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Ophthalmologica | 2001

Corneal allograft rejection: Current understanding. 2. Clinical implications

E. Bertelmann; Jan Jaroszewski; Uwe Pleyer

Though keratoplasty is the most successful transplantation [1], corneal graft rejection is still the most frequent complication after corneal grafting and often leads to irreversible transplant failure. A recently published study on the outcome of corneal graft rejection showed that 49% of transplant rejections were irreversible [2]. The rate of reversibility was influenced by preoperative diagnosis and by corneal thickness at the time of first diagnosis of rejection. Patients who received a corneal graft because of bullous keratopathy or because of prior graft failure had a higher risk of graft rejection than patients with keratoconus or Fuchs’ endothelial dystrophy. Moreover, grafts that underwent irreversible rejection were significantly thicker at the time of rejection diagnosis than transplants that cleared up after the rejection episode. Another recent study focusing on regrafting confirmed the influence of repeated transplantation on graft survival [3]. While 37 and 43% of first and second regrafts survived the follow-up period, the percentage of clear grafts decreased to 25 and 0% for the third and fourth regrafts. Immune reactions occurred in 31% of all observed transplants (regrafts). These findings indicate that prevention and therapy of allograft rejection is still the most challenging field of today’s keratoplasty.


Ophthalmologe | 2003

[Transcorneal-paracorneal penetration route for topical application of drugs to the eyt. Mycophenolate mofetil as a model substance].

E. Bertelmann; S. Knapp; P. P. Rieck; S. Keipert; Christian Hartmann; Uwe Pleyer

ZusammenfassungHintergrundLokal applizierte Pharmaka können transkorneal oder parakorneal intraokular penetrieren. Zum Verhältnis der beiden Anteile stehen nur wenige Untersuchungen zur Verfügung. Der Immunmodulator Mycophenolat Mofetil (MMF), Ester und Pro-Drug der Mycophenolsäure (MPA), ist eine für entsprechende Untersuchungen interessante Substanz.Material und MethodenAn Kaninchenaugen wurden Aufarbeitungen von MMF als Cyclodextrinkomplex (MMF-CD) und als Suspension (MMF-SP) sowie von MPA als Cyclodextrinkomplex (MPA-CD) lokal appliziert und die Konzentrationen beider Substanzen in Konjunktiva, Kornea, Kammerwasser, Iris-Ziliarkörper, Glaskörper und im Serum bestimmt.ErgebnisseIn der Kornea ist nach Einsatz von MMF-CD und MMF-SP ausschließlich MPA detektierbar. Im Kammerwasser sind nach 60xa0min hohe Konzentrationen von MPA nachweisbar. Im Irisziliarkörper ist MMF neben MPA nachweisbar.SchlussfolgerungDas intraokular nachgewiesene MMF entspricht dem parakorneal penetrierten Anteil. Nach topischer Applikation von MMF sind intraokular hohe Konzentrationen der aktiven Substanz (MPA) erzielbar. Diese Daten sind viel versprechend als Therapieansatz für immunmediierte Erkrankungen des vorderen Augenabschnitts.AbstractPurposeTopically applied drugs can penetrate transcorneally or paracorneally (transsclerally). There are only few studies to demonstrate the relationship of both penetration routes. The immuno-modulator mycophenolate mofetil (MMF), ester and pro-drug of mycophenolic acid (MPA), is a promising substance for such studies.Material and methodsRabbit eyes were treated with different preparations of MMF as a cyclodextrin complex (MM-CD) and as a suspension (MMF-SP) and MPA as a cyclodextrin complex (MPA-CD). The concentrations of both compounds were measured in the cornea, conjunctiva, aqueous humor, vitreous body and iris-ciliary body..ResultsOnly MPA is detectable in the cornea after application of MMF-CD and MMF-SP. In the aqueous humor high concentrations of MPA are detectable after 60xa0min. In the iris-ciliary body both MMF and MPA can be found.ConclusionThe intraocularly detected mycophenolate mofetil represents the paracorneally penetrated fraction. After topical application of mycophenolate mofetil in suitable preparations high concentrations of the active substance can be achieved intraocularly. These favourable pharmacokinetic characteristics are promising for new therapeutic strategies in immune-mediated diseases of the anterior part of the eye.


Ophthalmologe | 2003

Ocular toxocariasis. Diagnostic and therapeutic options

E. Bertelmann; Velhagen Kh; Uwe Pleyer; Christian Hartmann

ZusammenfassungHintergrundBei der Diagnostik der okulären Toxocariasis können bei rein serologischen Untersuchungen unklare Befunde auftreten. Ziel dieser Studie ist die Einschätzung des Wertes der ELISA-Untersuchung von Glaskörpermaterial.Patienten und MethodenDazu werden 5 konsekutiv behandelte Patienten mit okulärer Toxocariasis vorgestellt. Drei dieser Patienten mit epiretinalen Membranen und Granulomen wurden vitrektomiert. Glaskörperflüssigkeit und Serum wurden mittels ELISA auf Toxocara-Antikörper untersucht. Weiterhin wurde Glaskörpermaterial von 10xa0Patienten mit epiretinalen Membranen anderer Ätiologie mittels desselben ELISA untersucht.ErgebnisseBei allen 3 operierten Patienten wurden im Glaskörper Toxocara-Antikörper nachgewiesen. Serum war bei 2 von 3 dieser Patienten negativ. Die Sehschärfe besserte sich oder stabilisierte sich bei den 3 operierten Patienten. Bei keinem der 10xa0Patienten der Kontrollgruppe waren Toxocara-Antikörper nachweisbar.SchlussfolgerungDie ELISA-Untersuchung von Glaskörpermaterial kann eine Toxocara-Infektion beweisen, wenn keine systemischen Zeichen für eine Erkrankung vorliegen und im Serum keine Antikörper nachweisbar sind. Rechtzeitige Vitrektomie ist eine geeignete Therapie zur Sicherung der Diagnose und zur Verbesserung der Prognose der okulären Toxocariasis.AbstractBackgroundThe diagnosis of ocular toxocariasis can be difficult and the aim of this study was to evaluate the benefit of ELISA testing of vitreous body fluid.Patients and methodsWe present five consecutively treated patients with ocular symptoms of toxocariasis, three of these patients presenting with epiretinal membranes and subretinal granulomas were vitrectomized. Vitreous and body fluid and serum were tested for toxocara antibodies by ELISA. Moreover vitreous body fluid of 10 patients with epiretinal membranes of other origins were examined by the same ELISA.ResultsIn all three operated patients toxocara antibodies were detected in the vitreous fluid but ELISA testing of serum samples was negative in two of the three patients. Visual acuity increased or remained stable in the operated patients. The ELISA test was negative in all vitreous fluid samples of the control group.ConclusionsELISA testing of vitreous body fluid can prove the presence of toxocara infection when no systemic signs of infection are present and no antibodies are detectable in the serum. Well-timed vitrectomy is a suitable therapy for vitreo-retinal complications in ocular toxocariasis to improve prognosis and to confirm the diagnosis.


Ophthalmologe | 2007

Ocular toxocariasis. From biology to therapy

E. Bertelmann; Velhagen Kh; Uwe Pleyer

ZusammenfassungDie okuläre Toxokariasis ist eine Organmanifestation der systemischen Infektion mit der Nematodenlarve Toxocara canis. Die Infektion kann im Auge zu vielfältigen Symptomen führen. Dazu gehören insbesondere das Auftreten einer posterioren Uveitis, Glaskörperinfiltrate, epiretinale Membranen sowie subretinale Granulome. Die Diagnostik dieser Veränderungen kann einerseits aufgrund der Vielfältigkeit der Symptome und auf der anderen Seite durch das Fehlen charakteristischer spezifischer Veränderungen schwierig sein. Die Diagnose der okulären Manifestation kann durch rein serologische Untersuchungen nicht gestellt werden. In unklaren Situationen ist auch der Antikörpernachweis mittels ELISA aus der Glaskörperflüssigkeit von Bedeutung. Die Untersuchung von Glaskörpermaterial kann eine Toxocara-Infektion beweisen, wenn keine systemischen Zeichen für eine Erkrankung vorliegen und im Serum keine Antikörper nachweisbar sind. Neben der systemischen antihelminthischen Therapie mit Albendazol ist die rechtzeitige Vitrektomie eine wesentliche therapeutische Option bei der okulären Toxokariasis bei Vorliegen von vitreoretinalen Komplikationen. Bei rechtzeitig eingeleiteter Therapie kann eine Visusstabilisierung erreicht werden.AbstractOcular toxocariasis represents an organ manifestation of the systemic infection with the Nematode larva Toxocara canis. The infection can provoke very different changes in the eye. Especially posterior uveitis, vitreous body infiltrates, epiretinal membranes and suberetinal granulomas can occur. The diagnosis of these changes can be difficult due to the variety of the symptoms and on the other side by the absence of characteristic specific changes. Moreover unclear findings can occur when only serological examinations are performed. In unclear cases the antibody-detection by means of ELISA from the vitreous body fluid can be useful. The examination of vitreous body material can prove toxocara infection when no systemic signs of infection are present and no antibodies are detectable in the serum. Besides the systemic anti-helminthic therapy with Albendazol the pars plana vitrectomy is a substantial therapeutic option in ocular toxocariasis when vitreo-retinal complications are present. A well timed adequate therapy can stabilize the visual acuity in many cases.


Ophthalmic Research | 2008

Prolongation of Corneal Allograft Survival by Topical Application of Everolimus in Experimental Keratoplasty

X.Q. Li; G. Büch; Ljiljana Otasevic; Stephan Schlickeiser; E. Bertelmann; Uwe Pleyer

Background: Everolimus is a novel proliferation signal inhibitor that has potent immunosuppressive activity. As previously shown, systemic administration of the drug could effectively enhance the mean survival time (MST) of corneal allografts. Commonly, the topical application of immunomodulatory agents is preferred over systemic use, in order to reduce the side effects. Purpose: To investigate the efficacy of topically applied everolimus to prevent corneal graft rejection in an experimental model. Methods: A total of 45 female Lewis rats received 3.5-mm grafts of MHCI/II incompatible Dark Agouti donors. Recipients were randomly assigned to receive either: (1) 0.05% everolimus microemulsion, (2) 0.025% everolimus microemulsion or (3) a vehicle as the control. Treatment was started on the day of surgery and applied 5 times daily. Grafts were graded every day and a rejection score was generated based on cornea clarity and oedema. Results: Local administration of 0.05 or 0.025% everolimus was effective in prolonging the mean survival time of corneal grafts (MST = 21 ± 6.57 days and 16.4 ± 2.3 days, respectively) as compared to vehicle control group (MST = 13.3 ± 1.7 days; p < 0.001 and p < 0.001). Real-time PCR demonstrated that topical administration of everolimus increased the mRNA levels of CD25, IL-10 and IFN-γ, but this was significant only for IL-10 (p = 0.015). Conclusions: These data indicate that topically applied everolimus is effective in prolonging corneal allograft survival in an experimental keratoplasty model.


Ophthalmologe | 2006

Reconstruction of skin defects in the eyelid and periorbital region using four triangular advancement flaps. An alternative to free skin grafts

E. Bertelmann; P. Rieck; Christian Hartmann

ZusammenfassungHintergrundGrößere Hautdefekte werden in der Regel insbesondere am Unterlid zur Vermeidung einer Lidfehlstellung durch Narbenzug durch freie Hauttransplantate rekonstruiert. In dieser Arbeit wird ein alternatives Rekonstruktionsverfahren durch vier dreieckige Verschiebelappen vorgestellt.MethodeEingeschlossen wurden 10 konsekutive Patienten, bei denen ein Hautdefekt nach Tumorresektion am Ober- oder Unterlid zu rekonstruieren war. Die Hautdefekte waren rautenförmig und mit gleichem horizontalen und vertikalen Durchmesser von im Mittel 1,5xa0cm (1,0–2,1xa0cm) und damit für einen horizontalen Verschiebelappen zu groß. Ausgehend von den Ecken der Raute wurden vier dreieckige Hautlappen präpariert, die über Kreuz versetzt in den Defekt eingenäht wurden. Die Ergebnisse wurden mit denen von 10xa0Patienten verglichen, bei denen ein gleichartiger Defekt durch ein freies Hauttransplantat verschlossen wurde.ErgebnisseDas Verfahren war in jedem der 10xa0Fälle geeignet, den Hautdefekt zu decken. Es kam in keinem Fall zu einer Lidfehlstellung. Der Zeitaufwand der Operation war signifikant kürzer als bei Verwendung eines freien Hauttransplantats.SchlussfolgerungDie Verwendung von freien Hauttransplantaten ist als Standardverfahren zur Rekonstruktion von Defekten der anterioren Lamelle der Lidregion etabliert. Die Verwendung von Dreiecksverschiebelappen bietet sich in bestimmten Situationen als zeitsparende Alternative an.AbstractPurposeThis report presents a procedure as an alternative to free skin grafts for reconstruction of rhomboid skin defects in the lid region.MethodTen consecutively treated patients were included who had skin defects after resection of eyelid tumors such as basaliomas. The skin defects were rhomboid and had the same horizontal and vertical diameter (medium 1.5xa0cm) and were therefore too large for a horizontal advancement flap. The defects were closed by preparation of four triangular skin flaps that were sutured crosswise into the defect.ResultsThe procedure was adequate for reconstruction of the defect in all ten cases. There were no lid malpositions and the cosmetic results were favorable in all cases. The medium operation time was significantly shorter in comparison to free skin grafts.ConclusionsApplication of free skin grafts is a standard procedure for reconstruction of anterior lamellar lid defects. Triangular transposition flaps can be a timesaving alternative with good cosmetic results.


Ophthalmologe | 1999

Surgical posterior capsule polishing in secondary cataract. Postoperative follow-up in 219 cases over 6 years

E. Bertelmann; Dagmar Kraffel; Christian Hartmann; Duy-Thoai Pham

SummaryNd-YAG posterior capsulotomy in treatment of secondary cataract has the main disadvantage of increasing the risk for pseudophakic retinal detachment by destroying the posterior lens capsule. This is of great interest in high myopic eyes with an increased risk for pseudophakic retinal detachment. In 219 cases of secondary cataract in our clinic a surgical posterior capsule polishing has been performed and this group was followed up over 6 years looking for intra- and postoperative complications.nPatients: The examined group included 209 myopic eyes with a bulbus length > 25 mm and 10 eyes with traumatic cataract; 24 eyes of this group had been primarily operated without a lens. The secondary cataract surgery was performed between 1990 and 1995, and the average follow-up period was 42 months. The intra- and postoperative complications were revealed retrospectively by examination of the patients in our clinic or by interviewing the patients private doctors.nResults: The patients achieved a mean improvement in vision of 4 lines. In 9 cases intraoperative capsule rupture occurred (4 %). In 35 of the operated eyes one or more relapses occurred during the follow-up period that made another polishing necessary (16 %), and in 5 cases YAG capsulotomy was eventually performed (2 %). Pseudophakic retinal detachment occurred in none of the cases.nConclusion: Surgical posterior capsule polishing is a low-risk procedure for treatment of regenerative secondary cataract. It is indicated especially in myopic eyes in order to reduce the risk of pseudophakic retinal detachment by conserving the posterior lens capsule.ZusammenfassungHintergrund: Die YAG-Kapsulotomie zur Behandlung des regeneratorischen Nachstars ist bekannterweise mit dem deutlich erhöhten Risiko der Pseudophakieamotio durch Zerstörung der Linsenhinterkapsel behaftet. Dies ist insbesondere bei hochmyopen Augen mit ohnehin erhöhtem Pseudophakieamotiorisiko von Bedeutung. In unserer Klinik wurde in diesem Zusammenhang bei 219 Augen mit regeneratorischer Nachstarentwicklung nach extrakapsulärer Kataraktextraktion eine chirurgische Nachstarabsaugung vorgenommen und diese Gruppe im Hinblick auf intra- und postoperative Komplikationen untersucht.nPatienten und Methode: Die untersuchte Gruppe umfaßte 209 myope Augen mit einer Bulbuslänge von > 25 mm, sowie 10 Augen mit traumatischer Katarakt. 24 Augen dieser Gruppe waren primär sine lente operiert worden. Die chirurgische Nachstarabsaugung erfolgte in den Jahren 1990 bis 1995, die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit betrug 42 Monate. Die intra- und postoperativen Komplikationen wurden retrospektiv erfaßt, außerdem bei späteren Untersuchungen der Patienten in unserer Klinik, sowie durch Anfragen bei den behandelnden Augenärzten.nErgebnisse: Im Durchschnitt erreichten die Patienten eine postoperative Visusverbesserung von 4 Zeilen. In 9 Fällen kam es intraoperativ zu einer Kapselruptur (4 %). Bei 35 der im Beobachtungszeitraum operierten Augen kam es zu einem oder mehreren Rezidiven, die eine erneute Absaugung erforderlich machten (16 %), in 5 Fällen wurde schließlich doch eine YAG-Kapsulotomie vorgenommen (2 %). In keinem Fall kam es im Beobachtungszeitraum zu einer Pseudophakieamotio.nSchlußfolgerung: Die Nachstarabsaugung stellt ein risikoarmes Verfahren zur Behandlung des regeneratorischen Nachstars dar, sie ist insbesondere bei myopen Augen zur Senkung des Pseudophakieamotiorisikos durch Erhalt der Linsenhinterkapsel indiziert.


Ophthalmic Research | 2008

Contents Vol. 40, 2008

X.Q. Li; G. Büch; Ljiljana Otasevic; Stephan Schlickeiser; Arantxa Acera; Germán Rocha; Elena Vecino; Isabel Lema; Juan A. Durán; Pierre-Yves Robert; Virginie Ducher; Uwe Pleyer; Liqun Du; Xin-Yi Wu; Ming-Chun Li; Shen-Guo Wang; Kunpeng Pang; Pinghong Lai; Shibo Tang; Jinglin Yi; Xiaobo Zhu; Yuping Zou; Hui Xie; Yi Gao; Shaofen Lin; Léandre Pourcelot; Pierre-Jean Pisella; E. Bertelmann; U. Pleyer; Matthias Grueb


Ophthalmic Research | 2008

Subject Index Vol. 40, 2008

X.Q. Li; G. Büch; Ljiljana Otasevic; Stephan Schlickeiser; Arantxa Acera; Germán Rocha; Elena Vecino; Isabel Lema; Juan A. Durán; Pierre-Yves Robert; Virginie Ducher; Uwe Pleyer; Liqun Du; Xin-Yi Wu; Ming-Chun Li; Shen-Guo Wang; Kunpeng Pang; Pinghong Lai; Shibo Tang; Jinglin Yi; Xiaobo Zhu; Yuping Zou; Hui Xie; Yi Gao; Shaofen Lin; Léandre Pourcelot; Pierre-Jean Pisella; E. Bertelmann; U. Pleyer; Matthias Grueb


Ophthalmologe | 1999

Chirurgische nachstarabsaugung : Postoperative Verlaufskontrollen bei 219 fällen über 6 Jahre

E. Bertelmann; Kraffel D; Christian Hartmann; Pham Dt

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Uwe Pleyer

Humboldt University of Berlin

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Christian Hartmann

Humboldt University of Berlin

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Shaofen Lin

Sun Yat-sen University

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Shen-Guo Wang

Chinese Academy of Sciences

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