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Dive into the research topics where Claus Toni Haid is active.

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Featured researches published by Claus Toni Haid.


Acta Oto-laryngologica | 1992

Advantages of the enlarged middle cranial fossa approach in acoustic neurinoma surgery

Claus Toni Haid; M. E. Wigand

Utilizing an enlarged middle cranial fossa approach to the cerebello-pontine angle without destruction of the labyrinth or cochlea the authors have since 1981 operated on 263 unilateral acoustic neurinomas. Tumour sizes ranged between 3 mm intrameatal and 35 mm within the cerebello-pontine angle. Complete tumour removal was accomplished in 96%. There was one postoperative mortality, and only rarely neurological complications. Excellent function of the facial nerve was obtained in 78% (in small and medium sized neurinomas 90% House I and II) and severe paralysis persisted in only 6%. Preservation of hearing was possible in 70% of the small tumours, and in 50% of the total group. Against this background comparable data of the literature are reviewed, and the indications for the enlarged midfossa approach analyzed.


Acta Oto-laryngologica | 1995

Clinical Survey of Meniere's Disease: 574 cases

Claus Toni Haid; D. Watermeier; Stephan R. Wolf; M. Berg

Only 27% out of 574 patients suffering from Meniéres disease initially started with the typical Meniéres triad. A great advantage in order to diagnose Meniéres disease can be established with the telemetric-ENG. With this equipment it is possible to verify a nystagmus outside the clinic (at home, at work) at any time in patients suffering from vertigo attacks. Most of our patients showed an omnifrequent sensorineural hearing loss on the affected side. Many of our patients with Meniéres disease suffered from internal diseases (e.g. hypotonia, hyperlipidemia, diabetes mellitus), allergy or an affection of the paranasal sinuses, which may constitute co-factors triggering Meniéres disease.


Acta Oto-laryngologica | 1991

Topographical Anatomy of the Internal Auditory Canal: Implications for Functional Surgery in the Cerebello-Pontine Angle

M. E. Wigand; Gunter Aurbach; Claus Toni Haid; M. Berg; Winfried Goertzen

For exposure of the cerebello-pontine angle by an enlarged middle-fossa approach without destruction of the inner ear, bone removal anterior and posterior to the internal auditory meatus (c.a.i.) can be performed with orientation at landmarks. Based on the experience of more than 300 interventions and documented by a series of 10 temporal bone micro-dissections, rules have been established for reliable localization of the following structures: geniculate ganglion, Fallopian canal, vertical crest at the fundus of the c.a.i., basal coil of the cochlea, and ampulla of the superior semicircular canal. The surgical technique has enabled the authors to remove acoustic neurinomas of up to 3.5 cm with preservation of hearing in 51%.


Acta Oto-laryngologica | 1991

“Telemetric” Electronystagmography: A New Method for Examination of Nystagmus Outside the Clinic

Stephan R. Wolf; Peter Christ; Claus Toni Haid

The diagnosis of the vestibular system is expanded by an newly developed system. It offers mainly two additional ways for the examination of eye movements: 1) Time and place independent, telemetric ENG recording by the patient himself. 2) Simultaneous visual examination of the nystagmus and ENG recording in clinic and surgery. The device contains of special, handy ENG recorder with digitalized storing of ENG curves. For easy application, special goggles with pre-installed electrodes have been combined with modified Frenzels glasses. The recorded curves can be evaluated with the aid of a regular personal computer.


Archive | 1990

Der zervikale Schwindel

Claus Toni Haid

Die Diagnose des sog. zervikalen Schwindels bereitet dem neurootologisch interessierten Arzt oft Schwierigkeiten. Oft sind interdisziplinare Untersuchungen notig.


Archive | 1990

Die Elektronystagmographie (ENG)

Claus Toni Haid

Zur Registrierung von Augenbewegungen wurden im vorigen und Anfang dieses Jahrhunderts mechanische (Hebelnystagmographie, Ohm 1928) und photografische Methoden (Dodge 1901) herangenommen Die elektrische Registrierung des Nystagmus (Elektronystagmographie = ENG ) erfolgte 1922 von Schott und 1929 von Meyers. Der Ausdruck Elektrookulographie wird selten benutzt. Die Technik der ENG-Registrierung wurde allmahlich weiterentwickelt (Jung 1939; Tonnies) und stellt bis zum heutigen Tag ein wesentliches Instrumentarium in der neurootologischen und neuroophthalmologischen Diagnostik dar


Archive | 1990

Der Vestibularis-Index

Claus Toni Haid

Zur Beurteilung von Therapieerfolg, Schwere einer Schwindelerkrankung oder zur Prognoseerkennung nach Verlaufsbeobachtungen (Feststellung von Remission, Konstanz oder Progredienz) eignet sich der Vestibularis-Index (Haid u. Wigand 1984) besonders gut. Er integriert sowohl die Heftigkeit des subjektiven Schwindels des Patienten als auch die Schweregrade der objektiven vestibularen Testparameter.


Archive | 1990

Anatomische und physiologische Grundlagen des vestibulären Systems

Claus Toni Haid

Zur Aufrechterhaltung eines statischen und dynamischen Gleichgewichts sind drei vorwiegend afferente Systeme masgeblich beteiligt: das optische, propriozeptive (somatosensible) und vestibulare System.


Archive | 1990

Statische Koordinationsprüfungen (vestibulospinale Reaktionen)

Claus Toni Haid

Zur Aufrechterhaltung der Kopf- und Korperstatik ist der Mensch auf okulare, vestibulare, pyramidale sowie extrapyramidale und propriozeptive Einflusse angewiesen. Es existieren zahlreiche Methoden zur Funktionsprufung der vestibulospinalen Reaktion, als Gleichgewichtsprufung im eigentlichen Sinn. Zu nennen ware der Rombergsche Stehversuch als statischer Test sowie der Unterbergersche Tretversuch und der Blindgang oder Sterngang als dynamische Untersuchungen. Daruber hinaus gibt es andere spezielle Prufungen wie die Kraniokorpographie (Claussen 1974), Tonusreaktion nach Wodak (1922) und Stoll (1986), der Schreibtest nach Fukuda (1959) und Stoll (1981) und die Posturographie, um nur einige zu nennen.


Archive | 1990

Vestibularismuster von peripher-vestibulären Erkrankungen in Abhängigkeit von Schwindelformen (1 – 5)

Claus Toni Haid

Viele peripher-vestibularen Erkrankungen lassen sich in charakteristischen Schwindelformen (akuter Dauerschwindel, Anfallsschwindel, Lage-oder Lagerungsschwindel oder chronischer Schwindel) einteilen. Sie konnen unterschiedliche Stadien und typische Vestibularismuster aufweisen aus denen wichtige Ruckschlusse fur die Diagnose gezogen werden konnen. Selbstverstandlich entstehen nicht immer solche klassischen pathologische Vestibularismuster. Bei isolierten Lasionen des periphervestibularen Systems existiert kein Blickrichtungsnystagmus. Die Blickmotorik ist intakt. Manchmal kann jedoch ein intensiver peripher-vestibularer Spontannystagmus zu Uberlagerungen im ENG fuhren und damit eine Pathologie vortauschen.

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M. E. Wigand

University of Erlangen-Nuremberg

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M. Berg

University of Erlangen-Nuremberg

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Peter Christ

University of Erlangen-Nuremberg

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Stephan R. Wolf

University of Erlangen-Nuremberg

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Winfried Goertzen

University of Erlangen-Nuremberg

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D. Watermeier

University of Erlangen-Nuremberg

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Gunter Aurbach

University of Göttingen

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