Bettina Weinacker
University of Würzburg
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Publication
Featured researches published by Bettina Weinacker.
Critical Care Medicine | 2000
Wolfgang Müllges; Daniela Berg; Armin Schmidtke; Bettina Weinacker; Klaus V. Toyka
Objective A decline of neuropsychological performance is an unwanted side effect of coronary artery bypass grafting (CABG) with extracorporeal circulation. There is little data on the neuropsychological changes during the first 2 wks after CABG. Design, Setting, Patients In this prospective observational study at our university medical center, a group of 67 patients who underwent routine CABG was selected for absence of comorbidity (such as carotid stenosis, previous stroke, dementia, and advanced general medical disorders) and examined. In this selected group of patients, no focal deficit was seen throughout the study. A total of 20 hospitalized patients with different types of peripheral neuropathy and free from drugs interfering with cognition served as a control group for the practice effects of the neuropsychological testing. Measurements and Main Results Seven standard tests covering different neuropsychological domains were used as a composite battery. Examinations took place before surgery and serially at days 3, 6, and 9 after CABG; general neurologic examination was done every day, including the first postoperative day. We observed a definite decline in all tests at day 3 (p < .01) and progressive recovery thereafter up to or even beyond preoperative values within 9 days (p < .01). Transient depression as indicated by self-rated scores occurred in some patients. Conclusion We observed a uniform, but transient, deterioration in performance on a battery of frequently repeated standardized neuropsychological tests early after CABG. Our data on the early natural course may help to better evaluate treatment efforts aimed at preventing or reducing after-surgery neuropsychological alterations.
Archives of Suicide Research | 1999
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker; Steven Stack; David Lester
Abstract Eastern Europe and Russia comprise a group of nations which have experienced fundamental political, economic and social changes as a consequence of communisms downfall (e.g. Keep, 1995; Stokes, 1993). For example, East Germans have gained political rights including freedom of speech, the right to independent organizations and free democratic elections (Adler, 1996). Further, there is some evidence of greater religious freedom after the fall of communism (Gautier, 1997). However, economic problems have generally worsened after the demise of communism. For example, unemployment rates in East Germany have increased from near zero to 21% for women and 11% for men (Adler, 1996). It is generally assumed that these political and economic changes are associated with an increase in stress levels (Adler, 1996; Cockerham, 1997; Kohn, et al., 1997) and possibly suicide rates (Yang & Lester, 1995).
Archive | 2000
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker; Sylvia Schaller
Hohes Alter wird in Deutschland zu den Risikofaktoren fur Suizide gezahlt. Es uberwiegen als „ernsthaft“ beurteilte Suizidversuche. Die wesentliche Ursache ist eine psychiatrische Erkrankung. Als Motive werden haufig auch Abnahme korperlicher Leistungsfahigkeit, korperliche, v. a. chronische Erkrankungen mit letalem Ausgang und Schmerzen angegeben. Als soziale Probleme und Motive stehen meist Status- und Rollenverlust im Vordergrund. Viele alte Suizidenten leben allein, waren verwitwet oder geschieden.
Archive | 1997
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker; Volker Hocke; Helmut Beckmann
Stationare Psychotherapie und insbesondere stationare Verhaltenstherapie ist nur sinnvoll, wenn das gesamte Stationssetting dem Therapiekonzept angepast ist. Lediglich in einen stationaren Rahmen verlegte Konzepte ambulanter Einzeltherapien rechtfertigen weder Aufwand noch Kosten einer stationaren Verhaltenstherapie (vgl. Steiner und Thommen 1989).Aufgrund der bei den meisten Patienten impliziten Zielvorgabe des Problembewaltigens im „realen Leben“ (Einschl. der bei rehabilitativen Masnahmen vorgegebenen Zielvorgaben des Wiederherstellens der Erwerbsfahigkeit oder der Abwehr der Gefahrdung der Erwerbsfahigkeit) sollte eine stationare Verhaltenstherapie „realitaatsnah“, d.h., wenn moglich, sehr dicht an den alltaglichen Problemfeldern des Patienten, angelegt sein. Eine stationare VT sollte daher auch im allgemeinen nicht in einem „geschutzten“ Rahmen stattfinden, denn aus diesen theoretischen Grunden leitet sich ab, das „in der Therapie …die externe Wirklichkeit zumindest simuliert werden konnen“ mus (Zielke 1994, S 15). Hierzu sinf bestimmte Bedingungen notwendig, denn der Groste Teil (Zielke schaatzt 2/3) aller therapeutischen Bewaltiggungsaktivitaten in der stationaren Verhaltenstherapie findet auserhalb der Klinik statt. Etwa die Halfte der innerklinischen Bemuhungen dient lediglich der Vorbereitung und Aufarbeitung solcher Erprobungen. Aus diesem Grunde soll das stationare Setting als Therapiecariable auch nur, falls unbedingt notwendig, eingesetzt werden, und daher soll grundsatzlich versucht werden, die stationare Bedingung so wenig wie moglich als „Stolrvariable“ wirken zu lassen. Ein solches Gesamtkonzept sollte bestrebt sein, die Patienten sowiet wie moglich im hauslichen Umfeld bzw. an der Arbeitsstelle zu lassen (bzw. so schnell wie moglich wieder dorthin zu integrieren), um „Storungen“ durch den Klinikaufenthalt zu vermeiden und um Problemlosungstechniken im realen Umfeld uben zu Konnon.
Acta Psychiatrica Scandinavica | 1996
Armin Schmidtke; Unni Bille-Brahe; Diego DeLeo; Ad J. F. M. Kerkhof; Tore Bjerke; P. Crepet; Christian Haring; Keith Hawton; Jouko Lönnqvist; Konrad Michel; X. Pommereau; I. Querejeta; I. Phillipe; E. Salander-Renberg; B. Temesváry; Danuta Wasserman; S. Fricke; Bettina Weinacker; J. G. Sampaio-Faria
International Journal of Geriatric Psychiatry | 2001
Diego De Leo; W. Padoani; Paolo Scocco; David Lie; Unni Bille-Brahe; Ella Arensman; Heidi Hjelmeland; Paolo Crepet; Christian Haring; Keith Hawton; Jouko Lönnqvist; Konrad Michel; Xavier Pommereau; Imanol Querejeta; Jean Phillipe; E. Salander-Renberg; Armin Schmidtke; S. Fricke; Bettina Weinacker; Beata Tamesvary; Danuta Wasserman; Sampaio Faria
Suicidal Behaviour in Europe. Results from the WHO/EURO Multicentre Study on Suicidal Behaviour | 2004
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker; Cordula Löhr; U. Bille-Bahr; Diego De Leo; Ad J. F. M. Kerkhof; Alan Apter; A. Batt; P. Crepet; Sandor Fekete; Onja Grad; Christian Haring; Keith Hawton; C. van Heeringen; Heidi Hjelmeland; Michael J. Kelleher; J. Lonnquist; Konrad Michel; X. Pommereau; I. Querejeta; A. Philippe; E. Salander Renberg; Isik Sayil; B. Temesváry; Airi Värnik; Danuta Wasserman; W. Rutz
Crisis-the Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention | 1991
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker
Archive | 2004
Armin Schmidtke; Unni Bille-Brahe; Diego De Leo; Ad Kerkhof; Cordula Löhr; Bettina Weinacker; A. Batt; P. Crepet; Sandor Fekete; Onja Grad; Christian Haring; Keith Hawton; C. van Heeringen; H. Hjemeland; J. Lonnquist; Konrad Michel; X. Pommereau; I. Querejeta; E. Salander Renberg; B. Temesváry; Airi Värnik; Danuta Wasserman; W. Rutz
Zeitschrift für Gerontologie | 1991
Armin Schmidtke; Bettina Weinacker