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Publication
Featured researches published by C. Sommer.
Schmerz | 2008
Wolfgang Eich; Winfried Häuser; E. Friedel; Andreas Klement; Markus Herrmann; F. Petzke; Martin Offenbächer; Marcus Schiltenwolf; C. Sommer; Thomas R. Tölle; Peter Henningsen
ZusammenfassungHintergrundEine interdisziplinäre Leitlinie auf Entwicklungsstufe S3 der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF – systematische Literatursuche und -bewertung, Logikanalyse, formaler Konsensusprozess) zu Definition, Klassifikation, Diagnose, Verlauf und Prognose chronischer Schmerzen in mehreren Körperregionen („chronic widespread pain“, CWP) und des Fibromyalgiesyndroms (FMS) wurde in Kooperation von 10 medizinischen bzw. psychologischen Fachgesellschaften und 2 Patientenselbsthilfeorganisationen erstellt.MethodikEine Literatursuche wurde unter Benutzung der Cochrane Library (1993–12/2006), Medline (1980–2006), PsychInfo (1966–12/2006) und Scopus (1980–12/2006) durchgeführt. Für die Vergabe von Evidenzklassen wurde das System des Oxford Centre for Evidence-Based Medicine herangezogen. Für die Vergabe von Empfehlungsgraden wurde die Empfehlungsgraduierung der nationalen Versorgungsleitlinien verwendet. Die Erstellung der Empfehlungen erfolgte in einem mehrstufigen nominalen Gruppenprozess.ErgebnisseChronische Schmerzen in mehreren Körperregionen werden durch die Kriterien des Amerikanischen Kollegiums für Rheumatologie definiert (ACR – starker Konsens). Die klinische Diagnose des FMS kann sowohl symptombasiert (ohne klinische Untersuchung von Tenderpoints) als auch nach den ACR-Kriterien erfolgen (starker Konsens).AbstractBackgroundInterdisciplinary guidelines for the definition, classification and diagnosis of chronic widespread pain (CWP) and fibromyalgia syndrome (FMS) were developed by collaboration of 10 German medical and psychological associations and 2 patient self-help organizations.MethodsA systematic literature search was performed in the Cochrane Library (1993–12/2006), Medline (1980–2006), PsychInfo (1966–12/2006), and Scopus (1980–12/2006). Levels of evidence were assigned according to the classification system of the Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. Grading of the strength of recommendation was done according to the German program for disease management guidelines. Standardized procedures to reach a consensus on recommendations were used.ResultsCWP is defined by the criteria of the American College of Rheumatology (ACR – strong consensus). FMS can be diagnosed for clinical purposes by symptom-based criteria (without tender point examination) as well as by the ACR criteria (strong consensus).
Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2008
Wolfgang Eich; Winfried Häuser; E. Friedel; Andreas Klement; Markus Herrmann; F Petzke; Offenbächer M; Schiltenwolf M; C. Sommer; T Tölle; P Henningsen
BACKGROUND Interdisciplinary guidelines for the definition, classification and diagnosis of chronic widespread pain (CWP) and fibromyalgia syndrome (FMS) were developed by collaboration of 10 German medical and psychological associations and 2 patient self-help organizations. METHODS A systematic literature search was performed in the Cochrane Library (1993-12/2006). Medline (1980-2006), and Scopus (1980-12/2006). Levels of evidence were assigned according to the classification system of the Oxford Center for Evidence-Based Medicine. Grading of the strength of recommendation was done according to the German program for disease management guidelines. Standardized procedures to reach a consensus on recommendations were used. RESULTS CWP is defined by the criteria of the American College of Rheumatology (ACR-strong consensus). FMS can be diagnosed for clinical purposes by symptom-based criteria (without tender point examination) as well as by the ACR criteria (strong consensus).
Schmerz | 2008
Wolfgang Eich; Winfried Häuser; E. Friedel; Andreas Klement; Markus Herrmann; F. Petzke; Martin Offenbächer; Marcus Schiltenwolf; C. Sommer; Thomas R. Tölle; Peter Henningsen
ZusammenfassungHintergrundEine interdisziplinäre Leitlinie auf Entwicklungsstufe S3 der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF – systematische Literatursuche und -bewertung, Logikanalyse, formaler Konsensusprozess) zu Definition, Klassifikation, Diagnose, Verlauf und Prognose chronischer Schmerzen in mehreren Körperregionen („chronic widespread pain“, CWP) und des Fibromyalgiesyndroms (FMS) wurde in Kooperation von 10 medizinischen bzw. psychologischen Fachgesellschaften und 2 Patientenselbsthilfeorganisationen erstellt.MethodikEine Literatursuche wurde unter Benutzung der Cochrane Library (1993–12/2006), Medline (1980–2006), PsychInfo (1966–12/2006) und Scopus (1980–12/2006) durchgeführt. Für die Vergabe von Evidenzklassen wurde das System des Oxford Centre for Evidence-Based Medicine herangezogen. Für die Vergabe von Empfehlungsgraden wurde die Empfehlungsgraduierung der nationalen Versorgungsleitlinien verwendet. Die Erstellung der Empfehlungen erfolgte in einem mehrstufigen nominalen Gruppenprozess.ErgebnisseChronische Schmerzen in mehreren Körperregionen werden durch die Kriterien des Amerikanischen Kollegiums für Rheumatologie definiert (ACR – starker Konsens). Die klinische Diagnose des FMS kann sowohl symptombasiert (ohne klinische Untersuchung von Tenderpoints) als auch nach den ACR-Kriterien erfolgen (starker Konsens).AbstractBackgroundInterdisciplinary guidelines for the definition, classification and diagnosis of chronic widespread pain (CWP) and fibromyalgia syndrome (FMS) were developed by collaboration of 10 German medical and psychological associations and 2 patient self-help organizations.MethodsA systematic literature search was performed in the Cochrane Library (1993–12/2006), Medline (1980–2006), PsychInfo (1966–12/2006), and Scopus (1980–12/2006). Levels of evidence were assigned according to the classification system of the Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. Grading of the strength of recommendation was done according to the German program for disease management guidelines. Standardized procedures to reach a consensus on recommendations were used.ResultsCWP is defined by the criteria of the American College of Rheumatology (ACR – strong consensus). FMS can be diagnosed for clinical purposes by symptom-based criteria (without tender point examination) as well as by the ACR criteria (strong consensus).
Schmerz | 2015
F. Petzke; P. Welsch; Petra Klose; R. Schaefert; C. Sommer; Winfried Häuser
In Infobox 1 (Excluded with reason), p. 9, two reference numbers are missing. Item 2 (Gordon et al.): [34] Item 4 (Yarlas et al.): All data published by [39]In Infobox 1 (Excluded with reason), p. 9, two reference numbers are missing. Item 2 (Gordon et al.): [34] Item 4 (Yarlas et al.): All data published by [39]
Schmerz | 2015
P. Welsch; C. Sommer; Marcus Schiltenwolf; Winfried Häuser
Fig. 1 is slightly flawed as shown (the last line is missing). We enter the picture again correctly.Fig. 1 is slightly flawed as shown (the last line is missing). We enter the picture again correctly.
Schmerz | 2012
Wolfgang Eich; Winfried Häuser; Arnold B; W Jäckel; Martin Offenbächer; F. Petzke; Marcus Schiltenwolf; M. Settan; C. Sommer; Thomas R. Tölle; N Uçeyler; Peter Henningsen
Schmerz | 2014
R. Schaefert; P. Welsch; Petra Klose; C. Sommer; F. Petzke; Winfried Häuser
Schmerz | 2014
C. Sommer; P. Welsch; Petra Klose; R. Schaefert; F. Petzke; Winfried Häuser
Schmerz | 2014
P. Welsch; C. Sommer; Marcus Schiltenwolf; Winfried Häuser
Schmerz | 2015
F. Petzke; P. Welsch; Petra Klose; R. Schaefert; C. Sommer; Winfried Häuser