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Proceedings of the 20th Stapp Car Crash Conference | 1976

Comparison Between Child Cadavers and Child Dummy by Using Child Restraint Systems in Simulated Collisions

Dimitrios Kallieris; J. Barz; Gg. Schmidt; G. Heess; Rainer Mattern

At present, numerous restraint systems for children applied in vehicles are in general considered for the use on the back seats. Up to now, only impact tests with dummies and animals have been carried through by these systems. Out of the great number of children, seats and belts we used a system (deformable safety impact table combined with a lap-belt) which has been investigated by us during frontal impacts utilizing two dummies and four cadavers of children in the age of 2 5 up to 11 years having body weights of 16 up to 31 kg. The tests have been conducted on the deceleration-sled track at the Institute of Legal Medicine of the University Heidelberg. Impact velocities of 30 km/h and 40 km/h at a medium deceleration of 20g have been chosen. None of the test sugjects showed injuries to the inner organs; however, numerous muscular hemorrhages as well as hemorrhages of discs and ligaments were noticed. The HIC values lay between 100 and 500; accelerations in x-direction up to 44g and in z- direction up to 85g occurred at the head. Lap-belt forces of 160 up to 400 daN were measured. A weak point of the investigated system is that the childs movements are considerably limited, a factor also noticed in other child restraint systems; however, the protective function proved to be an advantage. The movements during the impact, pictured by high-speed cameras, essentially differ from those of adults wearing 3-point belts. The maximum flexion of the vertebral column is, due to the system, located in the transition of the thoracic to the lumbar vertebral column and the flexion angles amounted about 90 degrees. As expected were the maximum head displacements in relation to a sled-fixed axis dependent on the impact velocity and the body height, and ranged between 50 cm (crash velocity 30 km/h, body height 97 cm) and 90 cm (crash velocity 40 km/h, body height 139 cm). The movement will be analyzed; the anatomical and mechanical causes are going to be investigated. Finally, the results will be compared with similar dummy tests investigated by use. Due to these differences in the dummy and cadaver behavior, the necessity is pointed out to examine all restraint systems by cadaver tests. /Author/


Archives of Toxicology | 1977

Fatal poisoning with verapamil

H. P. Gelbke; H. J. Schlicht; Gg. Schmidt

The toxicologic findings in a case of fatal poisoning with verapamil (Isoptin®) are presented. For isolation of verapamil the biologic material was subjected to protein precipitation. The aqueous solutions were acidified with hydrochloric acid, prepurified by extraction with ether, and subsequently the basic drug verapamil was isolated by ion pair extraction with chloroform. Quantitative determination of verapamil was carried out by gas chromatography using a nitrogen specific flame ionization detector. The following concentrations of verapamil were measured: liver 5500 ng/g, kidney 2000 ng/g, blood 590 ng/g, urine 250 ng/g, gastric contents 3 mg (total). During examination by the police it was claimed by a witness that two tablets of Isoptin® had been taken before death.After application of a therapeutic dose of Isoptin® peak concentrations of 11 and 30 ng/g of blood cells and of 30 and 65 ng/g of plasma were measured in two healthy subjects; the latter figures corresponded well to previous findings of other authors, who investigated plasma concentrations of verapamil after therapeutic administration. In the case presented here, the blood concentration of 590 ng/g clearly demonstrated that an extreme overdose must have been taken before death.ZusammenfassungEs werden die Ergebnisse der toxikologischen Untersuchung bei einer tödlichen Vergiftung mit Verapamil (Isoptin®) dargestellt. Die biologischen Materialien wurden wie folgt aufgearbeitet: Nach Eiweißfällung wurden die wäßrigen Lösungen mit Salzsäure angesäuert und durch Ätherextraktion vorgereinigt. Anschließend wurde das basische Verapamil durch Ionenpaarextraktion mit Chloroform isoliert. Die quantitative Bestimmung erfolgte durch Gaschromatographie mit Hilfe eines Stickstoff-spezifischen Flammenionisationsdetektors. Folgende Konzentrationen an Verapamil wurden bestimmt: Leber 5500 ng/g, Niere 2000 ng/g, Blut 590 ng/g, Urin 250 ng/g, Mageninhalt 3 mg (gesamt).Während der polizeilichen Vernehmung sagte ein Zeuge aus, daß vor dem Tod zwei Tabletten Isoptin eingenommen wurden.Nach Gabe einer therapeutischen Dosis Isoptin® fanden sich bei zwei gesunden Versuchspersonen Maximalkonzentrationen von 11 und 30 ng/g Blutzellen und von 30 und 65 ng/g Blutplasma; die letzteren Zahlen stimmen gut überein mit Versuchsergebnissen anderer Autoren über die Plasmaspiegel nach therapeutischer Verapamilgabe. Die Blutkonzentration von 590 ng/g im vorliegenden Fall zeigt dagegen eindeutig, daß vor dem Tod Verapamil in extremer Überdosierung zur Anwendung gelangt sein muß.


Forensic Science International | 1982

Use of radiographs in the forensic autopsy

Gg. Schmidt; Dimitrios Kallieris

The X-ray examination of corpses is a most useful tool in the field of medicolegal diagnosis. Sometimes the cause of death can already be seen before autopsy. The following modes of application are reviewed: search for foreign bodies, identification of poison, air-embolism, pneumothorax, air-filled lungs and gastro-intestinal organs in newborns, diagnosis of tuberculosis in corpses, visibility of hidden fractures, structure of bones as a factor of biomechanical load capacity, identification and determination of age and experimental research with corpses.


Archives of Toxicology | 1978

Investigation of cardiac glycoside levels in human post mortem blood and tissues determined by a special radioimmunoassay procedure.

R. Aderjan; H. Buhr; Gg. Schmidt

Even after the introduction of radioimmunological methods the question of a cardiac glycoside causing or contributing to the death of a patient can not be answered satisfactorily. By means of a special radioimmunoassay procedure for digoxin as well as for the structurally related methyl- and acetylderivatives we measured the concentrations in human blood and post mortem tissues.We investigated the glycoside contents in the blood of intravenously digitalised (Novodigal®) patients before and after death. At autopsy blood specimens were taken from the heart and the femoral vein. We found an increase of the glycoside level up to a highly toxic range (7–15 ng/ml) especially in the heart blood. Thus post mortem blood levels of digoxin and its derivatives are not suitable for a final decision in alleged cases of fatal poisonings.Measuring various concentrations in tissues and body fluids of the above cardiac glycosides mentioned revealed the kidney concentration to be of high value in confirming a digitalis poisoning. This organ and the heart show the highest tissue concentrations. Interpretations of fatal digitalis poisonings should be based on the additional knowledge of these concentrations. Individual cardiac glycosides may be analyzed by a combination of thin layer chromatography and radioimmunoassay.ZusammenfassungSelbst nach der Einführung von radioimmunologischen Methoden kann die Frage, ob ein Herzglykosid einen Tod verursacht hat oder zumindest dazu beigetragen hat, nicht zufriedenstellend beantwortet werden. Mit Hilfe eines besonderen Radioimmunoassay-Verfahrens für Digoxin, welches auch für die strukturell verwandten Methyl-und Acetyl-Derivate anwendbar ist, haben wir post mortem-Konzentrationen dieser Stoffe im menschlichen Blut und Gewebe untersucht. Die Glykosid-Spiegel von intravenös digitalisierten (Novodigal®) Patienten können nach dem Tod bis in einen 2,5fach höheren Bereich ansteigen (7–15 ng/ml im Herzblut), verglichen mit den Glykosid-Spiegeln vor dem Tod. Da so eine starke Toxizität der Blutspiegelhöhe vorgetäuscht wird, sind nach dem Tod Blutspiegelmessungen allein für die Beurteilung von vermuteten Digitalis-Vergiftungen nicht ausreichend.Bei der Messung von Glykosidkonzentrationen in Geweben und Körperflüssigkeiten ist der Konzentration in Herz und Niere besondere Beachtung zu schenken, diese beiden Organe zeigen die höchsten Gewebskonzentrationen. Eine Beurteilung sollte Konzentrationsmessungen in diesen Organen berücksichtigen. Mittels einer kombinierten dünnschichtchromatographischen und radioimmunologischen Analyse ist es möglich, die Identität von zur Anwendung gelangten Herzglykosiden im ng-Bereich festzustellen.


Archives of Toxicology | 1977

Radioimmunological screening and gas chromatographic identification of diazepam in blood and serum.

H. P. Gelbke; H. J. Schlicht; Gg. Schmidt

A radioimmunoassay for the determination of diazepam in human blood and serum is presented. Diazepam is separated from the bulk of the biological material by adsorption at Amberlite XAD-2 and subsequent desorption with ethyl acetate. The extract thus obtained can be used directly for the determination of diazepam by radioimmunoassay and gas chromatography with electron capture detection. For the combined radioimmunological and gas chromatographic determination 0.5 ml of blood or serum are necessary, the lower detection limit being approx. 5 ng/ml for both of these procedures. A good reliability of the radioimmunoassay is established with respect to precision, accuracy and specificity. The quantitative results obtained by radioimmunoassay and gas chromatography correspond well with each other. The radioimmunological procedure enables the screening of more than 200 samples for diazepam by one technician within two working days.ZusammenfassungEs wird über die radioimmunologische Bestimmung von Diazepam im menschlichen Blut und Serum berichtet. Diazepam wird aus dem biologischen Material durch Adsorption mit Amberlite XAD-2 und anschließende Desorption mit Äthylacetat angereichert. Der Extrakt wird dann direkt für die Diazepam-Bestimmung durch Radioimmunoassay und Gaschromatographie mit Elektroneneinfang-Detektion eingesetzt. Für den kombinierten radioimmunologischen und gaschromatographischen Nachweis werden 0,5 ml Blut oder Serum benötigt; die untere Empfindlichkeitsgrenze liegt für beide Methoden bei etwa 5 ng/ml. Die Zuverlässigkeit des Radioimmunoassays bezüglich Reproduzierbarkeit, Genauigkeit und Spezifität ist voll zufriedenstellend. Die durch Gaschromatographie und Radioimmunoassay erhaltenen quantitativen Daten zeigen gute Übereinstimmung. Es können mit der radioimmunologischen Methode von einer technischen Arbeitskraft mehr als 200 Proben an zwei Arbeitstagen auf Diazepam untersucht werden.


Archives of Toxicology | 1978

Isolation of drugs from blood by column chromatography on amberlite XAD-2

H. P. Gelbke; T. H. Grell; Gg. Schmidt

An investigation was carried out on the isolation of 28 drugs from blood by column chromatography on Amberlite XAD-2. The following substances were added to postmortem blood specimens at concentrations generally of 1–10 μg/ml: barbital, heptabarbital, hexobarbital, pentobarbital, phenobarbital, phenylbutazone, monocrotophos, amidopyrine, carbromal, diazepam, meprobamate, methaqualone, nitrazepam, phenazetin, chlorpromazine, dibenzepin, diphenhydramine, haloperidol, imipramine, mescaline, methadone, morphine, pentazocine, pethidine, tilidine, triflupromazine, verapamil, N-propylajmalinium bitartrate. The samples were purified by column chromatography on Amberlite XAD-2 and simple solvent extraction and subsequently quantitated by gas chromatography. By systematic variation of the conditions for adsorption of the drugs and desorption from the resin, revoveries of more than 80% after XAD-2 column chromatography could be achieved for most drugs. Thereby it was demonstrated, that in cases of fatal poisoning or emergencies this procedure is a valuable tool for forensic and clinical toxicologists who have to find out the toxic agent by chemical analysis of the blood.ZusammenfassungEs wurden Untersuchungen über die säulenchromatographische Isolierung von 28 Arzneistoffen aus Blut an Amberlite XAD-2 durchgeführt. Die folgenden Substanzen wurden Leichenblutproben in Konzentrationen im allgemeinen von 1–10 μg/ml zugesetzt: Barbital, Heptabarbital, Hexobarbital, Pentobarbital, Phenobarbital, Phenylbutazon, Monocrotophos, Amidopyrin, Carbromal, Diazepam, Meprobamat, Methaqualon, Nitrazepam, Phenacetin, Chlorpromazin, Dibenzepin, Diphenhydramin, Haloperidol, Imipramin, Meskalin, Methadon, Morphin, Pentazocin, Pethidin, Tilidin, Triflupromazin, Verapamil, N-Propylajmalinium Bitartrat. Die Blutproben wurden säulenchromatographisch an Amberlite XAD-2 und durch eine einfache Lösungsmittelverteilung gereinigt, und anschließend wurden die Arzneimittel durch Gaschromatographie quantitativ bestimmt. Durch systematische Optimierung der Bedingungen für die Adsorption und die Desorption vom Kunstharz konnten für die meisten Substanzen Wiederfindungen von mehr als 80% nach XAD-2 Säulenchromatographie erreicht werden. Dieses Verfahren ist also ein wertvolles Hilfsmittel für den forensischen und klinischen Toxikologen, der bei tödlichen oder akut lebensbedrohlichen Vergiftungsfällen das wirksame Agens durch die Untersuchung des Blutes nachweisen muß.


International Journal of Legal Medicine | 1970

[Relations between collision speed, car damage, fractures and distance of projection in fifty cases of pedestrian-car accidents].

S. Kamiyama; Gg. Schmidt

SummaryFifty cases were selected from 160 autopsies performed on pedestrians who were accidentally killed by private motorcars; the cases were selected according to the following criteria:The cases were confined to impact accidents involving adults in which reliable evidence could be gathered from the Court records in relation to damage to the car, the place of collision, the final position of the injured pedestrian and the extent of skidmarks. The initial and collision speeds of the cars were calculated from these facts and the distance of projection of the pedestrians were measured.The initial speeds, calculated between 32 and 95 km/h, were, in most cases, higher than the declared speeds. The differences between initial and collision speeds were larger. Fatal injuries could arise from a collision velocity of only 12 km/h. A striking feature of the analysis was the distribution of two peaks of frequency whether these were classified according to the collision speeds or according to the deformation of the vehicle (collision speed: 26% at the speed of 51 to 60 km/h and 22% at the speed of 21 to 30 km/h; deformation work: 34% at the deformation work of 39 to 200 kpm and 30% at the deformation work of 701 to 1,000 kpm).Twice as many fractures of the vertebral column and pelvis were sustained at collision speeds over 50 km/h as were sustained under 50 km/h.In one third of 44 pedestrian accidents, the distance of projection was within the expected range described by Fiala; in one third the distance was above and in one third below the expected range.If additional data for calculation were lacking, the patterns in injury arising from the impacts gave indications from which it was possible to estimate the collision speed.ZusammenfassungAus 160 Obduktionen von Fußgängern, die durch PKW getötet worden waren, sind 50 nach folgenden Gesichtspunkten ausgewählt worden:Auffahrunfälle Erwachsener mit gesicherten Angaben in den Gerichtsakten über Fahrzeugbeschädigungen, Zusammenstoßstellen, Endlage der Fußgänger und Bremsspuren. Aus diesen Daten wurden Ausgangs- und Aufprallgeschwindigkeiten berechnet sowie die „Wurfweite” der Fußgänger gemessen.Die Ausgangsgeschwindigkeiten, nach der Berechnung zwischen 32 und 95 km/h, lagen meistens etwas höher als die angegebenen Geschwindigkeiten. Zwischen Ausgangs- und Aufprallgeschwindigkeiten waren die Differenzen größer. Ab 12 km/h Aufprallgeschwindigkeit kam es bereits zu tödlichen Verletzungen. Auffallend ist die zweigipfelige Verteilung der Häufigkeit sowohl bei der Einteilung nach den Aufprallgeschwindigkeiten als auch nach den Deformationsarbeiten (Aufprallgeschwindigkeit: 26% bei 51–60 km/h und 22% bei 21 bis 30 km/h; Deformationsarbeit: 34% bei 39–200 kpm und 30% bei 701–1000 kpm).Bei Aufprallgeschwindigkeiten über 50 km/h wurden doppelt so viel Knochenbrüche an der Wirbelsäule und am Becken als bei Aufprallgeschwindigkeiten unter 50 km/h festgestellt.Bei 44 Fußgängerunfällen lag ein Drittel innerhalb der Erwartungsgrenze der „Wurfweite” nach Fiala, je ein Drittel aber darüber bzw, darunter.Das Beschädigungsbild und die Anstoßverletzungen geben Hinweise zur Ermittlung der Aufprallgeschwindigkeit, vor allem wenn weitere Berechnungsgrundlagen fehlen.Aus 160 Obduktionen von Fusgangern, die durch PKW getotet worden waren, sind 50 nach folgenden Gesichtspunkten ausgewahlt worden: Auffahrunfalle Erwachsener mit gesicherten Angaben in den Gerichtsakten uber Fahrzeugbeschadigungen, Zusammenstosstellen, Endlage der Fusganger und Bremsspuren. Aus diesen Daten wurden Ausgangs- und Aufprallgeschwindigkeiten berechnet sowie die „Wurfweite” der Fusganger gemessen. Die Ausgangsgeschwindigkeiten, nach der Berechnung zwischen 32 und 95 km/h, lagen meistens etwas hoher als die angegebenen Geschwindigkeiten. Zwischen Ausgangs- und Aufprallgeschwindigkeiten waren die Differenzen groser. Ab 12 km/h Aufprallgeschwindigkeit kam es bereits zu todlichen Verletzungen. Auffallend ist die zweigipfelige Verteilung der Haufigkeit sowohl bei der Einteilung nach den Aufprallgeschwindigkeiten als auch nach den Deformationsarbeiten (Aufprallgeschwindigkeit: 26% bei 51–60 km/h und 22% bei 21 bis 30 km/h; Deformationsarbeit: 34% bei 39–200 kpm und 30% bei 701–1000 kpm). Bei Aufprallgeschwindigkeiten uber 50 km/h wurden doppelt so viel Knochenbruche an der Wirbelsaule und am Becken als bei Aufprallgeschwindigkeiten unter 50 km/h festgestellt. Bei 44 Fusgangerunfallen lag ein Drittel innerhalb der Erwartungsgrenze der „Wurfweite” nach Fiala, je ein Drittel aber daruber bzw, darunter. Das Beschadigungsbild und die Anstosverletzungen geben Hinweise zur Ermittlung der Aufprallgeschwindigkeit, vor allem wenn weitere Berechnungsgrundlagen fehlen.


International Journal of Legal Medicine | 1982

Vergiftungen mit Diphenhydramin — Forensisch-toxikologische Beurteilung von Analysenbefunden

R. Aderjan; J. Bsche; Gg. Schmidt

Several poisonings by diphenhydramine were reported shortly after it had been introduced as an antihistamine in 1945. In the Federal Republic of Germany its combination with 8-chlorotheophylline (dimenhydrinate) is available as a hypnotic without prescription. Replacing the dangerous diethylpentenamide diphenhydramine is a drug which is also often abused. Fatal poisonings, suicide attempts, and traffic accidents were increasingly observed. In seven cases drug-influenced road users caused traffic accidents. We observed blood concentrations of diphenhydramine as high as in four cases of clinically treated patients after ingestion of large doses. This indicates a serious drug abuse. The measurement of the concentration of diphenhydramine and its major metabolite (diphenmethoxy acetic acid) in blood and urine is a means of recognizing chronic use and misuse of diphenhydramine. As the metabolite accumulates in blood one may find an elevated level after multiple dosing. Shortly after taking a single dose no or only low metabolite concentration is found. The concentration of diphenhydramine and its metabolite was measured in several fatal cases. In one of these cases the concentration in body fluids and tissues was in a range not observed until now.SummarySeveral poisonings by diphenhydramine were reported shortly after it had been introduced as an antihistamine in 1945. In the Federal Republic of Germany its combination with 8-chlorotheophylline (dimenhydrinate) is available as a hypnotic without prescription. Replacing the dangerous diethylpentenamide diphenhydramine is a drug which is also often abused.Fatal poisonings, suicide attempts, and traffic accidents were increasingly observed. In seven cases drug-influenced road users caused traffic accidents. We observed blood concentrations of diphenhydramine as high as in four cases of clinically treated patients after ingestion of large doses. This indicates a serious drug abuse.The measurement of the concentration of diphenhydramine and its major metabolite (diphenmethoxy acetic acid) in blood and urine is a means of recognizing chronic use and misuse of diphenhydramine. As the metabolite accumulates in blood one may find an elevated level after multiple dosing. Shortly after taking a single dose no or only low metabolite concentration is found. The concentration of diphenhydramine and its metabolite was measured in several fatal cases. In one of these cases the concentration in body fluids and tissues was in a range not observed until now.ZusammenfassungKurz nach der Einführung des Wirkstoffes (1945) konnten Vergiftungen mit Diphenhydramin beobachtet werden. Seit Diphenhydramin, zusammen mit 8-Chlortheophyllin als Dimenhydrinat im Handel, anstelle des gefährlicheren Diethylpentenamid als rezeptfreies Schlafmittel angeboten wird, stiegen auch die Zahlen von Vergiftungen und Verkehrsunfällen unter Diphenhydramin-Einfluß. Der Vergleich von vier klinisch behandelten und überlebenden Patienten mit sieben unter Diphenhydramin-Einfluß verunfallten Verkehrsteilnehmern zeigt, daß hier massive Intoxikationen bei erheblichem Tablettenmißbrauch vorgelegen haben. Aus den Verhältnissen der Diphenhydramin-Konzentration in Blut und Urin sowie den Konzentrationen der als Hauptstoffwechselprodukt entstehenden Diphenmethoxyessigsäure lassen sich wertvolle Hinweise auf chronischen Mißbrauch bzw. den Aufnahmezeitpunkt der Tabletten gewinnen. Bei verschiedenen tödlichen Vergiftungen wurde unter anderem eine massive Vergiftung vorgefunden, die zu bisher noch nicht beschriebenen hohen Konzentrationen von Diphenhydramin in Körperflüssigkeiten und Geweben geführt hat.


International Journal of Legal Medicine | 1978

Häufigkeit positiver Diazepam-Befunde in Blutproben alkoholisierter Verkehrsteilnehmer

Heinz-Peter Gelbke; H. J. Schlicht; Gg. Schmidt

SummaryDiazepam was determined by radioimmunoassay and gas chromatography in 2050 unselected blood or serum specimens of subjects, who were suspected of driving under the influence of alcohol in the years 1974 and 1975. A „cut-off“ limit of 20 ng/ml was selected. Diazepam was found in 46 samples corresponding to 2.24%, 27 samples (1.3 %) exhibited concentrations of 20–100 ng/ml, 14 samples (0.7 %) of 100–500 ng/ml, 1 sample (0.05 %) of 500–1000 ng/ml and 4 samples (0.2 %, as related to the total of 2050 samples) of more than 1000 ng/ml.Furthermore, 44 blood specimens of subjects were analyzed, who had claimed diazepam intake before the blood sample was withdrawn. Diazepam was found in 27 cases corresponding to 61 %.Finally, blood specimens of 219 unselected inpatients of a surgical ward were investigated; 59 of these (27 %) were found to be diazepam-positive.Zusammenfassung2050 nicht ausgewählte Blut- und Serumproben aus den Jahren 1974 und 1975, die von Verkehrsteilnehmern wegen des Verdachts einer Alkoholbeeinflussung entnommen waren, wurden radioimmunologisch und gaschromatographisch auf Diazepam untersucht. Bei einem „cut-off“ Wert von 20 ng/ml konnte in 46 Fällen, entsprechend 2,24 %, Diazepam nachgewiesen werden. Die Einteilung in Konzentrationsklassen ergab folgendes Bild: 27 Proben (1,3 %) mit 20–100 ng/ml, 14 Proben (0.7 %) mit 100–500 ng/ml, 1 Probe (0.05 %) mit 500–1000 ng/ml und 4 Proben (0.2 %, bezogen jeweils auf das Gesamtkollektiv) mit mehr als 1000 ng/ml.In 44 Blutproben von Verkehrsteilnehmern, die auf ärztliches Befragen bei der Blutentnahme eine vorausgegangene Diazepam-Einnahme geltend machten, konnte ein positiver Diazepam-Nachweis in 27 Fällen, entsprechend 61 %, erbracht werden.Schließlich wurden Blutproben von 219 nicht selektierten Patienten eines chirurgischen Krankenhauses untersucht. Diazepam wurde in 59 Fällen (27 %) gefunden.


International Journal of Legal Medicine | 1979

Ein Screening-Radioimmunoassay für 1,4-Benzodiazepine in menschlichem Blut, Serum und Urin mit Antikö rpern gegen Oxazepamhemisuccinat

R. Aderjan; Gg. Schmidt

SummaryA simple and specific radioimmunoassay (RIA) was developed for the determination of oxazepam and other 1,4-benzodiazepines in human blood serum and urine (e.g., diazepam, desmethyldiazepam, chlorazepate). For serum a 1:10 dilution, for urine a 1:100 dilution is recommended. Blood and hemolyzed samples need prior extraction by Amberlite XAD-2. The antisera were raised by immunizing “White New Zealand”-rabbits with an oxazepam-3-hemisuccinate bovine serum albumin conjugate. Using 0.1 ml serum dilution the sensitivity is 0.01 mg/l per tube. Especially higher concentrations show a tendency toward underestimation. Being not limited to a single 1,4-benzodiazepine derivative, the specificity of the antisera is also suitable for a screening analysis. Compared to thin-layer chromatographic analysis of urine this assay shows improved sensitivity (0.05–0.1 mg/l in 0.1 ml of a 1:100 dilution = 1 μl of urine). For forensic investigations, an analysis in the sequence of urine-RIA, blood/serum-RIA, blood/serum- “ electron-capture”-gas-liquid chromatography (ECD-GLC) seems to be a helpful approach. Blood levels of diazepam and desmethyldiazepam determined by RIA and GLC after extraction are in satisfactory agreement.ZusammenfassungEs wurde ein einfacher und gruppenspezifischer Radioimmunoassay entwickelt für die Bestimmung von Oxazepam und anderen 1,4-Benzodiazepinen (z. B. Diazepam, Desmethyldiazepam, Chlorazepat) in Blut und Urin. Der Assay kann in Serum und Urin direkt nach 1:10- bzw. 1:100-Verdünnung angewendet werden. Hämolysierte Serum- und Blutproben können nach Extraktion mit Amberlite-XAD-2 eingesetzt werden. Die Antikörper entstanden als Folge einer Immunisierung von weißen Neuseeland-Kaninchen mit einem Oxazepam-3-hemisuccinoyl-Rinderserumalbumin-Konjugat. Die Sensitivität beträgt 10μg/1 bei 0,1 ml Serumverdünnung pro Röhrchen. Aus 1:10 verdünntem Probenserum fallen die Meßwerte aufgrund der hohen Proteinbindung der 1,4-Benzodiazepine, besonders bei höheren Konzentrationen, zu tief aus. Da die Spezifität nicht auf diese Benzodiazepine beschränkt ist, eignet sich der Assay für eine „Screening-Analyse“ dieser Stoffgruppe. Im Urin kann gegenüber Dünnschichtchromatographie wesentlich empfindlicher gearbeitet werden (50–100 μg/l aus 100 μl einer 1:100-Verdunnung = 1 μl Urin). Für forensisch-toxikologische Zwecke wird die Analysenfolge Urin/RIA; Blut/RIA; Blut/,„lectron-capture“-Gaschromatographie vorgeschlagen. Eine zufriedenstellende Übereinstimmung ergibt sich zwischen radioimmunologisch und gaschromatographisch ermittelten Blutspiegeln bei Diazepam und Desmethyldiazepam nach Extraktion mit Amberlite-XAD-2.

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W. Fiehn

Heidelberg University

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