E.C. Foerster
University of Münster
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Alimentary Pharmacology & Therapeutics | 1997
Ralf Keller; R. Stoll; E.C. Foerster; N. Gutsche; Wolfram Domschke
Budesonide, a corticosteroid with high topical anti‐inflammatory activity and low systemic activity, has been shown to prolong time to relapse in Crohns disease. In the present study, the efficacy of budesonide in an oral pH‐modified‐release formulation was evaluated for maintenance treatment in patients with steroid‐dependent ulcerative colitis.
The American Journal of Gastroenterology | 1999
Ralf Keller; Burkhard Brandt; Hans-Joachim Terpe; Günther Winde; E.C. Foerster; Wolfram Domschke
Objectives:Patients with extensive, long-standing ulcerative colitis (UC) have an increased risk for developing colorectal cancer. In this study, we wanted to establish a method for retrieving cytological material after segmental colonic lavage for further cytopathological investigations and for performing DNA image cytometry.Methods:Ten patients with long-standing and extensive ulcerative colitis and 10 patients without macroscopic abnormalities were investigated. After segmental colonic lavage during routine colonoscopy a three-layer (1.146, 1.075, and 1.046 g/ml, respectively) density gradient centrifugation of the retrieved colonic fluid was performed for isolation and purification of the epithelial cells. For identification of the epithelial cells flow cytometry with monoclonal antibody against cytokeratin and counterstaining with propidium iodine was performed. The smears obtained were stained for routine cytopathological interpretation and for DNA image cytometry.Results:In eight of 10 UC patients and in nine of 10 control group patients adequate cytological material could be obtained. The band on top of the density gradient at 1.046 g/ml could be identified as the epithelial cells. Atypical cells were found in smears of three UC patients. In these patients and in one additional patient aneuploid stemlines could be detected. In smears of control group patients neither atypical cells nor aneuploidy were present.Conclusions:Isolation and purification of epithelial cells after segmental colonic lavage by using density gradient centrifugation was performed. This cytological material is adequate for cytopathological interpretation and for DNA image cytometry. Information about atypical cells and DNA aneuploidy as an additional marker of malignant transformation in UC patients was obtained. The combination of cytological examination and DNA image cytometry might improve the detection of UC patients with high risk for colorectal cancer.
Medizinische Klinik | 2003
Nicolas Hoepffner; Thomas Lahme; Joachim Gilly; Josef Menzel; Peter Koch; E.C. Foerster
Zusammenfassung. Hintergrund und Ziele: Die Inzidenz von MALT-Lymphomen (“mucosa-associated lymphoid tissue”) des Magens nimmt in den letzten Jahren deutlich zu. Gerade bei konservativen Therapieansätzen mittels Eradikation oder Chemotherapie ist eine exakte Klassifizierung des Lymphomstadiums unabdingbar. Ziel der Studie war, die Wertigkeit des endoskopischen Ultraschalls (EUS) im Vergleich mit anderen bildgebenden Verfahren beim Staging von MALT-Lymphomen zu ermitteln. Patienten und Methodik: Im Rahmen einer prospektiven Studie mit konservativem Therapieansatz (Münsteraner Studie für GIT-NHL) wurden an der Uniklinik Münster im Zeitraum von 02/1992 bis 11/1998 insgesamt 44 Patienten mit der Diagnose eines niedrig- oder hochmalignen Non-Hodgkin-Lymphoms (NHL) des Magens aufgenommen und mittels weiterführender diagnostischer Maßnahmen einem Lymphomstadium zugeordnet. Hierbei kamen neben Gastroskopie (ÖGD) und abdomineller Sonographie (US) auch die Computertomographie (CT) und der EUS zum Einsatz. Ergebnisse: Bei 42 von 44 Patienten (95,5%) ließ sich das MALT-Lymphom durch die Endosonographie darstellen (in zwei Fällen gelang die Diagnosestellung nur mittels Histologie). In Bezug auf die Detektion einer Magenwandverdickung bzw. Wandschichtaufhebung ergab sich für den EUS im Vergleich zur US und CT eine hochsignifikante Überlegenheit (p < 0,001). Bei der Detektion pathologischer Lymphknoten zeigte sich für den EUS im Vergleich zur US ebenfalls ein hochsignifikanter Vorteil (p < 0,001), lediglich im Vergleich zur CT ergab sich kein statistisch signifikanter Unterschied (p > 0,05). In vier Fällen ergab der EUS ein niedrigeres Stadium bei Manifestationen außerhalb des Magens (IVE), bei einem weiteren konnten Lymphknoten nur mittels thorakaler CT gesichert werden. In 70% der Fälle ergab sich durch den EUS ein erweiterter Regional- bzw. Lymphknotenstatus, in 57% der Fälle war eine Stadienzuordnung ausschließlich mittels EUS möglich. Schlussfolgerung: Der EUS stellt eine überlegene diagnostische Technik gegenüber der konventionellen Bildgebung (mittels US und CT) in der Diagnosestellung von Magen-NHL dar. Im Rahmen neuerer konservativer Therapieansätze kommt ihm eine zentrale Rolle im Staging zu.Abstract.Background and Aims: The incidence of gastric MALT (mucosa-associated lymphoid tissue) lymphomas has significantly increased during the past few years. Especially when MALT lymphomas are treated conventionally, e.g., with eradication or chemotherapy, an exact classification of the lymphoma is required. The goal of this study was to compare the accuracy of endoscopic ultrasound (EUS) with other imaging techniques used in the staging of MALT lymphomas. Patients and Methods: In the setting of a prospective trial with a conservative therapeutic approach (Münster Study for GIT-NHL), altogether 44 patients diagnosed with a low-grade or high-grade malignant non-Hodgkins lymphoma (NHL) were included in the study and classified according to their relative tumor stage using special diagnostic measures, which comprised gastroscopy (esophagogastroduodenoscopy), abdominal ultrasound, computed tomography (CT), and EUS. Results: In 42 out of 44 patients, EUS identified the lymphoma (in two cases, final diagnosis was possible only by histologic analysis). Concerning the identification of a thickening of the stomach wall or a fusion of the layers of the stomach wall, EUS had a significantly superior score over conventional ultrasound or CT, respectively (p < 0.001). In the detection of pathologic lymph nodes, EUS was again significantly superior to ultrasound imaging. CT, however, had a statistically similar detection rate (p > 0.05). In four cases, EUS underrated a less advanced tumor stage with tumor manifestations outside the stomach (IVE). In one case, pathologic lymph nodes could be detected only with thoracic CT. In 70% of the cases, EUS imaging resulted in higher-grade tumor ranking. In 57% of cases, EUS was the only imaging technique to achieve a classification of the tumor stage at all. Conclusion: In the diagnosis of gastric NHLs, EUS imaging is superior to conventional imaging techniques (ultrasound and CT). Therefore, the use of endoscopic ultrasound for staging can be regarded as a prerequisite for the exact tumor stage classification required in more recent conventional therapeutic approaches.
Digestive and Liver Disease | 2003
Ralf Keller; Burkhard Brandt; Hans-Joachim Terpe; Günther Winde; E.C. Foerster; Wolfram Domschke
BACKGROUND Patients with extensive, long-standing ulcerative colitis have increased risk of colorectal cancer. AIMS To improve the detection of high-risk patients, using a combination of colonic cytology, histology, and DNA image cytometry after segmental colonic lavage. PATIENTS A series of 16 patients (8 high-risk patients) with ulcerative colitis were investigated. METHODS After segmental lavage step, biopsies were obtained. Gradient centrifugation of the colonic fluid was performed for isolation and purification of epithelial cells. The smears and biopsy specimens obtained were stained for routine interpretation and for DNA image cytometry. RESULTS Segmental lavage could be performed in all patients. Specimens from two high-risk patients showed low grade dysplasia and atypia by means of histology and cytology, respectively. In one patient, without increased colorectal cancer risk, atypia was detected. Three patients in the high-risk group, two of those diagnosed as positive for dysplasia and atypia, showed aneuploidy histologically and cytologically. DNA aneuploidy, in cytological material, was found exclusively in three low-risk patients, one of those had atypia cytologically. CONCLUSIONS Isolation and purification of epithelial cells after segmental colonic lavage using density gradient centrifugation can be performed as part of routine endoscopy. It provides information about atypical cells and DNA aneuploidy as additional markers of malignant transformation. The combination of cytologic examination and DNA image cytometry might improve the detection of high-risk ulcerative colitis patients.
Medizinische Klinik | 2003
Nicolas Hoepffner; Thomas Lahme; Joachim Gilly; Josef Menzel; Peter Koch; E.C. Foerster
Zusammenfassung. Hintergrund und Ziele: Die Inzidenz von MALT-Lymphomen (“mucosa-associated lymphoid tissue”) des Magens nimmt in den letzten Jahren deutlich zu. Gerade bei konservativen Therapieansätzen mittels Eradikation oder Chemotherapie ist eine exakte Klassifizierung des Lymphomstadiums unabdingbar. Ziel der Studie war, die Wertigkeit des endoskopischen Ultraschalls (EUS) im Vergleich mit anderen bildgebenden Verfahren beim Staging von MALT-Lymphomen zu ermitteln. Patienten und Methodik: Im Rahmen einer prospektiven Studie mit konservativem Therapieansatz (Münsteraner Studie für GIT-NHL) wurden an der Uniklinik Münster im Zeitraum von 02/1992 bis 11/1998 insgesamt 44 Patienten mit der Diagnose eines niedrig- oder hochmalignen Non-Hodgkin-Lymphoms (NHL) des Magens aufgenommen und mittels weiterführender diagnostischer Maßnahmen einem Lymphomstadium zugeordnet. Hierbei kamen neben Gastroskopie (ÖGD) und abdomineller Sonographie (US) auch die Computertomographie (CT) und der EUS zum Einsatz. Ergebnisse: Bei 42 von 44 Patienten (95,5%) ließ sich das MALT-Lymphom durch die Endosonographie darstellen (in zwei Fällen gelang die Diagnosestellung nur mittels Histologie). In Bezug auf die Detektion einer Magenwandverdickung bzw. Wandschichtaufhebung ergab sich für den EUS im Vergleich zur US und CT eine hochsignifikante Überlegenheit (p < 0,001). Bei der Detektion pathologischer Lymphknoten zeigte sich für den EUS im Vergleich zur US ebenfalls ein hochsignifikanter Vorteil (p < 0,001), lediglich im Vergleich zur CT ergab sich kein statistisch signifikanter Unterschied (p > 0,05). In vier Fällen ergab der EUS ein niedrigeres Stadium bei Manifestationen außerhalb des Magens (IVE), bei einem weiteren konnten Lymphknoten nur mittels thorakaler CT gesichert werden. In 70% der Fälle ergab sich durch den EUS ein erweiterter Regional- bzw. Lymphknotenstatus, in 57% der Fälle war eine Stadienzuordnung ausschließlich mittels EUS möglich. Schlussfolgerung: Der EUS stellt eine überlegene diagnostische Technik gegenüber der konventionellen Bildgebung (mittels US und CT) in der Diagnosestellung von Magen-NHL dar. Im Rahmen neuerer konservativer Therapieansätze kommt ihm eine zentrale Rolle im Staging zu.Abstract.Background and Aims: The incidence of gastric MALT (mucosa-associated lymphoid tissue) lymphomas has significantly increased during the past few years. Especially when MALT lymphomas are treated conventionally, e.g., with eradication or chemotherapy, an exact classification of the lymphoma is required. The goal of this study was to compare the accuracy of endoscopic ultrasound (EUS) with other imaging techniques used in the staging of MALT lymphomas. Patients and Methods: In the setting of a prospective trial with a conservative therapeutic approach (Münster Study for GIT-NHL), altogether 44 patients diagnosed with a low-grade or high-grade malignant non-Hodgkins lymphoma (NHL) were included in the study and classified according to their relative tumor stage using special diagnostic measures, which comprised gastroscopy (esophagogastroduodenoscopy), abdominal ultrasound, computed tomography (CT), and EUS. Results: In 42 out of 44 patients, EUS identified the lymphoma (in two cases, final diagnosis was possible only by histologic analysis). Concerning the identification of a thickening of the stomach wall or a fusion of the layers of the stomach wall, EUS had a significantly superior score over conventional ultrasound or CT, respectively (p < 0.001). In the detection of pathologic lymph nodes, EUS was again significantly superior to ultrasound imaging. CT, however, had a statistically similar detection rate (p > 0.05). In four cases, EUS underrated a less advanced tumor stage with tumor manifestations outside the stomach (IVE). In one case, pathologic lymph nodes could be detected only with thoracic CT. In 70% of the cases, EUS imaging resulted in higher-grade tumor ranking. In 57% of cases, EUS was the only imaging technique to achieve a classification of the tumor stage at all. Conclusion: In the diagnosis of gastric NHLs, EUS imaging is superior to conventional imaging techniques (ultrasound and CT). Therefore, the use of endoscopic ultrasound for staging can be regarded as a prerequisite for the exact tumor stage classification required in more recent conventional therapeutic approaches.
Medizinische Klinik | 2003
Nicolas Hoepffner; Thomas Lahme; Joachim Gilly; Josef Menzel; Peter Koch; E.C. Foerster
Zusammenfassung. Hintergrund und Ziele: Die Inzidenz von MALT-Lymphomen (“mucosa-associated lymphoid tissue”) des Magens nimmt in den letzten Jahren deutlich zu. Gerade bei konservativen Therapieansätzen mittels Eradikation oder Chemotherapie ist eine exakte Klassifizierung des Lymphomstadiums unabdingbar. Ziel der Studie war, die Wertigkeit des endoskopischen Ultraschalls (EUS) im Vergleich mit anderen bildgebenden Verfahren beim Staging von MALT-Lymphomen zu ermitteln. Patienten und Methodik: Im Rahmen einer prospektiven Studie mit konservativem Therapieansatz (Münsteraner Studie für GIT-NHL) wurden an der Uniklinik Münster im Zeitraum von 02/1992 bis 11/1998 insgesamt 44 Patienten mit der Diagnose eines niedrig- oder hochmalignen Non-Hodgkin-Lymphoms (NHL) des Magens aufgenommen und mittels weiterführender diagnostischer Maßnahmen einem Lymphomstadium zugeordnet. Hierbei kamen neben Gastroskopie (ÖGD) und abdomineller Sonographie (US) auch die Computertomographie (CT) und der EUS zum Einsatz. Ergebnisse: Bei 42 von 44 Patienten (95,5%) ließ sich das MALT-Lymphom durch die Endosonographie darstellen (in zwei Fällen gelang die Diagnosestellung nur mittels Histologie). In Bezug auf die Detektion einer Magenwandverdickung bzw. Wandschichtaufhebung ergab sich für den EUS im Vergleich zur US und CT eine hochsignifikante Überlegenheit (p < 0,001). Bei der Detektion pathologischer Lymphknoten zeigte sich für den EUS im Vergleich zur US ebenfalls ein hochsignifikanter Vorteil (p < 0,001), lediglich im Vergleich zur CT ergab sich kein statistisch signifikanter Unterschied (p > 0,05). In vier Fällen ergab der EUS ein niedrigeres Stadium bei Manifestationen außerhalb des Magens (IVE), bei einem weiteren konnten Lymphknoten nur mittels thorakaler CT gesichert werden. In 70% der Fälle ergab sich durch den EUS ein erweiterter Regional- bzw. Lymphknotenstatus, in 57% der Fälle war eine Stadienzuordnung ausschließlich mittels EUS möglich. Schlussfolgerung: Der EUS stellt eine überlegene diagnostische Technik gegenüber der konventionellen Bildgebung (mittels US und CT) in der Diagnosestellung von Magen-NHL dar. Im Rahmen neuerer konservativer Therapieansätze kommt ihm eine zentrale Rolle im Staging zu.Abstract.Background and Aims: The incidence of gastric MALT (mucosa-associated lymphoid tissue) lymphomas has significantly increased during the past few years. Especially when MALT lymphomas are treated conventionally, e.g., with eradication or chemotherapy, an exact classification of the lymphoma is required. The goal of this study was to compare the accuracy of endoscopic ultrasound (EUS) with other imaging techniques used in the staging of MALT lymphomas. Patients and Methods: In the setting of a prospective trial with a conservative therapeutic approach (Münster Study for GIT-NHL), altogether 44 patients diagnosed with a low-grade or high-grade malignant non-Hodgkins lymphoma (NHL) were included in the study and classified according to their relative tumor stage using special diagnostic measures, which comprised gastroscopy (esophagogastroduodenoscopy), abdominal ultrasound, computed tomography (CT), and EUS. Results: In 42 out of 44 patients, EUS identified the lymphoma (in two cases, final diagnosis was possible only by histologic analysis). Concerning the identification of a thickening of the stomach wall or a fusion of the layers of the stomach wall, EUS had a significantly superior score over conventional ultrasound or CT, respectively (p < 0.001). In the detection of pathologic lymph nodes, EUS was again significantly superior to ultrasound imaging. CT, however, had a statistically similar detection rate (p > 0.05). In four cases, EUS underrated a less advanced tumor stage with tumor manifestations outside the stomach (IVE). In one case, pathologic lymph nodes could be detected only with thoracic CT. In 70% of the cases, EUS imaging resulted in higher-grade tumor ranking. In 57% of cases, EUS was the only imaging technique to achieve a classification of the tumor stage at all. Conclusion: In the diagnosis of gastric NHLs, EUS imaging is superior to conventional imaging techniques (ultrasound and CT). Therefore, the use of endoscopic ultrasound for staging can be regarded as a prerequisite for the exact tumor stage classification required in more recent conventional therapeutic approaches.
Gastrointestinal Endoscopy | 1994
N. Hoepffner; E.C. Foerster; Günther Kautz; Wolfram Domschke
Gastrointestinal Endoscopy | 1995
N. Hoepffner; E.C. Foerster; D. Eißing; Wolfram Domschke
Gastrointestinal Endoscopy | 1996
N. Hoepffner; Wolfram Domschke; E.C. Foerster
Acta Oncologica | 1996
Jürgen Sindermann; E.C. Foerster; Jochen Kienast