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Dive into the research topics where Christian Wurnig is active.

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Featured researches published by Christian Wurnig.


Clinical Orthopaedics and Related Research | 1999

Six-year results of a cementless stem with prophylaxis against heterotopic bone.

Christian Wurnig; Eva Schwameis; Peter Bitzan; Franz Kainberger

The hypothesis of a possibly diminished bony ingrowth revealed by the development of radiolucency or a radiodense line with time around a cementless femoral stem subsequent to indomethacin administration for prevention of heterotopic ossification was investigated. Eighty prospective patients with indomethacin prophylaxis were compared with 82 patients without indomethacin prophylaxis chosen retrospectively. The same cementless implant was used in all cases, and patients were observed clinically and radiologically for a minimum of 6 years. The mean postoperative Harris hip score at 6 years was 91 versus 88 points, respectively, and there were significantly more excellent results (Harris hip score > 90) in the indomethacin group. None of the patients underwent revision surgery. Radiologic signs such as loss of bone density and radiodense lines were observed around the shoulder of the prosthesis in a similar percentage in both groups. Significant subsidence of the stem was observed in one instance in the indomethacin group and in three instances in the control group. The results of this study are a strong indication that indomethacin does not influence the development of radiolucency or other radiologic changes around a cementless stem after 6 years.


Acta Orthopaedica Scandinavica | 1992

Indomethacin for prevention of ectopic ossification in cementless hip arthroplasties. A prospective 1-year study of 100 cases.

Christian Wurnig; Richard Eyb; Vinzenz Auersperg

In a prospective series of 100 patients we investigated the effect of indomethacin for 6 weeks in the prophylaxis of ectopic bone formation in hip replacements with cementless fixation. Indomethacin prophylaxis reduced (P < 0.0001) ectopic bone formation compared to a retrospective control group of equal size. Side-effects occurred in one-fifth of the patients, but most of these could continue the medication for at least 4 weeks.


Clinical Orthopaedics and Related Research | 1997

Short Term Prophylaxis Against Heterotopic Bone After Cementless Hip Replacement

Christian Wurnig; Vinzenz Auersperg; Nikolaus Boehler; Martin Steindl; Harald Kiss; Karl Zweymiiller; Rainer Kotz

The aim of the current study was to reveal whether 7 days of indomethacin treatment sufficiently prevents heterotopic ossification after cementless total hip arthroplasty. One group received indomethacin for 14 days (n = 102), and the second for 7 days (n = 99) after cementless total hip arthroplasty. At followup 1 year postoperatively, the average Harris Hip Score was 91 points in the 14-day treatment group and 89 points in the 7-day treatment group. The incidence of heterotopic ossification as outlined by Brooker was similar in both groups. Ninety-six patients in the 14-day treatment group had heterotopic ossification Grades 0 or 1, and 6 patients had Grade II heterotopic ossification; whereas in the 7-day treatment group, 95 patients had Grades 0 or 1 heterotopic ossification and 4 patients had Grade II ossification. None of the patients had Grades III or IV heterotopic ossification. In the 14-day treatment group, headache, dizziness, or gastritic disorders develop in 10 patients, and in the 7-day treatment group, 7 patients had these effects. This study shows that treatment with 100 mg indomethacin daily for 7 days is not significantly different than 14 days of treatment for the prevention of formation of severe heterotopic ossification after cementless hip arthroplasty.


Acta Orthopaedica Scandinavica | 1991

Parosteal osteosarcoma. 2-23-year follow-up of 33 patients.

Peter Ritschl; Christian Wurnig; G. Lechner; Alfred Roessner

In a study of the working group for bone tumors of the German Orthopedic Society, 33 patients with a histologically confirmed parosteal osteosarcoma at reexamination underwent clinical and radiographic follow-up. Local recurrence occurred in all the cases after intralesional surgery and in 4 of 8 cases after marginal excision. The grade of differentiation was decisive for the prognosis. Despite intralesional surgery, the prognosis for Grade 1 tumors was good. Metastases developed in 1 of 23 patients with a Grade 1 tumor and in 4 of 9 patients with a Grade 2 tumor. The single patient with a Grade 3 tumor was treated with adjuvant chemotherapy and was free of disease after 5 years.


Radiologe | 1996

Osteomyelitis. Clinical aspects, diagnosis and therapy

Eva Schwameis; F. Abdolvahab; Christian Wurnig

ZusammenfassungIn der folgenden Arbeit werden die klinischen Bilder der akuten, subakuten und chronischen Osteomyelitis, die Knochentuberkulose und verschiedene Sonderformen der Osteomyelitis beschrieben. Die Diagnose wird in einer Zusammenschau von klinischem Bild, Erregernachweis und Darstellung mit bildgebenden Verfahren gestellt. Der Abschnitt Behandlung bringt einen Überblick über die derzeit üblichen konservativen und chirurgischen Behandlungsmethoden. Aufgrund der steigenden Zahl orthopädisch-traumatologischer Operationen unter Verwendung von verschiedensten Osteosynthesematerialien und Endoprothesen sowie aufgrund immer häufiger auftretender multiresistenter Keime hat sich die posttraumatische/postoperative Osteitis zu einer gefürchteten Komplikation der orthopädisch-traumatologischen Chirurgie entwickelt und an Bedeutung gewonnen. Insgesamt konnte aufgrund der modernen Behandlungsmethoden und der verbreiteten Anwendung der Antibiotika eine deutliche Senkung der Morbidität und Mortalität erreicht werden. Trotz der verbesserten Prognose bleibt die Osteomyelitis eine Herausforderung für den orthopädischen Chirurgen.Summary In this paper the basic features of acute, subacute and chronic types of osteomyelitis, skeletal tuberculosis and some special forms of osteomyelitis are described. The diagnosis of osteomyelitis is established using clinical signs and symptoms, culture studies, laboratory studies and radiological signs. The common conservative and surgical treatments are discussed. In the treatment of post-traumatic/postoperative osteitis severe problems are encountered as a result of an increasing number of orthopaedic traumatologic surgical techniques using a variety of implants and because of a generally increasing occurrence of multiresistant strains. Thanks to modern treatment and the increased use of antibiotics, a considerable decrease in morbidity and mortality is observed. Despite this improved prognosis, an established infection remains one of the most challenging problems for the orthopaedic surgeon.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005

[Translation and psychometric testing of the Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) for use in German-speaking regions].

Wolfgang W. Huber; J. G. Hofstaetter; Beatrice Hanslik-Schnabel; Martin Posch; Christian Wurnig

ZusammenfassungDie Beurteilung der Lebensqualität eines Patienten stellt ein zunehmendes Kriterium zur Bewertung von Behandlungsverfahren dar. Der vom angloamerikanischen Raum ausgehende Prozess führte zur Entwicklung einer Vielzahl verschiedener Messinstrumente, die auch spezifisch Erkrankungen des muskuloskelettalen Apparates und deren Therapieverlauf evaluieren. Mangels eines deutschsprachigen Messinstrumentes für Patienten mit pathologischen Veränderungen der Rotatorenmanschette, soll die Übersetzung und psychometrische Austestung des 34-Item umfassenden, multidimensionalen, englischsprachigen Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) nach internationalen Richtlinien erfolgen.Nach Übersetzung und Cross-Culture-Adaptation des englischen Originals wurde die Reliabilität (Test-Retest-Reliabilität, interne Konsistenz), die Validität, die Praktikabilität und Akzeptanz der deutschen Version des RCQOL an 102 Patienten mit einer Impingementsymptomatik geprüft. Zusätzlich wurden der SF-36, der Constant- und der UCLA-Score an allen Patienten erhoben.Der Pearson-Korrelationskoeffizient war mit 0,89 ausreichend hoch für die Test-Retest-Reliabilität, zwischen beiden Erhebungen zeigte sich kein signifikanter Unterschied. Die interne Konsistenz erbrachte mit einem Cronbach-Alpha-Koeffizienten von 0,98 eine hohe Homogenität. Der Pearson-Korrelationskoeffizient wies mit Werten von 0,67–0,76 eine hohe Korrelation mit den physischen Subskalen des SF-36, dem Constant- und UCLA-Score auf. Die durchschnittliche Zeit zur Beantwortung des RC-QOL lag bei 12 Minuten, zur Auswertung wurden 10 Minuten benötigt. 16 Patienten (15,6%) füllten den Fragebogen unvollständig aus, insgesamt blieben 120 Einzelfragen (3,5%) unbeantwortet.Nach erfolgreicher Übersetzung und psychometrischer Austestung der deutschsprachigen Version des Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) steht nun ein multidimensionales Messinstrument zur Erhebung der Lebensqualität von deutschsprachigen Patienten mit einer pathologischen Veränderung an der Rotatorenmanschette zur Verfügung.SummaryThe evaluation of quality of life is an established criterion for evaluation of therapeutic measures. Starting from the English-speaking area a great number of different patient-based outcomes measures were developed to specifically question disorders of the musculoskeletal system and the results of treatment. Because of the lack of a German measurement tool for patients with rotator cuff disease the translation and the psychometric testing following international guidelines of the 34-item, multidimensional, English Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) was undertaken. Reliability (test-retest reliability, internal consistency), validity, practicability and acceptance of the German version of the RC-QOL were tested by 102 patients with an impingement syndrome after translation and cross-culture adaptation of the English original questionnaire. In addition, the SF-36, the Constant and UCLA scores were evaluated. Between the evaluations there was no significant difference; the Pearson correlation coefficient was 0.89 for the test-retest reliability. The internal consistency showed a high homogeneity with a Cronbach Alpha-coefficient of 0.98. A Pearson correlation coefficient between 0.67–0.76 registered a high correlation with the physical subscales of the SF-36, the Constant and the UCLA scores. The mean time required for completing the RC-QOL was 12 minutes; mean time required for evaluation was 10 minutes. The questionnaire was incompletely answered by 16 patients (15.6%). A total of 120 items (3.5%) were left unanswered. After successful translation and psychometric testing of the German version of the Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) a multidimensional measurement tool for evaluating the quality of life of German-speaking patients with pathology of the rotator cuff is available.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005

Übersetzung und psychometrische austestung des rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) für den Gebrauch im deutschen Sprachraum

Wolfgang W. Huber; J. G. Hofstaetter; Beatrice Hanslik-Schnabel; Martin Posch; Christian Wurnig

ZusammenfassungDie Beurteilung der Lebensqualität eines Patienten stellt ein zunehmendes Kriterium zur Bewertung von Behandlungsverfahren dar. Der vom angloamerikanischen Raum ausgehende Prozess führte zur Entwicklung einer Vielzahl verschiedener Messinstrumente, die auch spezifisch Erkrankungen des muskuloskelettalen Apparates und deren Therapieverlauf evaluieren. Mangels eines deutschsprachigen Messinstrumentes für Patienten mit pathologischen Veränderungen der Rotatorenmanschette, soll die Übersetzung und psychometrische Austestung des 34-Item umfassenden, multidimensionalen, englischsprachigen Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) nach internationalen Richtlinien erfolgen.Nach Übersetzung und Cross-Culture-Adaptation des englischen Originals wurde die Reliabilität (Test-Retest-Reliabilität, interne Konsistenz), die Validität, die Praktikabilität und Akzeptanz der deutschen Version des RCQOL an 102 Patienten mit einer Impingementsymptomatik geprüft. Zusätzlich wurden der SF-36, der Constant- und der UCLA-Score an allen Patienten erhoben.Der Pearson-Korrelationskoeffizient war mit 0,89 ausreichend hoch für die Test-Retest-Reliabilität, zwischen beiden Erhebungen zeigte sich kein signifikanter Unterschied. Die interne Konsistenz erbrachte mit einem Cronbach-Alpha-Koeffizienten von 0,98 eine hohe Homogenität. Der Pearson-Korrelationskoeffizient wies mit Werten von 0,67–0,76 eine hohe Korrelation mit den physischen Subskalen des SF-36, dem Constant- und UCLA-Score auf. Die durchschnittliche Zeit zur Beantwortung des RC-QOL lag bei 12 Minuten, zur Auswertung wurden 10 Minuten benötigt. 16 Patienten (15,6%) füllten den Fragebogen unvollständig aus, insgesamt blieben 120 Einzelfragen (3,5%) unbeantwortet.Nach erfolgreicher Übersetzung und psychometrischer Austestung der deutschsprachigen Version des Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) steht nun ein multidimensionales Messinstrument zur Erhebung der Lebensqualität von deutschsprachigen Patienten mit einer pathologischen Veränderung an der Rotatorenmanschette zur Verfügung.SummaryThe evaluation of quality of life is an established criterion for evaluation of therapeutic measures. Starting from the English-speaking area a great number of different patient-based outcomes measures were developed to specifically question disorders of the musculoskeletal system and the results of treatment. Because of the lack of a German measurement tool for patients with rotator cuff disease the translation and the psychometric testing following international guidelines of the 34-item, multidimensional, English Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) was undertaken. Reliability (test-retest reliability, internal consistency), validity, practicability and acceptance of the German version of the RC-QOL were tested by 102 patients with an impingement syndrome after translation and cross-culture adaptation of the English original questionnaire. In addition, the SF-36, the Constant and UCLA scores were evaluated. Between the evaluations there was no significant difference; the Pearson correlation coefficient was 0.89 for the test-retest reliability. The internal consistency showed a high homogeneity with a Cronbach Alpha-coefficient of 0.98. A Pearson correlation coefficient between 0.67–0.76 registered a high correlation with the physical subscales of the SF-36, the Constant and the UCLA scores. The mean time required for completing the RC-QOL was 12 minutes; mean time required for evaluation was 10 minutes. The questionnaire was incompletely answered by 16 patients (15.6%). A total of 120 items (3.5%) were left unanswered. After successful translation and psychometric testing of the German version of the Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) a multidimensional measurement tool for evaluating the quality of life of German-speaking patients with pathology of the rotator cuff is available.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2014

Thromboseprophylaxe in der muskuloskelettalen Chirurgie

Ingrid Pabinger-Fasching; Sabine Eichinger-Hasenauer; Josef G. Grohs; Josef Hochreiter; Norbert Kastner; Hans Christian Korninger; Sibylle Kozek-Langenecker; Stefan Marlovits; H. Niessner; Franz Rachbauer; Peter Ritschl; Christian Wurnig; Reinhard Windhager

ZusammenfassungMuskuloskelettale Eingriffe sind mit einem hohen Risiko für venöse Thrombosen und Pulmonalembolien assoziiert. Die Einführung direkter oraler Antikoagulanzien (DOAK) hat die Möglichkeiten in der Prophylaxe venöser Thromboembolien bei orthopädischen und unfallchirurgischen Eingriffen erweitert. Die Fachgesellschaften für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie (ÖGO), Unfallchirurgie (ÖGU), Hämatologie und Onkologie (OeGHO) und für Anaesthesiologie, Reanimation und Intensivmedizin (ÖGARI) tragen dieser Entwicklung Rechnung und haben die Initiative zur Erstellung österreichischer Empfehlungen für die Thromboembolieprophylaxe nach totalem Gelenksersatz von Hüfte und Knie, nach chirurgischer Versorgung von Hüftfrakturen, nach Eingriffen an der Wirbelsäule und nach kleineren orthopädischen und traumatologischen Eingriffen ergriffen. Zudem werden die Pharmakologie der DOAK und die wesentlichen Studiendaten zu jeder einzelnen der derzeit auf dem Markt befindlichen Substanzen – Apixaban, Dabigatran und Rivaroxaban – kurz dargestellt. Den Themen „Antikoagulation und neuroaxiale Blockaden“ und „Bridging“ wurden eigene Abschnitte gewidmet.SummaryMusculoskeletal surgery is associated with a high risk of venous thrombosis and pulmonary embolism. The introduction of direct oral anticoagulants (DOAK) has broadened the possibilities for prevention of venous thromboembolism in the course of orthopedic and trauma surgery. Addressing this recent development, the Austrian Societies of Orthopedics and Orthopedic Surgery (ÖGO), Trauma Surgery (ÖGU), Hematology and Oncology (OeGHO) and of Anaesthesiology, Reanimation und Intensive Care Medicine (ÖGARI) have taken the initiative to create Austrian guidelines for the prevention of thromboembolism after total hip and knee replacement, hip fracture surgery, interventions at the spine and cases of minor orthopedic and traumatic surgery. Furthermore, the pharmacology of the DOAK and the pivotal trial data for each of the three currently available substances – apixaban, dabigatran, and rivaroxaban – are briefly presented. Separate chapters are dedicated to “anticoagulation and neuroaxial anesthesia” and “bridging”.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005

Übersetzung und psychometrische Austestung des Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) für den Gebrauch im deutschen Sprachraum@@@Translation and psychometric testing of the Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) for use in German

Wolfgang W. Huber; J. G. Hofstaetter; Beatrice Hanslik-Schnabel; Martin Posch; Christian Wurnig

ZusammenfassungDie Beurteilung der Lebensqualität eines Patienten stellt ein zunehmendes Kriterium zur Bewertung von Behandlungsverfahren dar. Der vom angloamerikanischen Raum ausgehende Prozess führte zur Entwicklung einer Vielzahl verschiedener Messinstrumente, die auch spezifisch Erkrankungen des muskuloskelettalen Apparates und deren Therapieverlauf evaluieren. Mangels eines deutschsprachigen Messinstrumentes für Patienten mit pathologischen Veränderungen der Rotatorenmanschette, soll die Übersetzung und psychometrische Austestung des 34-Item umfassenden, multidimensionalen, englischsprachigen Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) nach internationalen Richtlinien erfolgen.Nach Übersetzung und Cross-Culture-Adaptation des englischen Originals wurde die Reliabilität (Test-Retest-Reliabilität, interne Konsistenz), die Validität, die Praktikabilität und Akzeptanz der deutschen Version des RCQOL an 102 Patienten mit einer Impingementsymptomatik geprüft. Zusätzlich wurden der SF-36, der Constant- und der UCLA-Score an allen Patienten erhoben.Der Pearson-Korrelationskoeffizient war mit 0,89 ausreichend hoch für die Test-Retest-Reliabilität, zwischen beiden Erhebungen zeigte sich kein signifikanter Unterschied. Die interne Konsistenz erbrachte mit einem Cronbach-Alpha-Koeffizienten von 0,98 eine hohe Homogenität. Der Pearson-Korrelationskoeffizient wies mit Werten von 0,67–0,76 eine hohe Korrelation mit den physischen Subskalen des SF-36, dem Constant- und UCLA-Score auf. Die durchschnittliche Zeit zur Beantwortung des RC-QOL lag bei 12 Minuten, zur Auswertung wurden 10 Minuten benötigt. 16 Patienten (15,6%) füllten den Fragebogen unvollständig aus, insgesamt blieben 120 Einzelfragen (3,5%) unbeantwortet.Nach erfolgreicher Übersetzung und psychometrischer Austestung der deutschsprachigen Version des Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) steht nun ein multidimensionales Messinstrument zur Erhebung der Lebensqualität von deutschsprachigen Patienten mit einer pathologischen Veränderung an der Rotatorenmanschette zur Verfügung.SummaryThe evaluation of quality of life is an established criterion for evaluation of therapeutic measures. Starting from the English-speaking area a great number of different patient-based outcomes measures were developed to specifically question disorders of the musculoskeletal system and the results of treatment. Because of the lack of a German measurement tool for patients with rotator cuff disease the translation and the psychometric testing following international guidelines of the 34-item, multidimensional, English Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) was undertaken. Reliability (test-retest reliability, internal consistency), validity, practicability and acceptance of the German version of the RC-QOL were tested by 102 patients with an impingement syndrome after translation and cross-culture adaptation of the English original questionnaire. In addition, the SF-36, the Constant and UCLA scores were evaluated. Between the evaluations there was no significant difference; the Pearson correlation coefficient was 0.89 for the test-retest reliability. The internal consistency showed a high homogeneity with a Cronbach Alpha-coefficient of 0.98. A Pearson correlation coefficient between 0.67–0.76 registered a high correlation with the physical subscales of the SF-36, the Constant and the UCLA scores. The mean time required for completing the RC-QOL was 12 minutes; mean time required for evaluation was 10 minutes. The questionnaire was incompletely answered by 16 patients (15.6%). A total of 120 items (3.5%) were left unanswered. After successful translation and psychometric testing of the German version of the Rotator Cuff Quality-of-Life Measure (RC-QOL) a multidimensional measurement tool for evaluating the quality of life of German-speaking patients with pathology of the rotator cuff is available.


Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | 2004

The German version of the Oxford shoulder score—cross-cultural adaptation and validation

Wolfgang W. Huber; J. G. Hofstaetter; Beatrice Hanslik-Schnabel; Martin Posch; Christian Wurnig

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Martin Posch

Medical University of Vienna

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Wolfgang W. Huber

Medical University of Vienna

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Josef G. Grohs

Medical University of Vienna

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Reinhard Windhager

Medical University of Vienna

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Franz Kainberger

Medical University of Vienna

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