Edmund Rose
University of Freiburg
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Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2000
Sibylle Frucht; Christina Schnegelsberg; Jürgen Schulte-Mönting; Edmund Rose; Irmtrud E. Jonas
Abstract: A cross-sectional study was undertaken in order to assess the dental age of healthy Southwest German boys and girls between the ages of 2 and 20 years by evaluating 1,003 panoramic radiographs. Dental age was assessed according to the method of Demirjian et al. All permanent teeth of the lower left jaw except the third molar were rated, the development of each tooth was divided into 8 defined stages.Statistical evaluation revealed a correlation betweeen the parameters chronological age and score sum of r = 0.85 for girls and r = 0.89 for boys. The values of the score sum in relation to chronological age were distributed as in a logistic function. Two gender-specific equations for calculating dental age were devised and a marked sexual dimorphism was found. With the beginning of root formation, the girls showed accelererated development.The fact that dental age distribution in Southwest Germany is not significantly correlated to that of a French-Canadian collective underlines Demirjians demand for regional standards of dental development to be calculated using his score system.Zusammenfassung: Anhand der Panoramaschichtaufnahmen von 1003 gesunden Jungen und Mädchen im Alter von zwei bis 20 Jahren, vorwiegend aus der kieferorthopädischen Abteilung der Universitätsklinik für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde, Freiburg i. Br., wurden in einer Querschnittsuntersuchung Zahnalterstabellen erstellt. Zur Anwendung kam das Auswertungsverfahren nach Demirjian et al. Alle bleibenden Zähne des linken Unterkieferquadranten mit Ausnahme des Weisheitszahnes wurden nach acht Mineralisationsstadien beurteilt.Die mathematisch-statistische Auswertung der Daten und ihre Signifikanzprüfung ergaben eine Korrelation des Parameters Scoresumme mit dem chronologischen Alter von r = 0.85 für Mädchen und r = 0,89 für Jungen. Die Wertepaare Scoresumme zu chronologischem Alter kamen in ihrer Verteilung einer logistischen Funktion nahe. Es wurden geschlechtsspezifische Gleichungen zur dentalen Altersbestimmung aufgestellt und deutliche geschlechtsspezifische Unterschiede gefunden. Mit Einsetzen der Wurzelbildung trat eine Akzeleration bei den Mädchen auf.Die nicht signifikante Korrelation der dentalen Altersverteilung im südwestdeutschen Raum mit einer frankokanadischen Vergleichsgruppe untersteicht Demirjians Forderung nach regionalen Zahnalterstabellen.
Journal of Sleep Research | 2009
Akssam Ghazal; Stefan Sorichter; Irmtrud E. Jonas; Edmund Rose
Various types of mandibular protrusive appliances have revealed different treatment success in mild‐to‐moderate obstructive sleep apnoea (OSA). The present study compared the long‐term effect of two different appliances in the treatment of OSA. A total of 103 patients with OSA were randomized and treated with an IST® or Thornton Anterior Positioner (TAP™) appliance. They were followed‐up after a short‐term treatment period of 6 months and long‐term treatment period of over 24 months. Sleep studies in the sleep laboratory were conducted with and without the appliances, and various questionnaires assessing subjective daytime sleepiness, sleep quality, quality of life and symptom scores were administered at each time interval. Quality of life, sleep quality, sleepiness, symptoms and sleep outcome showed significant improvement in the short‐term evaluation with both appliances, but the TAP™ appliance revealed a significantly greater effect. After more than 2 years of treatment, sleep outcomes revealed an equal effect with both appliances. The subjective benefits achieved initially lessened significantly. This study illustrates that both the IST® and the TAP™ appliances are effective therapeutic devices for OSA after a period of over 24 months. Lack of compliance may be due to insufficient improvement in anticipated subjective symptoms and/or a recurrence of symptoms over time.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1998
Edmund Rose; Irmtrud E. Jonas; Heinrich F. Kappert
The alloys used in orthodontics are subject in the moist environment of the oral cavity to various corrosion processes. If the products of the corrosion are introduced into a biological system they may cause changes. In the present investigation the corrosion rate of 23 different orthodontic wires (preformed archwires and straight wires) made from 5 different alloys were examined in a nutrient medium by ICP-AES analysis, and the influence of the corrosion products on the cytotoxicity of a fibroblast culture was investigated using Mosmanns MTT test. The nickel-titanium wires Nitinol®, Sentalloy® and Original Chinese Wire® and the β-titanium alloy TMA® had no effect on the rate of cell proliferation. Nor did stainless steel wires inhibit growth significantly, with the exception of Australian Wire® and Wildcat Wire®. The manganese-steel alloys Noninium® h and Mezanium® caused significant reductions in growth rate, which were attributed to the manganese ions released by the corrosion. The most severe growth inhibition was caused by the Co−Cr−Ni alloy Elgiloy®, and this reaction is independent of the 4 levels of resilience. The degree of growth inhibition depended upon the concentration of corrosive cobalt and nickel ions in the eluate. In spite of the differences observed, all the orthodontic wires examined are graded under ISO-standard 10993-5 as “non-cytotoxic”. The degree of toxicity was found to be determined essentially by the corrosion rate of the alloy and the cytotoxic characteristics of the resulting trace elements.ZusammenfassungDie in der Kieferorthopädie eingesetzten Legierungen unterliegen im feuchten Milieu der Mundhöhle korrosiven Prozessen. Werden diese Korrosionsprodukte in ein biologisches System eingebracht, können diese Veränderungen hervorrufen. In der vorliegenden Studie wurde die Korrosionsrate von 23 verschiedenen kieferorthopädischen Drahtbögen und Drähten aus fünf unterschiedlichen Legierungstypen im Nährmedium mittels der ICP-AES-Analyse untersucht und der Einfluß der Korrosionsprodukte auf die Zytotoxizität einer Fibroblastenkultur mit dem MTT-Test nach Mosmann analysiert. Die verwendeten NiTi-Drähte (Nitinol®, Sentalloy® und Orginal Chinese Wire®) sowie die β-Titanium-Legierungen (TMA®) beeinflußten die Zellproliferationsrate nicht. Ebenso zeigten die Edelstähle bis auf die Ausnahmen Australian Wire® und Wildcat Wire® keine signifikanten Wachstumshemmungen. Die Mn-Stähle Noninium® h und Menzanium® bewirkten signifikante Wachstumshemmungen, die auf die korrosiv gelösten Manganionen zurückzuführen waren. Die stärkste Wachstumshemmung wurde durch die CoCrNi-Legierung Elgiloy® hervorgerufen, wobei die Reaktion unabhängig von den vier verschiedenen Härtegraden war. Das Ausmaß der Wachstumshemmung stand in Beziehung zu der Konzentration an korrosiv gelösten Kobalt- und Nickelionen in den Eluaten. Trotz der beobachteten Unterschiede sind jedoch alle geprüften kieferorthopädischen Drähte gemäß der ISO-Norm 10993-5 als nicht zytotoxisch einzustufen. Es zeigte sich, daß der Grad der Zytotoxizität im wesentlichen durch die Korrosionsrate der Legierungen und von den zytotoxischen Eigenschaften der korrosiv gelösten Spurenelemente bestimmt wird.
Plastic and Reconstructive Surgery | 2002
Edmund Rose; Richard Staats; Ulrike Thissen; Jörg-Eland Otten; Rainer Schmelzeisen; Irmtrud E. Jonas
&NA; Sleep‐disordered breathing is frequently associated with children presenting congenital midface defects. Because of structural and functional anomalies in the upper airway, children with cleft palate, especially after surgery, may carry a higher risk of developing sleep‐disordered breathing. However, the presence of such sleep‐disordered breathing in older cleft palate children has not been emphasized. The aim of this comparative overnight cardiorespiratory sleep study was to evaluate cleft palate patients according to sleep‐disordered breathing. A group of 43 cleft palate children (17 girls and 26 boys; mean age, 12.1 ± 3.8 years) was compared with a control group of 20 randomly selected, noncleft children matched for age, sex, and body mass index. None of the patients suffered from manifest sleep‐disordered breathing. Cleft palate patients had a statistically significantly higher respiratory disturbance index and snoring index, but no increased apnea index. The data suggest that cleft palate patients having undergone primary closure of the palate demonstrate microsymptoms of nocturnal upper airway obstruction. (Plast. Reconstr. Surg. 110: 392, 2002.)
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2000
Edmund Rose; Jörg Bumann; Irmtrud E. Jonas; Heinrich F. Kappert
Abstract: The acrylic materials used in orthodontics for the fabrication of removeable appliances are subjected in the oral cavity to processes of change which influence their physical, mechanical and biological properties. It is therefore essential that every newly developed material must be judged in terms of its clinical value.In the present study, 2 orthodontic cold-cure acrylics, Orthocryl® and Forestacryl®, and 4 orthodontic photocure acrylics, Triad®, Wil-O-Dont®, Odontolux® and Lux-A-Tech®, were investigated and compared with 2 prosthetic acrylic materials, the cold-cure acrylic Palapress® and the hot-cure acrylic Paladon®. The quantity of residual monomers from methyl methacrylate (MAA) or urethane dimethacrylate (UDMA) eluted from the sample in a given time after the processing was estimated by high pressure liquid chromatography (HPLC). The cytotoxic properties of the materials were examined by Mosmanns proliferation-inhibition test with an established culture of fibroblasts (=MTT test).The hot-cure acrylic Paladon® produced by far the smallest amount of eluted residual monomer and the least growth inhibition in the MTT test. The prosthetic cold-cure acrylic Palapress® achieved significantly better results than the orthodontic cold-cure materials Orthocryl® and Forestacryl®. The photocure acrylics released less UDMA than did the cold-cure acrylics MMA. In the cell culture test, all the orthodontic materials examined were assessed as “slightly cytotoxic”; the prosthetic acrylics were graded under ISO-standard 10993-5 ans“non cytotoxic”. After soaking the plastic material in water for 3 days its cytotoxic properties, as exemplified by the cold-cure acrylic Forestacryl® and the photocure acrylic Triad®, were reduced, and during the following investigation no more inhibition of growth was observed. It was possible to confirm with the test used that, for Triad®, it is necessary to carefully remove the oxygen- inhibition layer of the photocure acrylic in order to improve the biological properties.The influence of the plastic material on fibroblast cultures was assessed, among other methods, by the quantity of residual monomers liberated. These were significantly reduced after soaking the manufactured substance in water for 3 days. Careful laboratory treatment of the photocure acrylics is necessary in order to improve their biological properties.Zusammenfassung: Die in der Kieferorthopädie bei der Herstellung herausnehmbarer Geräte verwendeten Kunststoffe unterliegen in der Mundhöhle Veränderungsprozessen, die ihre physikalisch-mechanischen und biologischen Eigenschaften mitbestimmen. Neu entwickelte Werkstoffe müssen sich an den klinisch bewährten Materialien messen lassen.In der vorliegenden Studie wurden zwei kieferorthopädische Kaltpolymerisate Orthocryl® und Forestacryl® sowie vier kieferorthopädische Lichtpolymerisate Triad®, Wil-O-Dont®, Odontolux® und Lux-A-Tech® vergleichend zu zwei prothetischen Kunststoffen, dem Kaltpolymerisat Palapress® und dem Heißpolymerisat Paladon®, untersucht. Mit der Reversed-Phase-Hochdruckflüssigkeitschromatographie (HPLC) wurde die Menge des von einem Probekörper nach der Verarbeitung in Wasser eluierten Methylmethacrylat-(MAA-) bzw. Urethandimethacrylat-(UDMA-)Restmonomers im zeitlichen Verlauf bestimmt. Die zytotoxischen Eigenschaften der Werkstoffe wurden im Proliferationshemmtestverfahren nach Mosmann an einer etablierten Fibroblastenkultur untersucht (=MTT-Test).Das Heißpolymerisat Paladon® zeigte mit Abstand die geringsten Mengen an eluiertem Restmonomer und die geringste Wachstumshemmung im MTT-Test. Das prothetische Kaltpolymerisat Palapress® erreichte wesentlich bessere Ergebnisse als die kieferorthopädischen Kaltpolymerisate Orthocryl® und Forstacryl®; die Photopolymerisate setzen weniger UDMA frei als die Kaltpolymerisate MMA. In der Zellkulturprüfung wurden alle untersuchten kieferorthopädischen Kunststoffe als “gering zytotoxisch” bewertet; die prothetischen Kunststoffe wurden als “nicht zytotoxisch” gemäß der ISO-Norm 10993-5 eingestuft. Nach Lagerung der Kunststoffe für drei Tage in Wasser konnten die zytotoxischen Eigenschaften am Beispiel des Kaltpolymerisats Forestacryl® und des Photopolymerisats Triad® verbessert werden; die Kunststoffe übten in den Folgeuntersuchungen keine Wachstumshemmung mehr aus. Für Triad® konnte mit den verwendeten Tests die Notwendigkeit einer sorgfältigen Entfernung der Sauerstoffinhibitionsschicht bei den Lichtpolymerisaten zur Verbesserung der biologischen Eigenschaften bestätigt werden.Der Einfluss der Kunststoffe auf Fibroblastenkulturen wird unter anderem durch die Menge an freigesetzten Restmonomeren bestimmt, deren Quantität konnte duch eine dreitägige Lagerung der hergestellten Kunststoffe in Wasser deutlich reduziert werden. Eine sorgfältige labortechnische Verarbeitung der Lichtpolymerisate ist zur Verbesserung der biologischen Eigenschaften notwendig.
Angle Orthodontist | 2009
Edmund Rose; Christina Schnegelsberg; Richard Staats; Irmtrud E. Jonas
Mandibular advancement appliances (MAA) have been established as an alternative treatment option for obstructive sleep apnea (OSA). Although the therapeutic effect of these devices has been proven both clinically and polysomnographically through various studies, there are very few follow-up examinations in existence concerning possible dental side effects caused by the MAA. However, if lifelong treatment of OSA is considered, these follow-up examinations are of utmost importance. This article presents 2 cases with unexpected dental side effects and occlusal alterations caused by MAA therapy.
The Cleft Palate-Craniofacial Journal | 2003
Edmund Rose; Ulrike Thissen; Jörg-Elard Otten; Irmtrud E. Jonas
OBJECTIVE Upper airway obstruction and mouth breathing influence facial growth and development, which may result in breathing disorders while asleep. The purpose of the present investigation was to analyze cephalometric alterations between patients with cleft palate and a noncleft control group in an obstructive sleep disordered breathing-specific tracing. SETTING The study was conducted in the cleft palate clinic of a university hospital. PARTICIPANTS Fifty-three subjects with a mean age of 12.3 +/- 3.7 years (range 6.3 to 17.2 years). The cohort included 33 subjects (13 females, 20 males; mean age 12.1 +/- 3.8 years, mean body mass index 17.5 +/- 2.9 kg/m(2)) with surgical closure of a unilateral or bilateral cleft palate and a matched control of noncleft participants. None of the subjects suffered from sleep disordered breathing syndrome. RESULTS Compared with the controls, patients with cleft palate had a significant narrow anterior-posterior dimension of the pharynx at the level of the maxillary plane and the narrowest width, a more downward hyoid position, and a longer uvula. CONCLUSIONS Patients with cleft palate appear to present pharyngeal and craniofacial distinctive features that characterize patients with obstructive sleep disordered breathing and differ from those of a noncleft control.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2002
Edmund Rose; Martin Lehner; Richard Staats; Irmtrud E. Jonas
AbstractBackground: The mandibular advancement device (MAD) is accepted as an additional treatment option for snoring and mild obstructive sleep disorders. Its therapeutic efficacy can only be verified through nocturnal polysomnography with the appliance in situ. The relevance of the craniofacial skeletal and soft-tissue structures as an etiological cofactor is controversial. While the lateral cephalogram of the facial skeleton is of no direct diagnostic relevance, it remains unclear to what extent cephalometric assessment can provide prognostic information to better ensure treatment success with an MAD. Methods and Results: This study is based on the evaluation of 57 patients diagnosed polysomnographically with obstructive sleep apnea (OSA). The patients were treated primarily with a modified activator; after 6–12 weeks, control polysomnography was carried out in the sleep laboratory. The cephalometric variables were analyzed using a multivariate regression procedure with the response variable of treatment outcome.In addition to a horizontal craniofacial morphology, the downward and forward posture of the hyoid is a prognostic variable for effective therapy with an MAD.ZusammenfassungHintergrund: Intraorale Protrusionsgeräte (IPG) gelten als eine Therapiemodalität bei Schnarchen und leichten obstruktiven Schlafstörungen. Der therapeutische Effekt dieser Therapieform kann zurzeit ausschließlich in einer nächtlichen Polysomnogrphie mit dem Gerät in situ beurteilt werden. Die Bedeutung der skelettalen und weichteiligen Strukturen des Gesichtsschädels als ätiologischer Kofaktor von nächtlichen obstruktiven Atemregulationsstörungen ist umstritten. Während die Fernröntgenseitenaufnahme des Gesichtsschädels der Forderung nach einer unmittelbaren diagnostischen Relevanz nicht gerecht wird, ist es gegenwärtig ungeklärt, inwiefern mit der Kephalometrie eine prognostische Aussage zum Therapieeffekt bei der Behandlung mit einem IPG getroffen werden kann. Methoden und Ergebnisse: Die Studie basiert auf der Untersuchung von 57 Patienten mit der polysomnographisch gestellten Diagnose einer obstruktiven Schlafapnoe (OSA). Die Patienten wurden mit einem modifizierten Aktivator primär therapiert. Nach 6–12 Wochen wurde eine Kontrollpolysomnographie im Schlaflabor durchgeführt. Die kephalometrischen Parameter wurden in einer multivarianten Regressionsanalyse zur Kriteriumsvariablen des erzielten therapeutischen Erfolges untersucht.Neben einem horizontalen Gesichtsschädelaufbau ist eine kaudoventraele Position des Hyoids ein prognostisch positiver Parameter für eine erfolgreiche Therapie mit einem IPG.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2008
Akssam Ghazal; Irmtrud E. Jonas; Edmund Rose
Background and Objectives:Mandibular advancement appliances are employed in treating snoring and various forms of obstructive sleep apnea syndrome (OSAS). The splints facilitate the displacement of the mandible anteriorly and widens the pharyngeal lumen during sleep. Two-splint systems are anchored on the dental arches in the maxilla and mandible. The resulting reciprocal forces are transferred onto the teeth, leading to dental side effects when used long-term. We retrospectively examined the dental changes that occurred after patients had worn the Thornton Adjustable Positioner (TAP®) for over two years.Patients and Methods:We enrolled all patients consecutively in whom the diagnosis of OSAS was made following polysomnography in a sleep laboratory between January 2004 and December 2005 and who had been treated primarily with a TAP®. We compared the patients’ baseline findings with follow-up findings after more than 24 months of continuous appliance wear.Results:24/47 of the patients were still wearing the splints regularly after an average of 33 ± 9.1 months. Overbite was highly significantly reduced (p = 0.006). We noted a reduction in the frontal overbite of more than 1 mm in ten patients (47.6%), and the overbite of one patient decreased by 4 mm. The maxillary front teeth showed significant palatal tipping and those in the mandible significant labial tipping.Conclusions:Clinically small but statistically significant dental side effects predominantly affecting the incisors’ inclination occur after long-term wear of a TAP® appliance. The clinical relevance of these dental changes to the patient can only be judged individually within the scope of an entire assessment.ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Unterkieferprotrusionsschienen (UPS) werden als therapeutische Maßnahme zur Behandlung von Rhonchopathien und bei umschriebenen Formen des obstruktiven Schlafapnoesyndroms (OSAS) angewandt. Mit den Schienen wird der Unterkiefer nach anterior verlagert und das Pharynxlumen im Schlaf erweitert. Zweischienensysteme sind an den Zahnkränzen im Oberund Unterkiefer verankert. Auftretende reziproke Kräfte werden auf die Zähne abgeleitet und führen bei einer Daueranwendung zu dentalen Nebenwirkungen. In der retrospektiven Studie wurden die dentalen Veränderungen bei einer Anwendung des Thornton Adjustable Positioners (TAP®) von mehr als zwei Jahren untersucht.Patienten und Methodik:Eingeschlossen wurden in die Studie alle Patienten, die konsekutiv nach der polysomnographisch im Schlaflabor gestellten Diagnose eines OSAS im Zeitraum von Januar 2004 bis Dezember 2005 primär mit einer TAP®-Apparatur versorgt wurden. Verglichen wurden die Situationsmodelle vor Beginn der TAP®-Anwendung mit den Situationsmodellen der Nachuntersuchung nach einer Anwendungsdauer von mehr als 24 Monaten.Ergebnisse:Nach durchschnittlich 33 ± 9,1 Monaten wendeten 24 von 47 Patienten die Schiene regelmäßig an. Der Overbite reduzierte sich hochsignifikant (p = 0,006). Eine Reduktion des frontalen Überbisses um mehr als 1 mm wurde bei zehn Patienten (47,6%) festgestellt, bei einem Patienten verringerte sich der Overbite um 4 mm. Die Frontzähne des Oberkiefers kippten signifikant nach palatinal und die des Unterkiefers signifikant nach labial.Schlussfolgerungen:Unter der Langzeitanwendung der TAP®-Apparatur treten klinisch geringe, jedoch statistisch signifikante dentale Nebenwirkungen im Ober- und Unterkiefer auf. Diese betreffen vorwiegend die Inklination der Frontzähne. Die klinische Relevanz dieser dentalen Veränderungen für den einzelnen Patienten ist bei einer Gesamtbetrachtung individuell zu bewerten.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2004
Edmund Rose; Martin Germann; Stephan Sorichter; Irmtrud E. Jonas
Background:Mandibular protrusive appliances have long been used to treat obstructive sleep apnea/hypopnea syndrome (OSAHS). Their efficacy regarding respiration during sleep varies greatly and remains difficult to predict. In this study the efficacy of a two-splint appliance on nocturnal breathing disorders, sleep profile, and daytime sleepiness were evaluated according to a specially-designed treatment process.Patients and Methods:In this study 42 consecutive OSAHS patients who had been fitted with a mandibular protrusive appliance according to a preset treatment regimen were included in a follow-up analysis. The diagnosis and the degree of severity of OSHAS were determined by polysomnography in the sleep laboratory. The treatment regimen was established with the sleep laboratory physician. Treatment regimen included the diagnostic procedure in the sleep laboratory, each patient’s dental requirements, the fabrication of the appliance used, and the titration of the mandibular protrusion. After having grown accustomed to the appliance for 24.5 ± 7.8 days, 34 patients underwent overnight polysomnography.Results:The mean apnea/hypopnea index decreased significantly from 19.6 ± 12.8 to 3.3 ± 7.8 events per hour to 83%; the apnea index also improved significantly, as did minimal oxygen saturation and the desaturation index. Changes in sleep profile did not reach statistical significance; the arousal index (p < 0.02) and the subjectively-assessed daytime sleepiness (p < 0.02) decreased significantly. A therapeutically-required AHI of below 5 events per hour was achieved in 88.2% of the patients.Conclusion:A significant improvement in the respiratory situation of the vast majority of OSAHS patients, particularly in their AHI, can be achieved when one applies the procedural steps and employs the mandibular protrusive appliance we describe herein.ZusammenfassungHintergrund:Intraorale Protrusionsapparaturen werden seit längerem zur Behandlung des obstruktiven Schlafapnoe-/Hypopnoesyndroms (OSAHS) verwendet. Der Effekt auf die respiratorische Situation im Schlaf variiert stark und kann bisher nur schwer vorhergesagt werden. In dieser Untersuchung wurde die Effektivität eines gesondert formulierten Behandlungskonzeptes unter der Anwendung einer Zweischienenapparatur auf die nächtliche Atemstörung, das Schlafprofil und die Tagesschläfrigkeit geprüft.Patienten und Methoden:Es wurden konsekutiv 42 Patienten mit der polysomnographisch gestellten Diagnose eines OSAHS, die mit einer intraoralen Protrusionsapparatur nach einem zuvor zusammen mit dem Mediziner aus dem Schlaflabor festgelegten Behandlungsprozess versorgt wurden, in die Studie eingeschlossen. Der Behandlungsprozess umfasste die Diagnosestellung im Schlaflabor, die zahnärztlichen Voraussetzungen, die Herstellung der verwendeten Apparatur und die Einstellung der Unterkiefersperrung. Nach einer Eingewöhnungsphase von 24,5 ± 7,8 Tagen wurden 34 Patienten schlafmedizinisch nachkontrolliert.Ergebnisse:Der durchschnittliche Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) nahm signifikant von 19,6 ± 12,8/Std. auf 3,3 ± 7,8/Std. um 83% ab; ebenso verbesserten sich der Apnoe-Index, die minimale Sauerstoffsättigung und der Entsättigungsindex statistisch signifikant. Im Schlafprofil wurden im Vergleich zum Ausgangswert statistisch keine Änderungen festgestellt; der Arousal-Index (p < 0,02) und die subjektiv beurteilte Tagesschläfrigkeit (p < 0,02) änderten sich signifikant. Bei 88,2% der Patienten wurde ein therapeutisch geforderter AHI unter 5/Std. erzielt.Schlussfolgerungen:Unter der Anwendung der eingeführten Prozessparameter kann bei der überwiegenden Mehrzahl der OSAHS-Patienten mit der verwendeten Unterkieferprotrusionsapparatur eine signifikante Verbesserung der respiratorischen Situation, insbesondere des AHI, erreicht werden.