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Orthopade | 2015

Orthopädisch-unfallchirurgische Versorgung bis 2050

Thomas Petzold; E. Haase; F.U. Niethard; Jochen Schmitt

ZusammenfassungHintergrundDie Sicherstellung einer hochwertigen medizinischen Versorgung in Deutschland ist durch aktuelle und prognostizierte demografische Entwicklungen gefährdet.Ziel der ArbeitZiel der Studie ist die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens bzgl. medizinischer Leistungen bei orthopädisch-unfallchirurgischen Erkrankungen und die Ableitung der Anzahl ärztlicher Leistungserbringer bis 2050.Material und MethodenAnhand der Daten des Forschungsdatenzentrums des Bundes und der Länder und des Wissenschaftlichen Instituts der AOK (2008–2012) erfolgte die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens für vier ausgewählte häufige orthopädisch-unfallchirurgische Erkrankungsgruppen (Arthrose, Rückenschmerz, Osteoporose und Trauma). Als Grundlage der Prognose analysierten wir die derzeitige Versorgung (2012) anhand von GKV-Routinedaten. Mittels der Bevölkerungsprognose des Statistischen Bundesamtes wurde konsekutiv der Versorgungsbedarf bis 2050 prognostiziert und durch die Ärztestatistik der Bundesärztekammer die Anzahl notwendiger ärztlicher Leistungserbringer ermittelt.ErgebnisseBis 2040 wird ein Anstieg an Arzt-Patienten-Kontakten für Arthrose, Osteoporose und Trauma prognostiziert. Von 2040–2050 sinkt dagegen die Inanspruchnahme medizinischer Leistungen bei allen analysierten Erkrankungen. Mit dem steigenden Inanspruchnahmeverhalten bis 2040 ist ein Anstieg an ärztlichen Leistungserbringern assoziiert.DiskussionBis 2030 ist mit einem deutlichen Anstieg der Erkrankungslast orthopädisch-unfallchirurgischer Erkrankungen zu rechnen. 2050 wird ein dem Niveau von 2030 entsprechender Versorgungsbedarf bestehen. Eine umfassende Bedarfsanalyse und Planung ist erforderlich, um frühzeitig Versorgungsstrukturen und -prozesse für potenzielle Veränderungen der Inanspruchnahmestrukturen einrichten zu können.AbstractBackgroundDue to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany.ObjectivesThe aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050.Materials and methodsData provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008–2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined.ResultsAn increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040–2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers.ConclusionsUntil 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.BACKGROUND Due to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany. OBJECTIVES The aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050. MATERIALS AND METHODS Data provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008-2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined. RESULTS An increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040-2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers. CONCLUSIONS Until 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.


Orthopade | 2016

Orthopaedic and trauma surgical care until 2050. Analysis of the utilization behavior for relevant diseases and derivation of the number of medical service providers

Thomas Petzold; E. Haase; F.U. Niethard; Jochen Schmitt

ZusammenfassungHintergrundDie Sicherstellung einer hochwertigen medizinischen Versorgung in Deutschland ist durch aktuelle und prognostizierte demografische Entwicklungen gefährdet.Ziel der ArbeitZiel der Studie ist die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens bzgl. medizinischer Leistungen bei orthopädisch-unfallchirurgischen Erkrankungen und die Ableitung der Anzahl ärztlicher Leistungserbringer bis 2050.Material und MethodenAnhand der Daten des Forschungsdatenzentrums des Bundes und der Länder und des Wissenschaftlichen Instituts der AOK (2008–2012) erfolgte die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens für vier ausgewählte häufige orthopädisch-unfallchirurgische Erkrankungsgruppen (Arthrose, Rückenschmerz, Osteoporose und Trauma). Als Grundlage der Prognose analysierten wir die derzeitige Versorgung (2012) anhand von GKV-Routinedaten. Mittels der Bevölkerungsprognose des Statistischen Bundesamtes wurde konsekutiv der Versorgungsbedarf bis 2050 prognostiziert und durch die Ärztestatistik der Bundesärztekammer die Anzahl notwendiger ärztlicher Leistungserbringer ermittelt.ErgebnisseBis 2040 wird ein Anstieg an Arzt-Patienten-Kontakten für Arthrose, Osteoporose und Trauma prognostiziert. Von 2040–2050 sinkt dagegen die Inanspruchnahme medizinischer Leistungen bei allen analysierten Erkrankungen. Mit dem steigenden Inanspruchnahmeverhalten bis 2040 ist ein Anstieg an ärztlichen Leistungserbringern assoziiert.DiskussionBis 2030 ist mit einem deutlichen Anstieg der Erkrankungslast orthopädisch-unfallchirurgischer Erkrankungen zu rechnen. 2050 wird ein dem Niveau von 2030 entsprechender Versorgungsbedarf bestehen. Eine umfassende Bedarfsanalyse und Planung ist erforderlich, um frühzeitig Versorgungsstrukturen und -prozesse für potenzielle Veränderungen der Inanspruchnahmestrukturen einrichten zu können.AbstractBackgroundDue to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany.ObjectivesThe aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050.Materials and methodsData provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008–2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined.ResultsAn increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040–2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers.ConclusionsUntil 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.BACKGROUND Due to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany. OBJECTIVES The aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050. MATERIALS AND METHODS Data provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008-2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined. RESULTS An increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040-2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers. CONCLUSIONS Until 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.


Hip International | 2016

Patient-reported outcomes and outcome predictors after primary total hip arthroplasty: results from the Dresden Hip Surgery Registry.

E. Haase; Christian Kopkow; Franziska Beyer; Jörg Lützner; Stephan Kirschner; A. Hartmann; Jochen Schmitt; Klaus-Peter Günther

Purpose To investigate response rates and predictors of treatment success in patients treated with total hip arthroplasty (THA). Methods A prospective register-based cohort study including all consecutive primary THAs was conducted between 01/2006-12/2011. Primary outcomes were changes in WOMAC, according to OMERACT-OARSI, and minimal important difference (MID) in quality of life (EQ-5D) between baseline and 6-month follow-up. Socioeconomic and clinical predictors on treatment success were analysed by bivariate/multivariate regression. Results The study population included 2,553 patients (mean age 60.8 years; 52.8% female) and 2,391 (93.7%) at follow-up. 2,194 (93.8%) (OMERACT-OARSI) and 2,131 (83.5%) (EQ-5D MID) patients were classified as responders. Predictors for treatment success vs treatment failure were not identified. Obese patients and patients living alone showed less pronounced, and patients with higher educational level more pronounced, improvements in the WOMAC at follow-up. Conclusions Treatment with THA leads to improvement in function, decline in pain and increase in quality of life in the vast majority of patients.


Orthopade | 2015

Ergebnisobjektivierung bei Knietotalendoprothesen

Christian Kopkow; Jochen Schmitt; E. Haase; Toni Lange; Klaus-Peter Günther; Jörg Lützner

ZusammenfassungHintergrundDie endoprothetische Versorgung bei fortgeschrittener Gonarthrose ist eine weltweit durchgeführte und effektive Methode zur Verbesserung von Schmerz und Funktion und ist in Deutschland einer der häufigsten Routineeingriffe in der Orthopädie und Unfallchirurgie.DiskussionVor dem Hintergrund des relativ hohen Anteils an Patienten, die mit dem Ergebnis nach Knirtotalendoprothesen- (Knie-TEP-)Implantation nicht zufrieden sind, erscheint gerade im Hinblick auf „shared decision making“ die Patientenperspektive besonders wichtig. Die „Patientenzufriedenheit“ mit dem Operationsergebnis kann diese Patientenperspektive abbilden, ist aber als einziges zu erhebendes Outcome nicht ausreichend. Allerdings existiert hinsichtlich der zu messenden Outcomes nach Implantation einer Knie-TEP derzeit kein international akzeptierter Konsens.SchlussfolgerungAufgrund dieser Tatsache können und werden verschiedene Messinstrumente zur Erfassung von unterschiedlichen Outcomes genutzt, um die Ergebnisse nach Implantation einer Knie-TEP zu objektivieren. Diese sollten jedoch kritisch in Bezug auf Reliabilität, Validität sowie Änderungssensitivität betrachtet werden. Im Rahmen dieses Artikels werden verschiedene Messinstrumente im Überblick dargestellt.AbstractBackgroundArthroplasty is an effective treatment for end-stage osteoarthritis of the knee and is one of Germany’s most frequently performed orthopedic procedures.DiscussionHowever, a considerable number of patient are not satisfied with the results after knee arthroplasty. The patient’s perspective is particularly important for shared decision making. “Patient satisfaction” with the surgery is an expression of the patient’s perspective, but might not be sufficient as the only outcome measure. There is no international consensus which outcome measures should be used after knee arthroplasty.ConclusionTherefore, different measurement tools are used for the acquisition of a variety of outcome measures in order to quantify the results of knee arthroplasty. These tools should be used according to their reliability, validity, and responsiveness. This article provides an overview about available measurement tools.


Orthopade | 2015

[Objectifying results in total knee arthroplasty: Is "patient satisfaction" adequate].

Christian Kopkow; Jochen Schmitt; E. Haase; Toni Lange; Klaus-Peter Günther; Jörg Lützner

ZusammenfassungHintergrundDie endoprothetische Versorgung bei fortgeschrittener Gonarthrose ist eine weltweit durchgeführte und effektive Methode zur Verbesserung von Schmerz und Funktion und ist in Deutschland einer der häufigsten Routineeingriffe in der Orthopädie und Unfallchirurgie.DiskussionVor dem Hintergrund des relativ hohen Anteils an Patienten, die mit dem Ergebnis nach Knirtotalendoprothesen- (Knie-TEP-)Implantation nicht zufrieden sind, erscheint gerade im Hinblick auf „shared decision making“ die Patientenperspektive besonders wichtig. Die „Patientenzufriedenheit“ mit dem Operationsergebnis kann diese Patientenperspektive abbilden, ist aber als einziges zu erhebendes Outcome nicht ausreichend. Allerdings existiert hinsichtlich der zu messenden Outcomes nach Implantation einer Knie-TEP derzeit kein international akzeptierter Konsens.SchlussfolgerungAufgrund dieser Tatsache können und werden verschiedene Messinstrumente zur Erfassung von unterschiedlichen Outcomes genutzt, um die Ergebnisse nach Implantation einer Knie-TEP zu objektivieren. Diese sollten jedoch kritisch in Bezug auf Reliabilität, Validität sowie Änderungssensitivität betrachtet werden. Im Rahmen dieses Artikels werden verschiedene Messinstrumente im Überblick dargestellt.AbstractBackgroundArthroplasty is an effective treatment for end-stage osteoarthritis of the knee and is one of Germany’s most frequently performed orthopedic procedures.DiscussionHowever, a considerable number of patient are not satisfied with the results after knee arthroplasty. The patient’s perspective is particularly important for shared decision making. “Patient satisfaction” with the surgery is an expression of the patient’s perspective, but might not be sufficient as the only outcome measure. There is no international consensus which outcome measures should be used after knee arthroplasty.ConclusionTherefore, different measurement tools are used for the acquisition of a variety of outcome measures in order to quantify the results of knee arthroplasty. These tools should be used according to their reliability, validity, and responsiveness. This article provides an overview about available measurement tools.


Orthopade | 2015

Persönlichkeitsprofil und Komorbidität: Gibt es den „schwierigen Patienten“ in der primären Hüftendoprothetik?

Klaus-Peter Günther; E. Haase; Toni Lange; Christian Kopkow; Jochen Schmitt; C. Jeszenszky; F. Balck; Jörg Lützner; A. Hartmann; M. Lippmann

BACKGROUND Concomitant disorders at the time of surgery in addition to psychological and socioeconomic patient characteristics may influence treatment outcomes in hip arthroplasty. OBJECTIVES To describe the impact of these factors on perioperative complications and postoperative results in terms of function, quality of life, and patient satisfaction. MATERIALS AND METHODS Review of relevant clinical studies, meta-analyses, and presentation of our own results. RESULTS Comorbidities in general, especially in combination, increase the perioperative risk profile. Socioeconomic factors (education, professional qualifications, social deprivation) in addition to psychological variables (depression, distressed personality) can have a major impact on postoperative functional outcomes and patient satisfaction. CONCLUSIONS It is of crucial importance to avoid inequalities in the provision of joint replacement for patients with hip osteoarthritis and co-existing risk factors. Preventive strategies should be implemented to reduce the negative impact of comorbidities on treatment outcome. Personalized communication and education may be helpful in avoiding unrealistic patient expectations before hip replacement.ZusammenfassungHintergrundDer Behandlungserfolg in der Hüftendoprothetik wird von vielen unterschiedlichen Faktoren beeinflusst. Dazu gehören auch zum Zeitpunkt der Operation bestehende Begleiterkrankungen, die Persönlichkeit des Patienten und die sozioökonomischen Rahmenbedingungen.Ziel der ArbeitEs soll ein Überblick über den Einfluss von Komorbiditäten und Persönlichkeitsfaktoren auf das Behandlungsergebnis gegeben werden.Material und MethodikZusätzlich zur Darstellung eigener Erfahrungen werden die Ergebnisse eines Literaturüberblicks präsentiert, die wesentliche Arbeiten zum Thema zusammenfassen.ErgebnisseBegleiterkrankungen – vor allem das Vorliegen mehrerer Komorbiditäten gleichzeitig – haben einen relevanten Einfluss auf das perioperative Komplikationsprofil. Auch sozioökonomische Faktoren (Ausbildungsdauer, berufliche Tätigkeit, soziale Deprivation) und psychologische Variablen (Depressivität, Optimismus, Typ-D-Persönlichkeit, Erwartungen) können sich in nicht unerheblichem Umfang auf Verlauf und Ausmaß der postoperativen Erholung von Funktion und Lebensqualität sowie Patientenzufriedenheit auswirken.DiskussionEin Zugang zu angemessener operativer Versorgung muss auch für Patienten mit erhöhtem Risikoprofil erhalten bleiben. Sofern möglich, sind Präventivmaßnahmen zu nutzen, um das Risiko von Komorbiditäten zu reduzieren. Präoperative Schulungsmaßnahmen und eine gute Kommunikation können unrealistischen Erwartungen auf Patientenseite begegnen.AbstractBackgroundConcomitant disorders at the time of surgery in addition to psychological and socioeconomic patient characteristics may influence treatment outcomes in hip arthroplasty.ObjectivesTo describe the impact of these factors on perioperative complications and postoperative results in terms of function, quality of life, and patient satisfaction .Materials and methodsReview of relevant clinical studies, meta-analyses, and presentation of our own results .ResultsComorbidities in general, especially in combination, increase the perioperative risk profile. Socioeconomic factors (education, professional qualifications, social deprivation) in addition to psychological variables (depression, distressed personality) can have a major impact on postoperative functional outcomes and patient satisfaction.ConclusionsIt is of crucial importance to avoid inequalities in the provision of joint replacement for patients with hip osteoarthritis and co-existing risk factors. Preventive strategies should be implemented to reduce the negative impact of comorbidities on treatment outcome. Personalized communication and education may be helpful in avoiding unrealistic patient expectations before hip replacement.


Journal of Public Health | 2014

“Human trafficking, public health and the law”: a comprehensive analysis of intersections

E. Haase

AimThe extraordinary topic of “Human Trafficking, Public Health and the Law” was subject of an interdisciplinary and international Spring School that took place in March 2013 in Italy. The aim of the meeting was a comprehensive examination of the human trafficking issue.Subject and methodsIn collaboration with seven expert lecturers, a group of students particularized the issues and claims related to human trafficking and public health from the angles of all relevant disciplines. Past legal decisions were evaluated in order to recommend future solutions in the common interest with respect to human dignity.ResultsThe main outcome of the two weeks of lectures, group work and a field trip are practical approaches and the document: Siena Principles on Human Trafficking and Public Health.ConclusionThe costs for society that arise due to the adverse effects of human trafficking encompass the degradation of human rights, poor public health, weakened social development, and disturbed communities. Human trafficking therefore is a critical health issue with serious social implications that requires both medical and legal attention.


Orthopade | 2016

Orthopädisch-unfallchirurgische Versorgung bis 2050@@@Orthopaedic and trauma surgical care until 2050: Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens bei relevanten Erkrankungen und Ableitung der Häufigkeit ärztlicher Leistungserbringer@@@Analysis of the utilization behavior for relevant diseases and derivation of the number of medical service providers

Thomas Petzold; E. Haase; F.U. Niethard; Jochen Schmitt

ZusammenfassungHintergrundDie Sicherstellung einer hochwertigen medizinischen Versorgung in Deutschland ist durch aktuelle und prognostizierte demografische Entwicklungen gefährdet.Ziel der ArbeitZiel der Studie ist die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens bzgl. medizinischer Leistungen bei orthopädisch-unfallchirurgischen Erkrankungen und die Ableitung der Anzahl ärztlicher Leistungserbringer bis 2050.Material und MethodenAnhand der Daten des Forschungsdatenzentrums des Bundes und der Länder und des Wissenschaftlichen Instituts der AOK (2008–2012) erfolgte die Analyse des Inanspruchnahmeverhaltens für vier ausgewählte häufige orthopädisch-unfallchirurgische Erkrankungsgruppen (Arthrose, Rückenschmerz, Osteoporose und Trauma). Als Grundlage der Prognose analysierten wir die derzeitige Versorgung (2012) anhand von GKV-Routinedaten. Mittels der Bevölkerungsprognose des Statistischen Bundesamtes wurde konsekutiv der Versorgungsbedarf bis 2050 prognostiziert und durch die Ärztestatistik der Bundesärztekammer die Anzahl notwendiger ärztlicher Leistungserbringer ermittelt.ErgebnisseBis 2040 wird ein Anstieg an Arzt-Patienten-Kontakten für Arthrose, Osteoporose und Trauma prognostiziert. Von 2040–2050 sinkt dagegen die Inanspruchnahme medizinischer Leistungen bei allen analysierten Erkrankungen. Mit dem steigenden Inanspruchnahmeverhalten bis 2040 ist ein Anstieg an ärztlichen Leistungserbringern assoziiert.DiskussionBis 2030 ist mit einem deutlichen Anstieg der Erkrankungslast orthopädisch-unfallchirurgischer Erkrankungen zu rechnen. 2050 wird ein dem Niveau von 2030 entsprechender Versorgungsbedarf bestehen. Eine umfassende Bedarfsanalyse und Planung ist erforderlich, um frühzeitig Versorgungsstrukturen und -prozesse für potenzielle Veränderungen der Inanspruchnahmestrukturen einrichten zu können.AbstractBackgroundDue to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany.ObjectivesThe aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050.Materials and methodsData provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008–2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined.ResultsAn increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040–2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers.ConclusionsUntil 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.BACKGROUND Due to current and prospective demographic developments, the provision of high-quality medical care is not guaranteed in Germany. OBJECTIVES The aim of this study is to analyze the utilization of medical service providers for diseases related to orthopedic/trauma surgery and deduce the corresponding number of medical service providers until 2050. MATERIALS AND METHODS Data provided by the Statistical Offices of the Federal Republic and the Federal States and the Scientific Institute of the AOK (2008-2012) were used to analyze the utilization behavior of four pre-determined orthopedic/trauma surgery disease groups (osteoarthritis, back pain, osteoporosis, trauma). Routine data of the current (2012) health care provision delivered by the compulsory health insurances (GKV) are the basis of the prognosis. Using population projections from the Federal Statistical Office, the health care demand until 2050 was predicted and using statistics from the German Medical Association, the number of required health care providers was determined. RESULTS An increase in physician consultations until 2040 is expected for osteoarthritis (+ 21 %), osteoporosis (26 %), and trauma (+ 13 %). From 2040-2050 the health care utilization behavior of all examined diseases is expected to decrease. The increasing health care usage behavior until 2040 is associated with an increase in health care providers. CONCLUSIONS Until 2030 a significant increase in the burden of orthopedic/trauma surgery diseases is expected. In 2050 the level of health care needs will be equivalent to that in 2030. Comprehensive needs assessment and planning are needed in order to create health care provision structures and processes that address potential changes in utilization behavior.


Orthopade | 2015

Ergebnisobjektivierung bei Knietotalendoprothesen@@@Objectifying results in total knee arthroplasty: Reicht die „Patientenzufriedenheit“?@@@Is “patient satisfaction” adequate

Christian Kopkow; Jochen Schmitt; E. Haase; Toni Lange; Klaus-Peter Günther; Jörg Lützner

ZusammenfassungHintergrundDie endoprothetische Versorgung bei fortgeschrittener Gonarthrose ist eine weltweit durchgeführte und effektive Methode zur Verbesserung von Schmerz und Funktion und ist in Deutschland einer der häufigsten Routineeingriffe in der Orthopädie und Unfallchirurgie.DiskussionVor dem Hintergrund des relativ hohen Anteils an Patienten, die mit dem Ergebnis nach Knirtotalendoprothesen- (Knie-TEP-)Implantation nicht zufrieden sind, erscheint gerade im Hinblick auf „shared decision making“ die Patientenperspektive besonders wichtig. Die „Patientenzufriedenheit“ mit dem Operationsergebnis kann diese Patientenperspektive abbilden, ist aber als einziges zu erhebendes Outcome nicht ausreichend. Allerdings existiert hinsichtlich der zu messenden Outcomes nach Implantation einer Knie-TEP derzeit kein international akzeptierter Konsens.SchlussfolgerungAufgrund dieser Tatsache können und werden verschiedene Messinstrumente zur Erfassung von unterschiedlichen Outcomes genutzt, um die Ergebnisse nach Implantation einer Knie-TEP zu objektivieren. Diese sollten jedoch kritisch in Bezug auf Reliabilität, Validität sowie Änderungssensitivität betrachtet werden. Im Rahmen dieses Artikels werden verschiedene Messinstrumente im Überblick dargestellt.AbstractBackgroundArthroplasty is an effective treatment for end-stage osteoarthritis of the knee and is one of Germany’s most frequently performed orthopedic procedures.DiscussionHowever, a considerable number of patient are not satisfied with the results after knee arthroplasty. The patient’s perspective is particularly important for shared decision making. “Patient satisfaction” with the surgery is an expression of the patient’s perspective, but might not be sufficient as the only outcome measure. There is no international consensus which outcome measures should be used after knee arthroplasty.ConclusionTherefore, different measurement tools are used for the acquisition of a variety of outcome measures in order to quantify the results of knee arthroplasty. These tools should be used according to their reliability, validity, and responsiveness. This article provides an overview about available measurement tools.


Orthopade | 2015

Persönlichkeitsprofil und Komorbidität: Gibt es den „schwierigen Patienten“ in der primären Hüftendoprothetik?@@@Personality and comorbidity: are there “difficult patients” in hip arthroplasty?

Klaus-Peter Günther; E. Haase; Toni Lange; Christian Kopkow; Jochen Schmitt; C. Jeszenszky; F. Balck; Jörg Lützner; A. Hartmann; M. Lippmann

BACKGROUND Concomitant disorders at the time of surgery in addition to psychological and socioeconomic patient characteristics may influence treatment outcomes in hip arthroplasty. OBJECTIVES To describe the impact of these factors on perioperative complications and postoperative results in terms of function, quality of life, and patient satisfaction. MATERIALS AND METHODS Review of relevant clinical studies, meta-analyses, and presentation of our own results. RESULTS Comorbidities in general, especially in combination, increase the perioperative risk profile. Socioeconomic factors (education, professional qualifications, social deprivation) in addition to psychological variables (depression, distressed personality) can have a major impact on postoperative functional outcomes and patient satisfaction. CONCLUSIONS It is of crucial importance to avoid inequalities in the provision of joint replacement for patients with hip osteoarthritis and co-existing risk factors. Preventive strategies should be implemented to reduce the negative impact of comorbidities on treatment outcome. Personalized communication and education may be helpful in avoiding unrealistic patient expectations before hip replacement.ZusammenfassungHintergrundDer Behandlungserfolg in der Hüftendoprothetik wird von vielen unterschiedlichen Faktoren beeinflusst. Dazu gehören auch zum Zeitpunkt der Operation bestehende Begleiterkrankungen, die Persönlichkeit des Patienten und die sozioökonomischen Rahmenbedingungen.Ziel der ArbeitEs soll ein Überblick über den Einfluss von Komorbiditäten und Persönlichkeitsfaktoren auf das Behandlungsergebnis gegeben werden.Material und MethodikZusätzlich zur Darstellung eigener Erfahrungen werden die Ergebnisse eines Literaturüberblicks präsentiert, die wesentliche Arbeiten zum Thema zusammenfassen.ErgebnisseBegleiterkrankungen – vor allem das Vorliegen mehrerer Komorbiditäten gleichzeitig – haben einen relevanten Einfluss auf das perioperative Komplikationsprofil. Auch sozioökonomische Faktoren (Ausbildungsdauer, berufliche Tätigkeit, soziale Deprivation) und psychologische Variablen (Depressivität, Optimismus, Typ-D-Persönlichkeit, Erwartungen) können sich in nicht unerheblichem Umfang auf Verlauf und Ausmaß der postoperativen Erholung von Funktion und Lebensqualität sowie Patientenzufriedenheit auswirken.DiskussionEin Zugang zu angemessener operativer Versorgung muss auch für Patienten mit erhöhtem Risikoprofil erhalten bleiben. Sofern möglich, sind Präventivmaßnahmen zu nutzen, um das Risiko von Komorbiditäten zu reduzieren. Präoperative Schulungsmaßnahmen und eine gute Kommunikation können unrealistischen Erwartungen auf Patientenseite begegnen.AbstractBackgroundConcomitant disorders at the time of surgery in addition to psychological and socioeconomic patient characteristics may influence treatment outcomes in hip arthroplasty.ObjectivesTo describe the impact of these factors on perioperative complications and postoperative results in terms of function, quality of life, and patient satisfaction .Materials and methodsReview of relevant clinical studies, meta-analyses, and presentation of our own results .ResultsComorbidities in general, especially in combination, increase the perioperative risk profile. Socioeconomic factors (education, professional qualifications, social deprivation) in addition to psychological variables (depression, distressed personality) can have a major impact on postoperative functional outcomes and patient satisfaction.ConclusionsIt is of crucial importance to avoid inequalities in the provision of joint replacement for patients with hip osteoarthritis and co-existing risk factors. Preventive strategies should be implemented to reduce the negative impact of comorbidities on treatment outcome. Personalized communication and education may be helpful in avoiding unrealistic patient expectations before hip replacement.

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Jochen Schmitt

Dresden University of Technology

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Christian Kopkow

Dresden University of Technology

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Jörg Lützner

Dresden University of Technology

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Klaus-Peter Günther

Dresden University of Technology

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Toni Lange

Dresden University of Technology

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A. Hartmann

Dresden University of Technology

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Thomas Petzold

Dresden University of Technology

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M. Lippmann

Dresden University of Technology

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Stephan Kirschner

Dresden University of Technology

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A. Seidler

Dresden University of Technology

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