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Dive into the research topics where Elmar Peuker is active.

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Featured researches published by Elmar Peuker.


Acupuncture in Medicine | 2001

Rare but serious complications of acupuncture: traumatic lesions

Elmar Peuker; Dietrich Grönemeyer

Acupuncture has a reputation among the public of being safe. Although recently performed prospective studies on the frequency of adverse effects of acupuncture found no severe complication, since 1965 many case reports of serious or even life-threatening incidents caused by acupuncture have appeared in the scientific literature. The most frequently reported complications are pneumothorax and lesions of the spinal cord. Severe injuries of peripheral nerves and blood vessels due to acupuncture seem to be very rare. Although case reports do not produce reliable data on the frequency of adverse events, information on sources of application errors can be extracted to increase the quality of acupuncture in education and therapy. All traumatic injuries described in this article could be avoided if practitioners had better anatomical knowledge, applied existing anatomical knowledge better, or both.


Acupuncture in Medicine | 2004

Guidelines for case reports of adverse events related to acupuncture

Elmar Peuker; Timm J. Filler

Numerous case reports of adverse events of acupuncture have been published, mostly in journals which are not related to acupuncture. The authors usually have no training in acupuncture. In principle, case reports on adverse events are of value as an aid for learning. They can only achieve this effect if useful information is provided. In the case of acupuncture related adverse events and complications, basic information about the patient and the therapist as well as the treated acupuncture points and topographical regions and the needling technique are desirable. This article offers suggestions on what details should be included in a case report on adverse events related to acupuncture.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2001

Operative Verfahren der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie an nach Thiel fixierten Körperspenden

Elmar Peuker; Richard Werkmeister; F. Pera; Ulrich Joos; Timm J. Filler

Ergebnisse: Die Eignung von nach Thiel fixierten Körperspenden als Modelle für Forschung und Lehre in der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie wurde untersucht. An Thiel-fixierten Körperspenden wurden verschiedene operative Zugangswege durchgeführt und die Verwendbarkeit der Präparate von Anatomen und Operateuren beurteilt. Diskussion: Es zeigte sich eine hohe Realitätsnähe in Farbe, Struktur und Konsistenz. Das verwendete Konservierungsverfahren eignet sich in besonderer Weise als Voraussetzung für Forschung und die ärztliche Aus-, Fort- und Weiterbildung. Methods: This study investigates whether human cadavers embalmed according to Thiel can be used for research and education in oral-maxillo-facial surgery. Different surgical approaches were tested on such cadavers. The usability of the specimen was judged jointly by anatomists and surgeons. Color, structure, and consistency of the different tissues were comparable to vital conditions. Thiel’s embalming technique applied to human cadavers provides an optimal basis for research and for basic and postgraduate medical education.METHODS This study investigates whether human cadavers embalmed according to Thiel can be used for research and education in oral-maxillo-facial surgery. Different surgical approaches were tested on such cadavers. The usability of the specimen was judged jointly by anatomists and surgeons. Color, structure, and consistency of the different tissues were comparable to vital conditions. Thiels embalming technique applied to human cadavers provides an optimal basis for research and for basic and postgraduate medical education.


Computer Methods and Programs in Biomedicine | 2000

Live interdisciplinary teaching via the internet

Timm J. Filler; Jörg Jerosch; Elmar Peuker

The independence of teachers and students is one of the main advantages of teleteaching. Specialties considered unsuitable for combined lessons are manageable using the internet. This study outlines simultaneous communication with students and lecturers over long distances between the anatomical dissection laboratory, the operating theatre, and the lecture hall. In several three-directional on-line lectures, different equipment was used. Students could also participate using personal computers from other locations. During the presentations, the participants have the opportunity to discuss problems with any lecturer. It was possible to demonstrate sufficient transmission capability for real-time application with the use of the new internet technology. No important qualitative differences can be reported between: hardware and software based solutions; or commercial and free offers. Although it is often difficult to reconcile the timetable of surgeries and lectures, multimedia on-line teaching via the internet provides new potential for interdisciplinary medical education.


Acupuncture in Medicine | 2003

Anatomy for the acupuncturist – facts & fiction 2: the chest, abdomen, and back

Elmar Peuker; Mike Cummings

Anatomy knowledge, and the skill to apply it, is arguably the most important facet of safe and competent acupuncture practice. The authors believe that an acupuncturist should always know where the tip of their needle lies with respect to the relevant anatomy so that vital structures can be avoided and so that the intended target for stimulation can be reached. This article reviews clinically relevant anatomy for somatic needling of the chest and abdomen.


Acupuncture in Medicine | 2003

Anatomy for the acupuncturist – facts & fiction 1: the head and neck region

Elmar Peuker; Mike Cummings

Knowledge of anatomy, and the skill to apply it, is arguably the most important facet of safe and competent acupuncture practice. The authors believe that an acupuncturist should always know where the tip of their needle lies with respect to the relevant anatomy so that vital structures can be avoided and the intended target for stimulation can be reached.


Enzyme and Microbial Technology | 2003

Wissenschaftliche Grundlagen der Ohrakupunktur

Elmar Peuker

ZusammenfassungDas Konzept der Ohrakupunktur basiert auf verschiedenen Annahmen, deren kritische Hinterfragung Ziel dieses Artikels ist. So wird beispielsweise eine somatotope Abbildung des Gesamtorganismus auf der Ohrmuschel postuliert, als deren Grundlage ein spezifisches Innervationsmuster gilt. Dieses gängige Innervationsmodell lässt sich in neueren Untersuchungen nicht bestätigen.Des weiteren wird ein “on-off-Phänomen” angenommen, im Rahmen dessen aktive Ohrpunkte sich durch eine erhöhte Druckdolenz und einen veränderten Hautwiderstand auszeichnen sollen. Diese Annahmen sind bislang unter kritischen Gesichtspunkten weder belegt noch widerlegt. Spezifische rezeptive Strukturen der Ohrmuschel sind bislang noch nicht nachgewiesen. Bei der Nadelung ist nach neueren Untersuchungen davon auszugehen, dass die Nadeln regelhaft im Knorpel verankert werden. Inwieweit einer potenziellen Infektionsgefahr dieses bradytrophen Gewebes durch Desinfektionsmaßnahmen Rechnung getragen werden muss, ist noch Gegenstand der Forschung.AbstractThe concept of ear acupuncture is based on several assumptions which are scrutinized in this article. One main hypothesis is the representation of the entire body on the surface of the external ear. This somatotopical configuration is assumed to be based on a specific pattern of innervation. Recent studies failed to confirm common concepts of the innervation of the external ear.Another hypothesis is the “on-off-phenomenon”, meaning that active ear-points are more tender and have different skin resistance/conductivity than inactive ones. There is no evidence of these concepts from the scientific literature so far. Moreover, specific receptors of the auricle have not been found yet. Although recent studies show that the needles usually penetrate into the cartilage, it remains a topic for further research whether skin disinfection should be performed prior to needling.


Acupuncture in Medicine | 2001

Risk information and informed consent in acupuncture – a proposal from Germany

Elmar Peuker; Dietrich Grönemeyer

1. White A, Hayhoe S, Hart A, Ernst E. Adverse events following acupuncture: prospective survey of 32 000 consultations with doctors and physiotherapists. BMJ 2001;323(7311):485-6. 2. Ernst E, White AR. Indwelling needles carry greater risks than acupuncture techniques. BMJ 1999;318(7182):536. 3. Ernst E, White AR. Acupuncture may be associated with serious adverse events. BMJ 2000;320:513-4. 4. Choo DC, Yue G. Acute intracranial hemorrhage caused by acupuncture. Headache 2000;40(5):397-8. 5. Kirchgatterer A, Schwarz D, Hoeller E, Punzengruber C, Hartl P, Eber B. Cardiac tamponade following acupuncture. Chest 2000;117:1510-1. 6. Origuchi N, Komiyama T, Ohyama K, Wakabayashi T, Shigematsu H. Infectious aneurysm formation after depot acupuncture. Eur J Vasc Endovasc Surg 2000;20(2):211-3. 7. McCartney CJL, Herriot R, Chambers WA. Bilateral hand oedema related to acupuncture. Pain 2000;84:429-30. 8. Yanagihara M, Fujii T, Wakamatu N, Ishizaki H, Takehara T, Nawate K. Silicone granuloma on the entry points of acupuncture, venepuncture and surgical needles. J Cutan Pathol 2000;27(6):301-5 9. Castro-Duran J, Martin-Armada M, Jimenez-Alonso J. Pyoderma gangrenosum induced by acupuncture in a patient with ulcerative colitis. Arch Intern Med 2000;160:2394. 10. Morimoto M, Kawata K, Tsuchiya N, Murakami H, Kura M, Koga Y. [A case of acupuncture needle dermatitis]. Masui 2000;49(8):887-9. 11. Krosnar S, Clark V. Crashed and nearly burned ... during a LSCS! [letter]. Anaesthesia 2000;55(9):936. 12. Norheim AJ, Fonnebo V. A survey of acupuncture patients: results from a questionnaire among a random sample in the general population in Norway. Complement Ther Med 2000;8(3):187-92. 13. Bensoussan A, Myers SP, Carlton AL. Risks associated with the practice of traditional Chinese medicine: an Australian study. Arch Fam Med 2000;9:1071-8. 14. Shin HR, Kim JY, Ohno T, Cao K, Mizokami M, Risch H et al. Prevalence and risk factors of hepatitis C virus infection among Koreans in rural are of Korea. Hepatology Research 2000;17:185-96. 15. Nalpas B, Zylberberg H, Dubois F, Presles MA, Gillant JC, Lienard M et al. [Prevalence of infection by hepatitis viruses in a rural area. Analysis according to risk factors and alcohol consumption]. Gastroenterol Clin Biol. 2000;24(5):536-40. 16. Murphy EL, Bryzman SM, Glynn SA, Ameti DI, Thomson RA, Williams AE et al. Risk factors for hepatitis C virus infection in United States blood donors. NHLBI Retrovirus Epidemiology Donor Study (REDS). Hepatology 2000;31(3):756-62. 17. Webster GJ, Hallett R, Whalley SA, Meltzer M, Balogun K, Brown D et al. Molecular epidemiology of a large outbreak of hepatitis B linked to autohaemotherapy. Lancet 2000;356(9227):379-84. 18. Lytle CD, Thomas BM, Gordon EA, Krauthamer V. Electrostimulators for acupuncture: safety issues. J Altern Complement Med 2000;6(1):37-44.


Sports Orthopaedics and Traumatology Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie | 2004

Wirbelsäule im Sport: Aspekte der klinischen Anatomie der Wirbelsäule unter besonderer Berücksichtigung der Lendenwirbelsäule und sportlicher Belastungen

Timm J. Filler; Elmar Peuker

Zusammenfassung Ruckenschmerzen betreffen im Laufe eines Lebens einen Grosteil der Menschen. Im Beitrag werden die anatomisch-funktionellen Grundlagen dargestellt. Besondere Berucksichtigung finden neuere Aspekte zur Innervation der Bandscheibe und der Bezug zu sportlichen Belastungen.


Enzyme and Microbial Technology | 2016

Taschenatlas Akupunktur und Triggerpunkte

Hans-Ulrich Hecker; Angelika Steveling; Elmar Peuker; Kay Liebchen; Thomas Ots

Dieses Buch – erweitert um die Triggerpunkte – ist mittlerweile in viele Fremdsprachen übersetzt: zuletzt Japanisch und Tschechisch, somit zählt es zu den international weitverbreitetsten Akupunkturfachbüchern. Da als komprimiertes Buch für die Kitteltasche gedacht, waren gewisse Kürzungen unvermeidbar. Körperakupunktur: Hier werden nur die wichtigsten Akupunkturpunkte benannt. Das ist gut, manchmal aber zu hinterfragen: So erscheint aus Sicht der AutorInnen 3E 23 nicht relevant. Aber ist er nicht mit Taiyang (Ex-KH 5) der häufi gst sensible Schläfenpunkt bei Kopfschmerzen? Bei 3E 17 heißt es: „Stichtiefe von 0,5 bis 1,5 cun senkrecht oder schräg nach vorne.“ Einige Zeilen später: „Nähe zur A. vertebralis. Deshalb Nadelung von vorne!“ (?) Ohrakupunktur: Hier wird auf die chinesische sowie die französische Schule (nach Nogier und teils nach Bahr) eingegangen. Praktisch, dass dies in Wechselfolge geschieht, sodass beide Ansichten faktisch gegenübergestellt sind. Eine Wertung wird nicht abgegeben. Auf S. 195 wird „nach Nogier“ die Leber in der Concha inferior, die Milz in der Concha superior angegeben. Im angegebenen Lehrbuch von Paul Nogier (1969) fi ndet sich hierzu kein Hinweis. In Nogiers Erstveröff entlichung (DZA 1957) liegt die Leber in der Concha superior, die Milz in der Concha inferior, ebenso bei seinem Sohn Raphael und auch in der chinesischen Ohrkarte. Triggerpunkte: Diese folgen generell den Pionieren Travell and Simon. An einigen Stellen (z. B. M. piriformis und N. ischiadicus mit seinen Verlaufsvarianten) wäre eine grafi sche Darstellung mit Verlauf der Nerven hilfreich gewesen, aber auf Nerven wird in diesem Teil generell kein Bezug genommen. Bei tief liegenden Muskeln wären Hinweise auf die Länge der Nadeln notwendig gewesen: Wie soll der M. piriformis „mit konventioneller Akupunktur“ – sprich: mit der als konventionell verstandenen 3-cm-Nadel – erreicht werden?

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Ulrich Joos

University of Münster

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Hans Nägerl

University of Göttingen

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