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Unfallchirurg | 2010

Die Abbreviated Injury Scale (AIS)

C. Haasper; M. Junge; A. Ernstberger; H. Brehme; L. Hannawald; C. Langer; J. Nehmzow; Dietmar Otte; U. Sander; C. Krettek; Hans Zwipp

The new AIS (Abbreviated Injury Scale) was released with an update by the AAAM (Association for the Advancement of Automotive Medicine) in 2008. It is a universal scoring system in the field of trauma applicable in clinic and research. In engineering it is used as a classification system for vehicle safety. The AIS can therefore be considered as an international, interdisciplinary and universal code of injury severity. This review focuses on a historical overview, potential applications and new coding options in the current version and also outlines the associated problems.ZusammenfassungDie AIS (Abbreviated Injury Scale) ist von der AAAM (Association for the Advancement of Automotive Medicine) 2008 mit einem Update herausgegeben worden. Sie ist eines der universellen Scoringwerkzeuge im unfallchirurgischen Fachgebiet mit Einsatzpotenzial in Klinik und Forschung. Die Ingenieurswissenschaften nutzen sie in der Fahrzeugtechnik zur Bewertung der Fahrzeugsicherheit. Damit kann die AIS als internationale, interdisziplinäre und universelle Klassifikation der Verletzungsschwere angesehen werden. Dieser Beitrag liefert einen Überblick zur Historie, Anwendungsmöglichkeit und verbesserten Kodiermöglichkeiten durch die neu erschienene Version. Dabei werden aber auch Probleme aufgezeigt.AbstractThe new AIS (Abbreviated Injury Scale) was released with an update by the AAAM (Association for the Advancement of Automotive Medicine) in 2008. It is a universal scoring system in the field of trauma applicable in clinic and research. In engineering it is used as a classification system for vehicle safety. The AIS can therefore be considered as an international, interdisciplinary and universal code of injury severity. This review focuses on a historical overview, potential applications and new coding options in the current version and also outlines the associated problems.


Injury-international Journal of The Care of The Injured | 2008

Tissue engineering of osteochondral constructs in vitro using bioreactors

C. Haasper; J. Zeichen; Roland Meister; Christian Krettek; M. Jagodzinski

Articular cartilage is a relatively simple tissue, but has a limited capacity of restoration. Tissue engineering is a promising field that seeks to accomplish the in vitro generation of complex, functional, 3-dimensional tissues. Various cell types and scaffolds have been tested for these purposes. The results of tissue engineered cartilage and bone are as yet inferior to native tissue. Strain and perfusion have been shown to stimulate cell proliferation and differentiation of various cell phenotypes. The perfect protocol to produce articular cartilage has not been defined yet. Bioreactors could provide the environment to engineer osteochondral constructs in vitro and to provide a stress protocol. The bioreactor has to provide an economically viable approach to automated manufacture of functional grafts under clinical aspects. Composite engineered tissues, like an engineered joint, represent a future goal. Cross-disciplinary approaches are necessary in order to succeed in engineering osteochondral grafts that provide adequate primary biomechanical stability and incorporate rapidly in vivo with histological appearance close to healthy osteochondral tissue. This review surveys current clinical and experimental concepts and discusses challenges and future expectations in this advancing field of regenerative medicine focusing human osteochondral constructs in bioreactors.


Unfallchirurg | 2007

[A web-based e-learning tool in academic teaching of trauma surgery. First experiences and evaluation results].

Musa Citak; C. Haasper; Marianne Behrends; Thomas Kupka; Daniel Kendoff; T. Hüfner; Herbert K. Matthies; C. Krettek

ZusammenfassungDas Internet bietet in der universitären Lehre viele Möglichkeiten, Lehrinhalte für die Studierenden zur Verfügung zu stellen. Neben dem Angebot, Vorlesungsfolien oder Skripte als pdf-Dateien über das Internet abzurufen, werden zunehmend ganze Vorlesungen als Video aufgezeichnet und ins Web gestellt. Als Alternative zu diesen beiden Ansätzen wurden von der Klinik Unfallchirurgie und dem Institut für Medizinische Informatik der Medizinischen Hochschule Hannover (MHH) die Vorlesungsmaterialien in ein multimediales Webangebot umgesetzt, das sowohl als Präsentationsgrundlage für die Vorlesung als auch als Lernangebot für zuhause dienen sollte. Umgesetzt wurde das E-Learning-Angebot zur Unfallchirurgie mit dem „Content-Management-System- (CMS-)Schoolbook“, das vom Institut für Medizinische Informatik entwickelt wurde.Das „Schoolbook“ Unfallchirurgie wurde in allen 3 Tertialen des Studienjahres 2005/2006 in der MHH eingesetzt und evaluiert. Die Evaluationsergebnisse zeigen, dass dieses Angebot von den Studierenden befürwortet und intensiv genutzt wird. Die Studierenden begrüßen die Möglichkeit, die Vorlesungsinhalte vor- und nachbereiten zu können. Auch auf die Organisation der Vorlesung hat sich die Verwendung einer zentralen Materialsammlung positiv ausgewirkt. Die Nutzung des webbasierten „Schoolbook“ in der Vorlesung bedeutet zwar eine gewisse Umstellung für die Dozenten, aber insgesamt wurde auch von Seiten der Dozenten das Angebot positiv angenommen. Es zeigte sich, dass Webtechnologien auch für Vorlesungen sinnvoll genutzt werden können.AbstractThere are lots of possibilities for universities to offer contents of teaching to students by the Internet. Often the students can download slides or a special lecture note from the intranet of the university. Another way is to make a movie of the lecture and post this lecture movie on the Internet. In the Hanover Medical School we employed an alternative. It was developed by the Trauma Surgery Clinic and the Institute of Medical Informatics at the Hanover Medical School. Our goal was to use just one web-based content resource for the lecture and for the work at home. The Institute of Medical Informatics used a web-based content management system (CMS) Schoolbook to implement this e-learning application.Since October 2005 the Trauma Surgery Schoolbook has been used in the lecture on trauma surgery in all terms, and we evaluated the academic year 2005/2006. The results of the evaluation showed us that the students were very interested in using this e-learning application. The possibility to reinforce the learning material at home is a good chance for the students. Also the organisation of lectures was improved because the materials were all in one place. The lecturer needs to learn several new tasks, but we also got a positive response. Our experiences of the last academic year showed that it was a good way to use one web-based content resource for teaching and learning in the context of a lecture.


Archive | 2006

Kniegelenkverletzungen des ungeschützten Verkehrsteilnehmers im Straßenverkehr

C. Haasper; Dietmar Otte; K. Knobloch; J. Zeichen; C. Krettek; M. Richter

ZusammenfassungHintergrundZiel dieser Studie war es, die Inzidenz und Art des Zustandekommens von Verletzungen des Kniegelenks bei ungeschützten Verkehrteilnehmern, d.xa0h. von Fußgängern, Motorrad- und Fahrradfahrern, zu untersuchen.Material und MethodenZwei verschiedene Zeitperioden (1985–1993 und 1995–2003) sind auf das Vorliegen von Knieverletzungen (abbreviated injury scale, AISKnie=2 oder 3) hin überprüft worden. Analysiert wurden Verkehrsunfälle mit Personenschäden am Unfallort direkt nach dem Unfall. Von diesen Verletzten konnten unfalltechnische Daten (Anprallart, Geschwindigkeit und Richtung) und klinische Daten (AIS, ISS, Gesamtverletzungsmuster, Einzelverletzungen) analysiert und verglichen werden. 2580 Fußgänger, 2279 Motorradfahrer und 4322 Fahrradfahrer aus 22.794 Verletzten in 17.382 Unfällen wurden für diese Studie herausgefiltert.ErgebnisseSchwere Band- oder knöcherne Verletzungen des Kniegelenks fanden sich bei 2% (96/9181xa0Patienten) in Bezug auf alle verletzten ungeschützten Verkehrsteilnehmer. Das Risiko für Knieverletzungen war für Zweiradfahrer größer als bei den Fußgängern, aber letztere wiesen schwerere Knieverletzungen auf. Das Gesamtrisiko ist im Vergleich niedrig und in der letzten Zeitperiode signifikant reduziert (35>28%, p<0,0001). Das aerodynamische Design der Fahrzeugfronten senkte signifikant (p=0,0015) das Risiko für schwere Knieverletzungen.SchlussfolgerungenAm stärksten gefährdet sind motorisierte Zweiradfahrer gefolgt von Fußgängern. Da die aerodynamische Frontgestaltung aktueller Pkw im Vergleich zum älteren Design bereits Inzidenz und Schwere von Knieverletzungen bei Fußgängern verringern konnte, ist eine weitere Modifikation der Außengestaltung sinnvoll.AbstractBackgroundThe purpose of this study was to assess the risk of knee injuries among vulnerable road users, such as pedestrians, bicyclists and motorcyclists.MethodsTwo different periods (years 1985–1993 and 1995–2003) were compared. Inclusion criteria were furthermore Abbreviated Injury Scale knee 2–3 (AISknee). Technical analysis assessed the type of collision, direction and speed as well as the injury pattern, and different injury scores (AIS, ISS) were examined documented by the accident research unit, which analyses technical and medical data collected shortly after the accident at the scene. This study included 2,580 pedestrians, 2,279 motorcyclists and 4,322 bicyclists from a total number of 22,794 victims in 17,382 accidents.ResultsAmong vulnerable road users, 2% (196/9181 patients) had serious ligamentous or bony injuries of the knee. The risk of injury was higher for motorcyclists and bicyclists than for pedestrians. Knee injury severity was higher for pedestrians. Over the course of 18xa0years, the knee injury risk was significantly reduced in more recent times (35% >28%, p<0.0001). Improved aerodynamic design of car fronts reduced the risk for severe knee injuries significantly (p=0.0015).ConclusionsThe highest risk for knee injuries among vulnerable road users is encountered by motorcyclists followed by bicyclists and pedestrians. Over time, the knee injury risk for pedestrians could be significantly reduced due to aerodynamic changes of current car fronts. Further modification of the exterior car design might decrease the risk for knee injuries among vulnerable road users.


Unfallchirurg | 2010

Verletzungsschwere und -muster am Unfallort

M. Frink; C. Zeckey; C. Haasper; C. Krettek; F. Hildebrand

ZusammenfassungHintergrundDer Verletzungsmechanismus ist der häufigste Grund für die Aktivierung der Traumateams und einer Behandlung im Schockraum. Es ist jedoch unklar, in wieweit der Unfallmechanismus das Verletzungsmuster und die -schwere beeinflusst.Material und MethodenEs wurde eine umfassende Literaturrecherche bzgl. der Fragestellung durchgeführt. Ergänzt wurde die Suche durch eine Handrecherche nichtindizierter Quellen.ErgebnisseInsgesamt finden sich nur wenige Untersuchungen, die sich mit dem Einfluss des Unfallmechanismus auf Verletzungsmuster und -schwere beschäftigen. Anhand der identifizierten Studien lassen sich für Verletzungen des Schädels und der Wirbelsäule keine bestimmten Mechanismen erkennen. Thorakale und abdominelle Verletzungen im Rahmen von Verkehrsunfällen treten am häufigsten bei Insassen auf, die auf der Seite des Aufpralls sitzen. Dabei korreliert die Verformung des Lenkrads mit der Verletzungsschwere. Auch Beckenfrakturen treten mit der höchsten Inzidenz nach Verkehrsunfällen auf, wobei die Schwere der Verletzung mit der Kollisionsgeschwindigkeit steigt. Die Aufprallrichtung hat dabei Einfluss auf den Frakturtyp. Die höchste Mortalität besteht für von einem Fahrzeug angefahrene Fußgänger und bei Tod eines Mitinsassen.SchlussfolgerungDie Ergebnisse der Literaturrecherche erbringen widersprüchliche Resultate, in wieweit sich der Verletzungsmechanismus auf Verletzungsmuster und -schwere auswirkt. Dementsprechend sollte ein vom Unfallmechanismus unabhängiger Algorithmus bei der Versorgung schwerstverletzter Patienten genutzt werden. Dies wird in verschiedenen Ausbildungssystemen, wie z.xa0B. ATLS® und PHTLS®, bereits propagiert. Trotzdem kann der Unfallmechanismus die Aufmerksamkeit des behandelnden Teams für die Verletzungsschwere und das Verletzungsmuster beeinflussen.AbstractBackgroundThe mechanism of injury is the major cause for trauma team activation and emergency room resuscitation of trauma victims. To date, it remains unclear to what extent the injury mechanism influences injury pattern and severity.MethodsA comprehensive systematic literature search based on Medline was carried out.ResultsOnly a limited number of studies are available which investigated the influence of injury mechanisms on injury patterns and severity. There are no specific mechanisms for traumatic brain and spine injuries. Injuries to the chest and abdomen most frequently resulted from motor vehicle accidents involving passengers sitting on the side of the impact. Steering wheel deformity correlated with the injury severity. Pelvic fractures occurred most frequently due to motor vehicle accidents. The highest mortality resulted from pedestrians being struck by a vehicle and additional loss of life in the same vehicle compartment.ConclusionsThe systematic literature research showed inconsistent results regarding the influence of trauma mechanisms on the resulting injury. Therefore, a treatment algorithm for trauma patients should be independent of the mechanism which is represented in several training programs (e.g. ATLS® and PHTLS®). However, the mechanism of injury may increase the alertness of the trauma team with respect to injury distribution and severity.


Unfallchirurg | 2010

Biomechanische Analyse der Press-fit-Fixierung von Kreuzbandtransplantaten

M. Jagodzinski; M. Ettinger; C. Haasper; Stefan Hankemeier; D. Breitmeier; Christof Hurschler; C. Krettek

ZusammenfassungPress-fit-Fixierungen sind interessant, da diese einen zirkulären Kontakt zwischen Knochen und Transplantat ermöglichen und Fremdmaterial vermeiden. Diese Übersichtsarbeit vergleicht etablierte mit neu entwickelten Press-fit-Fixierungen aller gängigen Transplantate und vergleicht das biomechanische Verhalten mit fremdmaterialhaltigen Fixierungen wie der Interferenzschraube.Für die Versuche wurden 168 humane Kadavertransplantate entnommen (Alter 49,2±18,5xa0Jahre). Fünfzehn verschiedene Fixierungen wurden miteinander verglichen. Die Konstrukte wurden zyklisch gedehnt und dann bis zum Versagen getestet. Die submaximale Versagenslast, Steifigkeit, Elongation und Versagensart wurden verglichen.Insgesamt zeigen einige Techniken vergleichbare biomechanische Qualitäten wie Fixierungen mit Implantaten. Einige Press-fit-Fixierungen erreichen eine ähnliche Primärstabilität wie eine Transplantatverankerung mit Implantaten. Durch die gelenknahe Verpressung mit körpereigenem Material erhält das Transplantat einen engen Kontakt zum gelenknahen kortikalen Knochen.AbstractPress-fit fixation of anterior cruciate ligament autografts is an interesting technique because no hardware is necessary. A total of 168 cadaveric human patellar, quadriceps and hamstring tendons (average age 49.2±18.5xa0years) were used and 15 different fixation methods were tested. Constructs were cyclically stretched and then loaded until failure. Maximum load to failure, stiffness and elongation during failure testing and cyclical loading were compared.Some techniques showed comparable biomechanical qualities to interference screw fixation. All investigated double bundle fixation techniques were equal in terms of maximum load to failure, stiffness and elongation. All techniques exhibited greater elongation during initial cyclical loading.Some of the press-fit fixation techniques investigated exhibited comparable biomechanical properties and preconditioning of the constructs is critical. Press-fit fixation enhances tendon to bone contact at the entry of the bone tunnel to the joint.Press-fit fixation of anterior cruciate ligament autografts is an interesting technique because no hardware is necessary. A total of 168 cadaveric human patellar, quadriceps and hamstring tendons (average age 49.2 +/- 18.5 years) were used and 15 different fixation methods were tested. Constructs were cyclically stretched and then loaded until failure. Maximum load to failure, stiffness and elongation during failure testing and cyclical loading were compared. Some techniques showed comparable biomechanical qualities to interference screw fixation. All investigated double bundle fixation techniques were equal in terms of maximum load to failure, stiffness and elongation. All techniques exhibited greater elongation during initial cyclical loading. Some of the press-fit fixation techniques investigated exhibited comparable biomechanical properties and preconditioning of the constructs is critical. Press-fit fixation enhances tendon to bone contact at the entry of the bone tunnel to the joint.


Archive | 2007

„Einklemmungstrauma“ im Straßenverkehr

J. Westhoff; C. Haasper; Dietmar Otte; C. Probst; C. Krettek; M. Richter

ZusammenfassungZielUnfalltechnische Analyse, Verletzungsschwere und -verteilung eingeklemmter PKW- und LKW-Insassen der Jahre 1985–2003 anhand von prospektiv am Unfallort sowie der erstversorgenden medizinischen Institution erhobener Befunde.ErgebnisseEs wurden 1281 eingeklemmte Fahrzeuginsassen untersucht, 833 männlich, 420 weiblich, Durchschnittsalter 36xa0Jahre (1–92). Autobahn: 18,3%, Bundesstraße: 25,6%, Land-/Kreisstraße: 35,9%, Stadtstraße: 18,3%; Fahrer: 69,9%, Beifahrer: 19,4%, Fond: 8,5%. Kollisionsgegner PKW: PKW: 30,9%, LKW: 50,2%, Objekt: 18,6%, motorisiertes Zweirad 0,3%. Kollisionsgegner LKW: LKW: 61,8%, Objekt: 38,2%. Durchschnittliches Delta-v: 42xa0km/h (PKW: 46,2; LKW: 32,2). Maximaler AIS (MAIS): 1 31%, 2 25,2%, 3 19,4%, 4 7,8%, 5 7,8%, 6 8,6%. Verletzungsinzidenz: Kopf 68,7%, Hals 23,5%, Thorax 50,8%, obere Extremitäten 43,6%, Abdomen 15,4%, Becken 16,4%, untere Extremitäten 52,9%. Inzidenz Polytrauma 23,7%, Letalität 15,9%.SchlussfolgerungenPKW-Insassen verunfallen überwiegend als Fahrer auf Bundes- und Landstraßen, LKW-Fahrer auf Autobahnen. Kollisionsgegner sind bei PKW vornehmlich Nutzfahrzeuge und andere PKW, bei LKW zu zwei Drittel Nutzfahrzeuge und zu ein Drittel stehende Objekte. Neben einem sehr hohen Anteil schwerer Einzelverletzungen ist mit einer hohen Inzidenz an Polytraumata und einer hohen Letalität zu rechnen. Von den Getöteten versterben 74,5% präklinisch und 25,5% während des klinischen Verlaufs.AbstractAimCrash mechanisms, injury patterns, and severity of injury of entrapped motor vehicle occupants were analysed by the Accident Research Unit’s scientific teams between 1983 and 2003. ResultsOf the 1281 vehicle passenger entrapments in our study, 18.3% happened on highways, 25.6% on federal roads, 35.9% on country roads, and 18.3% on city roads. Of those involved, 69.9% were drivers, 19.4% were front passengers, and 8.5% were rear passengers. Coinvolved objects in car collisions were: other cars 30.9%, trucks 50.2%, objects 18.6%, and motorbikes 0.3%. Coinvolved objects in truck collisions were: other trucks 61.8% and objects 38.2%. The mean Delta-V was 42xa0km/h (cars 46.2, trucks 32.2). Maximum AIS levels were 31% I, 25.2% II, 19.4% III, 7.8% IV, 7.8% V, and 8.6% VI. Of injuries, 68.7% were to the head, 23.5% to the neck, 50.8% to the chest, 43.6% to upper extremities, 15.4% to the abdomen, 16.4% to the pelvis, and 52.9% to lower extremities. The incidence of multiple injuries (ISS>16) was 23.7%, and mortality was 15.9%ConclusionCar drivers are more at risk of accidents with entrapment on rural streets, and truck drivers are more at risk on highways. In most cases car occupants crash with trucks or other cars, and truck drivers collide more frequently with other trucks or objects. Besides a high degree of severe single injuries, there is also a high incidence of multiple injury victims and high mortality. Of the fatalities, 74.5% occur during the preclinical course and 24.5% during the clinical course.


Unfallchirurg | 2014

[Development of compartment syndrome after intravenous administration of an X-ray contrast medium. Recommendations on acute therapy regimens].

N. Hawi; Mustafa Citak; E. Liodakis; M. Petri; C. Haasper; C. Krettek; R. Meller

The incidence of extravasation of contrast medium is reported in the literature to be between 0.2u2009% and 0.9xa0%. A rare consequence of this could be compartment syndrome of the affected limb which requires immediate treatment.We report the case of a patient who developed acute compartment syndrome of the forearm after intravenous injection of radiographic contrast medium in a radiovolar vein during a computed tomography (CT) scan for multiple trauma. The clinical symptoms with pain, loss of range of motion and sensitivity functions, measurement of compartment pressure and radiological images confirmed the diagnosis. After emergency dermatofasciotomy of the forearm the full range of motion and sensitivity functions could be restored.ZusammenfassungDie Inzidenz von Kontrastmittelparavasaten wird in der Literatur mit 0,2–0,9u2009% angegeben. Eine seltene Folge kann ein Kompartmentsyndrom der betroffenen Extremität sein, welches sofortiger Behandlung bedarf.Wir berichten über einen Patienten, dem im Rahmen eines Polytrauma-CT-Scans Kontrastmittel radiovolar i.xa0v. appliziert wurde. Im Verlauf kam es durch Paravasation von Kontrastmittel zu einem Kompartmentsyndrom. Sowohl das klinische Beschwerdebild mit deutlicher Schmerzsymptomatik, als auch der Verlust von motorischen und sensiblen Funktionen, wie auch die Kompartmentdruckmessung und die radiologische Bildgebung sicherten die Diagnose. Durch die notallmäßig durchgeführte Dermatofasziotomie erhielt der Patient eine völlige Wiederherstellung der zuvor verlorengegangenen motorischen und sensiblen Funktion.AbstractThe incidence of extravasation of contrast medium is reported in the literature to be between 0.2u2009% and 0.9xa0%. A rare consequence of this could be compartment syndrome of the affected limb which requires immediate treatment.We report the case of a patient who developed acute compartment syndrome of the forearm after intravenous injection of radiographic contrast medium in a radiovolar vein during a computed tomography (CT) scan for multiple trauma. The clinical symptoms with pain, loss of range of motion and sensitivity functions, measurement of compartment pressure and radiological images confirmed the diagnosis. After emergency dermatofasciotomy of the forearm the full range of motion and sensitivity functions could be restored.


Unfallchirurg | 2013

Kompartmentsyndrom nach paravasaler Applikation von Röntgenkontrastmittel

N. Hawi; M. Citak; E. Liodakis; M. Petri; C. Haasper; C. Krettek; R. Meller

The incidence of extravasation of contrast medium is reported in the literature to be between 0.2u2009% and 0.9xa0%. A rare consequence of this could be compartment syndrome of the affected limb which requires immediate treatment.We report the case of a patient who developed acute compartment syndrome of the forearm after intravenous injection of radiographic contrast medium in a radiovolar vein during a computed tomography (CT) scan for multiple trauma. The clinical symptoms with pain, loss of range of motion and sensitivity functions, measurement of compartment pressure and radiological images confirmed the diagnosis. After emergency dermatofasciotomy of the forearm the full range of motion and sensitivity functions could be restored.ZusammenfassungDie Inzidenz von Kontrastmittelparavasaten wird in der Literatur mit 0,2–0,9u2009% angegeben. Eine seltene Folge kann ein Kompartmentsyndrom der betroffenen Extremität sein, welches sofortiger Behandlung bedarf.Wir berichten über einen Patienten, dem im Rahmen eines Polytrauma-CT-Scans Kontrastmittel radiovolar i.xa0v. appliziert wurde. Im Verlauf kam es durch Paravasation von Kontrastmittel zu einem Kompartmentsyndrom. Sowohl das klinische Beschwerdebild mit deutlicher Schmerzsymptomatik, als auch der Verlust von motorischen und sensiblen Funktionen, wie auch die Kompartmentdruckmessung und die radiologische Bildgebung sicherten die Diagnose. Durch die notallmäßig durchgeführte Dermatofasziotomie erhielt der Patient eine völlige Wiederherstellung der zuvor verlorengegangenen motorischen und sensiblen Funktion.AbstractThe incidence of extravasation of contrast medium is reported in the literature to be between 0.2u2009% and 0.9xa0%. A rare consequence of this could be compartment syndrome of the affected limb which requires immediate treatment.We report the case of a patient who developed acute compartment syndrome of the forearm after intravenous injection of radiographic contrast medium in a radiovolar vein during a computed tomography (CT) scan for multiple trauma. The clinical symptoms with pain, loss of range of motion and sensitivity functions, measurement of compartment pressure and radiological images confirmed the diagnosis. After emergency dermatofasciotomy of the forearm the full range of motion and sensitivity functions could be restored.


Unfallchirurg | 2005

Die Therapie der chronischen Kniegelenkluxation mit dem Bewegungsfixateur

M. Jagodzinski; C. Haasper; Knobloch C; C. Krettek; J. Zeichen

ZusammenfassungDie chronische Kniegelenkluxation ist ein seltenes Ereignis und stellt eine Herausforderung in der Therapie dar. Ein stufenweises Behandlungskonzept ist notwendig, um die aus mehreren Komponenten bestehende Pathologie zu behandeln. In diesem Artikel wird aufgrund eines Fallberichts ein Algorithmus für die Therapie der chronischen Kniegelenkluxation gegeben.AbstractChronic knee dislocations are rare but represent a therapeutic challenge. A staged concept is necessary to correctly address the pathological components. This article uses a case study to provide an algorithm for the successful treatment of chronic knee dislocations.

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C. Krettek

Hannover Medical School

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