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Dive into the research topics where Berthold Reichardt is active.

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Featured researches published by Berthold Reichardt.


International Journal of Cardiology | 2017

Clopidogrel, prasugrel, or ticagrelor use and clinical outcome in patients with acute coronary syndrome: A nationwide long-term registry analysis from 2009 to 2014

Safoura Sheikh Rezaei; Angelika Geroldinger; Georg Heinze; Berthold Reichardt; Michael Wolzt

BACKGROUND The beneficial use of dual antiplatelet therapy (DAPT) with acetylsalicylic acid (ASA) and P2Y12 õinhibitors has been established for patients after acute coronary syndrome (ACS). However, the optimal duration of DAPT is under debate. The aim of the present study was to investigate the long-term utilization and clinical outcome of clopidogrel, prasugrel, and ticagrelor in patients with ACS from 2009 to 2014 in Austria. METHODS We analysed data from 13 Austrian health insurance funds for the years 2009 to 2014, on 72,676 patients with a hospital discharge diagnosis of ACS. The primary end point was recurrence of ACS or death >30days after the index event. RESULTS 32,830 subjects received a prescription of a P2Y12 inhibitor within 30days after the index ACS. 18,640 (56.8%) subjects were discharged with clopidogrel, 6683 (20.4%) with prasugrel, and 7507 (22.9%) with ticagrelor, respectively. Data from 32,174 patients with 4975 events during a median follow-up period of 24.9months were available for survival analysis. The cumulative incidence for recurrence of ACS or death at two years was 18.7% in patients receiving clopidogrel, and 8.7% and 12.0% in those receiving prasugrel or ticagrelor, respectively. CONCLUSION Utilization of P2Y12 inhibitors in patients with ACS was consistent with guideline recommendations. Prasugrel and ticagrelor are increasingly used in ACS patients and associated with a lower number of recurrence of ACS or death compared to clopidogrel. However, clopidogrel was predominantly used in older patients with more co-morbidities.


Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2015

Influence of drug adherence and medical care on heart failure outcome in the primary care setting in Austria

Beatrice A. Marzluf; Berthold Reichardt; Lisa M. Neuhofer; Bernhard Kogler; Michael Wolzt

Guideline‐recommended therapy has been proven beneficial in heart failure (HF), but general implementation remains poor. The aim of this study was to evaluate the adherence to drug therapy, quality of primary non‐drug medical care (NDMC) and its impact on HF outcome.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2008

Eine differenzierte Rezeptgebühr für Generika erzielt Einsparungen für Kostenträger und Patienten

Ghazaleh Gouya; Berthold Reichardt; Anja Bidner; Robert Weissenfels; Michael Wolzt

SummaryBACKGROUND: Rising costs of pharmaceuticals are a challenge to the public health care system. In collaboration with a company health insurance with 3143 members we analysed the economic benefit of reduced prescription fees for generic drugs in a 12-month period. METHODS: Within the observation period 1 € per prescription of a generic drug was reimbursed to the insurants. On the basis of 5 drug classes the prescribed proportion of generic drugs and the change in prescription pattern was computed. The acceptance of the intervention by the insurants was assessed using anonymous questionnaires. RESULTS: 42,219 drug prescriptons for insurants of the health insurance company were registered, with an overall cost of € 843,954.95. In the observation period there was a 45% increase of the proportion of overall costs spent for generic drugs, from € 78,325.65 to € 110,419.90, together with a 38% increase of prescriptions of generic drugs. The expenditures for reimbursements of prescription payments amounted to € 9,984 (€ 1–74 to insurants). In the 5 selected drug classes the proportion of generic drugs increased from 23% before the observation period to 40%, whereby a cost reduction of € 2.47 per prescription was achieved. Taking into account an overall increase of prescriptions of the selected drugs, a cost reduction from € 188,811.45 to € 173,677.15 was accomplished. This intervention was considered useful by 84% of all insurants. CONCLUSION: Financial incentives for insurants by partial reimbursement of prescription charges are effective for increasing the proportion of generic substitutes and for controlling drug costs.ZusammenfassungHINTERGRUND: Steigende Arzneimittelkosten sind eine heilmittelökonomische Herausforderung. In Zusammenarbeit mit einer Betriebskrankenkasse mit 3.143 Versicherten wurde in einem einjährigen Projekt der Effekt einer reduzierten Rezeptgebühr für Generika auf die Aufwendungen untersucht. METHODEN: In dem Beobachtungszeitraum wurde den Versicherten für jede abgerechnete Packung eines Generikums € 1 rückerstattet. Anhand von fünf Substanzgruppen wurde der verordnete Generikaanteil und die Änderung des Verschreibungsmusters berechnet. Die Akzeptanz der Intervention wurde mittels einer anonymen Befragung der Versicherten erhoben. ERGEBNISSE: Während der 12 Monate wurden 42.219 Arzneimittelabgaben mit Gesamtkosten von € 843.954,95 verrechnet. Im Jahresvergleich stieg der Generikaanteil an den Gesamtkosten der Arzneimittelausgaben von € 78.325,65 um 41% auf € 110.419,90, wobei ein Anstieg des Generikaanteils an den Verordnungen um 38% messbar war. Die Aufwendungen für die Teilerstattung der Rezeptgebühr betrugen € 9.984 (€ 1–74 an Versicherte). In den fünf ausgewählten Substanzgruppen stieg der Generikaanteil gegenüber dem Vergleichszeitraum vor Projektbeginn von 23% auf 40%, wodurch eine Reduktion der Kosten pro Verordnung von € 2,47 erzielt wurde. Bei einer Verordnungssteigerung in den gewählten Substanzgruppen von 5% auf 10.004 wurden die Aufwendungen von € 188.811,45 auf € 173.677,15 gesenkt. Die heilmittelökonomische Intervention wurde von 86% der Versicherten als sinnvoll erachtet. ZUSAMMENFASSUNG: Eine Teilerstattung der Rezeptgebühr ist geeignet, den Generikaanteil an Verordnungen zu erhöhen und eine Dämpfung der steigenden Aufwendungen für Medikamente zu erzielen.


Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2016

Prevalence and determinants of unintended double medication of antihypertensive, lipid‐lowering, and hypoglycemic drugs in Austria: a nationwide cohort study

Georg Heinze; Lisanne M. Jandeck; Milan Hronsky; Berthold Reichardt; Christoph Baumgärtel; Anna Bucsics; Marcus Müllner; Wolfgang C. Winkelmayer

Double medication is defined as the unintended overlapping prescription of two identical substances with the same route of administration by two different prescribers to the same patient. Consequences of double medication are reduced patient safety and excess healthcare costs. Based on nationwide prescription data from 2011 covering 97% of Austrias population, we estimated double medication prevalences for treatment of hypertension, hyperlipidemia, and diabetes mellitus.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Current diagnosis of acute pharyngitis

Berthold Reichardt; Otto Pichlhöfer; Sonja Zehetmayer; Manfred Maier

SummaryBACKGROUND: Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS: In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS: 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment – predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS: The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.ZusammenfassungGRUNDLAGEN: Racheninfekte mit Gruppe-A-Streptokokken sind wegen ihrer Häufigkeit ein beträchtliches Gesundheitsproblem. Eine klare Differenzierung zu viralen Infekten ist daher wünschenswert. Wir berichten über den Einsatz eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken sowie dessen medizinische und ökonomische Auswirkungen. METHODIK: In einer Querschnittsstudie wandten 30 Burgenländische Ärzte für Allgemeinmedizin den Test an und dokumentierten den Einsatz bei 519 Patienten an Hand eines Dokumentationsbogens. Als Kohortenstudie angelegt, wurden die Folgekosten mit 109 Ärzten für Allgemeinmedizin, denen der Test nicht zur Verfügung stand, verglichen. ERGEBNISSE: 40,27 % der durchgeführten Tests auf Streptokokken waren positiv. Von diesen Patienten erhielten 99 % ein Antibiotikum – überwiegend Penicillin. Bei einem negativen Testergebnis erhielten nur 18,4 % der Patienten ein Antibiotikum. Sowohl Ärzte als auch Patienten zeigten eine positive Einstellung gegenüber der Durchführung des Tests. Bezüglich der ökonomischen Konsequenzen ergab sich kein signifikantes Resultat. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die Durchführung eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken bei der akuten Pharyngitis verbessert die therapeutische Sicherheit und das leitlinienkonforme Vorgehen bei der Verschreibung von Antibiotika. Potentielle Nebenwirkungen durch unnötigen Antibiotikagebrauch sollten dadurch reduziert werden.BACKGROUND Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment - predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Die zeitgemäße Diagnostik der akuten Pharyngitis

Berthold Reichardt; Otto Pichlhöfer; Sonja Zehetmayer; Manfred Maier

SummaryBACKGROUND: Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS: In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS: 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment – predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS: The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.ZusammenfassungGRUNDLAGEN: Racheninfekte mit Gruppe-A-Streptokokken sind wegen ihrer Häufigkeit ein beträchtliches Gesundheitsproblem. Eine klare Differenzierung zu viralen Infekten ist daher wünschenswert. Wir berichten über den Einsatz eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken sowie dessen medizinische und ökonomische Auswirkungen. METHODIK: In einer Querschnittsstudie wandten 30 Burgenländische Ärzte für Allgemeinmedizin den Test an und dokumentierten den Einsatz bei 519 Patienten an Hand eines Dokumentationsbogens. Als Kohortenstudie angelegt, wurden die Folgekosten mit 109 Ärzten für Allgemeinmedizin, denen der Test nicht zur Verfügung stand, verglichen. ERGEBNISSE: 40,27 % der durchgeführten Tests auf Streptokokken waren positiv. Von diesen Patienten erhielten 99 % ein Antibiotikum – überwiegend Penicillin. Bei einem negativen Testergebnis erhielten nur 18,4 % der Patienten ein Antibiotikum. Sowohl Ärzte als auch Patienten zeigten eine positive Einstellung gegenüber der Durchführung des Tests. Bezüglich der ökonomischen Konsequenzen ergab sich kein signifikantes Resultat. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die Durchführung eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken bei der akuten Pharyngitis verbessert die therapeutische Sicherheit und das leitlinienkonforme Vorgehen bei der Verschreibung von Antibiotika. Potentielle Nebenwirkungen durch unnötigen Antibiotikagebrauch sollten dadurch reduziert werden.BACKGROUND Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment - predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2008

Partial reimbursement of prescription charges for generic drugs reduces costs for both health insurance and patients

Ghazaleh Gouya; Berthold Reichardt; Anja Bidner; Robert Weissenfels; Michael Wolzt

SummaryBACKGROUND: Rising costs of pharmaceuticals are a challenge to the public health care system. In collaboration with a company health insurance with 3143 members we analysed the economic benefit of reduced prescription fees for generic drugs in a 12-month period. METHODS: Within the observation period 1 € per prescription of a generic drug was reimbursed to the insurants. On the basis of 5 drug classes the prescribed proportion of generic drugs and the change in prescription pattern was computed. The acceptance of the intervention by the insurants was assessed using anonymous questionnaires. RESULTS: 42,219 drug prescriptons for insurants of the health insurance company were registered, with an overall cost of € 843,954.95. In the observation period there was a 45% increase of the proportion of overall costs spent for generic drugs, from € 78,325.65 to € 110,419.90, together with a 38% increase of prescriptions of generic drugs. The expenditures for reimbursements of prescription payments amounted to € 9,984 (€ 1–74 to insurants). In the 5 selected drug classes the proportion of generic drugs increased from 23% before the observation period to 40%, whereby a cost reduction of € 2.47 per prescription was achieved. Taking into account an overall increase of prescriptions of the selected drugs, a cost reduction from € 188,811.45 to € 173,677.15 was accomplished. This intervention was considered useful by 84% of all insurants. CONCLUSION: Financial incentives for insurants by partial reimbursement of prescription charges are effective for increasing the proportion of generic substitutes and for controlling drug costs.ZusammenfassungHINTERGRUND: Steigende Arzneimittelkosten sind eine heilmittelökonomische Herausforderung. In Zusammenarbeit mit einer Betriebskrankenkasse mit 3.143 Versicherten wurde in einem einjährigen Projekt der Effekt einer reduzierten Rezeptgebühr für Generika auf die Aufwendungen untersucht. METHODEN: In dem Beobachtungszeitraum wurde den Versicherten für jede abgerechnete Packung eines Generikums € 1 rückerstattet. Anhand von fünf Substanzgruppen wurde der verordnete Generikaanteil und die Änderung des Verschreibungsmusters berechnet. Die Akzeptanz der Intervention wurde mittels einer anonymen Befragung der Versicherten erhoben. ERGEBNISSE: Während der 12 Monate wurden 42.219 Arzneimittelabgaben mit Gesamtkosten von € 843.954,95 verrechnet. Im Jahresvergleich stieg der Generikaanteil an den Gesamtkosten der Arzneimittelausgaben von € 78.325,65 um 41% auf € 110.419,90, wobei ein Anstieg des Generikaanteils an den Verordnungen um 38% messbar war. Die Aufwendungen für die Teilerstattung der Rezeptgebühr betrugen € 9.984 (€ 1–74 an Versicherte). In den fünf ausgewählten Substanzgruppen stieg der Generikaanteil gegenüber dem Vergleichszeitraum vor Projektbeginn von 23% auf 40%, wodurch eine Reduktion der Kosten pro Verordnung von € 2,47 erzielt wurde. Bei einer Verordnungssteigerung in den gewählten Substanzgruppen von 5% auf 10.004 wurden die Aufwendungen von € 188.811,45 auf € 173.677,15 gesenkt. Die heilmittelökonomische Intervention wurde von 86% der Versicherten als sinnvoll erachtet. ZUSAMMENFASSUNG: Eine Teilerstattung der Rezeptgebühr ist geeignet, den Generikaanteil an Verordnungen zu erhöhen und eine Dämpfung der steigenden Aufwendungen für Medikamente zu erzielen.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Die zeitgemäße Diagnostik der akuten Pharyngitis@@@Current diagnosis of acute pharyngitis

Berthold Reichardt; Otto Pichlhöfer; Sonja Zehetmayer; Manfred Maier

SummaryBACKGROUND: Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS: In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS: 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment – predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS: The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.ZusammenfassungGRUNDLAGEN: Racheninfekte mit Gruppe-A-Streptokokken sind wegen ihrer Häufigkeit ein beträchtliches Gesundheitsproblem. Eine klare Differenzierung zu viralen Infekten ist daher wünschenswert. Wir berichten über den Einsatz eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken sowie dessen medizinische und ökonomische Auswirkungen. METHODIK: In einer Querschnittsstudie wandten 30 Burgenländische Ärzte für Allgemeinmedizin den Test an und dokumentierten den Einsatz bei 519 Patienten an Hand eines Dokumentationsbogens. Als Kohortenstudie angelegt, wurden die Folgekosten mit 109 Ärzten für Allgemeinmedizin, denen der Test nicht zur Verfügung stand, verglichen. ERGEBNISSE: 40,27 % der durchgeführten Tests auf Streptokokken waren positiv. Von diesen Patienten erhielten 99 % ein Antibiotikum – überwiegend Penicillin. Bei einem negativen Testergebnis erhielten nur 18,4 % der Patienten ein Antibiotikum. Sowohl Ärzte als auch Patienten zeigten eine positive Einstellung gegenüber der Durchführung des Tests. Bezüglich der ökonomischen Konsequenzen ergab sich kein signifikantes Resultat. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die Durchführung eines immunologischen Schnelltests auf Gruppe-A-Streptokokken bei der akuten Pharyngitis verbessert die therapeutische Sicherheit und das leitlinienkonforme Vorgehen bei der Verschreibung von Antibiotika. Potentielle Nebenwirkungen durch unnötigen Antibiotikagebrauch sollten dadurch reduziert werden.BACKGROUND Throat infections with Group A Streptococci have a high incidence and are, therefore, a considerable health problem. It is, therefore, desirable to distinguish this bacterial infections from viral infections of the upper respiratory tract. We report about the application of an immunologic rapid antigen detection test for Group A Streptococci and its medical and economic implications. METHODS In a cross-sectional cohort study, 30 family physicians documented the application of the test in 519 patients. Follow-up costs were compared with 109 family physicians who did not have access to the test. RESULTS 40.27% of tests performed were positive for Streptococci. 99% of those patients received antibiotic treatment - predominantly with Penicillin. From those patients who had shown a negative test result, only 18.4% received antibiotic treatment. Both patients and physicians welcomed the availability of the test. We did not find any significant difference regarding the economic effect of the test. CONCLUSIONS The employment of a rapid antigen detection test for Group A Streptococci in patients with acute pharyngitis increases therapeutic certitude and guideline-conform prescription of antibiotics among family physicians. We, therefore, assume that potential side effects of unnecessary antibiotic treatments could be minimized.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2008

Eine differenzierte Rezeptgebühr für Generika erzielt Einsparungen für Kostenträger und Patienten@@@Partial reimbursement of prescription charges for generic drugs reduces costs for both health insurances and patients

Ghazaleh Gouya; Berthold Reichardt; Anja Bidner; Robert Weissenfels; Michael Wolzt

SummaryBACKGROUND: Rising costs of pharmaceuticals are a challenge to the public health care system. In collaboration with a company health insurance with 3143 members we analysed the economic benefit of reduced prescription fees for generic drugs in a 12-month period. METHODS: Within the observation period 1 € per prescription of a generic drug was reimbursed to the insurants. On the basis of 5 drug classes the prescribed proportion of generic drugs and the change in prescription pattern was computed. The acceptance of the intervention by the insurants was assessed using anonymous questionnaires. RESULTS: 42,219 drug prescriptons for insurants of the health insurance company were registered, with an overall cost of € 843,954.95. In the observation period there was a 45% increase of the proportion of overall costs spent for generic drugs, from € 78,325.65 to € 110,419.90, together with a 38% increase of prescriptions of generic drugs. The expenditures for reimbursements of prescription payments amounted to € 9,984 (€ 1–74 to insurants). In the 5 selected drug classes the proportion of generic drugs increased from 23% before the observation period to 40%, whereby a cost reduction of € 2.47 per prescription was achieved. Taking into account an overall increase of prescriptions of the selected drugs, a cost reduction from € 188,811.45 to € 173,677.15 was accomplished. This intervention was considered useful by 84% of all insurants. CONCLUSION: Financial incentives for insurants by partial reimbursement of prescription charges are effective for increasing the proportion of generic substitutes and for controlling drug costs.ZusammenfassungHINTERGRUND: Steigende Arzneimittelkosten sind eine heilmittelökonomische Herausforderung. In Zusammenarbeit mit einer Betriebskrankenkasse mit 3.143 Versicherten wurde in einem einjährigen Projekt der Effekt einer reduzierten Rezeptgebühr für Generika auf die Aufwendungen untersucht. METHODEN: In dem Beobachtungszeitraum wurde den Versicherten für jede abgerechnete Packung eines Generikums € 1 rückerstattet. Anhand von fünf Substanzgruppen wurde der verordnete Generikaanteil und die Änderung des Verschreibungsmusters berechnet. Die Akzeptanz der Intervention wurde mittels einer anonymen Befragung der Versicherten erhoben. ERGEBNISSE: Während der 12 Monate wurden 42.219 Arzneimittelabgaben mit Gesamtkosten von € 843.954,95 verrechnet. Im Jahresvergleich stieg der Generikaanteil an den Gesamtkosten der Arzneimittelausgaben von € 78.325,65 um 41% auf € 110.419,90, wobei ein Anstieg des Generikaanteils an den Verordnungen um 38% messbar war. Die Aufwendungen für die Teilerstattung der Rezeptgebühr betrugen € 9.984 (€ 1–74 an Versicherte). In den fünf ausgewählten Substanzgruppen stieg der Generikaanteil gegenüber dem Vergleichszeitraum vor Projektbeginn von 23% auf 40%, wodurch eine Reduktion der Kosten pro Verordnung von € 2,47 erzielt wurde. Bei einer Verordnungssteigerung in den gewählten Substanzgruppen von 5% auf 10.004 wurden die Aufwendungen von € 188.811,45 auf € 173.677,15 gesenkt. Die heilmittelökonomische Intervention wurde von 86% der Versicherten als sinnvoll erachtet. ZUSAMMENFASSUNG: Eine Teilerstattung der Rezeptgebühr ist geeignet, den Generikaanteil an Verordnungen zu erhöhen und eine Dämpfung der steigenden Aufwendungen für Medikamente zu erzielen.


European Journal of Epidemiology | 2007

Survival of patients discharged after acute myocardial infarction and evidence-based drug therapy

Ghazaleh Gouya; Berthold Reichardt; Gerald Ohrenberger; Michael Wolzt

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Michael Wolzt

Medical University of Vienna

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Ghazaleh Gouya

Medical University of Vienna

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Manfred Maier

Medical University of Vienna

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Sonja Zehetmayer

Medical University of Vienna

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Kathryn Hoffmann

Medical University of Vienna

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Georg Heinze

Medical University of Vienna

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Otto Pichlhöfer

Medical University of Vienna

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Angelika Geroldinger

Medical University of Vienna

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Jochen Zwerina

University of Erlangen-Nuremberg

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