Gerhard R. Stalder
Boston Children's Hospital
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Featured researches published by Gerhard R. Stalder.
European Journal of Pediatrics | 1985
Károly Méhes; E. Signer; H. J. Plüss; Hansjakob Müller; Gerhard R. Stalder
Body measurements were taken and the prevalence of major malformations and of 57 minor anomalies was determined in 106 children with malignant disease, in 81 of their sibs, and in 106 control subjects matched to the patients according to sex, age and ethnic origin.Leukaemic children had a significantly smaller head circumference than the corresponding control children, but no significant differences in height, anthropometric and syndromologic indices were found.No differences were observed in the frequency of associated major malformations including renal malformations detectable by sonography. The prevalence of minor anomalies was significantly higher in the patients with malignant disease and their sibs than in the control children: 69.2% of the patients, 63.0% of the sibs and 34.6% of the control subjects had at least one minor anomaly. When two and more minor anomalies were considered, the prevalence figures were 36.5%, 29.6% and 12.5%, respectively. Among the single minor anomalies only the Sydney line was significantly more frequent in patients with solid tumours. No specific association of an individual dysplasia or a pattern of minor anomalies with a given tumour could be established.
Human Genetics | 1972
Erica M. Bühler; Károly Méhes; Hansjakob Müller; Gerhard R. Stalder
SummaryA family is presented in which a phenotypically normal mother and her healthy daughter both had abnormal children with a small supernumerary chromosome. Both had clinical symptoms suggestive of cat-eye syndrome. In both women 1 G-chromosome was found to be replaced by a small submetacentric satellited chromosome. Its fluorescence pattern was compatible with that of a chromosome 22, and so was the fluorescence pattern of the supernumerary chromosome in one of the phenotypically abnormal children. Since complete monosomy G in addition to partial autosomal trisomy would not be compatible with clinical “normality” the respective karyotypes must be interpreted as a small deletion of a chromosome 22 in the healthy mother and daughter and a partial trisomy 22 in their abnormal children. Therefore it can be concluded that a deletion of a chromosome 22 is compatible with a normal phenotype and that the cat-eye syndrome results, at least in this family, from a partial trisomy 22.ZusammenfassungEs wird über eine Familie berichtet, in der eine phänotypisch normale Mutter und ihre gesunde Tochter je ein abnormes Kind mit einem kleinen überzähligen Chromosom zur Welt gebracht hatten. Die Kinder hatten klinische Zeichen des Cat eye-Syndroms. Im Chromosomensatz beider Frauen war 1 G-Chromosom durch ein kleines submetazentrisches, satellitentragendes Chromosom ersetzt, dessen Fluorescenzumuster dem eines Chromosoms 22 entsprechen könnte. Das gleiche Muster wurde in dem überzähligen Chromosom bei einem der Kinder gefunden. Da eine totale G-Monosomie zusätzlich zu einer autosomalen Trisomie eines anderen Chromosoms nicht vereinbar ist mit vollkommener klinischer Unauffälligkeit, muß die Chromosomenanomalie der gesunden Mutter und Tochter als kleine Deletion 22 angesehen werden und die der abnormalen Kinder infolgedessen als partielle Trisomie 22. Aus diesen Befunden kann geschlossen werden, daß eine Deletion des Chromosoms 22 mit einem normalen Phänotyp vereinbar ist und daß, zumindest in dieser Familie, das Cat eye-Syndrom die Folge einer partiellen Trisomie 22 ist.
European Journal of Pediatrics | 1980
Erica M. Bühler; Ulrich K. Bühler; Gerhard R. Stalder; Lutz Jani; L. Pia Jurik
We report a 13 year-old girl with manifestations strikingly reminiscent of the tricho-rhino-phalangeal (TRP) II or Langer-Giedion syndrome. A terminal deletion of 8q must be assumed to be the cause of her condition till proven otherwise. A similar chromosome abnormality should be searched for (blindly) in other cases of the TRP II previously thought to have had normal chromosomes.
Human Genetics | 1973
F. Egli; Gerhard R. Stalder
SummaryA review of urinary tract malformations in chromosomal aberrations is presented. This study is based on a careful evaluation of published cases as well as of our own patients and autopsy material.In trisomy D and E and in Turners syndrome the incidence of gross urinary system malformations is more than 60%, in the cat-eye syndrome up to 100%. In trisomy 21, 4p-, 18q- und 18r syndrome malformations of the renal system are less frequent.However, in patients with the cri-du-chat syndrome (5p-) and in 13q-, 13r, 18p- and Klnefelters syndrome, gross malformations of the urinary tract seem to occur only occasionally.There is no direct correlation of urinary tract malformation with concomitant malformations of other organs. Moreover, no specific renal malformations can be correlated to any particular chromosomal anomaly.ZusammenfassungDie vorliegende Arbeit über Mißbildungen des Harntraktes bei Chromosomenaberrationen beruht auf einem sorgfältigen und systematischen Studium publizierter Fälle und eigener beobachteter Patienten sowie von Autopsiebefunden. Bei fehlender Angabe über den Nierenstatus wurde versucht, durch persönliche Anfrage beim Autor der Arbeit zusätzliche Angaben zu erhalten.Viele Chromosomenaberrationen gehen mit einer deutlich erhöhten Häufigkeit schwerer Mißbildungen der Nieren und Harnwege einher. Bei der Trisomie D und E sowie beim Turner-Syndrom finden sich Mißbildungen des Urinsystems in über 60%, beim “Cat-eye”-Syndrom sogar in 100% der Fälle.Bei der Trisomie 21, bei Deletion des kurzen Armes von Chromosom 4 (4p-) sowie bei Deletion des langen Armes von Chromosom 18 (18q-) und bei Ringchromosom 18 (18r) finden sich Mißbildungen der Nieren- und Harnwege seltener, aber dennoch signifikant häufiger als bei einer Normalbevökerung.Bei Patienten mit dem “Cri-du-chat”-Syndrom (5p-), mit Deletion des langen Armes des Chromosoms 13 (13q-), bei 13 Ringchromosom (13r) sowie Deletion des kurzen Armes des Chromosoms 18 (18p-) und beim Klinefelter-Syndrom dagegen scheinen gröbere Nierenmißbildungen nur gelegentlich vorzukommen.Es besteht keine direkte Korrelation zwischen Mißbildungen der Nieren oder Harnwege und Mißbildungen anderer Organe oder dysplastischen Zeichen.Zudem kann den einzelnen Trisomien und Chromosomenaberrationen keine spezifische Mißbildung des Harntraktes zugeordnet werden. Es ist deshalb unmöglich, irgendwelche Nierenanomalie mit einem speziellen Chromosom oder einer bestimmten Chromosomenregion zu korrelieren.
Human Genetics | 1964
Gerhard R. Stalder; Erica M. Bühler; G. Gadola; R. Widmer; F. Freuler
A chromosomal I)l ~+ Cs-translocation was traced in three successive generations of a Swiss family. At least two of seven grossly abnormal members of the kinship are partially D-trisomic. In addition one mentally defective translocation-carrier may be a XY¥-male as well. A male to male transmission of the abnormal C-chromosome excludes the X-gonosome as the X-6-12-element concerned in the translocation.
Human Genetics | 1970
Erica M. Bühler; Uwe Luchsinger; Ulrich K. Bühler; Károly Méhes; Gerhard R. Stalder
SummaryA child with severe hypospadias is presented, whose karyotype showed in about 11% of mitoses of peripheral blood one member of chromosome pair No. 2 with a non-condensed region near the centromere. The non-condensed segment does not show late replication, however, it is situated very close to the late replicating segment of the long arms of chromosome No. 2. The nature and possible implications of this kind of aberration are discussed. It is held that non-condensation can produce localized chromosome breaks by a mechanism possibly different from any of the classical breakage mechanisms.
Human Genetics | 1969
Uwe Luchsinger; Erica M. Bühler; Károly Méhes; Gerhard R. Stalder
SummaryAs compared with controls (25) an increased frequency of satellite association was observed in groups of mongoloid children (23), their parents (9) and in cases of Turners syndrom (5) and treated hypothyreosis (9). The high incidence of associations in the group of mongoloids and in some of their parents may be explained with a possible simultaneous tendency to satellite association and nondisjunction. The high values in treated hypothyreosis could be the consequence of thyroxin action.ZusammenfassungIn den Gruppen der Kinder mit Down-Syndrom (23), deren Eltern (9), der Kinder mit Turner-Syndrom (5) und behandelter Hypothyreose (9) wurden im Vergleich zu Kontrollen (25) erhöhte Satellitenassoziationswerte gefunden. Daß die Gruppe der Kinder mit Down-Syndrom und einige von deren Eltern vermehrt Assoziationen aufweisen, könnte mit einer mit erhöhter Satellitenassoziation einhergehenden Tendenz zu Chromosomenanomalien in Zusammenhang stehen. Die erhöhten Werte bei den behandelten Hypothyreosen könnten mit der Wirkung des Thyroxins erklärt werden.
Human Genetics | 1975
Erica M. Bühler; Taiso Tsuchimoto; Linda P. Jurik; Gerhard R. Stalder
SummarySatellite DNA III becomes visualized by staining chromosomes with Giemsa at pH 10–12. Evidence is presented that besides the secondary constriction of chromosome 9, satellite III is contained in considerable amount in the long arms of chromosome 20, giving rise to a clearly visible secondary constriction just below the centromere. The latter finding confirms that reported by Bobrow et al. (1972).The long arms of the Y chromosome also show strong staining with alkaline Giemsa, the region of staining corresponding exactly with the intensely fluorescing area. This is interpreted as possible evidence for the presence of satellite DNA III in the distal long arms of the human Y chromosome.ZusammenfassungSatelliten-DNA III scheint durch Färbung mit Giemsa bei einem pH von 10–12 sichtbar zu werden. Außer in der Sekundärkonstriktion von Chromosom 9 ist Satelliten-DNA III in hinreichender Menge im langen Arm von Chromosom 20 vorhanden, da nach Färbung mit Giemsa-12 eine deutliche Sekundärkonstriktion sichtbar wird. Dieser Befund wurde schon von Bobrow et al. erhoben (1972).Die langen Y-Arme färben sich auch stark mit alkalischem Giemsa; die angefärbte Region stimmt genau mit dem intensiv fluorescierenden Anteil überein. Möglicherweise ist dies ein Hinweis für die Anwesenheit von Satelliten-DNA III im distalen Langarm des menschlichen Y-Chromosoms.
Human Genetics | 1965
Gerhard R. Stalder; Erica M. Bühler; Ulrich K. Bühler
It is assumed that late replicating allocyclic segments of human autosomes consist mainly of heterochromatin and might1)originate in euchromatin at an early embryonic state2)promote non-disjunction of the corresponding chromosome during an early embryonic mitosis by delaying chromatide separation3)permit survival of the resulting aneuploidy owing to the relative genetic inertness of heterochromatin.
Human Genetics | 1973
Magda Osztovics; Erica M. Bühler; Hansjakob Müller; Gerhard R. Stalder
Summary6 cases of human chromosomal variants are presented as observed with different staining methods (conventional staining and banding techniques). It is concluded that the well-known variations of the short arm-satellite region of acrocentric chromosomes is mainly due to differences in length of the secondary constrictions. A review of the staining differences of chromosome regions with known polymorphisms is presented.ZusammenfassungEs werden 6 Fälle von Normvarianten menschlicher Chromosomen beschrieben, die mit verschiedenen. Färbemethoden (konventionellen und neuen banding-Methoden) untersucht wurden. Aus diesen Befunden kann geschlossen werden, daß die bekannten Variationen der Kurzarm-Satellitenregion der akrozentrischen Chromosomen hauptsächlich durch Längenunterschiede der Sekundärconstrictionen zustande kommen. Es wird ein kurzer Überblick über die Unterschiede in der Anfärbbarkeit derjenigen Chromosomenabschnitte gegeben, die bekannte Polymorphismen aufweisen.