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Dive into the research topics where Christoph Benedicic is active.

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Featured researches published by Christoph Benedicic.


Gynecologic Oncology | 2003

Accuracy of frozen section examination of pelvic lymph nodes in patients with FIGO stage IB1 to IIB cervical cancer

Heinz S. Scholz; Sigurd Lax; Christoph Benedicic; Karl Tamussino; R. Winter

OBJECTIVE We evaluated the accuracy of intraoperative frozen section histology of pelvic lymph nodes in patients with FIGO stage IB1 to IIB cervical cancer. METHODS A total of 96 patients with cervical cancer FIGO stage IB1 to IIB had surgery including systematic pelvic or pelvic and paraaortic lymphadenectomy and intraoperative frozen section examination of pelvic lymph nodes at our department between January 1997 and October 2001. The results of frozen section were compared with those of final histology. RESULTS A total of 1044 pelvic lymph nodes underwent intraoperative frozen section examination and node metastases were found in 29 patients (30%). Final histopathology yielded a total of 5042 lymph nodes and identified an additional seven patients with node metastases for a false negative rate of 19%. The specificity and the positive predictive value of frozen section examination were 100%; the negative predictive value was 90% (60/67). CONCLUSION The diagnostic accuracy of frozen section analysis of pelvic lymph nodes should be considered when intraoperative decisions are based on its results.


Case Reports | 2009

Dermatofibrosarcoma protuberans of the vulva: a case report

Tufan Oge; Christoph Benedicic; Karl Tamussino; Sigrid Regauer

Dermatofibrosarcoma protuberans (DFSP) is a low-grade to intermediate-grade well-differentiated sarcoma of dermal origin. Local recurrence rates are high but distant metastases are rare. This report describes a case of vulvar DFSP requiring four resections for primary clearance. A 56-year-old woman referred after excision of a vulvar tumour and histology had DFSP extending to the resection margins. Two more extended excisions again yielded a specimen with positive margins. The last excision was performed with intraoperative frozen section analysis of the margins. Frozen section analysis of the resected specimen revealed clear margins and this was confirmed by final pathology. The postoperative course was uneventful. The patient has been without recurrence for 15 months. A wide and deep local excision is recommended for both primary and recurrent lesions. The patient had three resections before clear surgical margins were achieved. Intraoperative frozen section analysis is helpful in assessing resection margins.


Archive | 2016

Gynäkologische und graviditätsbedingte Ursachen

Karl Tamussino; Christoph Benedicic

Das gynakologische akute Abdomen kann eine Reihe von funktionellen, infektiosen oder pathologisch-anatomischen Ursachen haben. Zur Differenzialdiagnose zahlen Komplikationen von Ovarialzysten (Ruptur oder Torsion), Extrauteringraviditat und Adnexitis (pelvic inflammatory disease, PID). Eckpfeiler der Diagnostik sind die allgemeine und die gynakologische Anamnese, die klinische Untersuchung, die Vaginalsonographie und Laborbefunde (insbesondere Entzundungswerte und β-hCG-Schnelltest im Harn). In der Schwangerschaft erweitert sich die Differenzialdiagnose um spezifische schwangerschaftsbedingte Komplikationen. Bei Schwangeren ist noch das embryonale bzw. fetale Wohlbefinden in den Entscheidungsprozess mit einzubeziehen.


Archive | 2009

Metastatische Tumoren im Ovar

Edgar Petru; Senta Kurschel; Christoph Benedicic; R. Winter

Metastatische Tumoren im Ovar werden bei etwa einer pro 100.000 Frauen/Jahr gefunden, sie machen damit etwa ein Zehntel aller Malignome des Ovars aus. Das mittlere Erkrankungsalter liegt um das 58. Lebensjahr.


Archive | 2009

Chemotherapie und gezielte Tumortherapie

Edgar Petru; Senta Kurschel; Christoph Benedicic; R. Winter

Die zytostatischen und zielgerichteten Therapien stellen bei den meisten gynakologischen Tumoren essenzielle Therapiepfeiler dar. Besteht in der adjuvanten Therapiesituation eine kurative Intention, sollte jeweils die vorgesehene (Maximal-) Dosis pro Zyklus und Zeitintervall angestrebt werden. Liegt zum Zeitpunkt des nachsten Therapiezyklus z. B. eine Neutropenie vor, wird die Therapie meist um eine Woche verschoben. Im Allgemeinen ist es sinnvoller, bei Notwendigkeit das Intervall zu verlangern als die Dosis zu reduzieren. Bei der adjuvanten CMF-Therapie des Mammakarzinoms wurde nachgewiesen, dass eine Dosisinten sitat ≥85% mit einer besseren Prognose assoziiert ist als eine Dosisintensitat <85%. Ahnliche Zusammenhange wurden retrospektiv auch fur die anthrazyklinhaltige Chemotherapie beim Mammakarzinom gefunden. In der Palliativsituation sind Dosisreduktionen aus Grunden der Toxizitat vertretbar und nicht nachweisbar mit einer Verschlechterung der Prognose assoziiert.


Archive | 2005

Allgemeine supportive Maßnahmen in der gynäkologischen Onkologie

Edgar Petru; Christoph Benedicic; R. Winter

Die meisten Patientinnen mit einem in das Cavum peritonei metastasierten Karzinom des Genitales versterben mit dem klinischen Bild eines Ileus. Dies gilt insbesondere fur das Ovarial-, Tuben- und Peritonealkarzinom. Dabei besteht ein chronischer Subileus meist uber mehrere Wochen bis Monate und ein voll ausgepragter Ileus uber wenige Wochen. Wahrend Subileusbeschwerden vor der Primaroperation eines Karzinoms der Adnexe haufig als Folge einer Rektum- oder Sigma-Infiltration bestehen, handelt es sich im terminalen Stadium mit Peritonealkarzinose meist um einen Dunndarmileus.


Gynecologic Oncology | 2002

Fibrin Application for Preventing Lymphocysts after Retroperitonal Lymphadenectomy in Patients with Gynecologic Malignancies

Heinz S. Scholz; Edgar Petru; Christoph Benedicic; Josef Haas; Karl Tamussino; R. Winter


Anticancer Research | 2002

Inguinal lymph node metastasis as the presenting symptom of endometrial cancer: a case report.

Heinz S. Scholz; Sigurd Lax; Edgar Petru; Christoph Benedicic; R. Winter


Anticancer Research | 2001

Stage IV ovarian cancer: prognostic factors and survival beyond 5 years.

Heinz S. Scholz; Christoph Benedicic; Josef Haas; Karl Tamussino; Edgar Petru


Anticancer Research | 2000

Long-term survival of a patient with fallopian tube cancer presenting with a supraclavicular mass.

Heinz S. Scholz; Sigurd Lax; Karl Tamussino; Christoph Benedicic; Edgar Petru

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Karl Tamussino

Medical University of Graz

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R. Winter

Medical University of Graz

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Sigurd Lax

Johns Hopkins University

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