C. Werning
University of Zurich
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Publication
Featured researches published by C. Werning.
Circulation | 1969
C. Werning; Manfred Schönbeck; Peter Weidmann; Klaus Baumann; Etzel Gysling; Pierre Wirz; Walter Siegenthaler
In 10 patients with coarctation of the aorta, plasma renin activity was measured after recumbency and orthostatism in peripheral venous blood and, in some cases, in renal venous blood also. In nine of these patients, basic plasma renin values and those obtained under stimulatory conditions lay within normal range, and only in one patient were the values elevated. However, since this patient displayed the lowest gradient of mean arterial blood pressure proximal and distal to the stenosis, it can be regarded as improbable that the elevation in plasma renin activity was caused by the coarctation. Plasma renin activity in the renal venous blood of both kidneys, which was measured in three patients, showed no elevation.On the basis of observations of other authors and of our own studies it can be concluded that the kidneys can contribute to the development of prestenotic hypertension in acute constriction of the aorta in experiments with animals, but in chronic coarctation in animals or in man the humoral or renal theory has no importance to the pathogenesis of hypertension.
The American Journal of Medicine | 1969
Peter Weidmann; Walter Siegenthaler; Walter H. Ziegler; Hans Sulser; Peter Endres; C. Werning
Abstract Compression of the renal artery by tumors is an unusual cause of renovascular hypertension. Four additional cases of the association of hypertension and tumors adjacent to renal arteries are reported. Histologic examination showed pheochromocytoma in two, leiomyosarcoma in one and a papillary carcinoma in the fourth. In each patient activity of the renin-angiotensin-aldosterone system (R-A-A-system) was found to be increased. In view of the tumor localization, these findings suggested a disturbed renal blood flow. These cases further illustrate the variability of x-ray features in patients with tumors involving renal arteries.
The American Journal of Medicine | 1988
C. Werning; Thomas Weitz; Beatrice Ludwig
One hundred forty-nine patients between 56 and 80 years of age with mild to moderate hypertension received indapamide (2.5 mg per day) monotherapy for 12 weeks. In addition to studies of the efficacy and tolerance of indapamide, the study comprised an assessment of well-being, which was carried out objectively by the physician, and subjectively by the patient himself, by means of a list of complaints and a visual analogue scale. The mean blood pressure was lowered from 179/91 mm Hg (supine) before treatment to 149/81 mm Hg at the end of the treatment. The general well-being of the patients, as judged by the physician, showed a markedly positive evolution. The patients themselves indicated that their most frequent symptoms, such as sleep disorders, functional organic disturbances, and sensory and motor fatigue, had improved by 65 to 85 percent, indicating a tendency to better compliance.
Journal of Molecular Medicine | 1971
C. Werning; O. Stadelmann; S. E. Miederer; Wilhelm Vetter; H. U. Schweikert; D. Stiel; Walter Siegenthaler
SummaryIn 16 patients with gastric or duodenal ulcer the influence of carbenoxolone sodium therapy on the renin angiotensin aldosterone system was investigated. Plasma renin activity after recumbency and active orthostasis and aldosterone excretion rate showed a statistically significant decrease. Body weight, arterial blood pressure and serum sodium levels increased, while serum potassium and hematocrit levels decreased. Except for body weight and diastolic blood pressure, these alterations were also statistically significant.Hypertension developed in 3 patients and hypokalemia in five. Three other patients developed edemas of the lower leg. In one patient the signs of congestive heart failure appeared.These side effects, which were reversible after discontinuing the therapy were based on the mineralocorticoid-like action of carbenoxolone. This effect requires observance of more precautions during carbenoxolone sodium therapy.ZusammenfassungBei 16 Patienten mit Ulcus ventriculi sive duodeni wurde die Wirkung einer Carbenoxolon-Therapie auf das Renin-Angiotensin-Aldosteron-System beobachtet. Die Plasmareninaktivität nach Ruhelage und aktiver Orthostase und die Aldosteronexkretionsrate zeigten einen statistisch signifikanten Abfall. Das Körpergewicht, der arterielle Druck und das Serumnatrium stiegen im Mittel deutlich an, während das Serumkalium und der Hämatokrit abfielen. Diese Veränderungen waren abgesehen von dem Körpergewicht und dem diastolischen Blutdruck ebenfalls statistisch signifikant.Bei 3 Patienten entwickelte sich unter der Behandlung eine Hypertonie und bei 5 Patienten eine Hypokaliämie. Drei weitere Patienten wiesen Ödeme an den Unterschenkeln auf. Bei einem Patienten manifestierten sich die Zeichen einer Herzinsuffizienz.Die Nebenwirkungen, die nach Absetzen des Carbenoxolons reversibel waren, werden auf eine mineralocorticoide Wirkung der Substanz zurückgeführt. Dieser Effekt zwingt zur Beachtung besonderer Kautelen bei der Durchführung einer Carbenoxolon-Therapie.
Research in Experimental Medicine | 1971
Wilhelm Vetter; H. Armbruster; N. Fisches; H. U. Schweikert; Hans Vetter; C. Werning; Walter Siegenthaler
SummaryIn rats, which were treated, with furosemide and mefruside, the effect of intraperitoneally injected guancydine (25 mg/kg) on the mean arterial blood pressure and the heart rate was studied over a period of 2 hrs. In comparison with, normal animals, a significant potentiation of the depressant effect of guancydine on heart rate and blood pressure was observed. This effect was dose dependent, since the animals, which were pretreated with 25 mg/kg furosemide or 50 mg/kg mefruside, showed a significantly lower blood pressure than rats, which received 12,5 mg/kg furosemide or 25 mg/kg mefruside (p<0.01).It is suggested, that the causes of these effects were not the saluretic-induced alterations of the water and electrolyte balance but the fact, that furosemide, mefruside and guancydine are excreted by the same renal transport system.These findings were strongly supported by the fact, that in other experiments pretreatment with guancydine significantly lowered the diuretic and natriuretic action of furosemide (p<0.01). This effect was also dose dependent.ZusammenfassungBei Ratten, die mit Furosemid oder Mefrusid vorbehandelt worden waren, wurde über einen Zeitraum von 2 Std die Wirkung von intraperitoneal injiziertem Guancydin (25 mg/kg) auf den mittleren arteriellen Blutdruck und die Herzfrequenz beobachtet. Im Vergleich zu nichtvorbehandelten Tieren konnte eine deutliche Potenzierung der blutdruck- und herzfrequenzreduzierenden Guancydinwirkung nachgewiesen werden. Der Effekt war dosisabhängig, da 2 Std nach der Guancydingabe die mit 25 mg/kg Furosemid oder 50 mg/kg Mefrusid vorbehandelten Tiere einen signifikant niedrigeren Blutdruck aufwiesen als diejenigen, die vorher 12,5 mg/kg Furosemid oder 25 mg/kg Mefrusid erhalten hatten (p<0,01).Es konnte wahrscheinlich gemacht werden, daß die Ursache für diesen Effekt weniger in einer diuretikumbedingten Veränderung des Wasser- und Elektrolythaushalts als darin liegt, daß Furosemid, Mefrusid und Guancydin über dasselbe renale Transportsystem ausgeschieden werden. Als Ausdruck einer Konkurrenz der Substanzen um dieses Transportsystem kam es möglicherweise zu einer Verzögerung der Guancydinausscheidung und somit zu einer verstärkten Wirkung des Antihypertensivums auf den Blutdruck und die Herzfrequenz.Diese Auslegung der Ergebnisse wird außerdem dadurch bestätigt, daß in weiteren Versuchen der diuretische und natriuretische Furosemideffekt durch Vorbehandlung mit Guancydin signifikant herabgesetzt werden konnte (p<0,01). Dieser Effekt war gleichfalls dosisabhängig.
Journal of Molecular Medicine | 1971
C. Werning; U. Essers; P. Schulte; H. U. Schweikert; D. Stiel; Wilhelm Vetter; Peter Weidmann; Walter Siegenthaler
SummaryErythropoietin, renin, aldosterone, red cell mass, and plasma volume were assessed in 10 patients with primary and secondary polycythemia. The serum erythropoietin content was clearly elevated in one case of polycythemia vera, two cases of hypoxemia, and one case of liver carcinoma. —Plasma renin activity was within the normal range in all patients, but it increased excessively after upright posture and administration of saluretics. — Aldosterone excretion rates were decreased in 4 patients; the other values were normal. — Red cell mass was increased in all, while plasma volume was reduced in 7 patients. — The relationships between the parameters studied are discussed. It is suggested that renin, respectively aldosterone and the renal erythropoietic factor can be stimulated or depressed by different regulatory mechanisms.ZusammenfassungBei 10 Patienten mit primärer und sekundärer Polycythämie wurden Bestimmungen von Erythropoetin, Renin, Aldosteron, Erythrocyten- und Plasmavolumen durchgeführt. Der Erythropoetingehalt im Serum war bei einem Patienten mit Polycythaemia vera, 2 Patienten mit Hypoxämie und einem Patienten mit metastasierendem Lebercarcinom deutlich erhöht.Die Plasmareninaktivität lag bei allen Patienten im Normbereich. Sie wies jedoch nach aktiver Orthostase und Gabe eines Saluretikums eine zum Teil exzessive Stimulation auf.Die Aldosteronexkretionsraten wurden bei 4 Patienten erniedrigt gefunden; die übrigen Werte waren normal.Die Erythrocytenvolumina waren insgesamt vermehrt, die Plasmavolumina bei 7 Patienten vermindert.Die Beziehungen zwischen den verschiedenen Parametern werden diskutiert. Dabei wird betont, daß Renin bzw. Aldosteron und der renale erythropoetische Faktor höchstwahrscheinlich verschiedenen Regulationsmechanismen unterliegen.
Archive | 1974
Hans Vetter; N. S. Fischer; J.-M. Bayer; R. Beckerhoff; Th.-E. Schmitz; C. Werning; Wilhelm Vetter
Beim Phaochromocytom wird in der Literatur sowohl ein Hyperreninismus [4, 17, 19, 20, 21] als auch ein Hyperaldosteronismus [20, 24] oder ein Hyper-cortisolismus [2, 6, 7, 22, 23] mitgeteilt. Unseres Wissens nach fehlt allerdings eine Untersuchung mit gleichzeitiger Bestimmung von Plasma-Renin-Aktivitat, Plasma-Aldosteron und Plasma-Cortisol. An 9 Patienten mit einem Phaochromocytom fuhrten wir eine entsprechende Studie durch.
Journal of Molecular Medicine | 1971
C. Werning; O. Stadelmann; S. E. Miederer; Wilhelm Vetter; H. U. Schweikert; D. Stiel; Walter Siegenthaler
Journal of Molecular Medicine | 1974
Hans Vetter; N. S. Fischer; Jakob M. Bayer; Th.-E. Schmitz; C. Werning; Wilhelm Vetter
Research in Experimental Medicine | 1971
Wilhelm Vetter; H. Armbruster; N. Fisches; H. U. Schweikert; Hans Vetter; C. Werning; Walter Siegenthaler