Elmar Siewert
RWTH Aachen University
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Publication
Featured researches published by Elmar Siewert.
Liver International | 2004
Andreas Geier; Michael Reugels; Ralf Weiskirchen; Hermann E. Wasmuth; Christoph G. Dietrich; Elmar Siewert; Carsten Gartung; Johann Lorenzen; Anja K. Bosserhoff; Marc Brügmann; Axel M. Gressner; Siegfried Matern; Frank Lammert
Abstract: Background: Chronic hepatitis C is frequently associated with increased hepatic iron stores. It remains controversial whether heterozygous mutations of hemochromatosis genes affect fibrosis progression. Therefore our aim was to assess associations between HFE mutations and hepatic inflammation and stage of fibrosis in German hepatitis C patients.
FEBS Letters | 1997
Fred Schaper; Elmar Siewert; María José Gómez-Lechón; Petros Gatsios; Martin Sachs; Walter Birchmeier; Peter C. Heinrich; José V. Castell
© 1997 Federation of European Biochemical Societies.
Liver International | 2006
M Roderfeld; Andreas Geier; Christoph G. Dietrich; Elmar Siewert; Bettina Jansen; Carsten Gartung; Elke Roeb
Abstract: Background: Tissue inhibitor of metalloproteinases (TIMP)‐1, the most important endogenous inhibitor of matrix metalloproteinases, plays a pivotal role in the pathogenesis of liver fibrosis and may represent an effective therapeutic target in the design of antifibrotic strategies for chronic liver diseases.
Methods of Molecular Biology | 2013
Anna Dittrich; Elmar Siewert; Fred Schaper
The turnover rate of different protein species in a signal transduction network strongly affects the impact of the given species on the outcome of a stimulus. Whereas stable, long-lived proteins mainly account for the transmission of a signal, unstable short-lived species often comprise regulatory functions. Here, we describe a method to determine the half-lives of proteins of the JAK/STAT pathway by a pulse-chase approach in cell culture. First, radioactive labeling with (35)S-methionine is carried out to label newly synthesized proteins (pulse). Subsequently, the dynamics of the decay of these proteins is monitored in the absence of labeled amino acids over a defined time period (chase). For this purpose the protein of interest is isolated by immunoprecipitation from total cell lysates, separated on an SDS-polyacrylamide gel, and subsequently visualized by autoradiography.
Medizinische Klinik | 2004
Elmar Siewert; Andreas Geier; Christoph G. Dietrich; Berthold Backes; Siegfried Matern; Carsten Gartung
Zusammenfassung.Hintergrund:Das Zytomegalievirus (CMV) verursacht bei immunsupprimierten Patienten erhebliche Morbidität und Mortalität, während es bei Immunkompetenten in der Regel zu oligo- oder asymptomatischen klinischen Verläufen kommt.Fallbeschreibung:Berichtet wird über einen 54-jährigen immunkompetenten Patienten mit dem klinischen Vollbild der CMV-Mononukleose und Begleithepatitis, wobei die Symptomatik mit erheblicher Reduktion des Allgemeinzustandes und hochfebrilen Temperaturen ungewöhnlich lange anhielt und erst die intravenöse Therapie mit Ganciclovir zu rascher Beschwerdefreiheit führte. Diesem Fall wird eine 31-jährige Frau gegenübergestellt, bei der ein mittelgradig ausgeprägtes mononukleoseähnliches akutes Krankheitsbild in der Schwangerschaft nach Kontakt mit einem CMV-erkrankten Säugling auftrat. Bei Schwangeren ist die korrekte Diagnosestellung einer Primär- oder Sekundärinfektion mit CMV bzw. deren Ausschluss wegen des Risikos einer konnatalen CMV-Infektion besonders wichtig, und die zweite Kasuistik zeigt die dabei auftretenden diagnostischen Schwierigkeiten und Fallstricke auf.Schlussfolgerung:Die Fallbeispiele verdeutlichen, dass auch bei immunkompetenten Patienten und Schwangeren mit den Symptomen eines viralen Infekts eine CMV-Infektion in der Differentialdiagnose berücksichtigt werden sollte. Vor allem für Schwangere und Organtransplantierte sind wegen möglicher Folgekomplikationen (konnatale CMV-Infektion, Transplantatversagen) eine frühzeitige Diagnose und die Verfügbarkeit prognostischer Marker für den zu erwartenden klinischen Verlauf wünschenswert.Abstract.Background:Infections by cytomegalovirus (CMV) cause substantial morbidity and mortality in immunocompromised patients, whereas immunocompetent individuals generally experience mild disease or remain asymptomatic.Case Report:A 54-year-old immunocompetent man undergoing CMV mononucleosis and hepatitis after primary infection is reported. Symptoms were pronounced with considerably reduced general condition and sustained highly febrile temperatures. Only therapy with intravenous ganciclovir led to rapid resolution of the disease. A second case describes a 31-year-old woman who, having had contact with a CMV-infected infant, developed a mononucleosis-like illness during her pregnancy. Due to the risk of congenital CMV infection, the exclusion of CMV-caused infection or the discrimination between primary and secondary infection is of particular importance, and the second case illustrates the relevant diagnostic difficulties and pitfalls.Conclusion:As demonstrated by the two cases, even in immunocompetent patients and pregnant women CMV should be considered in the differential diagnosis of symptomatic viral infections. Particularly during pregnancy and after organ transplantation, early diagnosis and prognostic markers are necessary because of possible severe complications such as congenital CMV infection and organ transplant failure.
Medizinische Klinik | 2004
Elmar Siewert; Andreas Geier; Christoph G. Dietrich; Berthold Backes; Siegfried Matern; Carsten Gartung
Zusammenfassung.Hintergrund:Das Zytomegalievirus (CMV) verursacht bei immunsupprimierten Patienten erhebliche Morbidität und Mortalität, während es bei Immunkompetenten in der Regel zu oligo- oder asymptomatischen klinischen Verläufen kommt.Fallbeschreibung:Berichtet wird über einen 54-jährigen immunkompetenten Patienten mit dem klinischen Vollbild der CMV-Mononukleose und Begleithepatitis, wobei die Symptomatik mit erheblicher Reduktion des Allgemeinzustandes und hochfebrilen Temperaturen ungewöhnlich lange anhielt und erst die intravenöse Therapie mit Ganciclovir zu rascher Beschwerdefreiheit führte. Diesem Fall wird eine 31-jährige Frau gegenübergestellt, bei der ein mittelgradig ausgeprägtes mononukleoseähnliches akutes Krankheitsbild in der Schwangerschaft nach Kontakt mit einem CMV-erkrankten Säugling auftrat. Bei Schwangeren ist die korrekte Diagnosestellung einer Primär- oder Sekundärinfektion mit CMV bzw. deren Ausschluss wegen des Risikos einer konnatalen CMV-Infektion besonders wichtig, und die zweite Kasuistik zeigt die dabei auftretenden diagnostischen Schwierigkeiten und Fallstricke auf.Schlussfolgerung:Die Fallbeispiele verdeutlichen, dass auch bei immunkompetenten Patienten und Schwangeren mit den Symptomen eines viralen Infekts eine CMV-Infektion in der Differentialdiagnose berücksichtigt werden sollte. Vor allem für Schwangere und Organtransplantierte sind wegen möglicher Folgekomplikationen (konnatale CMV-Infektion, Transplantatversagen) eine frühzeitige Diagnose und die Verfügbarkeit prognostischer Marker für den zu erwartenden klinischen Verlauf wünschenswert.Abstract.Background:Infections by cytomegalovirus (CMV) cause substantial morbidity and mortality in immunocompromised patients, whereas immunocompetent individuals generally experience mild disease or remain asymptomatic.Case Report:A 54-year-old immunocompetent man undergoing CMV mononucleosis and hepatitis after primary infection is reported. Symptoms were pronounced with considerably reduced general condition and sustained highly febrile temperatures. Only therapy with intravenous ganciclovir led to rapid resolution of the disease. A second case describes a 31-year-old woman who, having had contact with a CMV-infected infant, developed a mononucleosis-like illness during her pregnancy. Due to the risk of congenital CMV infection, the exclusion of CMV-caused infection or the discrimination between primary and secondary infection is of particular importance, and the second case illustrates the relevant diagnostic difficulties and pitfalls.Conclusion:As demonstrated by the two cases, even in immunocompetent patients and pregnant women CMV should be considered in the differential diagnosis of symptomatic viral infections. Particularly during pregnancy and after organ transplantation, early diagnosis and prognostic markers are necessary because of possible severe complications such as congenital CMV infection and organ transplant failure.
Medizinische Klinik | 2004
Elmar Siewert; Andreas Geier; Christoph G. Dietrich; Berthold Backes; Siegfried Matern; Carsten Gartung
Zusammenfassung.Hintergrund:Das Zytomegalievirus (CMV) verursacht bei immunsupprimierten Patienten erhebliche Morbidität und Mortalität, während es bei Immunkompetenten in der Regel zu oligo- oder asymptomatischen klinischen Verläufen kommt.Fallbeschreibung:Berichtet wird über einen 54-jährigen immunkompetenten Patienten mit dem klinischen Vollbild der CMV-Mononukleose und Begleithepatitis, wobei die Symptomatik mit erheblicher Reduktion des Allgemeinzustandes und hochfebrilen Temperaturen ungewöhnlich lange anhielt und erst die intravenöse Therapie mit Ganciclovir zu rascher Beschwerdefreiheit führte. Diesem Fall wird eine 31-jährige Frau gegenübergestellt, bei der ein mittelgradig ausgeprägtes mononukleoseähnliches akutes Krankheitsbild in der Schwangerschaft nach Kontakt mit einem CMV-erkrankten Säugling auftrat. Bei Schwangeren ist die korrekte Diagnosestellung einer Primär- oder Sekundärinfektion mit CMV bzw. deren Ausschluss wegen des Risikos einer konnatalen CMV-Infektion besonders wichtig, und die zweite Kasuistik zeigt die dabei auftretenden diagnostischen Schwierigkeiten und Fallstricke auf.Schlussfolgerung:Die Fallbeispiele verdeutlichen, dass auch bei immunkompetenten Patienten und Schwangeren mit den Symptomen eines viralen Infekts eine CMV-Infektion in der Differentialdiagnose berücksichtigt werden sollte. Vor allem für Schwangere und Organtransplantierte sind wegen möglicher Folgekomplikationen (konnatale CMV-Infektion, Transplantatversagen) eine frühzeitige Diagnose und die Verfügbarkeit prognostischer Marker für den zu erwartenden klinischen Verlauf wünschenswert.Abstract.Background:Infections by cytomegalovirus (CMV) cause substantial morbidity and mortality in immunocompromised patients, whereas immunocompetent individuals generally experience mild disease or remain asymptomatic.Case Report:A 54-year-old immunocompetent man undergoing CMV mononucleosis and hepatitis after primary infection is reported. Symptoms were pronounced with considerably reduced general condition and sustained highly febrile temperatures. Only therapy with intravenous ganciclovir led to rapid resolution of the disease. A second case describes a 31-year-old woman who, having had contact with a CMV-infected infant, developed a mononucleosis-like illness during her pregnancy. Due to the risk of congenital CMV infection, the exclusion of CMV-caused infection or the discrimination between primary and secondary infection is of particular importance, and the second case illustrates the relevant diagnostic difficulties and pitfalls.Conclusion:As demonstrated by the two cases, even in immunocompetent patients and pregnant women CMV should be considered in the differential diagnosis of symptomatic viral infections. Particularly during pregnancy and after organ transplantation, early diagnosis and prognostic markers are necessary because of possible severe complications such as congenital CMV infection and organ transplant failure.
Journal of Hepatology | 2005
Hermann E. Wasmuth; Dagmar Kunz; Annette Timmer-Stranghöner; Daniel Vidacek; Elmar Siewert; Jens Bach; Andreas Geier; Edmund Purucker; Axel M. Gressner; Siegfried Matern; Frank Lammert
Hepatology | 2000
Elmar Siewert; Roque Bort; Reinhart Kluge; Peter C. Heinrich; José V. Castell; Ramiro Jover
FEBS Journal | 1999
Elmar Siewert; Werner Müller-Esterl; Robin Starr; Peter C. Heinrich; Fred Schaper