Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Edith Guilley is active.

Publication


Featured researches published by Edith Guilley.


Research on Aging | 2008

Dynamics of Frailty and ADL Dependence in a Five-Year Longitudinal Study of Octogenarians

Edith Guilley; Paolo Ghisletta; Franca Armi; André Berchtold; Christian Lalive d'Epinay; Jean-Pierre Michel; Anik De Ribaupierre

Using a sample of octogenarians from the Swiss Interdisciplinary Longitudinal Study on the Oldest Old, the authors investigated the predictive validity of an expanded working definition of frailty based on deficiencies in mobility, memory, energy, and physical or sensory capacities and analyzed the resulting health transitions. The five domains were considered as predictors of the onset of dependence in activities of daily living (ADLs) and death using logistic multilevel and Cox survival regression models. Health transitions were studied with Markov chains. Deficiencies in memory, energy, and sensory capacities contributed to the prediction of the onset of ADL dependence and death in participants free of physical pains and mobility impairments. With two domains affected, frailty in very old persons indicated an increased risk of adverse outcomes. The study of transitions showed that ADL-independent frailty was a highly probable and relatively long transitional stage between robustness and ADL dependence.


Aging Clinical and Experimental Research | 2005

Association between social relationships and survival of Swiss octogenarians. A five-year prospective, population-based study

Edith Guilley; Stéphanie Pin; Dario Spini; Christian Lalive d'Epinay; François Herrmann; Jean-Pierre Michel

Background and aims: Data from the literature reveal the contrasting influences of family members and friends on the survival of old adults. On one hand, numerous studies have reported a positive association between social relationships and survival. On the other, ties with children may be associated with an increased risk of disability, whereas ties with friends or other relatives tend to improve survival. A five-year prospective, population-based study of 295 Swiss octogenarians tested the hypothesis that having a spouse, siblings or close friends, and regular contacts with relatives or friends are associated with longer survival, even at a very old age. Methods: Data were collected through individual interviews, and a Cox regression model was applied to assess the effects of kinship and friendship networks on survival, after adjusting for socio-demographic and health-related variables. Results: Our analyses indicate that the presence of a spouse in the household is not significantly related to survival, whereas the presence of siblings at baseline improves the oldest old’s chances of surviving five years later. Moreover, the existence of close friends is a central component in the patterns of social relationships of oldest adults, and one which is significantly associated with survival. Overall, the protective effect of social relationships on survival is more related to the quality of those relationships (close friends) than to the frequency of relationships (regular contacts). Conclusions: We hypothesize that the existence of siblings or close friends may beneficially affect survival, due to the potential influence on the attitudes of octogenarians regarding health practices and adaptive strategies.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2005

The impact of social relationships on the maintenance of independence in advanced old age: findings of a Swiss longitudinal study

Stéphanie Pin; Edith Guilley; Dario Spini; C. Lalive d’Epinay

SummaryThe impact of social relationships on the maintenance of independence over periods of 12–18 months in a group of 306 octogenarians is assessed in this study. The study is based on the results of the Swilsoo (Swiss Interdisciplinary Longitudinal Study on the Oldest Old). Participants (80–84 years old at baseline) were interviewed five times between 1994 and 1999. Independence was defined as the capacity to perform without assistance eight activities of daily living. We distinguished in our analyses kinship and friendship networks and evaluated social relationships with the help of a series of variables serving as indicators of network composition and contact frequency. Logistic regression models were used to identify the short-term effects of social relationships on independence, after controlling for sociodemographic and health-related variables; independence at a given wave of interviews was interpreted in the light of social factors measured at the previous wave. Our analyses indicate that the existence of a close friend has a significant impact on the maintenance of independence (OR=1.58, p<0.05), which is not the case with the other variables concerning network composition. Kinship contacts were also observed to have a positive impact on independence (OR=1.12, p<0.01).ZusammenfassungDiese Studie untersucht für eine Population im hohen Greisenalter den Einfluss des Beziehungslebens auf die Erhaltung der Unabhängigkeit über einen Zeitraum von 12 oder 18 Monaten, wobei sie zwischen familiären und freundschaftlichen Netzen unterscheidet. Sie basiert auf die ersten fünf Gesprächswellen (1994 bis 1999) der Swilsoo (Swiss Interdisciplinary Longitudinal Study on the Oldest Old). 360 Personen—zu Beginn im Alter von 80 bis 84 Jahren—wurden für die Analysen ausgewählt. Die Unabhängigkeit wurde definiert als die Fähigkeit, acht Tätigkeiten des täglichen Lebens ohne Hilfe auszuführen. Was das Beziehungsleben anbetrifft, so verfügte man über eine Reihe von Variablen hinsichtlich der Zusammensetzung der Netze und der Frequenz der Kontakte. Logistische Regressionsmodelle wurden durchgeführt, wobei die Unabhängigkeit in einer gegebenen Welle durch die in der vorangegangenen Welle gemessenen sozialen Faktoren unter Kontrolle der soziodemographischen und gesundheitsbezogenen Variablen erklärt wird. Das Vorhandensein einer Freundesperson trägt in signifikanter Weise zur Aufrechterhaltung der Unabhängigkeit bei (OR=1,58, p<0,05), was bei den sonstigen, die Zusammensetzung der Netze betreffenden Variablen nicht der Fall war. Man konstatiert ebenfalls einen positiven Einfluss familiärer Kontakte auf die funktionelle Gesundheit (OR=1,12, p<0,01).


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2008

Health: support provided and received in advanced old age

Franca Armi; Edith Guilley; C. J. Lalive d'Epinay

While research focuses mainly on support provided to the elderly, this paper deals with the very old as a support provider to his family as much as a care recipient from both his family and a formal network. We hypothesize that elders with declining health will try to maintain the provision of services, even when they require and receive help.A total of 340 octogenarians from the Swiss Interdisciplinary Longitudinal Study on the Oldest Old (SWILSOO) were interviewed up to five times over five years (N=1225 interviews). A multilevel model was applied to assess the effects of health, controlled for socio-demographic and family network variables, on the frequency of services that the old persons provided to their family and received from their family and formal networks. Health is operationalized in three statuses: ADL-dependent, ADL-independent frail, and robust.While the recourse to the informal network increased progressively with the process of frailty, the recourse to the formal network drastically increased for ADL-dependent individuals. Being ADL-dependent seriously altered the capacity to provide services, but ADL-independent frail persons were providers with the same frequency as the robust oldest old, showing their ability to preserve a principle of reciprocity in their exchanges with their family network. This continuity of roles may help frail persons to maintain their self-esteem and well-being.ZusammenfassungWährend sich die Forschung hauptsächlich mit der Unterstützung befasst, die älteren Personen zuteil wird, untersucht diese Arbeit, wie Personen im höheren Lebensalter sowohl ihre Familie unterstützen, als auch von ihrer Familie und dem institutionellen Netzwerk Hilfe erhalten. Wir nehmen an, dass ältere Personen mit schwindender Gesundheit versuchen, eine unterstützende Tätigkeit aufrecht zu erhalten, auch wenn sie selber Unterstützung erhalten.Dreihundertvierzig Hochaltrige der SWILSOO wurden bis zu 5-mal über den Zeitraum von 5 Jahren (N=1225 Interviews) befragt. Mit Hilfe von Mehrebenenmodellen wurde der Einfluss des Gesundheitszustandes auf die Häufigkeit, mit der ältere Menschen Dienstleistungen für ihre Familie erbringen und von ihrer Familie und vom institutionellen Netzwerk erhalten, untersucht. Dabei wurde für soziodemographische und netzwerkbezogene Einflüsse kontrolliert. Gesundheit wurde in drei Stufen operationalisiert: ADL-abhängig, ADL-unabhängig und gebrechlich sowie rüstig.Während die Suche nach Unterstützung beim informellen Netzwerk mit zunehmender Gebrechlichkeit progressiv anstieg, wurde das institutionelle Netzwerk besonders von ADL-abhängigen Individuen deutlich mehr beansprucht. ADL-Abhängigkeit schränkte die Fähigkeit Unterstützung zu leisten stark ein. ADL-unabhängige, gebrechliche Personen leisteten jedoch ebenso oft wie die rüstigen Älteren Hilfe und zeigten dadurch ihre Fähigkeit einen Grad an Reziprozität im Austausch mit ihrem familiären Netzwerk aufrechtzuerhalten. Kontinuität im Rollenerleben kann gebrechlichen Menschen im höheren Lebensalter helfen ihr Selbstwertgefühl und Wohlbefinden aufrecht zu erhalten.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2008

Health: support provided and received in advanced old age@@@Gesundheit, Unterstützung leisten und erhalten im höheren Lebensalter: Ein 5-Jahres-Follow-up: A five-year follow-up

Franca Armi; Edith Guilley; C. J. Lalive d'Epinay

While research focuses mainly on support provided to the elderly, this paper deals with the very old as a support provider to his family as much as a care recipient from both his family and a formal network. We hypothesize that elders with declining health will try to maintain the provision of services, even when they require and receive help.A total of 340 octogenarians from the Swiss Interdisciplinary Longitudinal Study on the Oldest Old (SWILSOO) were interviewed up to five times over five years (N=1225 interviews). A multilevel model was applied to assess the effects of health, controlled for socio-demographic and family network variables, on the frequency of services that the old persons provided to their family and received from their family and formal networks. Health is operationalized in three statuses: ADL-dependent, ADL-independent frail, and robust.While the recourse to the informal network increased progressively with the process of frailty, the recourse to the formal network drastically increased for ADL-dependent individuals. Being ADL-dependent seriously altered the capacity to provide services, but ADL-independent frail persons were providers with the same frequency as the robust oldest old, showing their ability to preserve a principle of reciprocity in their exchanges with their family network. This continuity of roles may help frail persons to maintain their self-esteem and well-being.ZusammenfassungWährend sich die Forschung hauptsächlich mit der Unterstützung befasst, die älteren Personen zuteil wird, untersucht diese Arbeit, wie Personen im höheren Lebensalter sowohl ihre Familie unterstützen, als auch von ihrer Familie und dem institutionellen Netzwerk Hilfe erhalten. Wir nehmen an, dass ältere Personen mit schwindender Gesundheit versuchen, eine unterstützende Tätigkeit aufrecht zu erhalten, auch wenn sie selber Unterstützung erhalten.Dreihundertvierzig Hochaltrige der SWILSOO wurden bis zu 5-mal über den Zeitraum von 5 Jahren (N=1225 Interviews) befragt. Mit Hilfe von Mehrebenenmodellen wurde der Einfluss des Gesundheitszustandes auf die Häufigkeit, mit der ältere Menschen Dienstleistungen für ihre Familie erbringen und von ihrer Familie und vom institutionellen Netzwerk erhalten, untersucht. Dabei wurde für soziodemographische und netzwerkbezogene Einflüsse kontrolliert. Gesundheit wurde in drei Stufen operationalisiert: ADL-abhängig, ADL-unabhängig und gebrechlich sowie rüstig.Während die Suche nach Unterstützung beim informellen Netzwerk mit zunehmender Gebrechlichkeit progressiv anstieg, wurde das institutionelle Netzwerk besonders von ADL-abhängigen Individuen deutlich mehr beansprucht. ADL-Abhängigkeit schränkte die Fähigkeit Unterstützung zu leisten stark ein. ADL-unabhängige, gebrechliche Personen leisteten jedoch ebenso oft wie die rüstigen Älteren Hilfe und zeigten dadurch ihre Fähigkeit einen Grad an Reziprozität im Austausch mit ihrem familiären Netzwerk aufrechtzuerhalten. Kontinuität im Rollenerleben kann gebrechlichen Menschen im höheren Lebensalter helfen ihr Selbstwertgefühl und Wohlbefinden aufrecht zu erhalten.


Bone | 2007

Incidence of hip fracture over a 10-year period (1991–2000): Reversal of a secular trend

Thierry Chevalley; Edith Guilley; François Herrmann; Pierre Hoffmeyer; Charles-Henri Rapin; René Rizzoli


Osteoporosis International | 2008

Reversal of the hip fracture secular trend is related to a decrease in the incidence in institution-dwelling elderly women.

Edith Guilley; Thierry Chevalley; François Herrmann; Daniel Baccino; Pierre Hoffmeyer; Charles-Henri Rapin; René Rizzoli


Osteoporosis International | 2011

Socioeconomic and living conditions are determinants of hip fracture incidence and age occurrence among community-dwelling elderly

Edith Guilley; François Herrmann; Charles-Henri Rapin; Pierre Hoffmeyer; René Rizzoli; Thierry Chevalley


Journals of Gerontology Series B-psychological Sciences and Social Sciences | 2008

Social Status and Mortality With Activity of Daily Living Disability in Later Life

Edith Guilley; Christian Lalive d'Epinay


Archive | 2008

The closing chapters of long lives: Results from the 10-year Swilsoo study on the Oldest Old

Edith Guilley; Christian Lalive d'Epinay

Collaboration


Dive into the Edith Guilley's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Dario Spini

University of Lausanne

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge