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Human Genetics | 1970

Fronto-ethmoidal encephalomeningoceles in the population of northern Thailand

G. Flatz; Chongdee Sukthomya

SummaryFronto-ethmoidal encephalomeningoceles are rare in europoid populations, but seem to be common in Thailand. In a population survey in a limited area in northern Thailand an incidence of 9 cases in a total population of 31,582, i.e. approximately 1:3,500 was found. Studies in 14 families with an affected member indicate that there is no simple Mendelian inheritance, but a contribution of genetic factors to the etiology of this type of fronto-ethmoidal encephalomeningocele is suggested by the occurrence of the defect in 4 close relatives of affected subjects.ZusammenfassungFronto-ethmoidale Encephalomeningocelen sind in europiden Populationen selten, scheinen jedoch in Thailand häufig zu sein. Bei einer Bevölkerungserhebung in einem begrenzten Bereich in Nord-Thailand fanden sich 9 Fälle in einer Population von 31582, d.h. ca. 1:3500. Untersuchungen in 14 Familien mit einem befallenen Probanden zeigten, daß kein einfacher Mendelscher Erbgang vorliegt; jedoch wird eine Beteiligung einer genetischen Disposition für diesen Typ fronto-ethmoidaler Encephalomeningocelen dadurch nahegelegt, daß die gleiche Anomalie bei 4 nahen Verwandten von Probanden gefunden wurde.


Hemoglobin | 2001

PRENATAL DIAGNOSIS OF β-THALASSEMIA MAJOR BY HIGH-PERFORMANCE LIQUID CHROMATOGRAPHY ANALYSIS OF HEMOGLOBINS IN FETAL BLOOD SAMPLES

Torpong Sanguansermsri; Patra Thanarattanakorn; Heinrich F. Steger; Theera Tongsong; P. Chanprapaph; Chanane Wanpirak; Panaee Siriwatanapa; Supatra Sirichotiyakul; G. Flatz

In Thailand and adjacent countries, most of the β-thalassemia genes are β0-thalassemia mutations that prevent the production of Hb A. We propose the quantitation of the Hb A fraction in fetal blood in the mid-trimester of pregnancy by automated high performance liquid chromatography as a reasonable prenatal diagnostic method to be applied in areas with limited laboratory facilities. Forty pregnant women at risk of delivering a child with β-thalassemia major were identified using an erythrocyte osmotic fragility test and quantitation of Hb A2. Cordocentesis was performed at the gestational age of 18–22 weeks and fetal blood was analyzed for hemoglobin fractions by automated high performance liquid chromatography. The β-globin gene mutations were characterized by β-globin gene sequencing. The 4 bp deletion at codons 41/42 (−TTCT) was the most frequent of the 40 β-thalassemia mutations observed (20/40 = 50%), followed by the splice site mutation IVS-I-1 (G → T) (7/40 = 17.5%), the nonsense mutation at codon 17 (A → T) (7/40 = 17.5%), the nonsense mutation at codon 35 (C → A) (3/40 = 7.5%), and the β+ -thalassemia promoter mutation at −28 (A → G) (3/40 = 7.5%). High performance liquid chromatography revealed nine fetuses which had only Hb F and no Hb A. All were homozygotes or compound heterozygotes for β0-thalassemia mutations. In the remaining 31 fetuses, a Hb A peak was present in the chromatograms. One fetus with 0.5% Hb A was a compound heterozygote for the −28 (A → G) and codons 41/42 (−TTCT) mutations. In the remaining 30 fetuses, the Hb A values ranged between 0.8 and 7.4%. Twenty of these, with a Hb A concentration of 1.82 ± 0.49% (range 0.8–2.8%), were β-thalassemia heterozygotes. The remaining 10 fetuses had Hb A values of 4.89 ± 1.47% (range 2.9–7.4%) and normal β-globin genes. The absence of Hb A in homozygotes or compound heterozygotes for β0-thalassemia mutations and the presence of measurable amounts of Hb A in heterozygotes and normal homozygotes, permits the diagnosis of fetuses expected to develop postnatal β-thalassemia major.


Human Genetics | 1971

Evidence against Nutritional Adaption of Tolerance to Lactose

G. Flatz; H. W. Rotthauwe

SummaryControversy exists over the etiology of primary lactose intolerance with intestinal lactase deficiency. The low activity of lactase may be either due to a genetically controled reduction of enzyme activity or to an adaptive response to a lack of dietary lactose. Lactose tolerance tests in 24 subjects (9 persons who are offspring of marriages between Asians and Europeans, 6 lactose tolerant individuals from populations with a high incidence of lactose intolerance, and 9 lactose intolerant subjects with a history of prolonged milk consumption) are more easily interpreted by assuming genetic control of lactase activity as the main determinant of lactose tolerance. The findings in these 24 subjects contradict some of the commonly cited arguments supporting an adaptive origin of lactose intolerance.ZusammenfassungDie Ätiologie der primären Lactose-Intoleranz bei Lactase-Mangel in der Dünndarmschleimhaut ist ungeklärt. Die mangelnde Aktivität der intestinalen Lactase könnte durch eine genetisch gesteuerte Erniedrigung oder durch eine Anpassung an einen Mangel von Lactose in der Nahrung erklärt werden. Die Ergebnisse von Lactose-Toleranztests bei 24 Versuchspersonen (9 Kindern aus Ehen zwischen Asiaten und Europäern, 6 Personen mit Lactose-Toleranz aus Bevölkerungen mit einer großen Häufigkeit der Lactose-Intoleranz und 9 Probanden mit Lactose-Intoleranz, die lange Zeit größere Mengen von Kuhmilch genossen hatten) lassen sich leichter unter der Annahme einer genetischen Bedingtheit der Lactase-Aktivität als unter der Annahme der Adaptation interpretieren. Die Befunde bei diesen 24 Versuchspersonen widersprechen einigen der Argumente, die für eine adaptive Bedingtheit der Lactose-Intoleranz angeführt werden.


Human Genetics | 1971

High prevalence of Haemoglobin E in two populations in Assam

B.M. Das; M. R. Chakravartti; H. Delbrück; G. Flatz

SummaryTwo groups in Assam (India) were examined. Among 80 Khasi (Bhoi subgroup), an austroasiatic tribal group, there were 41% HbE carriers; and in 82 Ahom, a group related to the Thai population, 58% of HbE carriers were found. This high prevalence of HbE in groups with ethnic relations to Southeast Asia supports the contention that the HbE gene was introduced to India from that area.ZusammenfassungZwei Bevölkerungsgruppen in Assam (Indien) wurden untersucht. Bei 80 Khasi (Bhoi-Untergruppe), einem austroasiatischen Stamm, fanden sich 41% HbE-Träger, bei 82 Ahom, Abkömmlingen von Thai-Einwanderern, 58% HbE-Träger. Die große Häufigkeit des HbE in Gruppen mit ethnischen Beziehungen zu Südostasien unterstützen die Ansicht, daß das HbE-Gen von dort nach Indien eingeführt wurde.


Human Genetics | 1971

Population study of erythrocyte glutathione reductase activity

G. Flatz

SummaryThe activity of erythrocyte glutathione reductase (GR) was determined in a group of 87 prisoners from northern Thailand (65 with normal, 22 with deficient erythrocyte G-6-PD) without and with added FAD. The amount of stimulation by FAD was inversely related to the original activity suggesting that FAD stimulation in vivo is one of the main determinants of GR activity. 4 subjects showed insufficient stimulation by FAD. The binding of FAD to GR seemed to be closer to saturation in G-6-PD deficient subjects but the maximal stimulated activity of these subjects was higher than in the group with normal G-6-PD. This suggests that the marked increase of GR activity in G-6-PD deficient erythrocytes is due to increased binding of FAD and to a larger amount of stimulable enzyme. Original GR activity was positively correlated with the socio-economic status, and subjects who had taken riboflavin in the period prior to examination had a higher mean GR activity than those without vitamin intake. GR activity was markedly raised by administration of riboflavin and in G-6-PD deficient subjects glutathione stability was improved. In comparison to central European subjects more than 50 percent of the examined population are “GR deficient”. This seems to be due to a low dietary supply of riboflavin in most cases. The findings in 4 subjects with insufficient stimulation by added FAD raise the question whether hereditary forms of GR deficiency exist in this population.ZusammenfassungIn einer Gruppe von 87 Strafgefangenen in Nordthailand (65 mit normaler, 22 mit defizienter G-6-PD) wurde die Aktivität der Glutathion-Reductase (GR) mit und ohne Zusatz von FAD bestimmt. Das Ausmaß der Stimulierung des Enzyms durch FAD verhielt sich reziprok zur ausgangsaktivität. Bei 4 Versuchspersonen war die Stimulierung durch FAD insuffizient. Die Bindung von FAD an GR war bei Versuchspersonen mit G-6-PD-Mangel näher am Sättigungspunkt. Aber auch die gesamte stimulierbare Aktivität der GR war bei Versuchspersonen mit G-6-PD-Mangel größer als bei Gesunden. Die deutliche Erhöhung der GR-Aktivität bei G-6-PD-Mangel scheint zwei Ursachen zu haben: vermehrte Bindung von FAD an das Enzym und Vermehrung der Gesamtmenge an stimulierbarem Enzym. In einer weiteren Gruppe war die Ausgangsaktivität der GR vom sozio-ökonomischen Status der Versuchsperson abhängig. Personen, die vor der Untersuchung Riboflavin-haltige Medikamente eingenommen hatten, hatten höhere Aktivitäten. Die GR-Aktivität wurde durch Einnahme von Riboflavin unter Kontrolle stark erhöht, und bei Versuchspersonen mit G-6-PD-Mangel wurde die Glutathion-Stabilität der Erythrocyten verbessert. Im Vergleich zu Mitteleuropäern sind mehr als die Hälfte der thailändischen Versuchspersonen als “GR defizient” einzustufen. Dies ist wahrscheinlich auf eine geringere Zufuhr an Riboflavin in der Nahrung zurückzuführen. Die Befunde bei 4 Versuchspersonen mit insuffizienter Stimulierung der GR durch FAD könnte durch einen erblichen Mangel an GR verursacht sein.


Human Genetics | 1970

Serum-Cholesterin, ABO-Blutgruppen und Hämoglobintyp

G. Flatz

SummarySerum-cholesterol, ABO blood-groups (N=715), glucose-6-phosphate dehydrogenase (G-6-PD, dye decolorization test, N=611) and haemoglobin type (osmotic fragility, cellulose acetate electrophoresis, N=469) were determined in apparently health, 20 years old males from 12 districts of the province of Chiang Mai in northern Thailand. Body weight and G-6-PD deficiency did not seem to influence the serum-cholesterol level. Probands with blood-group A had significantly higher cholesterol concentrations than groups 0 and B. The difference between groups 0 and B, the latter having somewhat higher levels, was only weakly significant. Cholesterol levels were significantly lower in probands with β-thalassaemia minor when compared with a normal control group. The difference between the control group and the probands with α-thalassaemia and abnormal haemoglobins (mainly HbE trait) was not significant. These findings confirm for a tropical rural population with a diet low in fat the association between β-thalassaemia and low cholesterol concentrations previously reported from Greece (Fessas et al., 1963; Mayo et al., 1969) and the association between blood-group A and high cholesterol levels found in several European populations (Mayo et al., 1969; Oliver et al., 1969; Langman et al., 1969; Beckman and Olivecrona, 1970).ZusammenfassungSerum-Cholesterin, ABO-Blutgruppen (N=715), Glucose-6-PhosphatDehydrogenase (G-6-PD, Farbstoff-Reduktionstest, N=611) und der Hämoglobintyp (osmotische Resistenz und Cellulose-Acetat-Elektrophorese, N=469) wurden bei anscheinend gesunden, 20 Jahre alten Männern aus 12 Distrikten der Provinz Chiang Mai in Nordthailand bestimmt. Das Körpergewicht hatte keinen Einfluß auf die Cholesterinkonzentration. Probanden der Blutgruppe A hatten signifikant höhere Cholesterinwerte als die der Gruppen 0 und B. Gruppe B hatte höhere Werte als Gruppe 0, aber die Differenz war nur schwach signifikant. Der mittlere Cholesterinwert der Probanden mit β-Thalassaemia minor war signifikant niedriger als der der Gruppen mit normalem Hämoglobin und mit α-Thalassaemie oder abnormalem Hämoglobin. Zwischen den drei letzteren Gruppen bestand kein signifikanter Unterschied. Diese Befunde bestätigen für eine tropische Bevölkerung mit an Fetten armer Ernährung die Beziehung zwischen β-Thalassämie (Fessas et al., 1963; Mayo et al., 1969, Griechenland) und ABO-Blutgruppen (Mayo et al., 1969; Oliver et al., 1969; Langman et al., 1969; Beckman u. Olivecrona, 1970) einerseits und der Serum-Cholesterin-Konzentration.


Human Genetics | 1971

Inv phenotypes and quantitative gamma globulin determinations in leprosy patients and control populations from India and Thailand

Friedrich Vogel; J. Krüger; M. R. Chakravartti; G. Flatz; H. Ritter

SummaryTwo problems were examined: 1. Is there an association between prevalence and clinical course of leprosy and the Inv(1) polymorphism? 2. Do the Inv(1) types influence the amount of gamma globulin present in the serum?Material: 961 Indians (302 with lepromatous, 284 with nonlepromatous leprosy; 375 controls) from 5 different caste groups, districts of Bankura and Purulia, West Bengal; 494 leprosy patients from Thailand (240 with lepromatous, 254 with nonlepromatous leprosy); 988 controls; this control group was examined only for Inv type, not for gamma globulins.Results: 1. There seems to be no association between leprosy and Inv type. 2. No association between Inv type and gamma globulin content of the serum was found. 3. The phenotype frequencies in the Inv system are within the range known for other Indian and Asian populations.ZusammenfassungZwei Probleme wurden untersucht: 1. Besteht eine Beziehung zwischen der Häufigkeit und dem klinischen Verlauf der Lepra und dem Inv(1)-Polymorphismus? 2. Beeinflussen die Inv(1)-Typen die Gammaglobulinmenge im Serum?Material: 961 Inder (302 mit lepromatöser, 284 mit nichtlepromatöser Lepra; 375 Kontrollen) aus 5 verschiedenen Kasten und aus den Distrikten Bankura und Purulia, West-Bengalen, 494 Leprapatienten aus Thailand (240 mit lepromatöser, 254 mit nichtlepromatöser Lepra); 988 Kontrollen. Diese Kontrollgruppe wurde nur auf dem Inv-Typ, nicht auf Gammaglobuline hin untersucht.Ergebnisse: 1. Es besteht offenbar keine Beziehung zwischen Lepra und Inv-Typ. 2. Es konnte keine Beziehung zwischen dem Inv-Typ und dem Gammaglobulingehalt des Serums aufgefunden werden. 3. Die Phänotyp-Häufigkeiten im Inv-System bewegen sich im Rahmen dessen, was für andere indische und asiatische Populationen bekannt ist.


Human Genetics | 1971

AB0 blood groups, inv serum groups, and serum proteins in leprosy patients from West Bengal (India)

Friedrich Vogel; J. Krüger; M. R. Chakravartti; H. Ritter; G. Flatz

SummaryThe associations between ABO blood groups and prevalence as well as type and severity of the leprosy infection were examined in 1034 Indians from West Bengal (leprosy patients and normal controls). There are no associations in the present series; combined analysis of 41 series from the literature (ours included) gives a slightly, but significantly higher frequency of groups A and AB as compared to B and 0 in leprosy patients. Groups A, B, and AB are also somewhat more frequent in lepromatous as compared with nonlepromatous leprosy.A lower level of α2-globulins in the serum of leprosy patients of groups A and AB as compared with patients of groups B and 0, which had been described earlier in 683 leprosy patients from Thailand, was confirmed in the present series.In the Thai series of patients, a significant association between the AB0 blood groups and the Inv serum groups was observed: Persons having blood group A and AB as well as the Inv (1) type were significantly more frequent than expected. This association, however, was not confirmed in the Indian material.ZusammenfassungDie Beziehungen zwischen AB0-Blutgruppen sowie Häufigkeit, Typ und Verlauf der Lepraerkrankung wurden an 1034 Indern aus West-Bengalen (Lepra-Patienten und normalen Kontrollen) untersucht. In dieser Serie fanden sich keine Beziehungen. Eine kombinierte Analyse von 41 Serien aus der Literatur (unsere eingeschlossen) gibt eine gering, aber signifikant erhöhte Häufigkeit der Gruppen A und AB im Vergleich zu B und 0 bei Lepra-Patienten. Die Gruppen A, B und AB sind im Gesamtmaterial ebenfalls etwas häufiger bei lepromatöser im Vergleich zu nichtlepromatöser Lepra.Bei 683 Lepra-Patienten aus Thailand hatten wir zuvor eine Verminderung der α2-globuline bei Gruppen A und AB im Vergleich zu B und 0 beschrieben. Dieser Befund wurde an dem indischen Material bestätigt.Bei den thailändischen Patienten fanden sich auch Hinweise für eine Beziehung zwischen AB0- und Serum Inv-Gruppen: Personen, die sowohl A oder AB als auch den Typ Inv (1) aufwiesen, waren signifikant häufiger als erwartet. Dieser Befund konnte jedoch in dem indischen Material nicht bestätigt werden.


Human Genetics | 1969

ABO blood groups, leprosy, and serum proteins

Friedrich Vogel; J. Krüger; Y. K. Song; G. Flatz

SummaryIn 683 leprosy patients from Chiang Mai, Thailand, the associations between ABO blood groups, type and clinical features of leprosy, and electrophoretically identifiable serumprotein fractions (albumins: α1-, α2-, β- and γ-globulins) were examined. Besides, the blood group frequencies in 388 leprosy patients were compared with suitable controls. Blood groups A and AB turned out to be somewhat more frequent in patients than in controls. Combined analysis with 31 series from literature reports gave X=1.0776; χ2=1)=12.232. In comparisons within our group of patients which contained almost exclusively “lepromatous” and “dimorphous” patients a certain tendency towards more severe involvement of blood group A was observed within the lepromatous group and a higher frequency of eye involvement in group A was (weakly) significant (χ2=1)=6.188).As to serum proteins γ1- and γ2-globulins were decreased (weakly) significantly in blood group A patients who were at least 40 years old. Furthermore, a number of relationships of serum protein fractions with age, sex, and state of the infection, most of which are known from the literature, could be confirmed.


Journal of Molecular Medicine | 1970

Flavin adenine dinucleotide concentration in erythrocytes with normal and deficient glucose-6-phosphate dehydrogenase.

G. Flatz; F. Simmersbach

SummaryThe concentration of flavin adenine dinuclcotide (FAD) in G6PD deficient erythrocytes was approximately 1 1/2 times higher than in normal red blood cells. Probably, there is a causal relationship between the elevation of FAD and the increased activity of glutathione reductase in G6PD deficient erythrocytes.ZusammenfassungDie Konzentration von Flavin-Adenin-Dinucleotid (FAD) in Erythrocyten mit G6PD-Mangel war ungefähr 1 1/2mal höher als in normalen Erythrocyten. Wahrscheinlich besteht ein kausaler Zusammenhang zwischen der erhöhten Konzentration von FAD und der erhöhten Aktivität der Glutathion-Reductase in Erythrocyten mit G6PD-Mangel.

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H. Ritter

University of Tübingen

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B. Winyar

Chiang Mai University

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