Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Gerda Vacariu is active.

Publication


Featured researches published by Gerda Vacariu.


Journal of Rehabilitation Medicine | 2008

Reliability and validity of the Medical Research Council (MRC) scale and a modified scale for testing muscle strength in patients with radial palsy.

Tatjana Paternostro-Sluga; Martina Grim-Stieger; Martin Posch; Othmar Schuhfried; Gerda Vacariu; Christian Mittermaier; Christian Bittner; Veronika Fialka-Moser

OBJECTIVE To assess the inter-rater and intra-rater reliability and validity of the original and a modified Medical Research Council scale for testing muscle strength in radial palsy. DESIGN Prospective, randomized validation study. PATIENTS Thirty-one patients with peripheral paresis of radial innervated forearm muscles were included. METHODS Wrist extension, finger extension and grip strength were evaluated by manual muscle testing. Dynamometric measurement of grip strength was performed. Pair-wise weighted kappa coefficients were calculated to determine inter-rater and intra-rater reliability. The 2 scores were compared using the signed-rank test. Spearmans correlation coefficients of the maximal relative force measurements with the median (over-raters) Medical Research Council and modified Medical Research Council scores were calculated to determine validity. RESULTS Inter-rater agreement of the Medical Research Council scale (finger extension: 0.77; wrist extension: 0.78; grip strength: 0.78) and the modified Medical Research Council scale (finger extension: 0.81; wrist extension: 0.78; grip strength: 0.81) as well as intra-rater agreement of the Medical Research Council scale (finger extension: 0.86; wrist extension: 0.82; grip strength: 0.84) and the modified Medical Research Council scale (finger extension: 0.84, wrist extension: 0.81; grip strength: 0.88) showed almost perfect agreement. Spearmans correlation coefficients of the maximal relative force measurements with the median Medical Research Council and modified Medical Research Council score were both 0.78. CONCLUSION Medical Research Council and modified Medical Research Council scales are measurements with substantial inter-rater and intra-rater reliability in evaluating forearm muscles.


American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation | 2008

Low-back pain assessment based on the Brief ICF Core Sets: diagnostic relevance of motor performance and psychological tests.

Birgit Paul; Christoph Leitner; Gerda Vacariu; Franziska Wick; Sonja Zehetmayer; Michael Matzner; Christian Mittermaier; Erich Vanecek; Gerold Ebenbichler

Paul B, Leitner C, Vacariu G, Wick F, Zehetmayer S, Matzner M, Mittermaier C, Vanecek E, Ebenbichler G: Low-back pain assessment based on the Brief ICF Core Sets: diagnostic relevance of motor performance and psychological tests. Am J Phys Med Rehabil 2008;87:452–460. Objective:The Brief International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Core Sets for chronic low-back pain (cLBP) have included the three body functional categories sensation of pain, muscle functions, and emotional functions. As the latter two categories represent umbrella terms, the objective of this research was to identify those clinical tests that most expediently substantiate these two categories. Design:This case–control study included 32 consecutive cLBP patients and 19 nonathletic healthy controls (HC), matched in age, body mass index, and sex. All patients and HCs underwent a comprehensive standardized clinical examination, with objective muscle functions tests that measured trunk muscle strength, endurance, and postural performance. Assessment of the category emotional functions included the Symptom Checklist 90–Revised, the Beck depression inventory, the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ-D), and body experience (Borg category ratio scales about exertion, tension, fear of harm, and (re-)/injury). Results:Logistic regression analyses revealed back muscle endurance and somatization to explain 50% of the between-group variances. Furthermore, the variables of Sensory Organization Test (SOT) composite score and FABQ were best associated with disablement in cLBP. Conclusions:In the Brief ICF Core Set for cLBP, back muscle endurance tests best examined the category muscle functions, whereas somatization best examined that of emotional functions. Furthermore, both the SOT and the FABQ would, in addition to the aforementioned tests, optimize the functional diagnostic relevance of the two ICF categories for cLBP.


American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation | 2002

Chronaxie and accommodation index in the diagnosis of muscle denervation.

Tatjana Paternostro-Sluga; Othmar Schuhfried; Gerda Vacariu; Thomas Lang; Veronika Fialka-Moser

Paternostro-Sluga T, Schuhfried O, Vacariu G, Lang T, Fialka-Moser V: Chronaxie and accommodation index in the diagnosis of muscle denervation. Am J Phys Med Rehabil 2002;81:253–260. Objective To determine the sensitivity of the combined measurement of chronaxie and the accommodation index in the qualitative diagnosis of muscle denervation with needle electromyography and to compare quantitative diagnoses. Design Ninety-three neurogenic muscles diagnosed by needle electromyography were consecutively included for measurement of chronaxie and the accommodation index in this prospective study. The sensitivity of qualitative diagnosis was assessed for all muscles, separately for the acute and subacute-chronic denervation phase and for the complete and partial denervation. Results The combined measurement of chronaxie and the accommodation index showed a 90% sensitivity to needle electromyography for qualitative diagnosis of muscle denervation for all muscles. A 100% sensitivity was found for the acute denervation phase and for complete denervation. The subacute-chronic denervation phase revealed a 86% sensitivity, and partial denervation had a 88% sensitivity. The kappa coefficients did not show satisfactory agreement in quantitative diagnosis, and Bowker’s test revealed a statistically significant underestimation of muscle denervation for measurement of chronaxie. Conclusion The combined measurement of chronaxie and the accommodation index can be recommended for the screening of neurogenic lesions in the acute denervation phase.


Archive | 2008

Physikalische Medizin und Rehabilitation unter geschlechtsspezifischen Aspekten

Veronika Fialka-Moser; Gerda Vacariu; M. Herceg

Geschlechtsspezifische Unterschiede in der Rehabilitation konnen Beeintrachtigungen im Bereich der Korperfunktionen und Strukturen, der Aktivitaten des/r Patientinnen sowie der Teilhabe am sozialen Leben betreffen. Generell geben mehr Frauen als Manner muskuloskeletaie Schmerzen an. Die Schmerzen sind starker, haufiger und ausgedehnter als bei Mannern. In der onkologischen Rehabilitation ergeben sich geschlechtsspezifische Unterschiede insbesondere, wenn Geschlechtsorgane bzw. geschlechtsspezifische Merkmale betroffen sind. Bei alten Menschen kommt es zu geschlechtsspezifischen Aktivitatsverlusten. Bisher wurden geschlechtsspezifische Aspekte der medizinischen Rehabilitation, mit Ausnahme der kardiologischen Rehabilitation, nur gering untersucht. Unterschiede im Rehabilitationszugang, im Verhalten, der Konzeption und Durchfuhrung von Rehabilitationsmasnahmen werden dargestellt. Weiters wird auf Unterschiede beim Schmerz sowie bei muskuloskeletalen Erkrankungen naher eingegangen. Schlieslich wird die Karzinomrehabilitation unter geschlechtsspezifischen Aspekten diskutiert.


Archive | 2013

Physikalische Therapie und Rehabilitation bei Schmerzsyndromen am Bewegungsapparat

Gerda Vacariu; Othmar Schuhfried; Marta Korpan

Schmerz wird als unangenehmes Sinnesund Gefuhlserleben auf Basis einer tatsachlichen oder potentiellen Gewebeschadigung definiert (IASP 1996). Die Schmerzempfindung kann auf allen Ebenen, vom Rezeptor bis zur kortikalen Verarbeitung und Wahrnehmung, unterdruckt, gebahnt und modifiziert werden.


Archive | 2013

Schmerzbeurteilung und Schmerzmessmethoden in der Physikalischen Medizin und Rehabilitation

Gerda Vacariu; Günther F. Wiesinger; Veronika Fialka-Moser

Nach der Definition der „International Association for the Study of Pain“ ist Schmerz ein unangenehmes Sinnes- und Gefuhlserlebnis (Schmidt, Struppler 1982). Schmerz ist somit eine komplexe Sinneswahrnehmung, welche zahlreichen Einflussen unterliegt. Das Schmerzempfinden bei akuten Schmerzzustanden unterscheidet sich wesentlich vom Schmerzerleben bei chronischem Schmerz. Bei der Beurteilung sollte neben der Schmerzintensitat auch die Schmerzqualitat erfasst werden. Bei anhaltenden Schmerzzustanden ist die emotionale Farbung und kognitive Bewertung und erlebte Behinderung mit zu berucksichtigen. Fur die Schmerzbeurteilung kann insbesondere bei Kindern und im Alter das Erfassen des Schmerzverhaltens hilfreich sein.


Archive | 2005

Physikalische Therapie und Rehabilitation bei Schmerzsyndromen

Gerda Vacariu; Othmar Schuhfried; Marta Korpan

Physikalische Therapiemodalitaten bei Schmerzsyndromen umfassen Bewegungs- Trainings-, Entspannungstherapien, Massage, Kryo-, Thermo- (Photo-), Hydrotherapien und Elektrotherapien.


Archive | 2005

Physikalische Therapie und Rehabilitation bei Harninkontinenz

Gerda Vacariu; Eva-Maria Uher; Richard Crevenna

Harninkontinenz ist ein mit zunehmendem Alter verbreitetes Leiden mit allerdings noch sehr geringer sozialer Akzeptanz. Es ist daher wichtig, Patienten gezielt auf eine Inkontinenz anzusprechen. Je fruher eine konservative physikalisch rehabilitative Therapie einsetzt, desto hoher sind die Erfolgsaussichten auf vollstandige Kontinenz. Im Mittelpunkt der rehabilitativen Masnahmen steht das Beckenbodentraining, welches mit einem verhaltenstherapeutischen Blasentraining kombiniert werden sollte. Als Begleitmasnahme kann die Reedukation der Beckenbodenmuskulatur mittels Biofeedback und Elektrostimualtion hilfreich sein. Bei einer Drangsymptomatik kann eine gezielte Elektrostimulation die reflektorische Hemmung des Detrusor vesicae unterstutzen.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2004

Rehabilitation unter geschlechtsspezifischen Aspekten

Veronika Fialka-Moser; Gerda Vacariu; Richard Crevenna; Malvina Herceg

SummaryThis article provides a coherent view of gender differences in rehabilitation medicine from the biological, individual and social perspective. It reports the role of gender in pain, in rehabilitation of the musculosceletal system and in rehabilitation of patients with prostate cancer.ZusammenfassungGeschlechtsspezifische Unterschiede in der Rehabilitation können Beeinträchtigungen im Bereich der Körperfunktionen und Strukturen, der Aktivitäten des oder der PatientInnen sowie der Teilhabe am sozialen Leben betreffen. Unterschiede im Rehabilitationszugang, im Verhalten, in der Konzeption und Durchführung von Rehabilitationsmaßnahmen werden dargestellt. Weiters wird auf geschlechtsspezifische Unterschiede beim Schmerz sowie bei muskuloskelettalen Erkrankungen eingegangen. Schließlich wird die Rehabilitation von Prostatakarzinompatienten diskutiert.


Archives of Physical Medicine and Rehabilitation | 2000

Thermographic parameters in the diagnosis of secondary Raynaud's phenomenon.

Othmar Schuhfried; Gerda Vacariu; Thomas Lang; Marta Korpan; Hans P. Kiener; Veronika Fialka-Moser

Collaboration


Dive into the Gerda Vacariu's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Richard Crevenna

Medical University of Vienna

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge