind, innerhalb der Krankenhausplanung die Krankenhausstrukturen bzgl. der Systemrelevanz einzuteilen und konsequent Zentrale Notaufnahmen einzuführen. Großräumig sind Regional-Health-Care-Konzepte durch Hierarchisierung/Staffelung der Versorgungsalgorithmen und Bündelung der knappen Human- wie sächlichen Ressourcen patientenzentriert und nicht organisationszentriert für die jeweilige Betreuungsregion zu realisieren.AbstractTraditional concepts of emergency medical care in Germany need a profound and unreserved structural analysis and vigorous reorganization. Classic sectoral differentiation—ambulatory, clinical, rehabilitative, et cetera—has to be eliminated for the benefit of a patient-centered medical care approach. Future rescue service structures have to be organized based on available evidence of relevant prognosis. Time intervals, especially for out-of-hospital primary care and following suitable hospitalization to ensure appropriate medical care of patients, have to take center stage and must be decisive parameters for acute emergency care. The “golden hour rule” becomes very important in that context. The core problem is found at the very end of the chain of survival, in the hospitals of all care levels. There are some promising approaches like classification of hospital structures with regard to system relevance for the area of service applied by federal administration, consistent implementation of interdisciplinary emergency departments, realization of regional health care concepts with regard to hierarchization, differentiation of medical care algorithms, and pooling of scarce human and material resources to achieve patient-centered and not organization-centered care.


Notfall & Rettungsmedizin | 2008

Herausforderungen an die Notfallversorgung der Zukunft: „Regional Health Care“ (RHC)

Bernhard Koch; Michael Wendt; C.K. Lackner; F.-W. Ahnefeld

ZusammenfassungAufgrund seiner medizinischen Versorgungsqualität genießt das deutsche Gesundheitswesen national wie international hohe Anerkennung. Gleichzeitig steht es wegen stetig wachsender Kosten und nicht genutzter, bereits vorhandener Effektivitäts- und Effizienzpotenziale in ständiger Kritik. Die Auswirkungen des demographischen Wandels sind bundesweite Herausforderungen, die die Systemdefizite verstärken und den dringenden Reformbedarf erhöhen.Die medizinische Notfallversorgung stellt aufgrund höchster Zeitkritik besondere Anforderungen an die Versorgungsqualität und weist mit Blick auf die zukünftigen Herausforderungen wesentliche Systemdefizite auf.Lösungen bieten sich unter Systemveränderungen an, die unter dem Begriff „Regional Health Care“ (RHC) zusammengefasst werden. Die Öffnung des Krankenhauses mit zunehmend ambulanter Betreuung wird kombiniert werden mit der Integration von Rettungsdiensten, womit eine kritische Schnittstelle entschärft werden kann. Der Rettungsdienst wie die Leitstelle werden in der Region der Zukunft ihre Aufgaben erweitern müssen. Telemedizin wird im Krankenhaus wie in der Region schließlich ambulante und stationäre Versorgung immer weiter zusammenschweißen.AbstractDue to the quality of medical care, the German health system enjoys great respect both nationally and internationally. At the same time, it faces constant criticism due to steadily rising costs and for not using already existing potentials to improve both effectiveness and efficiency. The effects of the demographic change are nationwide challenges, which increase both the deficiencies of the system and the urgent need for reforms.As emergency medical care is very time sensitive, it makes special demands on the quality of care. With regard to future challenges it also identifies essential system deficiencies.Solutions might be found in the context of system changes which are summarized under the term Regional Health Care (RHC). The opening of the hospital with an increase of out-patient care will be combined with the integration of emergency medical services. By doing so, a critical interface can be defused. The emergency medical services in the region of the future will have to broaden their spectrum, thus integrating new dispatch centers with new tasks. Telemedicine in the hospital and the region will finally weld together more and more out-patient and in-patient care.


European Journal of Pain | 2008

Millimetre wave therapy for pain relief after total knee arthroplasty: A randomised controlled trial

Taras I. Usichenko; Hardy Edinger; Torsten Witstruck; Dragan Pavlovic; Maria Zach; Joern Lange; Vasyl V. Gizhko; Michael Wendt; Bernhard Koch; Christian Lehmann

Millimetre wave therapy (MWT) is a promising complementary method for pain relief, however rigorous investigations of its effectiveness are needed. The purpose of this study was to examine if MWT can reduce opioid requirement compared to sham procedure applied for relief of acute pain in patients after total knee arthroplasty (TKA). Eighty patients undergoing TKA were randomly assigned to receive MWT or sham procedure. Patients and evaluators were blinded to the group allocation. MWT consisted of six sessions, each session of 30min duration. During each session the knee wound was exposed to electromagnetic waves with frequency 50–75GHz and power density 4.2mW/cm2. Postoperative analgesia with piritramide, a weak opioid with 0.7 potency of morphine delivered via patient‐controlled analgesia pump, was directed to achieve pain intensity of less than 40 on a 100mm visual analogue scale (VAS). The primary outcome measure was postoperative piritramide requirement for three days after surgery. Secondary outcome measures were: total ibuprofen requirement from the fourth postoperative day to discharge; success of patients’ blinding; patients’ satisfaction with pain relief; incidence of analgesia‐related side effects; heart rate and blood pressure. Piritramide requirement was similar in both groups whereby all patients reported adequate pain relief measured on a VAS. Secondary outcome measures were also comparable in both groups. The majority of patients in both groups believed they had received true MWT and wanted to repeat it in future. Millimetre waves applied to surfaces of surgical wounds did not reduce opioid requirement compared to the sham procedure after TKA.


Notfall & Rettungsmedizin | 2009

Regional Health Care (RHC)

Bernhard Koch; M. O. Wendt; C.K. Lackner; H.P. Moecke

ZusammenfassungDie Auswirkungen des demographischen Wandels sind besonders in dünnbesiedelten und strukturschwachen Regionen spürbar, in denen ein erheblicher Mangel an medizinischem Personal (Ärzte, Pfleger) neue Strategiekonzepte erfordert. Lösungen kann das Strategiekonzept Regional Health Care (RHC) bieten, das ein patientenzentriertes Netzwerk gesundheitlicher Dienste (medizinisch, psychologisch, sozial etc.) ist und ein großes Potenzial sowohl hinsichtlich der Gesundheitsversorgung als auch wirtschaftlichen Nutzen bietet. Entscheidend für RHC ist die zentrale Koordination der Dienste über eine Leitstelle und die Integration patientenzentrierter Lösungen der Informationstechnologie. Das Krankenhaus der Zukunft wird sich öffnen und mit der Region mehr und mehr zusammenarbeiten müssen sowie umgekehrt die Region mit dem Krankenhaus. Das Krankenhaus wird neue ambulante Strukturen für die (notfall-)medizinische Versorgung erhalten. Telemedizin spielt dabei eine entscheidende Rolle.AbstractThe effects of demographic change are particularly perceptible in sparsely populated and structurally weak regions where a significant lack of medical staff (physicians, nursing staff) will demand new strategic concepts. Solutions might be found in the strategic concept of Regional Health Care (RHC) which is a patient-centered network of health-related services (medical, psychological, social, etc.) and offers a great potential both in terms of health care and economical benefits. Key to RHC is the central coordination of the services via a dispatch center and the integration of patient-centered IT solutions. The hospital of the future has to open up itself and interact more and more with the region as vice versa the region with the hospital. The hospital obtains a new ambulatory structure for providing (emergency) medical care with telemedicine as a key element.


Archive | 2009

Ein gesundheitliches Versorgungsnetzwerk zur (individualisierten) Absicherung der Bevölkerung.

Bernhard Koch; Michael Wendt; C.K. Lackner; Hp Moecke

ZusammenfassungDie Auswirkungen des demographischen Wandels sind besonders in dünnbesiedelten und strukturschwachen Regionen spürbar, in denen ein erheblicher Mangel an medizinischem Personal (Ärzte, Pfleger) neue Strategiekonzepte erfordert. Lösungen kann das Strategiekonzept Regional Health Care (RHC) bieten, das ein patientenzentriertes Netzwerk gesundheitlicher Dienste (medizinisch, psychologisch, sozial etc.) ist und ein großes Potenzial sowohl hinsichtlich der Gesundheitsversorgung als auch wirtschaftlichen Nutzen bietet. Entscheidend für RHC ist die zentrale Koordination der Dienste über eine Leitstelle und die Integration patientenzentrierter Lösungen der Informationstechnologie. Das Krankenhaus der Zukunft wird sich öffnen und mit der Region mehr und mehr zusammenarbeiten müssen sowie umgekehrt die Region mit dem Krankenhaus. Das Krankenhaus wird neue ambulante Strukturen für die (notfall-)medizinische Versorgung erhalten. Telemedizin spielt dabei eine entscheidende Rolle.AbstractThe effects of demographic change are particularly perceptible in sparsely populated and structurally weak regions where a significant lack of medical staff (physicians, nursing staff) will demand new strategic concepts. Solutions might be found in the strategic concept of Regional Health Care (RHC) which is a patient-centered network of health-related services (medical, psychological, social, etc.) and offers a great potential both in terms of health care and economical benefits. Key to RHC is the central coordination of the services via a dispatch center and the integration of patient-centered IT solutions. The hospital of the future has to open up itself and interact more and more with the region as vice versa the region with the hospital. The hospital obtains a new ambulatory structure for providing (emergency) medical care with telemedicine as a key element.


Astrobiology | 2009

ESSC-ESF position paper - Science-driven scenario for space exploration: Report from the European Space Sciences Committee (ESSC)

Jean-Claude Worms; H. Lammer; Antonella M. Barucci; R. F. Beebe; Jean-Pierre Bibring; Jacques-Emile Blamont; Michel Blanc; Roger Maurice Bonnet; John Robert Brucato; Eric Chassefière; Angioletta Coradini; Ian A. Crawford; Pascale Ehrenfreund; Heno Falcke; Rupert Gerzer; Monica M. Grady; M. Grande; G. Haerendel; Gerda Horneck; Bernhard Koch; Andreï Lobanov; José Juan López-Moreno; Roberto Marco; Peter Norsk; Dave Rothery; Jean-Pierre Swings; Cam Tropea; Stephan Ulamec; Frances Westall; John C. Zarnecki


Hippokratia | 2008

A research facility for habitation questions to be built at the German Aerospace Center in Cologne: future challenges of Space medicine

Bernhard Koch; Rupert Gerzer


Flugmedizin · Tropenmedizin · Reisemedizin - FTR | 2013

:envihab: Neuartige Großforschungsanlage des DLR eröffnet – Ort des Fortschritts: von der Idee bis zur Realisierung

Elke Rabbow; Bernhard Koch; Rupert Gerzer


Journal of the Aeronautical Sciences | 2014

:Envihab: Facing intriguing challenges of human spaceflight and inspiring future challenges of medicine on earth – the brand-new research facility of the DLR1 Institute of Aerospace Medicine of the German Aerospace Center in Cologne, Germany

Bernhard Koch; Elke Rabbow; Dirk Poddig; Friederike Wuetscher; Rupert Gerzer


Archive | 2010

Emerging new opportunities at the DLR Institute of Aerospace Medicine in Cologne: “:envihab”

Sven Baerwalde; Melanie von der Wiesche; Elke Rabbow; Bernhard Koch; Koch Gerzer

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Michael Wendt

University of Greifswald

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Elke Rabbow

German Aerospace Center

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Hardy Edinger

University of Greifswald

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Maria Zach

University of Greifswald

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