Dubravka Ivić
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek
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Publication
Featured researches published by Dubravka Ivić.
Wiener Klinische Wochenschrift | 2008
Ivana Haršanji Drenjančević; Dubravka Ivić; Domagoj Drenjančević; Josip Ivić; Boris Pelc; Dubravka Vukovic
ZusammenfassungDurch P. multocida ausgelöste Infektionen können sich beim Menschen als lokalisierte Infektionen des die Läsion umgebenden Bindegewebes, als Infektionen im Respirationstrakt oder als systemische Infektionen mit langsamer oder fulminanter Entwicklung präsentieren. Über 90% der humanen Infektionen sind Wundinfektionen oder Abszesse, die sich in Folge von Bissen, Kratzern oder Ablecken von Hautläsionen durch Hunde oder Katzen entwickelt haben. Schwere systemische Erkrankungen wie Pneumonie, Lungenabszess, Peritonitis, Endokarditis, Meningitis und Sepsis sind vor allem auch bei Patienten mit vorbestehenden Erkrankungen wohl bekannt. In der vorliegenden Arbeit berichten wir über einen immunkomprimittierten Patienten, der von einer ihm unbekannten Katze gebissen worden war, und der in sehr kurzer Zeit eine fulminante Sepsis entwickelte. Der Patient verstarb schließlich 70 Stunden nach dem Katzenbiss, trotz Intensivbehandlung und Reanimationsversuchen. Leider hatte er zu spät medizinische Hilfe aufgesucht. Wir möchten an Hand dieses Falles darauf hinweisen, dass es schon für die Erstversorgung wichtig ist, infektionsgefährdete Patienten besser über die Infektionsgefahr durch den Kontakt mit Tieren zu informieren. Sie sollten vor möglichen Konsequenzen von Verletzungen, auch durch eigene Haustiere, gewarnt werden.SummaryPasteurella multocida infections in humans can present as localized infections of soft tissues surrounding the lesions, as respiratory tract infections or as systemic infections with slow or fulminant development. Over 90% of human infections are cases of wound infections or abscesses related to a bite, scratch, or licking of skin lesions by a cat or dog. Severe systemic diseases such as pneumonia, lung abscess, peritonitis, endocarditis, meningitis and sepsis are also well known, especially in patients with underlying medical conditions. In this paper we report on an immunocompromised patient who was bitten by an unknown cat and very quickly developed fulminant sepsis, dying 70 hours after the cat bite, despite all the intensive care, therapy and reanimation he was given. Unfortunately, he asked for medical help too late. We emphasize the need for primary healthcare to provide more information to patients at risk of infections from contact with animals and to warn them about the possible consequences of injuries, even when the animals are pets.
Wiener Klinische Wochenschrift | 2014
Tamara Alkhamis; Dubravka Ivić; Jasenka Wagner; Josip Ivić; Blaženka Dobrošević; Ivana Turina; Kristina Kralik; Jerko Barbić
SummaryAimTo investigate associations between the postoperative immune response and the levels of extracellular circulating DNA (cDNA), C-reactive protein (CRP), neutrophil/lymphocyte (N/L) ratio, and regulatory T (Treg) cells in the peripheral blood and their role as potential predictors of postoperative septic complications.MethodsThis was a prospective observational study involving 115 adult patients who underwent elective surgery. Patients were divided into three groups: with benign disease, with malignant disease, and with malignant disease and administration of dexamethasone. Serum CRP levels, N/L ratio, monocyte human leukocyte antigen-DR (HLA-DR) expression, proportion of Treg cells, and cDNA levels were measured at different time points before and after surgery.ResultsAll patients had increased CRP levels after surgery. Septic patients had higher serum CRP levels at baseline. Compared with the other groups, the dexamethasone group had significantly higher CRP levels before and after surgery, a significantly higher N/L ratio before surgery, a significantly lower rise in the N/L ratio after surgery, and a significantly lower HLA-DR expression at baseline, which remained stable after surgery. In the malignant-disease group, we observed a significant postoperative decrease in the HLA-DR expression.ConclusionsOur results suggest that the immunosuppressive effect of surgery and the presence of a malignant disease may contribute to a higher risk of postoperative sepsis. Preoperative CRP levels may be a reliable predictor of sepsis in oncological patients.ZusammenfassungZielder Studie war es, Zusammenhänge zwischen der postoperativen Immunantwort und den Konzentrationen der zirkulierenden extrazellulären DNA (cDNA), des CRPs, des Quotienten Neutrophile/Lymphozyten (N/L) und der regulatorischen T (Treg) Zellen im peripheren Blut sowie deren Rolle als mögliche Vorhersager von postoperativen septischen Komplikationen zu untersuchen.MethodenIn diese prospektive Beobachtungsstudie haben wir 115 erwachsene Patienten, die einer elektiven Operation unterzogen wurden, eingeschlossen. Die Patienten wurden in 3 Gruppen eingeteilt: eine mit benigner Erkrankung, eine mit maligner Erkrankung und eine mit maligner Erkrankung und Gabe von Dexamethason. Die Serum-Konzentrationen des CRPs, der N/L Quotienten, der HLA-DR Expression der Monozyten, des Anteils der Treg Zellen und die Konzentrationen der cDNA wurden zu verschiedenen Zeitpunkten vor und nach der Operation gemessen.ErgebnisseAlle Patienten hatten nach der Operation erhöhte CRP Konzentrationen. Bei den Patienten mit postoperativer Sepsis waren die CRP Ausgangswerte höher. Im Vergleich mit den anderen Gruppen hatte die Gruppe der Patienten mit Dexamethason signifikant höhere CRP Werte vor und nach der Operation. Außerdem waren die N/L Quotienten präoperativ vergleichsweise signifikant erhöht, während postoperativ bei dieser Gruppe ein signifikant niedrigerer Anstieg der N/L Quotienten beobachtet wurde. Die Ausgangswerte der HLA-DR Expression waren bei diesen Patienten signifikant erniedrigt und blieben postoperativ stabil. Bei der Gruppe der Patienten mit maligner Erkrankung beobachteten wir postoperativ einen signifikanten Abfall der HLA-DR Expression.SchlussfolgerungenUnsere Ergebnisse lassen vermuten, dass der immunsuppressive Effekt einer Operation und das Vorliegen einer malignen Erkrankung zu einem erhöhten Risiko für das Auftreten einer postoperativen Sepsis beitragen können. Präoperative CRP Werte scheinen einen verlässlichen Vorhersagewert bezüglich Sepsis bei onkologischen Patienten zu haben.
Signa Vitae | 2014
Dubravka Ivić; Josip Ivić; Gordana Došen; Ksenija Marjanović
Toxic epidermal necrolysis (TEN) and Stevens-Johnson syndrome (SJS) are severe skin reactions characterised by epidermal necrolysis. Skin reactions develop as a result of drug induced keratinocyte apoptosis. Certain drugs, like nonsteroidal anti-inflammatory agents, antimicrobial substances and anticonvulsants, cause TEN or SJS more frequently. We present the case of a fatal adverse cutaneous reaction after linezolid administration in a 66-year old patient with severe staphylococcal pneumonia during treatment in the intensive care unit. According to data from the National Agency for Medicinal Products and Medical Devices of Croatia (HALMED), TEN is a rare, but not an unexpected, side effect of this antimicrobial drug. Time of occurrence, distribution and the extent of skin lesions are not typical of TEN, but the result of the postmortal skin biopsy clearly indicates the cause of the reaction. DUBRAVKA IVIĆ ( ) •
Collegium Antropologicum | 2013
Jerko Barbić; Dubravka Ivić; Tamara Alkhamis; Domagoj Drenjančević; Josip Ivić; Ivana Harsanji-Drenjancevic; Ivana Turina; Aleksandar Včev
Wiener Klinische Wochenschrift | 2013
Tomislav Ružman; Ozana Katarina Tot; Dubravka Ivić; Danijela Gulam; Nataša Ružman; Jelena Burazin
Periodicum Biologorum | 2009
Ines Drenjančević-Perić; Ivana Haršanji Drenjančević; Dubravka Ivić; Katarina Šakić-Zdravčević
Periodicum Biologorum | 2015
Barbara Palković; Ivana Haršanji Drenjančević; Dubravka Ivić; Slavica Kvolik
VI. Hrvatski kongres anesteziologije i intenzivne medicine s međunarodnim učešćem/6th Croatian Congress of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine with international participation, Opatija, Hrvatska, 13-15. 06. 2014. | 2014
Domagoj Drenjančević; Dubravka Ivić; Vinko Živković; Ivan Kotris; Ivana Haršanji Drenjančević; Josip Ivić
VI. Hrvatski kongres anesteziologije i intenzivne medicine s međunarodnim učešćem/6th Croatian Congress of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine with international participation | 2014
Domagoj Drenjančević; Dubravka Ivić; Vinko Živković; Ivan Kotris; Ivana Haršanji Drenjančević; Josip Ivić
Signa Vitae | 2014
Tomislav Ružman; Marina Krešić; Dubravka Ivić; Danijela Gulam; Nataša Ružman; Jelena Burazin