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Wiener Klinische Wochenschrift | 2009

An outbreak of norovirus gastroenteritis in an Austrian hospital, winter 2006-2007

Rainer Fretz; Daniela Schmid; Sandra Jelovcan; Rosi Tschertou; Elke Krassnitzer; Michael Schirmer; Markus Hell; F Allerberger

ZusammenfassungHINTERGRUND: Noroviren können von Mensch-zu-Mensch direkt fäkal-oral oder aerosol-assoziiert sowie indirekt über Vehikel wie Lebensmittel oder kontaminierte Oberflächen übertragen werden. In der Umwelt kann das Virus einige Tage lang überleben und somit zu prolongierten Ausbrüchen führen. Beschrieben wird hier ein durch Noroviren in der Zeit von Dezember 2006 bis Februar 2007 verursachter Ausbruch in einem Österreichischen Krankenhaus der Regelversorgung. METHODEN: Durchgeführt wurde eine deskriptiv-epidemiologische Ausbruchsuntersuchung. Die Gesamtkosten, verursacht durch den Einnahmenausfall aufgrund von Abteilungssperrungen, durch die Krankheitsausfälle der Mitarbeiter und durch die zusätzlichen Reinigungskosten, wurden ermittelt. Patientenstuhlproben auf Norovirus-RNS getestet. RESULTATE: Im Gesamten konnten im betroffenen Krankenhaus 90 Personen mit Symptomen einer Noroviren-Gastroenetritis mit einem Erkrankungsbeginn zwischen 1. Dezember 2006 und 13. Februar 2007 identifiziert werden. 56 Patienten und 14 Krankenhausmitarbeiter erfüllten die Definition des Krankenhaus-Ausbruchsfalles (77,8%). Insgesamt waren 20 erkrankte Personen (22,2%) nicht Teil des Ausbruchs; 13 Personen akquirierten ihre Norovirus-Infektion in der Community und 7 Personen mit einer klinisch-suspekten Noroviren-Gastroenetritis waren mit einer krankenhaus-externen gesundheitsversorgender Einrichtung assoziiert. Die Abteilung der Fachrichtung Innere Medizin war mit 46 Patienten-Fällen und 6 Mitarbeiter-Fällen die am meisten betroffene Abteilung. Die nosokomiale Befallsrate betrug 5,9% (56/947) für die zwischen dem 1. Dezember 2006 und dem 13. Februar 2007 hospitalisierten Patienten. Die Befallsrate für die in der gleichen Zeitperiode beschäftigten 120 Krankenhausmitarbeiter betrug 11,7% (14/120). Nachgewiesen wurde ein Norovirus GGII.4 Variante 2006b (weitläufig zirkulierend in Europa in der Saison 2006/2007). Die kalkulierten Ausbruchsgesamtkosten für die Abteilung der Inneren Medizin beliefen sich auf € 80.138. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Beeinträchtigung der Patientenversorgung und die verursachten Ausbruchsgesamtkosten rechtfertigen die strikte Implementierung von adequaten und rechtzeitigen evidenzbasierten Ausbruchskontrollmaßnahmen.SummaryBACKGROUND: Norovirus is easily spread from person to person by the fecal-oral route and through aerosols or by vehicles such as contaminated food or water. The virus is able to survive in the environment for many days, which enables outbreaks to be prolonged. We describe a norovirus outbreak and its control measures in an Austrian secondary-level hospital during December 2006 – February 2007. METHODS: A descriptive-epidemiological investigation of the outbreak was undertaken. We also determined outbreak costs, including the estimated lost revenue associated with department closures and the cost of sick leave and cleaning expenses. Selected stool specimens were tested for norovirus RNA. RESULTS: In the hospital, 90 persons with symptoms and signs consistent with norovirus gastroenteritis with clinical onset between December 1, 2006 and February 13, 2007 were identified. Out of these, 56 patients and 14 persons among the hospital staff fulfilled the definition of an outbreak case (77.8%), and 20 cases (22.2%) were identified as non-outbreak cases including 13 community-acquired cases of norovirus gastroenteritis and 7 clinical-suspected cases of norovirus gastroenteritis associated with health care facilities other than the affected hospital. The Department of Internal Medicine was the mainly affected department (46 patient-cases and 6 staff-cases). Considering hospital patients, who have been hospitalised between December 1, 2006 and February 13, 2007 as cohort at risk of nosocomial norovirus infection, the nosocomial hospital outbreak attack-rate was 5.9% (56/947). A total of 120 hospital staff members worked in the period from December 1 to February 13, which makes an attack-rate among the hospital staff of 11.7% (14/120). Norovirus strain GII.4 variant 2006b was detected, which has been circulating widely in Europe since 2006. The total cost of the outbreak for the Department of Internal Medicine was € 80,138. CONCLUSIONS: The significant disruption of patient care and the cost of this single nosocomial outbreak support strict implementations of adequate and timely control measures based on evidence-based recommendations.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2005

Listeria meningitis in transplant recipients.

Silke Wiesmayr; Walther Tabarelli; Ingrid Stelzmueller; David Nachbaur; Claudia Boesmueller; Heinz Wykypiel; Bettina Pfausler; Raimund Margreiter; F Allerberger; H. Bonatti

SummaryINTRODUCTION: Meningitis is a rare complication following organ and stem-cell transplantation and can be caused by a variety of microorganisms. AIM: To retrospectively review the clinical course and outcome of five cases of listeriosis in four organ recipients and one stem-cell recipient during a seven-year period. PATIENTS AND METHODS: Patient records for more than 3500 patients undergoing organ or stem-cell transplantation at the university hospital of Innsbruck during a 27-year period were evaluated. Standard immunosuppression consisted of calcineurin inhibitor-based triple drug therapy with or without ATG or IL2 receptor antagonist induction. RESULTS: The first case affected a 35-year-old woman who received an allogenic bone marrow transplant for advanced breast cancer. Cases two and three related to two male heart recipients. Cases four and five were diagnosed in one male and one female renal recipient. Listeria monocytogenes was isolated from blood in two cases and from cerebrospinal fluid in three. Treatment consisted of ampicillin in all cases with the addition of tobramycin (1), TMPS (1), meropenem (2) or imipenem/cilastatin (1). The deaths of two patients were directly related to L. monocytogenes. CONCLUSIONS: Although listeriosis is a rare complication following transplantation, this infection should be ruled out in individuals presenting with neurological symptoms and fever.ZusammenfassungEINLEITUNG: Meningitis ist eine seltene Komplikation nach Organ- bzw. Stammzelltransplantation und kann durch eine Vielzahl von Mikroorganismen verursacht werden. Ziel dieser Studie war eine retrospektive Analyse über klinischen Verlauf und Outcome bei fünf Transplantationspatienten, die an einer Listerienmeningits erkrankt sind. PATIENTEN UND METHODEN: Die Studienpopulation dieser Arbeit umfasst mehr als 3500 Organ- bzw. Stammzelltransplantationen, die an der Universiätsklinik in Innsbruck während eines Zeitraumes von 26 Jahren durchgeführt wurden. Die Standardimmunosuppression umfasste eine Calcineurininhibitor-basierte Dreifachtherapie, zum Teil unter Verwendung einer Induktionstherapie mit ATG oder eines IL2-Rezeptor-Antagonisten. ERGEBNISSE: Alle Patienten zeigten Zeichen der Meningitis und hatten hohes Fieber sowie eine Erhöhung der Entzündungsparameter. Bei zwei Fällen handelte es sich um eine nosokomiale Erkrankung innerhalb der ersten beiden Wochen nach Transplantation. Beim ersten Fall handelte es sich um eine 35-jährige Frau, die sich aufgrund eines fortgeschrittenen Mamma-Karzinoms einer allogenen Stammzelltransplantation unterziehen musste. Die übrigen vier Betroffenen waren zwei Herz- und zwei Nierenempfänger. Listeria monocytogenes wurde bei zwei Patienten im Blut und bei drei Patienten im Liquor nachgewiesen. Die Behandlung erfolgte in allen Fällen mit Ampicillin. Zusätzlich wurden Tobramycin (n = 1), Meropenem (n = 2) und Imipenem/Cilastatin (n = 1) verabreicht. Zwei Patienten verstarben unmittelbar an den Folgen der Listeriose. SCHLUSSFOLGERUNG: Obwohl die Listerienmeningitis eine seltene Komplikation nach Transplantation darstellt, sollte sie doch bei allen Organempfängern mit hohem Fieber in Erwägung gezogen werden, die eine neurologische Symptomatik entwickeln.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2007

[Food borne infectious outbreaks, Austria 2005].

Peter Much; Juliane Pichler; F Allerberger

SummaryIn Austria, a total of 606 food borne outbreaks, affecting 1,910 people altogether (including 368 hospitalized patients and 1 fatal outcome) were documented in 2005. Salmonella spp. and Campylobacter spp. accounted for 99% of all reported outbreaks. Fortysix (8%) of the 606 outbreaks were acquired abroad. Bacteria caused all but one of the 560 domestically acquired food borne outbreaks: 427 (76%) were due to Salmonella spp., 128 (23%) due to Campylobacter spp. and two outbreaks each due to enterohaemorrhagic Escherichia coli and Yersinia enterocolitica. Norovirus caused an outbreak affecting 22 persons. The respective hospitalization rate for domestically acquired Salmonella spp. and Campylobacter spp. infections was 20% and 16%. Of those outbreaks where information as to the source was provided, eggs were implicated in 57%, meat products (especially poultry) in 30% and milk or dairy products (especially raw milk) in 4%. The ratio between family outbreaks and general outbreaks was 89% to 11%. For general outbreaks the following locations of exposure were given: commercial food suppliers (incl. restaurants, cafeterias) 34 x, family celebrations 14 x, nursery schools 4 x, festivities (e.g. fairs) 3 x, nursing homes twice and once a mixed outbreak involving commercial food suppliers plus homes (Austria-wide S. Enteritidis PT19 outbreak). In our opinion, the relatively high number of family outbreaks merely reflects the still insufficient quality of epidemiological outbreak investigation in Austria, i.e. lack of consolidating individual clusters into larger food borne outbreaks which exceed district or provincial borders.ZusammenfassungIm Jahr 2005 wurden in Österreich 606 lebensmittelbedingte Krankheitsausbrüche, mit 1.910 Erkrankten (davon 368 Hospitalisierte und 1 Todesfall) berichtet. Für 99% aller Ausbrüche waren Salmonella spp. oder Campylobacter spp. verantwortlich. Von den 606 berichteten Ausbrüchen wurden 46 (8%) im Ausland erworben. Von 560 im Inland akquirierten lebensmittelbedingten Krankheitsausbrüchen wurden mit einer Ausnahme (Norovirus: Ausbruch mit 22 Betroffenen) alle durch Bakterien verursacht: 427 (76%) durch Salmonella spp., 128 (23%) durch Campylobacter spp. und je zwei Ausbrüche durch enterohämorrhagische Escherichia coli und Yersinia enterocolitica. 20% bzw. 16% der im Inland an einem Ausbruch durch Salmonella spp.- bzw. Campylobacter spp. erkrankten Personen wurden hospitalisiert. Das Lebensmittel Ei zeichnete alleine für 57% aller Ausbrüche mit berichteter Infektionsquelle verantwortlich. Fleisch (besonders Geflügelfleisch) war für 30% dieser Ausbrüche und Milch/Milchprodukte (besonders Rohmilch) für 4% verantwortlich. Das Verhältnis Familien-/Haushaltsausbrüche zu allgemeinen Ausbrüchen beträgt derzeit 89% zu 11%. Bei allgemeinen Ausbrüchen wurden folgende Orte der Exposition benannt: öffentliche Verköstigungen (inkl. Restaurant, Kantine) 34 x, Familienfeiern 14 x, Kindergärten 4 x, Feste (z.B. Dorffest, Hubertusfeier) 3 x, Altersheime 2 x und öffentliche Verköstigungen plus Haushalte (österreichweiter S. Enteritidis PT19 Ausbruch) 1 x. Der hohe Anteil an Familienausbrüchen reflektiert unseres Erachtens vor allem die noch mangelnde epidemiologische Qualität der Ausbruchsabklärungen, i.e. fehlende Zusammenführung einzelner Ausbrüche zu bezirks- und bundesländerüberschreitenden lebensmittelbedingten Ausbrüchen.In Austria, a total of 606 food borne outbreaks, affecting 1,910 people altogether (including 368 hospitalized patients and 1 fatal outcome) were documented in 2005. Salmonella spp. and Campylobacter spp. accounted for 99% of all reported outbreaks. Fortysix (8%) of the 606 outbreaks were acquired abroad. Bacteria caused all but one of the 560 domestically acquired food borne outbreaks: 427 (76%) were due to Salmonella spp., 128 (23%) due to Campylobacter spp. and two outbreaks each due to enterohaemorrhagic Escherichia coli and Yersinia enterocolitica. Norovirus caused an outbreak affecting 22 persons. The respective hospitalization rate for domestically acquired Salmonella spp. and Campylobacter spp. infections was 20% and 16%. Of those outbreaks where information as to the source was provided, eggs were implicated in 57%, meat products (especially poultry) in 30% and milk or dairy products (especially raw milk) in 4%. The ratio between family outbreaks and general outbreaks was 89% to 11%. For general outbreaks the following locations of exposure were given: commercial food suppliers (incl. restaurants, cafeterias) 34 x, family celebrations 14 x, nursery schools 4 x, festivities (e.g. fairs) 3 x, nursing homes twice and once a mixed outbreak involving commercial food suppliers plus homes (Austria-wide S. Enteritidis PT19 outbreak). In our opinion, the relatively high number of family outbreaks merely reflects the still insufficient quality of epidemiological outbreak investigation in Austria, i.e. lack of consolidating individual clusters into larger food borne outbreaks which exceed district or provincial borders.


Eurosurveillance | 2007

Brote de gastroenteritis aguda en un internado austriaco, septiembre de 2006

D Schmid; E Gschiel; M Mann; Steliana Huhulescu; Werner Ruppitsch; G Bohm; Juliane Pichler; I Lederer; G Höger; S Heuberger; F Allerberger

En septiembre de 2006 se declaro un brote de gastroenteritis aguda en un internado de la region oriental de Austria. De los 113 afectados, 101 tuvieron que ser hospitalizados. Para identificar el origen del brote se llevo a cabo un estudio retrospectivo de cohortes en el grupo de riesgo, formado por 222 alumnos y 30 trabajadores. Se identifico que la exposicion alimentaria en el comedor del colegio era el nexo mas relevante y frecuente entre los afectados que se investigaron en la serie de casos.


Laboratoriumsmedizin-journal of Laboratory Medicine | 1997

Evaluation of Commercially Available Agglutination Tests in 100 Clonally Unrelated MRSA Isolates.

Claudia Neher; F Allerberger; W. M. Prodinger; M. P. Dierich

Using 100 European methicillin-resistant Staphylococcus aureus strains and 96 coaguläsenegative staphylococci we evaluated seven commercially available slide agglutination test kits for rapid identification of Staphylococcus aureus. Sensitivity and specificity of the tests were found to be 99% each for Pastorex Staph-Plus (Sanofi Diagnostics Pasteur) and Slidex Staph Plus( bioMerieux), 90% and 93.8%, respectively for Slidex Staph-Kit (bioMerieux), 92% and 93.7% for Staphaurex Plus (Murex Diagnostics), 87% and 100% for The Binding Site Staphylococcus aureus Latextest (The Binding Site Ltd.), 84% and 95.9% for Staphylase Test (Oxoid) and 82% and 92.7% for Staphaurex (Murex Diagnostics). The socalled second generation tests proved to be superior to older ones and represent a reliable alternative to the tube coagulase test in the identification of methicillinresistant Staphylococcus aureus.


Eurosurveillance | 2010

Listeriosis outbreak caused by acid curd cheese 'Quargel', Austria and Germany 2009.

Rainer Fretz; U. Sagel; Werner Ruppitsch; Ariane Pietzka; Anna Stöger; Steliana Huhulescu; S. Heuberger; Juliane Pichler; Peter Much; Günter Pfaff; Klaus Stark; Rita Prager; Antje Flieger; O. Feenstra; F Allerberger


Eurosurveillance | 2010

Update: multinational listeriosis outbreak due to 'Quargel', a sour milk curd cheese, caused by two different L. monocytogenes serotype 1/2a strains, 2009-2010.

Rainer Fretz; Juliane Pichler; U. Sagel; Peter Much; Werner Ruppitsch; Ariane Pietzka; Anna Stöger; Steliana Huhulescu; S. Heuberger; G. Appl; Dirk Werber; Klaus Stark; Rita Prager; Antje Flieger; R. Karpíšková; Günter Pfaff; F Allerberger


Antimicrobial Agents and Chemotherapy | 1999

Bactericidal Activity of Vancomycin in Cerebrospinal Fluid

Markus Nagl; Claudia Neher; Josef Hager; Bettina Pfausler; Erich Schmutzhard; F Allerberger


Eurosurveillance | 2007

Occurrence of the USA300 community-acquired Staphylococcus aureus clone in Austria.

Werner Ruppitsch; Anna Stöger; Daniela Schmid; Rainer Fretz; Alexander Indra; F Allerberger; W Witte


Eurosurveillance | 2007

Outbreak of acute gastroenteritis in an Austrian boarding school, September 2006.

D Schmid; E Gschiel; M Mann; Steliana Huhulescu; Werner Ruppitsch; G Bohm; Juliane Pichler; I Lederer; G Höger; S Heuberger; F Allerberger

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Manfred P. Dierich

Innsbruck Medical University

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Bettina Pfausler

Innsbruck Medical University

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Markus Nagl

Innsbruck Medical University

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Daniela Schmid

Albert Schweitzer Hospital

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Claudia Boesmueller

Innsbruck Medical University

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