Frank Schulz-Nieswandt
University of Cologne
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Featured researches published by Frank Schulz-Nieswandt.
Research in Developmental Disabilities | 2010
Christoph Kowalski; Elke Driller; Nicole Ernstmann; Saskia Alich; Ute Karbach; Oliver Ommen; Frank Schulz-Nieswandt; Holger Pfaff
BACKGROUND Many people working in human services in Western countries suffer from burnout, characterized by emotional exhaustion, depersonalization, and decreased personal performance. Prevention of emotional exhaustion (the first phase of burnout) constitutes a great challenge because emotional exhaustion may cause increasing turnover rates in staff and lead to a lesser quality of care. Prevention of emotional exhaustion requires knowledge of its predictors. The aim of this study was to investigate the associations between emotional exhaustion, social capital, workload, and latitude in decision-making among German professionals working in the care of persons with intellectual and physical disabilities. MATERIALS AND METHODS The study was based on a survey in a sheltered workshop and 5 homes for disabled persons with 175 professionals. Burnout was measured with the German version of the Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS). A multivariate logistic regression analysis was computed. RESULTS Logistic regression identified the following three significant predictors of emotional exhaustion in the sample: workload (OR, 4.192; CI, 2.136-8.227), latitude in decision-making (OR, 0.306; CI, 0.115-0.811), and male gender (OR, 4.123; CI, 1.796-9.462). Nagelkerkes Pseudo-R(2) was 0.344. CONCLUSIONS The results of this study demonstrate that specific factors in work organization are associated with emotional exhaustion. Taking into account sociodemographic changes and the upcoming challenges for human services professionals, the results underline the importance of considering aspects of organization at the workplace to prevent burnout. Specific circumstances of male employees must be considered.
The Aging Male | 1999
Frank Schulz-Nieswandt
This paper refers, first, to some general assumptions about aging, and then to some empirical results concerning patterns of aging in the male. Some conceptual questions are discussed and a selective overview of the literature and empirical research results are presented. Gender-related differences are reported. However, there are also some features that are common for both sexes and there are important results and empirical findings about the patterns of aging and the quality of life of the elderly and old age which are not significantly related to sex or gender.
Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 1998
Frank Schulz-Nieswandt
Zusammenfassung Vor dem Hintergrund der Strukturreformen des bundesdeutschen Gesundheitswesens entwirft die Analyse das Bild zunehmender Risikoverlagerungen und Risikoselektionen innerhalb des Systems medizinischer Versorgung sowie zwischen dem SGB V, dem SGB XI und angrenzenden Rechtsmaterien (etwa des BSHG). Insbesondere der Krankenhaussektor wird mit Blick auf die Folgen der neuen Vergütungsformen hinsichtlich der Versorgungssicherstellung diskutiert. Die ohnehin bestehende leistungsrechtliche, institutionelle und funktionale Desintegration und Fragmentierung kann sich zukünftig weiter vertiefen und verfestigen.Summary As the results of the structural reform policy regulating the health care sector, the paper presents the possible path of increasing intrasectoral risk selection and intersectoral risk externalization (especially between the law of health care insurance, the law of statutory nursing inusrance, and the German poverty law). Particularly the new developments in the hospital sector will be analzyed regarding the dynamics of risk selection and risk externalization. The new economic ways of financing the hospital sector are inducing the need of systematic integration of the different branches of social law, especially more developed networks of the health care, the nursing system, and the social care services.
Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2012
Frank Schulz-Nieswandt
The paper analyzes the problems of social inclusion of the homo patiens as a result of cultural patterns of deeply anchored personal dispositions of social exclusion of the alterity of the otherness. The processes of deinstitutionalization are therefore not only structured by path dependencies resulting from institutions and from the interests of the actors; cultural stigmatization is at work, which has a deep impact on the affectivity of the person in social interactions.ZusammenfassungDer Beitrag analysiert die Probleme der Inklusion des homo patiens als Folge kulturell vermittelter, psychisch tief sitzender Dispositionen zur sozialen Ausgrenzung der Alterität (als Erfahrung des „ganz Anderen als Fremdartigen“, dem mit „Hygieneangst“ ausgrenzend begegnet wird). Krankheit, Behinderung, Demenz etc. erscheinen als Varianten des „Dämonischen“. Die Probleme der Prozesse der Deinstitutionalisierung, die der Ausgrenzung entgegenwirken sollen, sind daher nicht nur geprägt von Pfadabhängigkeiten der Institutionen und von den Interessen der Akteure, sondern von einer kulturellen Grammatik, die psychisch tief verankert ist in der affektuellen Ausstattung der Menschen. Diese soll analysiert werden, damit sich die praktische soziale Reformarbeit auf die Problematik angemessen einstellen kann.AbstractThe paper analyzes the problems of social inclusion of the homo patiens as a result of cultural patterns of deeply anchored personal dispositions of social exclusion of the alterity of the otherness. The processes of deinstitutionalization are therefore not only structured by path dependencies resulting from institutions and from the interests of the actors; cultural stigmatization is at work, which has a deep impact on the affectivity of the person in social interactions.
Archive | 2010
Frank Schulz-Nieswandt; Kristina Mann
Funf Altenberichte liegen, erarbeitet von multi-disziplinaren Fachvertretern wissenschaftlicher Disziplinen, unter Berucksichtigung des Deutschen Zentrums fur Altersfragen (DZA) und des Kuratoriums Deutsche Altershilfe (KDA) vor (BMFSFJ 1993, 1998, 2001a, 2002a, 2006a). Sie bezeichnen sich selbst jeweils als „Bericht zur Lage der alteren Generation“ und bieten alternierend entweder breite Uberblicksanalysen (Erster, Dritter, Funfter Bericht) oder Spezialthemen (Zweiter Bericht zum Wohnen im Alter; Vierter Bericht zur Situation der Hochaltrigkeit unter besonderer Berucksichtigung der Demenz; Sechster, aktuell laufender, Bericht zum Themenkreis Altersbilder).
Gesundheitswesen | 2014
Tristan D. Gloede; Nicole Ernstmann; Walter Baumann; Sophie E. Groß; Lena Ansmann; Anika Nitzsche; Melanie Neumann; Markus Wirtz; Stephan Schmitz; Frank Schulz-Nieswandt; Holger Pfaff
STUDY AIM While a lot is known about potential and actual turnover of non-medical hospital staff, only few data exist for the outpatient setting. In addition, little is known about actual instruments which leaders can use to influence staff turnover in physician practices. In the literature, the social capital of an organisation, which means the amount of trust, common values and reciprocal behaviour in the organisation, has been discussed as a possible field of action. In the present study, staff turnover as perceived by outpatient haematologists and oncologists is presented and analysed as to whether social capital is associated with that staff turnover. In conclusion, measures to increase the social capital of a practice are presented. METHODS The present study is based on data gathered in a questionnaire-based survey with members of the Professional Organisation of -Office-Based Haematologists and Oncologists (N=551). The social capital of the practice was captured from the haematologists and oncologists using an existing and validated scale. To analyse the impact of the practices social capital on staff turnover, as perceived by the physicians, bivariate correlations and linear regression analyses were calculated. RESULTS In total, 152 haematologists and oncologists participated in the study which represents a response rate of 28%. In the regression analyses, social capital appears as a significant and strong predictor of staff turnover (beta=-0.34; p<0.001). CONCLUSIONS Building social capital within the practice may be an important contribution to reducing staff turnover although the underlying study design does not allow for drawing causal conclusions regarding this relationship. To create social capital in their practice, outpatient physicians may apply measures that facilitate social interaction among staff, foster trust and facilitate cooperation. Such measures may already be applied when hiring and training new staff, but also continuously when leading employees and when organising work tasks, e.g., by establishing regular team meetings.
Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2012
Frank Schulz-Nieswandt
The paper analyzes the problems of social inclusion of the homo patiens as a result of cultural patterns of deeply anchored personal dispositions of social exclusion of the alterity of the otherness. The processes of deinstitutionalization are therefore not only structured by path dependencies resulting from institutions and from the interests of the actors; cultural stigmatization is at work, which has a deep impact on the affectivity of the person in social interactions.ZusammenfassungDer Beitrag analysiert die Probleme der Inklusion des homo patiens als Folge kulturell vermittelter, psychisch tief sitzender Dispositionen zur sozialen Ausgrenzung der Alterität (als Erfahrung des „ganz Anderen als Fremdartigen“, dem mit „Hygieneangst“ ausgrenzend begegnet wird). Krankheit, Behinderung, Demenz etc. erscheinen als Varianten des „Dämonischen“. Die Probleme der Prozesse der Deinstitutionalisierung, die der Ausgrenzung entgegenwirken sollen, sind daher nicht nur geprägt von Pfadabhängigkeiten der Institutionen und von den Interessen der Akteure, sondern von einer kulturellen Grammatik, die psychisch tief verankert ist in der affektuellen Ausstattung der Menschen. Diese soll analysiert werden, damit sich die praktische soziale Reformarbeit auf die Problematik angemessen einstellen kann.AbstractThe paper analyzes the problems of social inclusion of the homo patiens as a result of cultural patterns of deeply anchored personal dispositions of social exclusion of the alterity of the otherness. The processes of deinstitutionalization are therefore not only structured by path dependencies resulting from institutions and from the interests of the actors; cultural stigmatization is at work, which has a deep impact on the affectivity of the person in social interactions.
Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen | 2010
Frank Schulz-Nieswandt
There is a deep pressure of the common market law on the new regulation of the markets of social and health care services. It will be possible that social and health care markets will be defined as services of general economic character. In this case the common markets will be an exogenous impact factor on the reorganisation of the national social policy. Therefore this development will be the result of a new distribution of competences in the multi-level system of Europe, but also an important step in the development of the European social model. The welfare state in this developmental context will be only a guarantor of public social services. And we can observe a convergence of some endogenous trends in national social policy reform politics.
Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen | 2010
Frank Schulz-Nieswandt
Geordnet nach einigen diskursiven Schlüsselwörtern sollen neuere Publikationen diskutiert werden. Dabei sollen auch innere – thematische oder auch methodologische – Bezüge zwischen den verschiedenen Studien herausgestellt werden. Gerade bei den ersten Beiträgen, die hier zur Diskussion anstehen, treten erkenntniskritische Aspekte in den Vordergrund. Ökonomisierung: Ökonomisierung ist ein zentrales Schlagwort im Diskurs der letzten Jahre. Peter Richter hat (als Dissertation) eine Soziologie der Ökonomisierung als Theorie gesellschaftlicher Entdifferenzierung vorgelegt (Richter, P.: Ökonomisierung als gesellschaftliche Entdifferenzierung. Eine Soziologie zum Wandel des öffentlichen Sektors, Konstanz: UVK, 2009, 251 S.). Sein Gegenstand sind Stadtwerke und Kommunalverwaltungen. Er kann zeigen, wie Sinn und Struktur öffentlicher Organisationen sowie die Beziehungen zwischen diesen verändert wird, wodurch explizit wird, dass der Verfasser einem transaktionalen Organisationsansatz folgt. Es geht dem Verfasser um den Nachweis (der Mechanismen) der Dominanz des Ökonomischen über andere Sinnlogiken (der Politik, Kunst etc.). Überformungen und Verdrängungen prägen diese Prozesse. Interessant, ja fast schon luzide stellt Richter diese Kolonialisierung von Sinnwelten und Soziallogiken, paradox klingend, als Ökonomisierung der Wirtschaft da, denn die kommunale Bedarfswirtschaft selbst wird ja ökonomisiert. Herausgearbeitet wird die Ideologie, feldspezifische Nutzen ließen sich beliebig unabhängig von den spezifischen Formen ihrer sozialen Prozessierung erzielen. Wir können hier, so unsere interpretierende Rezeption, eine tief sitzende Art von Unverständnis der Ökonomisierung gegenüber den institutionellen Formen des Wirtschaftens als eigenständige Wertebene (Schulz-Nieswandt 2007, S. 58-67) beobachten. Hinsichtlich der impliziten Ontologie der Ökonomisierungs-Ökonomie drückt dies eine fundamentale Seinsvergessenheit aus. Zentrum der Ökonomisierung der Wirtschaft ist die Norm der Kapitalrentabilität. Politik wird dann entsubstantialisiert und reduziert sich auf strategische Rationalität. Auch hier lesen wir die Analyse von Richter durch eine epistemische Brille: Die Studie handelt dergestalt vom Verlust des Politischen zugunsten bloßer Politik. Mit einer (die antike politische Philosophie modern wieder aufgreifenden) Theorie des „guten Lebens“ und der Gestaltung des Gemeinwesens, wobei der Daseinsvorsorge durchaus existenzielle1 Bedeutung zukommt, hat diese Politik in nur schwindender Weise zu tun.
Archive | 1999
Frank Schulz-Nieswandt
Der Beitrag will einen Uberblick uber die durch die Strukturreformen im Gesundheitswesen eingeleiteten Veranderungen im Leistungsgeschehen in Hinblick auf die Versorgungslage alterer Menschen geben. Dabei werden die Interdependenzen und Schnittflachen zum altenpflegerischen Sektor beachtet. Es werden die Gefahren der Risikoselektion ebenso angesprochen wie Versorgungsprobleme infolge ineffizienter Vernetzung des leistungsrechtlich, institutionell und funktional fragmentierten Systems medizinischer, pflegerischer und sozialer Leistungsbereiche.