Elke Hensel
University of Greifswald
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Publication
Featured researches published by Elke Hensel.
Angle Orthodontist | 2004
Dietmar Gesch; Olaf Bernhardt; Thomas Kocher; Ulrich John; Elke Hensel; Dietrich Alte
The objective of this study was to determine whether associations exist between occlusal factors and signs of temporomandibular disorders (TMD) in adults using the population-based Study of Health in Pomerania (SHIP), Germany. A representative sample of 4310 men and women aged 20 to 81 years (response 68.8%) was investigated for TMD signs, malocclusions, functional occlusion factors, and sociodemographic parameters. Multiple logistic regression analysis, adjusted for sex, age, and socioeconomic status, was used. The results were compared with other population-based studies identified by a systematic review. Few malocclusions and no factors of functional occlusion except socioeconomic parameters were associated with TMD signs, and these associations were mostly weak. Only bilateral open bite up to three mm appeared to be clinically relevant and was associated with TMD signs (odds ratio [OR] = 4.0). This malocclusion, however, was of rare occurrence, with a prevalence of 0.3% (n = 9), and this finding was not confirmed by other representative studies. Occlusal factors examined in this study explained only a small part of the differences between normal subjects and those with TMD signs. This and other population-based studies indicate that malocclusions and factors of functional occlusion surveyed should be seen as merely cofactors in the sense of one piece of the mosaic in the multifactorial problem of temporomandibular dysfunction. Single occlusal factors that showed significant effects throughout several studies could not be detected. In view of the large number of occlusal variables already investigated, other variables including nonocclusal ones probably also play a role and should be looked at more intensely.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2004
Dietmar Gesch; Olaf Bernhardt; Dietrich Alte; Thomas Kocher; Ulrich John; Elke Hensel
Abstract.Aim and Method:The objective was to determine with reference to a representative sample of 4310 men and women aged 20 to 81 (response rate 68.8%) drawn from the population-based Study of Health in Pomerania (SHIP-0) whether associations exist between malocclusions and temporomandibular dysfunctions in adults. Besides clinically investigated signs, subjectively perceived symptoms of temporomandibular disorders (TMD) were studied in each individual together with malocclusions (plus normal occlusion), functional occlusion factors, and sociodemographic parameters. A multivariate logistic regression analysis was used, adjusted for age and discriminated for gender. The results were compared with those of other population-based studies identified by a systematic review undertaken by the present authors.Results:Some malocclusions were associated with signs or symptoms of TMD but tended to occur only rarely: unilateral open bite, negative overjet, and unilateral scissors-bite in men, and edge-to-edge bite in women. However, malocclusions (and functional occlusion factors) accounted for only a small part of the differences between the control population and the study population with signs or symptoms of TMD. In terms of the multifactorial problem of temporomandibular disorders they should be seen as cofactors. The results, together with those of other population-based studies, revealed no specific, i. e. recurring malocclusions (or other occlusal factors) presenting as risk markers.Zusammenfassung.Ziel und Methodik:Ziel war es, auf Basis der bevölkerungsrepräsentativen Study of Health in Pomerania (SHIP-0) anhand einer repräsentativen Stichprobe von 4310 Männern und Frauen im Alter von 20 bis 81 Jahren (Responserate 68,8%) festzustellen, ob Zusammenhänge bestehen zwischen Malokklusionen und temporomandibulären Dysfunktionen (TMD) bei Erwachsenen. Neben klinisch untersuchten Zeichen wurden anamnestisch erhobene, subjektiv empfundene TMD-Symptome je Studienteilnehmer untersucht sowie Malokklusionen (plus Eugnathie), Faktoren der funktionellen Okklusion und soziodemographische Parameter. Verwendet wurde die multivariate logistische Regressionsanalyse, adjustiert nach Alter und differenziert nach Geschlecht. Die Ergebnisse wurden mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien eines eigenen systematischen Reviews verglichen.Ergebnis:Einige Malokklusionen waren mit TMD-Zeichen und -symptomen assoziiert, kamen jedoch nur eher selten vor: Bei Männern waren dies der einseitig offene Biss, die umgekehrte Frontzahnstufe und die einseitige bukkale Nonokklusion, bei Frauen der anteriore Kreuzbiss. Malokklusionen (und Faktoren der funktionellen Okklusion) erklärten jedoch nur einen kleinen Teil der Unterschiede zwischen der Kontrollpopulation und der Population von Fällen mit TMD-Zeichen oder -symptomen. Bezüglich des multifaktoriellen Problems der TMD sollten sie als Kofaktoren gesehen werden. Zusammen betrachtet mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien stachen keine bestimmten, d. h. wiederholt auftretenden Malokklusionen (oder andere okklusalen Faktoren) als Risikomarker hervor.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2003
Elke Hensel; Gabriele Born; Valentine Körber; Thorsten Altvater; Dietmar Gesch
Abstract.Subjects and Methods: SHIP is a complexly structured, population-based cross-sectional study of adults in the German region of Pomerania (age group covered: 20–79 years). Findings in a population subgroup (age group 20–49 years; n = 1777; 53.1% women; 46.9% men) were subjected to orthodontic evaluation. Graduated registration of anterior crowding, overjet, frontal overbite and sagittal intermaxillary relationship of the posterior teeth; registration of ectopic canines, posterior crowding, anterior and posterior crossbite, negative overjet, retroclination of the upper incisors, buccal nonocclusion, and lateral open bite. The prevalence of almost regular dentition and of symptoms of malocclusion as well as the frequency of orthodontic treatment (subjective patient data) undergone by men and women were recorded. The correlation between the registered symptoms of malocclusion was calculated. Results: 92.2% of the subjects had symptoms of malocclusion varying in number and severity. An anatomically correct dentition was found in only 7.8% of cases, and an “almost regular dentition” (inclusion criteria defined) in 14.2%. 32.8% of the subjects had severe malocclusion (inclusion criteria defined). The most frequent symptoms were anterior crowding, increased overjet, and distoclusion. These symptoms were significantly more frequent in women, while spacing and edge-to-edge bite, excessive overbite and mesioclusion were more frequent in men. 26.7% of the probands (28.0% women, 25.3% men) reported having received orthodontic treatment. The prevalence of craniofacial malformations (cleft lip and palate, syndromes) was 0.09% in women and 0.2% in men. Increased overjet was most frequently correlated with other symptoms of malocclusion.Zusammenfassung.Probanden und Methoden: SHIP ist eine komplex aufgebaute populationsbasierte Querschnittstudie an erwachsenen Personen der deutschen Region Vorpommern (erfasste Altersgruppe 20–79 Jahre). In einer Teilpopulation (Altersgruppe 20–49 Jahre; n = 1 777; 53,1% weiblich; 46,9% männlich) wurden kieferorthopädische Befunde ausgewertet: graduierte Erfassung des Platzmangels im Frontzahnbereich, der sagittalen und vertikalen Frontzahnbeziehung, der sagittalen Seitenzahnreihenbeziehung; Erfassen von Eckzahnaußenstand, lateralem Platzmangel, frontalem und lateralem Kreuzbiss, umgekehrter Frontzahnstufe, Steilstellung der Inzisivi im Oberkiefer, bukkaler Nonokklusion sowie seitlich offenem Biss. Bestimmung der Prävalenzen nahezu regelrechter Gebisse und der erhobenen Dysgnathiesymptome sowie der Häufigkeit durchgeführter kieferorthopädischer Behandlungen (Interviewangabe) bei Männern und Frauen. Berechnung der Korrelationen zwischen den registrierten Dysgnathiesymptomen. Ergebnisse: 92,2% der Probanden haben Dysgnathiesymptome in unterschiedlicher Zahl und Ausprägung. Ein anatomisch korrektes Gebiss liegt nur in 7,8% der Fälle vor, ein “nahezu regelrechtes Gebiss” (Einschlusskriterien definiert ) in 14,2%. 32,8% der Probanden haben Dysgnathien schweren Umfangs (Einschlusskriterien definiert). Häufigste Symptome: frontaler Engstand, vergrößerter Overjet, Distalokklusion. Diese Symptome sind bei Frauen signifikant häufiger, Platzüberschuss und Kopfbiss im Frontzahnbereich, vergrößerter Overbite und Mesialokklusion bei Männern. 26,7% der Studienteilnehmer gaben an, in kieferor-thopädischer Behandlung gewesen zu sein (28,0% Frauen, 25,3% Männer). Die Prävalenz kraniofazialer Fehlbildungen (Spaltbildungen, Syndrome) liegt bei Frauen bei 0,09% und bei Männern bei 0,2%. Der vergrößerte Overjet ist am häufigsten mit anderen Dysgnathiesymptomen korreliert.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2004
Dietmar Gesch; Olaf Bernhardt; Dietrich Alte; Thomas Kocher; Ulrich John; Elke Hensel
Abstract.Aim and Method:The objective was to determine with reference to a representative sample of 4310 men and women aged 20 to 81 (response rate 68.8%) drawn from the population-based Study of Health in Pomerania (SHIP-0) whether associations exist between malocclusions and temporomandibular dysfunctions in adults. Besides clinically investigated signs, subjectively perceived symptoms of temporomandibular disorders (TMD) were studied in each individual together with malocclusions (plus normal occlusion), functional occlusion factors, and sociodemographic parameters. A multivariate logistic regression analysis was used, adjusted for age and discriminated for gender. The results were compared with those of other population-based studies identified by a systematic review undertaken by the present authors.Results:Some malocclusions were associated with signs or symptoms of TMD but tended to occur only rarely: unilateral open bite, negative overjet, and unilateral scissors-bite in men, and edge-to-edge bite in women. However, malocclusions (and functional occlusion factors) accounted for only a small part of the differences between the control population and the study population with signs or symptoms of TMD. In terms of the multifactorial problem of temporomandibular disorders they should be seen as cofactors. The results, together with those of other population-based studies, revealed no specific, i. e. recurring malocclusions (or other occlusal factors) presenting as risk markers.Zusammenfassung.Ziel und Methodik:Ziel war es, auf Basis der bevölkerungsrepräsentativen Study of Health in Pomerania (SHIP-0) anhand einer repräsentativen Stichprobe von 4310 Männern und Frauen im Alter von 20 bis 81 Jahren (Responserate 68,8%) festzustellen, ob Zusammenhänge bestehen zwischen Malokklusionen und temporomandibulären Dysfunktionen (TMD) bei Erwachsenen. Neben klinisch untersuchten Zeichen wurden anamnestisch erhobene, subjektiv empfundene TMD-Symptome je Studienteilnehmer untersucht sowie Malokklusionen (plus Eugnathie), Faktoren der funktionellen Okklusion und soziodemographische Parameter. Verwendet wurde die multivariate logistische Regressionsanalyse, adjustiert nach Alter und differenziert nach Geschlecht. Die Ergebnisse wurden mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien eines eigenen systematischen Reviews verglichen.Ergebnis:Einige Malokklusionen waren mit TMD-Zeichen und -symptomen assoziiert, kamen jedoch nur eher selten vor: Bei Männern waren dies der einseitig offene Biss, die umgekehrte Frontzahnstufe und die einseitige bukkale Nonokklusion, bei Frauen der anteriore Kreuzbiss. Malokklusionen (und Faktoren der funktionellen Okklusion) erklärten jedoch nur einen kleinen Teil der Unterschiede zwischen der Kontrollpopulation und der Population von Fällen mit TMD-Zeichen oder -symptomen. Bezüglich des multifaktoriellen Problems der TMD sollten sie als Kofaktoren gesehen werden. Zusammen betrachtet mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien stachen keine bestimmten, d. h. wiederholt auftretenden Malokklusionen (oder andere okklusalen Faktoren) als Risikomarker hervor.
Journal of Public Health | 2001
Olaf Bernhardt; Kerstin Bitter; Christian Schwahn; Dietmar Gesch; Torsten Mundt; Florian Mack; Thomas Kocher; Georg Meyer; Elke Hensel; Ulrich John
Seit den zwanziger Jahren kann man in der Literatur die kontrovers geführte Diskussion über einen Zusammenhang von otogenen Symptomen und kraniomandibulären Dysfunktionen verfolgen. Das Ziel dieser Untersuchung bestand in der Erstellung eines möglichen Profils kraniomandibulärer Dysfunktionen bei Tinnituspatienten. Dafür wurden 30 Patienten der Hals-, Nasen- und Ohrenklinik der Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald (HNO-Klinik) mit den Krankheitsbildern Hörsturzin Verbindung mit Tinnitus, isolierter akuter und chronisch transienter Tinnitus aufdas Auftreten von Symptomen kraniomandibulärer Dysfunktionen hin untersucht. Es erfolgte ein Vergleich der Ergebnisse der klinischen Funktionsanalyse mit 585, in einer bevölkerungsreprâsentativen Studie untersuchten Probanden mit Funktionsstörungen des Kauorgans, bei denen jedoch das Auftreten von Tinnitus ausgeschlossen werden konnte. 60% der von der HNO-Klinik überwiesenen Tinnitus-Patienten wiesen mehr als zwei Symptôme funktioneller Störungen aufi Die Patienten mit Funktionsstörungen unterschieden sich in der Art und Ausprägung der Dysfunktion eindeutigvon einer bevölkerungsrepräsentativen Probandengruppe mit Funktionsstörungen aber ohne Tinnitus. Mit kraniomandibulären Dysfunktionen kombinierter Tinnitus scheint mit stärkeren Muskel- und Gelenkaffektionen in Verbindung zu stehen, als sie funktionsgestörte Patienten ohne Tinnitus haben.AbstractSince the 1920s, the literature has documented a controversial discussion on the possible relationship of otogenous symptoms and craniomandibular dysfunctions. The aim of this study was to construct a possible profile of craniomandibular dysfunctions among tinnitus patients. To this end, 30 patients from the Ear, Nose and Throat Clinic of the Ernst Moritz Arndt University suffering from acute hearing loss associated with tinnitus, isolated acute tinnitus, and chronically transient tinnitus were examined for symptoms of craniomandibular dysfunctions. Their results were compared with those of clinical functional analysis from 585 representatively selected subjects with functional disturbances of the masticatory system, yet in whom the occurrence of tinnitus was ruled out. 60% of the tinnitus patients described above exhibited more than 2 symptoms of functional disturbance, which differed markedly in type and severity from the dysfunctions present in the comparative group lacking tinnitus. Tinnitus combined with craniomandibular dysfunctions seems to provoke stronger muscular and articular affections than craniomandibular dysfunction alone.
Journal of Orofacial Orthopedics/Fortschritte der Kieferorthop�die | 2004
Dietmar Gesch; Olaf Bernhardt; Dietrich Alte; Thomas Kocher; Ulrich John; Elke Hensel
Abstract.Aim and Method:The objective was to determine with reference to a representative sample of 4310 men and women aged 20 to 81 (response rate 68.8%) drawn from the population-based Study of Health in Pomerania (SHIP-0) whether associations exist between malocclusions and temporomandibular dysfunctions in adults. Besides clinically investigated signs, subjectively perceived symptoms of temporomandibular disorders (TMD) were studied in each individual together with malocclusions (plus normal occlusion), functional occlusion factors, and sociodemographic parameters. A multivariate logistic regression analysis was used, adjusted for age and discriminated for gender. The results were compared with those of other population-based studies identified by a systematic review undertaken by the present authors.Results:Some malocclusions were associated with signs or symptoms of TMD but tended to occur only rarely: unilateral open bite, negative overjet, and unilateral scissors-bite in men, and edge-to-edge bite in women. However, malocclusions (and functional occlusion factors) accounted for only a small part of the differences between the control population and the study population with signs or symptoms of TMD. In terms of the multifactorial problem of temporomandibular disorders they should be seen as cofactors. The results, together with those of other population-based studies, revealed no specific, i. e. recurring malocclusions (or other occlusal factors) presenting as risk markers.Zusammenfassung.Ziel und Methodik:Ziel war es, auf Basis der bevölkerungsrepräsentativen Study of Health in Pomerania (SHIP-0) anhand einer repräsentativen Stichprobe von 4310 Männern und Frauen im Alter von 20 bis 81 Jahren (Responserate 68,8%) festzustellen, ob Zusammenhänge bestehen zwischen Malokklusionen und temporomandibulären Dysfunktionen (TMD) bei Erwachsenen. Neben klinisch untersuchten Zeichen wurden anamnestisch erhobene, subjektiv empfundene TMD-Symptome je Studienteilnehmer untersucht sowie Malokklusionen (plus Eugnathie), Faktoren der funktionellen Okklusion und soziodemographische Parameter. Verwendet wurde die multivariate logistische Regressionsanalyse, adjustiert nach Alter und differenziert nach Geschlecht. Die Ergebnisse wurden mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien eines eigenen systematischen Reviews verglichen.Ergebnis:Einige Malokklusionen waren mit TMD-Zeichen und -symptomen assoziiert, kamen jedoch nur eher selten vor: Bei Männern waren dies der einseitig offene Biss, die umgekehrte Frontzahnstufe und die einseitige bukkale Nonokklusion, bei Frauen der anteriore Kreuzbiss. Malokklusionen (und Faktoren der funktionellen Okklusion) erklärten jedoch nur einen kleinen Teil der Unterschiede zwischen der Kontrollpopulation und der Population von Fällen mit TMD-Zeichen oder -symptomen. Bezüglich des multifaktoriellen Problems der TMD sollten sie als Kofaktoren gesehen werden. Zusammen betrachtet mit anderen bevölkerungsrepräsentativen Studien stachen keine bestimmten, d. h. wiederholt auftretenden Malokklusionen (oder andere okklusalen Faktoren) als Risikomarker hervor.
Sozial-und Praventivmedizin | 2001
Ulrich John; Elke Hensel; Jan Lüdemann; Marion Piek; Sybille Sauer; Christiane Adam; Gabriele Born; Dietrich Alte; Eberhard Greiser; Ursula Haertel; Hans-Werner Hense; Johannes Haerting; Stefan N. Willich; Christof Kessler
Quintessence International | 2004
Dietmar Gesch; Olaf Bernhardt; Dietrich Alte; Christian Schwahn; Thomas Kocher; Ulrich John; Elke Hensel
Quintessence International | 2003
Elke Hensel; Dietmar Gesch; Reiner Biffar; Olaf Bernhardt; Thomas Kocher; Christian H. Splieth; Gabriele Born; Ulrich John
Journal of Oral Rehabilitation | 2004
Olaf Bernhardt; Dietmar Gesch; Christian Schwahn; K. Bitter; Torsten Mundt; Florian Mack; Thomas Kocher; Georg Meyer; Elke Hensel; Ulrich John