C. Schrader
Hochschule Hannover
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Featured researches published by C. Schrader.
Nervenarzt | 2009
Rüdiger Hilker; R. Benecke; Günther Deuschl; W. Fogel; C. Schrader; F. Sixel-Döring; Lars Timmermann; Jens Volkmann; M. Lange
Deep brain stimulation (DBS) has been shown to be effective for levodopa-responsive symptoms and tremor in Parkinsons disease (PD). The subthalamic nucleus (STN) is the preferred target for most patients suffering from late stage motor complications of the disorder. STN DBS is superior to best medical treatment concerning the control of motor fluctuations and the increase of on-time without dyskinesias. In contrast to DBS of the internal pallidum (GPi), STN stimulation also permits a reduction of the dopaminergic medication. Long-term data demonstrated sustained effectiveness of STN DBS despite progressive disease. DBS of the thalamic ventral intermediate nucleus (VIM) is an alternative target in older PD patients with severe PD tremor refractory to medication. In order to minimize potential risks and side effects, the use of DBS needs careful adherence to inclusion and exclusion criteria for eligible PD patients. This paper summarizes the current consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Association for DBS in PD.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) bessert bei idiopathischem Parkinson-Syndrom prinzipiell Levodopa-responsive Symptome und Tremor. Die Stimulation des Nucleus subthalamicus (STN) ist in Bezug auf die Kontrolle von Fluktuationen und die Off-Zeit-Reduktion der rein medikamentösen Therapie überlegen. Verlaufsuntersuchungen zeigen eine langfristig anhaltende Wirksamkeit der STN-Stimulation, auch wenn die Erkrankung selbst weiter progredient ist. Die STN-THS erlaubt im Gegensatz zur Stimulation des Globus pallidus internus (GPi) zumeist die Reduktion der dopaminergen Medikation. Die Stimulation im Nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) stellt eine Alternative bei älteren Patienten mit medikamentös nicht beherrschbarem Tremor dar. Eine konsequente und sorgfältige Indikationsstellung ist besonders bei Parkinson-Patienten zur Minimierung möglicher Operationsrisiken und unerwünschter Wirkungen der THS unabdingbar. Diese Arbeit fasst die aktuelle Datenlage zu dieser Thematik in Form von Empfehlungen zusammen, welche innerhalb der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation erarbeitet wurden.SummaryDeep brain stimulation (DBS) has been shown to be effective for levodopa-responsive symptoms and tremor in Parkinson’s disease (PD). The subthalamic nucleus (STN) is the preferred target for most patients suffering from late stage motor complications of the disorder. STN DBS is superior to best medical treatment concerning the control of motor fluctuations and the increase of on-time without dyskinesias. In contrast to DBS of the internal pallidum (GPi), STN stimulation also permits a reduction of the dopaminergic medication. Long-term data demonstrated sustained effectiveness of STN DBS despite progressive disease. DBS of the thalamic ventral intermediate nucleus (VIM) is an alternative target in older PD patients with severe PD tremor refractory to medication. In order to minimize potential risks and side effects, the use of DBS needs careful adherence to inclusion and exclusion criteria for eligible PD patients. This paper summarizes the current consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Association for DBS in PD.
Nervenarzt | 2009
Rüdiger Hilker; R. Benecke; Günther Deuschl; W. Fogel; C. Schrader; F. Sixel-Döring; Lars Timmermann; Jens Volkmann; M. Lange
Deep brain stimulation (DBS) has been shown to be effective for levodopa-responsive symptoms and tremor in Parkinsons disease (PD). The subthalamic nucleus (STN) is the preferred target for most patients suffering from late stage motor complications of the disorder. STN DBS is superior to best medical treatment concerning the control of motor fluctuations and the increase of on-time without dyskinesias. In contrast to DBS of the internal pallidum (GPi), STN stimulation also permits a reduction of the dopaminergic medication. Long-term data demonstrated sustained effectiveness of STN DBS despite progressive disease. DBS of the thalamic ventral intermediate nucleus (VIM) is an alternative target in older PD patients with severe PD tremor refractory to medication. In order to minimize potential risks and side effects, the use of DBS needs careful adherence to inclusion and exclusion criteria for eligible PD patients. This paper summarizes the current consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Association for DBS in PD.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) bessert bei idiopathischem Parkinson-Syndrom prinzipiell Levodopa-responsive Symptome und Tremor. Die Stimulation des Nucleus subthalamicus (STN) ist in Bezug auf die Kontrolle von Fluktuationen und die Off-Zeit-Reduktion der rein medikamentösen Therapie überlegen. Verlaufsuntersuchungen zeigen eine langfristig anhaltende Wirksamkeit der STN-Stimulation, auch wenn die Erkrankung selbst weiter progredient ist. Die STN-THS erlaubt im Gegensatz zur Stimulation des Globus pallidus internus (GPi) zumeist die Reduktion der dopaminergen Medikation. Die Stimulation im Nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) stellt eine Alternative bei älteren Patienten mit medikamentös nicht beherrschbarem Tremor dar. Eine konsequente und sorgfältige Indikationsstellung ist besonders bei Parkinson-Patienten zur Minimierung möglicher Operationsrisiken und unerwünschter Wirkungen der THS unabdingbar. Diese Arbeit fasst die aktuelle Datenlage zu dieser Thematik in Form von Empfehlungen zusammen, welche innerhalb der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation erarbeitet wurden.SummaryDeep brain stimulation (DBS) has been shown to be effective for levodopa-responsive symptoms and tremor in Parkinson’s disease (PD). The subthalamic nucleus (STN) is the preferred target for most patients suffering from late stage motor complications of the disorder. STN DBS is superior to best medical treatment concerning the control of motor fluctuations and the increase of on-time without dyskinesias. In contrast to DBS of the internal pallidum (GPi), STN stimulation also permits a reduction of the dopaminergic medication. Long-term data demonstrated sustained effectiveness of STN DBS despite progressive disease. DBS of the thalamic ventral intermediate nucleus (VIM) is an alternative target in older PD patients with severe PD tremor refractory to medication. In order to minimize potential risks and side effects, the use of DBS needs careful adherence to inclusion and exclusion criteria for eligible PD patients. This paper summarizes the current consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Association for DBS in PD.
Nervenarzt | 2009
C. Schrader; R. Benecke; Günther Deuschl; Rüdiger Hilker; M. Lange; F. Sixel-Döring; Lars Timmermann; Jens Volkmann; W. Fogel
ZusammenfassungDie medikamentöse Behandlung insbesondere der generalisierten Dystonie ist in den meisten Fällen entweder nicht zufriedenstellend oder mit starken Nebenwirkungen verbunden. Nur bei fokalen Dystonien existiert mit Botulinum-Toxin eine wirkungsvolle Therapieoption, allerdings sprechen auch hier einige Patienten bereits primär nicht auf die Therapie an oder entwickeln neutralisierende Antikörper mit resultierendem sekundärem Therapieversagen. Für die tiefe Hirnstimulation (THS) im Globus pallidus internus (GPi) gibt es mittlerweile sowohl für die generalisierte als auch für die fokale Dystonie fundierte Evidenz für die Wirksamkeit des Verfahrens. Die vorliegende Arbeit gibt, basierend sowohl auf den gegenwärtig verfügbaren wissenschaftlichen Daten als auch auf den langjährigen Erfahrungen der Autoren, Empfehlungen hinsichtlich des Einsatzes der THS bei verschiedenen Formen von Dystonie. Der aktuelle Kenntnisstand bezüglich Indikationsstellung und Patientenmanagement wird dabei in Form von Empfehlungen zusammengefasst, die im Konsensusverfahren durch die Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation erarbeitet wurden.SummaryMedical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.Medical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.
Nervenarzt | 2009
F. Sixel-Döring; R. Benecke; W. Fogel; Rüdiger Hilker; M. Lange; C. Schrader; Lars Timmermann; Jens Volkmann; Günther Deuschl
In Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) im Nucleus ventralis intermedius des Thalamus (VIM) ist in Deutschland zur Behandlung eines pharmakotherapeutisch nicht beherrschbaren essenziellen Tremors zugelassen. Insbesondere ein alltagshinderlicher Handtremor lässt sich bessern, während ein Kopf-, Zungen- oder Stimmtremor schlechter anspricht. Die Überlegenheit der THS gegenüber einer Thalamotomie als läsionellem Verfahren in Bezug auf eine größere funktionelle Verbesserung und geringere unerwünschte Wirkungen wurde nachgewiesen. Die hier vorgelegten Konsensusempfehlungen der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation fassen die Ein- und Ausschlusskriterien sowie Hinweise zum peri-, intra- und postoperativen neurologischen Management der THS bei essenziellem Tremor zusammen.SummaryIn Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.
Nervenarzt | 2009
Lars Timmermann; Günther Deuschl; W. Fogel; Rüdiger Hilker; M. Lange; C. Schrader; F. Sixel-Döring; Jens Volkmann; R. Benecke
Deep brain stimulation (DBS) in the nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) is a common procedure to treat disabling tremor in multiple sclerosis which is refractory to pharmacological treatment. The sparse studies on DBS in multiple sclerosis tremor remain controversial regarding the clinical effect on postural and action tremor of hands, trunk and head. Furthermore, it remains unclear whether DBS in multiple sclerosis tremor is superior to thalamotomy and whether patients show an overall improvement in quality of life and activities of daily living. Therefore, the consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group rely primarily on expert opinion and include (1) extensive preoperative characterisation of tremor, ataxia with accompanying disabilities, status of the multiple sclerosis, co-morbidities and burden of disease, (2) careful intraoperative testing of effects and side effects and (3) intensive postoperative testing and programming as well as regular re-evaluation of the therapeutic effect.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) im Nucleus ventralis intermedius des Thalamus ist ein häufig gewähltes Verfahren zur Behandlung des medikamentös nicht therapierbaren, behindernden Tremors bei Multipler Sklerose (MS). Die publizierten Ergebnisse sind derzeit uneinheitlich in der Linderung von Tremor an Händen, Rumpf und Kopf. Ebenso bleibt momentan aufgrund fehlender ausreichend großer Studien unklar, ob die THS der Thalamotomie bei Patienten mit MS-Tremor überlegen ist und welche Auswirkung die THS auf die Lebensqualität und Alltagsfunktion von Patienten mit MS-Tremor hat. Daher beruhen die hier vorliegenden Konsensusempfehlungen v.a. auf Expertenmeinung der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation und beinhalten 1. eine präoperative ausführliche Charakterisierung des Tremors, der Ataxie mit den daraus resultierenden Behinderungen sowie des Krankheitsstadiums, der Krankheitsaktivität und der OP-relevanten Komorbiditäten, 2. eine sorgfältige intraoperative Austestung des Effektes und der Nebenwirkungen der THS beim individuellen Patienten und 3. eine sorgfältige und intensive postoperative Einstellung und Nachbetreuung.SummaryDeep brain stimulation (DBS) in the nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) is a common procedure to treat disabling tremor in multiple sclerosis which is refractory to pharmacological treatment. The sparse studies on DBS in multiple sclerosis tremor remain controversial regarding the clinical effect on postural and action tremor of hands, trunk and head. Furthermore, it remains unclear whether DBS in multiple sclerosis tremor is superior to thalamotomy and whether patients show an overall improvement in quality of life and activities of daily living. Therefore, the consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group rely primarily on expert opinion and include (1) extensive preoperative characterisation of tremor, ataxia with accompanying disabilities, status of the multiple sclerosis, co-morbidities and burden of disease, (2) careful intraoperative testing of effects and side effects and (3) intensive postoperative testing and programming as well as regular re-evaluation of the therapeutic effect.
Nervenarzt | 2009
Lars Timmermann; Günther Deuschl; W. Fogel; Rüdiger Hilker; M. Lange; C. Schrader; F. Sixel-Döring; Jens Volkmann; R. Benecke
Deep brain stimulation (DBS) in the nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) is a common procedure to treat disabling tremor in multiple sclerosis which is refractory to pharmacological treatment. The sparse studies on DBS in multiple sclerosis tremor remain controversial regarding the clinical effect on postural and action tremor of hands, trunk and head. Furthermore, it remains unclear whether DBS in multiple sclerosis tremor is superior to thalamotomy and whether patients show an overall improvement in quality of life and activities of daily living. Therefore, the consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group rely primarily on expert opinion and include (1) extensive preoperative characterisation of tremor, ataxia with accompanying disabilities, status of the multiple sclerosis, co-morbidities and burden of disease, (2) careful intraoperative testing of effects and side effects and (3) intensive postoperative testing and programming as well as regular re-evaluation of the therapeutic effect.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) im Nucleus ventralis intermedius des Thalamus ist ein häufig gewähltes Verfahren zur Behandlung des medikamentös nicht therapierbaren, behindernden Tremors bei Multipler Sklerose (MS). Die publizierten Ergebnisse sind derzeit uneinheitlich in der Linderung von Tremor an Händen, Rumpf und Kopf. Ebenso bleibt momentan aufgrund fehlender ausreichend großer Studien unklar, ob die THS der Thalamotomie bei Patienten mit MS-Tremor überlegen ist und welche Auswirkung die THS auf die Lebensqualität und Alltagsfunktion von Patienten mit MS-Tremor hat. Daher beruhen die hier vorliegenden Konsensusempfehlungen v.a. auf Expertenmeinung der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation und beinhalten 1. eine präoperative ausführliche Charakterisierung des Tremors, der Ataxie mit den daraus resultierenden Behinderungen sowie des Krankheitsstadiums, der Krankheitsaktivität und der OP-relevanten Komorbiditäten, 2. eine sorgfältige intraoperative Austestung des Effektes und der Nebenwirkungen der THS beim individuellen Patienten und 3. eine sorgfältige und intensive postoperative Einstellung und Nachbetreuung.SummaryDeep brain stimulation (DBS) in the nucleus ventralis intermedius thalami (VIM) is a common procedure to treat disabling tremor in multiple sclerosis which is refractory to pharmacological treatment. The sparse studies on DBS in multiple sclerosis tremor remain controversial regarding the clinical effect on postural and action tremor of hands, trunk and head. Furthermore, it remains unclear whether DBS in multiple sclerosis tremor is superior to thalamotomy and whether patients show an overall improvement in quality of life and activities of daily living. Therefore, the consensus recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group rely primarily on expert opinion and include (1) extensive preoperative characterisation of tremor, ataxia with accompanying disabilities, status of the multiple sclerosis, co-morbidities and burden of disease, (2) careful intraoperative testing of effects and side effects and (3) intensive postoperative testing and programming as well as regular re-evaluation of the therapeutic effect.
Nervenarzt | 2009
C. Schrader; R. Benecke; Günther Deuschl; Rüdiger Hilker; M. Lange; F. Sixel-Döring; Lars Timmermann; Jens Volkmann; W. Fogel
ZusammenfassungDie medikamentöse Behandlung insbesondere der generalisierten Dystonie ist in den meisten Fällen entweder nicht zufriedenstellend oder mit starken Nebenwirkungen verbunden. Nur bei fokalen Dystonien existiert mit Botulinum-Toxin eine wirkungsvolle Therapieoption, allerdings sprechen auch hier einige Patienten bereits primär nicht auf die Therapie an oder entwickeln neutralisierende Antikörper mit resultierendem sekundärem Therapieversagen. Für die tiefe Hirnstimulation (THS) im Globus pallidus internus (GPi) gibt es mittlerweile sowohl für die generalisierte als auch für die fokale Dystonie fundierte Evidenz für die Wirksamkeit des Verfahrens. Die vorliegende Arbeit gibt, basierend sowohl auf den gegenwärtig verfügbaren wissenschaftlichen Daten als auch auf den langjährigen Erfahrungen der Autoren, Empfehlungen hinsichtlich des Einsatzes der THS bei verschiedenen Formen von Dystonie. Der aktuelle Kenntnisstand bezüglich Indikationsstellung und Patientenmanagement wird dabei in Form von Empfehlungen zusammengefasst, die im Konsensusverfahren durch die Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation erarbeitet wurden.SummaryMedical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.Medical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.
Nervenarzt | 2009
F. Sixel-Döring; R. Benecke; W. Fogel; Rüdiger Hilker; M. Lange; C. Schrader; Lars Timmermann; Jens Volkmann; Günther Deuschl
In Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) im Nucleus ventralis intermedius des Thalamus (VIM) ist in Deutschland zur Behandlung eines pharmakotherapeutisch nicht beherrschbaren essenziellen Tremors zugelassen. Insbesondere ein alltagshinderlicher Handtremor lässt sich bessern, während ein Kopf-, Zungen- oder Stimmtremor schlechter anspricht. Die Überlegenheit der THS gegenüber einer Thalamotomie als läsionellem Verfahren in Bezug auf eine größere funktionelle Verbesserung und geringere unerwünschte Wirkungen wurde nachgewiesen. Die hier vorgelegten Konsensusempfehlungen der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation fassen die Ein- und Ausschlusskriterien sowie Hinweise zum peri-, intra- und postoperativen neurologischen Management der THS bei essenziellem Tremor zusammen.SummaryIn Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.
Nervenarzt | 2009
C. Schrader; R. Benecke; Günther Deuschl; Rüdiger Hilker; M. Lange; F. Sixel-Döring; Lars Timmermann; Jens Volkmann; W. Fogel
ZusammenfassungDie medikamentöse Behandlung insbesondere der generalisierten Dystonie ist in den meisten Fällen entweder nicht zufriedenstellend oder mit starken Nebenwirkungen verbunden. Nur bei fokalen Dystonien existiert mit Botulinum-Toxin eine wirkungsvolle Therapieoption, allerdings sprechen auch hier einige Patienten bereits primär nicht auf die Therapie an oder entwickeln neutralisierende Antikörper mit resultierendem sekundärem Therapieversagen. Für die tiefe Hirnstimulation (THS) im Globus pallidus internus (GPi) gibt es mittlerweile sowohl für die generalisierte als auch für die fokale Dystonie fundierte Evidenz für die Wirksamkeit des Verfahrens. Die vorliegende Arbeit gibt, basierend sowohl auf den gegenwärtig verfügbaren wissenschaftlichen Daten als auch auf den langjährigen Erfahrungen der Autoren, Empfehlungen hinsichtlich des Einsatzes der THS bei verschiedenen Formen von Dystonie. Der aktuelle Kenntnisstand bezüglich Indikationsstellung und Patientenmanagement wird dabei in Form von Empfehlungen zusammengefasst, die im Konsensusverfahren durch die Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation erarbeitet wurden.SummaryMedical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.Medical treatment of dystonia, particularly generalised forms of the disorder, is often not satisfactory or causes intolerable side effects. In focal dystonia, a reasonable treatment option with botulinum toxin exists but some patients either do not respond well or develop neutralising antibodies with secondary therapy failure. Deep brain stimulation (DBS) of the globus pallidus internus has been shown to be effective in both generalised and focal dystonia. This paper gives recommendations regarding the use of DBS in different forms of dystonia based on the currently available scientific data as well as the longstanding personal experience of the authors. The inclusion criteria for DBS candidates as well as the peri- and postoperative patient management are addressed. These recommendations were developed in a consensus procedure in the German Deep Brain Stimulation Association.
Nervenarzt | 2009
F. Sixel-Döring; R. Benecke; W. Fogel; Rüdiger Hilker; M. Lange; C. Schrader; Lars Timmermann; Jens Volkmann; Günther Deuschl
In Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.ZusammenfassungDie tiefe Hirnstimulation (THS) im Nucleus ventralis intermedius des Thalamus (VIM) ist in Deutschland zur Behandlung eines pharmakotherapeutisch nicht beherrschbaren essenziellen Tremors zugelassen. Insbesondere ein alltagshinderlicher Handtremor lässt sich bessern, während ein Kopf-, Zungen- oder Stimmtremor schlechter anspricht. Die Überlegenheit der THS gegenüber einer Thalamotomie als läsionellem Verfahren in Bezug auf eine größere funktionelle Verbesserung und geringere unerwünschte Wirkungen wurde nachgewiesen. Die hier vorgelegten Konsensusempfehlungen der Arbeitsgemeinschaft Tiefe Hirnstimulation fassen die Ein- und Ausschlusskriterien sowie Hinweise zum peri-, intra- und postoperativen neurologischen Management der THS bei essenziellem Tremor zusammen.SummaryIn Germany, deep brain stimulation (DBS) of the thalamic ventralis intermedius nucleus (VIM) is licensed for treatment of essential tremor in cases unresponsive to pharmacotherapy. Especially a bothersome hand tremor interfering with activities of daily living will improve, whereas head, tongue or vocal tremor shows less response. DBS was proven to be superior to lesional thalamotomy with better functional outcome and less adverse effects. The consensus statement presented here reflects the current recommendations of the German Deep Brain Stimulation Study Group for inclusion and exclusion criteria as well as for peri-, intra- and postoperative neurological management.