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Dive into the research topics where Elisabeth J. Sticker is active.

Publication


Featured researches published by Elisabeth J. Sticker.


Early Human Development | 2000

Transient abnormal neurologic signs (TANS) in a longitudinal study of very low birth weight preterm infants

Ingeborg Brandt; Elisabeth J. Sticker; Marianne Höcky; Michael J. Lentze

OBJECTIVE AND METHODS In the Bonn Longitudinal Study (BLS), the course of neurologic development was analysed with regard to transient abnormal neurologic signs (TANS). Abnormal neurologic signs (ANS) are defined when present in at least one developmental area at one examination. From birth to adulthood (mean 23 years) 108 preterm infants, 81% of very low birth weight (VLBW) were examined with regard to their psychological, neurologic and physical development: 62 appropriate for gestational age (AGA), 46 small for gestational age (SGA), 27 with postnatal catch-up growth of head circumference (group A) and 19 without catch-up (group B); 73 full terms served as controls. The dropout rate was 7.6%. RESULTS ANS showed a great inter- and intraindividual variability. Episodes of neurologic abnormalities changed with those of normality. ANS reappeared when new abilities developed. ANS were observed mainly during the first year. The incidence was higher in preterms (AGA 49%, SGA A 63%, SGA B 61%) than in full terms (15%). Transient ANS (TANS) were diagnosed in 42% of AGA, 63% of SGA A, 33% of SGA B preterms and 12% of full terms. The recovery rate, i.e., the TANS to ANS percentage, was higher in AGA (86%), SGA A (100%) and full terms (82%) than in SGA B (55%) preterms. CONCLUSION It is impossible to predict early on whether ANS will be transient, i.e. TANS. Longitudinal analyses are needed. The outcome depends on recovery from or persistence in ANS.


JuKiP - Ihr Fachmagazin für Gesundheits- und Kinderkrankenpflege | 2016

Das sollte Schule machen

Sabine Schickendantz; Annette Mund; Elisabeth J. Sticker

Die gesamte Familie im Fokus  Erwachsene, die sich einer schweren Operation unterziehen mussten oder an einer chronischen Krankheit leiden, die die Arbeitsfahigkeit beeintrachtigt, gehen zur „Kur“, Anschlussheilbehandlung, Rehabilitation. Dort werden sie weiter behandelt und lernen, den Heilerfolg aufrechtzuerhalten. Auch fur Kinder und Jugendliche mit chronischen Erkrankungen wie Asthma, Neurodermitis, Adipositas u. a. gibt es Kinder- und Jugendrehabilitationen. Schwere chronische Erkrankungen, schwere operative Eingriffe mit oftmals wochen-, auch monatelangen Aufenthalten in Kinderkliniken bedingen zusatzliche Probleme.


Monatsschrift Kinderheilkunde | 2013

Sporttauglichkeit bei Kindern mit angeborenen Herzfehlern

Sabine Schickendantz; K.-O. Dubowy; Elisabeth J. Sticker; Birna Bjarnason-Wehrens

ZusammenfassungAuch Kinder mit einer angeborenen Herzerkrankung sollten bei sportlichen Aktivitäten einbezogen werden, um einer defizitären psychosozialen Entwicklung vorzubeugen. Die behandelnden Ärzte sollten diesbezüglich auf die Kinder und Eltern einwirken. Dazu soll ein Softwareprogramm, kostenlos verfügbar unter http://www.dgpk.org, beitragen, das es dem behandelnden Kinderkardiologen ohne großen Aufwand ermöglicht, ein individuelles und ausführliches Attest über eine uneingeschränkte Teilnahme oder aber evtl. notwendige Einschränkungen auszustellen.AbstractChildren with congenital heart disease also need leisure and sports activities to prevent deficits in psychosocial development. The treating physician involved should therefore encourage these children and their parents; however, on many occasions a clear statement by the pediatric cardiologist as to whether the child should be restricted in physical activity or not would be of great value. A software tool is presented that can be downloaded for free (http://www.dgpk.org) and enables easy generation of a certificate that can be individualized for the child.


Monatsschrift Kinderheilkunde | 1999

Resilience: Die Überwindung von Entwicklungsproblemen am Beispiel sehr kleiner Frühgeborener Konzeptuelle Überlegungen und Ergebnisse bis ins Erwachsenenalter*

Elisabeth J. Sticker; Ingeborg Brandt; Marianne Höcky

Es gibt Neugeborene, die sich trotz zahlreicher biologischer und psychosozialer Risiken normal entwickeln. Dieses Phänomen wird als ,,Resilience” bezeichnet. Vorgestellt wird ein Modell der Wirkungsmechanismen von Resilience. Es umfaßt 15 biologische und 9 psychosoziale Risikofaktoren sowie 4 biologische und 6 psychosoziale Protektionsfaktoren. Die vorhandenen Faktoren werden wie bei einer Waage gegeneinander aufgewogen. Der endgültige Outcome kann noch modifiziert werden durch die individuelle Wiederstandsfähigkeit gegenüber Stress. Bei Kindern mit geringer Risikobelastung spricht man in diesem Zusammenhang von Vulnerabilität (niedrig vs. hoch) und bei Kindern mit hoher Risikobelastung von Resilience (hoch vs. niedrig). Das Modell wird anhand der Bonner Longitudinalstudie (BLS) über Wachstum und Entwicklung von Frühgeborenen und Reifgeborenen überprüft.


The Journal of Pediatrics | 2003

Catch-up growth of head circumference of very low birth weight, small for gestational age preterm infants and mental development to adulthood☆☆☆

Ingeborg Brandt; Elisabeth J. Sticker; Michael J. Lentze


The Journal of Pediatrics | 2005

Catch-up Growth of Supine Length/Height of Very Low Birth Weight, Small for Gestational Age Preterm Infants to Adulthood

Ingeborg Brandt; Elisabeth J. Sticker; Ruth Gausche; Michael J. Lentze


Archive | 2007

Sport and Physical Activity in Children with Congenital Heart Disease

Sabine Schickendantz; Elisabeth J. Sticker; Sigrid Dordel; Birna Bjarnason-Wehrens


Archive | 2007

Bewegung, Spiel und Sport mit herzkranken Kindern

Sabine Schickendantz; Elisabeth J. Sticker; Sigrid Dordel; Birna Bjarnason-Wehrens


Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr | 2013

Das Selbstwertgefühl chronisch kranker Kinder und Jugendlicher am Beispiel Adipositas und angeborener Herzfehler

Elisabeth J. Sticker; Claudia Schmidt; Gisela Steins


Monatsschrift Kinderheilkunde | 2017

Sportliche Aktivität mit angeborenem Herzfehler@@@Physical activity with congenital heart disease: Aktuelle Möglichkeiten und zukünftige Entwicklung@@@Current options and future developments

Jannos Siaplaouras; Claudia Albrecht; Paul C. Helm; Elisabeth J. Sticker; Christian Apitz

Collaboration


Dive into the Elisabeth J. Sticker's collaboration.

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Ingeborg Brandt

Boston Children's Hospital

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Sigrid Dordel

German Sport University Cologne

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Christian Apitz

Boston Children's Hospital

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Michael J. Lentze

Boston Children's Hospital

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Gerhard-Paul Diller

National Institutes of Health

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