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Gynecological Endocrinology | 2005

Determination of the fertile window: reproductive competence of women--European cycle databases.

Petra Frank-Herrmann; Christian Gnoth; Siegfried Baur; Thomas Strowitzki; Günter Freundl

Objectives. The objective of the present paper is to review the main results of recent European cycle databases on ovulation detection and determination of the fertile window performed by the women themselves. Methods. The ongoing German Long-term Cycle Database currently comprises 32 788 prospectively collected cycle charts of 1551 women, the I European Cycle Database (10 countries) 1328 women/19 048 cycles, the II European Cycle Database (six countries) 782 women/6724 cycles, and the World Health Organization Database (one European country) 234 women/2808 cycles. The women record cycle parameters (cervical mucus changes, temperature rise, etc.), family planning intention and sexual behavior. Results. With the symptothermal method of natural family planning it has become possible to determine the fertile window in order to avoid pregnancy with a method effectiveness of 0.3%. According to a small sub-study, the ovulation time observed by the women themselves correlates closely with ovulation detected by ultrasound and measurement of luteinizing hormone (correlation within 1 day in 89% of the 62 cycles). Fertility awareness methods can be integrated into the management of sub-fertility. They seem to shorten the time to pregnancy. Conclusions. Self-observation of the fertile window puts women into a position to develop a high level of reproductive competence that could be used much more in different areas than is currently the case.


The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care | 2015

Monitoring the menstrual cycle: Comparison of urinary and serum reproductive hormones referenced to true ovulation

Judith Roos; Sarah Johnson; Sarah Weddell; Erhard Godehardt; Julia Schiffner; Günter Freundl; Christian Gnoth

Abstract Objective The aim of the study was to examine relationships and interindividual variations in urinary and serum reproductive hormone levels relative to ultrasound-observed ovulation in menstrual cycles of apparently normally menstruating women. Methods This was a prospective study of normally menstruating women (no known subfertility), aged 18–40 years (n = 40), who collected daily urine samples and attended the study centre for blood samples and transvaginal ultrasound during one complete menstrual cycle. Serum luteinising hormone (LH), progesterone, estradiol, urinary LH, pregnanediol-3- glucuronide (P3G) and estrone-3-glucuronide were measured. Ultrasound was conducted by two physicians and interpreted by central expert review. Results Menstrual cycle length varied from 22 to 37 days (median 27 days). Ovulation by ultrasound ranged from day 8 to day 26 (median day 15). Serum and urinary hormone profiles showed excellent agreement. Estrogen and LH hormone peaks in urine and serum showed a range of signal characteristics across the study group before and after ovulation. The rise in estrogen and LH always occurred before ovulation; the progesterone rise from baseline always occurred after ovulation. Conclusions Urinary and serum reproductive hormones showed excellent agreement and may be used interchangeably. The beginning of the surge in serum and urinary LH was an excellent predictor of ovulation. The rise in progesterone and P3G above baseline was a consistent marker of luteinisation confirming ovulation. Both LH and progesterone surges delivered clear, sharp signals in all volunteers, allowing reliable detection and confirmation of ovulation. Chinese Abstract 摘要 目的 检验正常行经女性在月经周期中,尿液与血清生殖激素水平与经阴道超声所观察到的排卵的关系及个体差异。 方法 这是一个对年龄为18-40岁( n = 40)的正常行经妇女(无已知生育能力低下) 进行的前瞻性研究,在一个完整的月经周期中,受试者采集自己的尿样并到研究中心采集血样和进行阴道超声测试。检测血清黄体生成素(LH),孕酮,雌二醇,尿液LH,雌酮3葡糖苷酸(P3G)及3-葡糖苷酸孕二酮水平。由两名医生进行超声检查,中心专家评审判读结果. 结果 月经周期长度22至37天不等(中位时间为27天)。超声所监测到的排卵从第八天至第26天不等(中位时间为第15天)。血清和尿液的荷尔蒙的描绘显示了高度的契合。尿液和血清中雌激素和LH荷尔蒙的峰值在研究受试者群体中表现出排卵前后的一系列信号特征。雌激素和LH水平往往在排卵前升高;孕酮从基线值升高往往发生在排卵后。 结论 尿液和血清中的生殖激素表明了高度的一致性,且可能可交换使用。血清和尿液中LH波峰的出现是对排卵期极佳的预测。 孕酮和P3G超出基线值的升高是黄素化的一致性标记,这证实了排卵。LH和孕酮的波峰在受试者中都表达了清晰尖锐的信号,使得排卵期的可靠探测和确证成为可能。 关键词 雌二醇;雌酮-3-葡糖苷酸(E3G);黄体生成素(LH);排卵;3-葡糖苷酸孕二醇(P3G);孕酮;生殖激素;经阴道超声


Fertility and Sterility | 2015

Antimüllerian hormone levels and numbers and sizes of antral follicles in regularly menstruating women of reproductive age referenced to true ovulation day

Christian Gnoth; Judith Roos; David Broomhead; Julia Schiffner; Erhard Godehardt; Günter Freundl; Sarah Johnson

OBJECTIVE To assess menstrual cycle antimüllerian hormone (AMH) levels in reproductive age women and which/how many follicles substantially produce AMH. DESIGN Prospective study of menstruating women using mixed-effects models to analyze AMH variability and correlation of follicle counts/size classes to AMH levels. SETTING Clinic. PATIENT(S) Regular menstruating women with ovulatory cycles (n = 40, aged 18-37 years) and no known subfertility. INTERVENTION(S) Women collected daily urine samples and visited the study center for blood samples/transvaginal ultrasound during one complete menstrual cycle (visits were every 2 days; daily from follicle size >16 mm until postovulation). MAIN OUTCOME MEASURE(S) AMH levels throughout the menstrual cycle, correlated with antral follicles as observed by ultrasound and identification of follicles producing AMH. RESULTS Of all antral follicles visible by high-resolution ultrasound, AMH is produced substantially only by follicles up to 7 mm in diameter. For women with basal AMH >1 ng/mL, mean AMH concentrations vary across ovulatory menstrual cycles, showing a statistically significant decrease from -5 to 2 days after objective ovulation; significantly lower mean luteal AMH levels (-7.59% to mean follicular AMH) are detected. The number of antral follicles can be estimated from AMH (ng/mL) levels using the modified Beckman Coulter Generation II AMH assay for any day of the follicular phase. CONCLUSION(S) AMH concentrations vary across ovulatory menstrual cycles, showing a significant periovulatory decrease. The number of small antral follicles can be estimated from preovulatory AMH levels with relevance for patient management. CLINICAL TRIAL REGISTRATION NUMBER NCT01802060.


Archive | 2013

Zyklusformen im Leben einer Frau

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Viele Frauen haben heutzutage einen klassischen 28-Tage-Zyklus , aber nicht deshalb, weil ihr Korper wie ein Uhrwerk funktioniert, sondern weil sie die Pille nehmen. So ist der 4-Wochen-Rhythmus der Regelblutung als geforderte Norm fur weibliche Gesundheit und Stabilitat im gesellschaftlichen Bewusstsein weiterhin fest verankert, und in den Schulbuchern wird dieses Faktum an jede neue Generation weitergegeben.


Archive | 2013

Zykluscomputer, Hilfsmittel und Softwareprogramme zur Bestimmung der fruchtbaren Phase

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Seit den 1960er Jahren ist man auf der Suche nach einem einfachen, billigen und verlasslichen Test, der prazise und eindeutig Anfang und Ende der fruchtbaren Zeit signalisiert [54, 56]. Ein solches Testsystem ware der Durchbruch fur eine Empfangnisverhutung auf naturliche Art.


Archive | 2013

Natürliche Familienplanung nach Absetzen von hormonellen Kontrazeptiva und in der Stillzeit

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Rund 60 % aller Frauen im Alter zwischen 20 und 40 Jahren, die verhuten wollen, wenden hormonelle Verhutungsmethoden an. Dabei hat sich die Angebotspalette in den letzten 15 Jahren deutlich erweitert. Es bietet sich eine grobe Unterscheidung an zwischen Kontrazeptiva, die eine Kombination aus Ostrogen und Gestagen enthalten (klassische Pille, Vaginalring und Hormonpflaster ) und reinen Gestagenen (Gestagenpille , Hormonspirale , Hormonimplantat , Dreimonatsspritze ). 90 % der Anwenderinnen hormoneller Kontrazeptiva verwenden derzeit ein Ostrogen-Gestagen-Praparat, 10 % ein reines Gestagen [13]. In der arztlichen Praxis sind Fragen zur Einregulierung des Zyklusgeschehens nach Absetzen der hormonellen Empfangnisverhutung besonders wichtig fur Frauen, die eine Schwangerschaft anstreben oder aber zu einer anderen Familienplanungsmethode wechseln.


Archive | 2013

Erlernen der Methode Sensiplan

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Jede Methode der Empfangnisregelung ist nur dann sicher, wenn sie richtig benutzt wird. Voraussetzung dafur ist eine gute Anleitung. Weitaus starker als bei anderen Familienplanungsmethoden hangt die Sicherheit der NFP deshalb vom richtigen Erlernen der Methode ab.


Archive | 2013

Zyklusbeispiele aus dem Alltag

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

In diesem Kapitel werden einige Zyklusbeispiele aus dem Alltag von NFP-Anwenderinnen dargestellt (Abb. 6.1 bis Abb. 6.10). Um dem Leser die Moglichkeit zu geben, Anfang und Ende der fruchtbaren Zeit anhand der Methodenregeln selbst zu bestimmen, werden die Zyklen zunachst ohne und dann mit Auswertung dargestellt.


Archive | 2013

Natürliche Familienplanung bei Kinderwunsch und unerfülltem Kinderwunsch

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Immer mehr Frauen wissen um die herausragende Bedeutung des Zervixschleims als Fruchtbarkeitsindikator. Der simple Ratschlag, „auf den Zervixschleim zu achten“, ist fur viele Frauen, die sich ein Kind wunschen, schon ein wichtiger Tipp.


Archive | 2013

Methoden der Natürlichen Familienplanung im Vergleich

Elisabeth Raith-Paula; Petra Frank-Herrmann; Günter Freundl; Thomas Strowitzki

Im folgenden Kapitel werden andere bekannte Methoden der Naturlichen Familienplanung vorgestellt, diskutiert und mit der symptothermalen Methode Sensiplan verglichen.

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Christian Gnoth

University of Düsseldorf

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Julia Schiffner

University of Düsseldorf

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Sarah Johnson

Royal Victoria Infirmary

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Bruce H. R. Wolffenbuttel

University Medical Center Groningen

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