H.D. Böttcher
Goethe University Frankfurt
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International Journal of Radiation Oncology Biology Physics | 1994
H.D. Böttcher; B. Schopohl; Dieter Liermann; Jürgen Kollath; I.A. Adamietz
PURPOSE A high dose rate (HDR) afterloading technique for prevention of vascular stenosis or occlusion after percutaneous transluminal arteriography and subsequent stent implantation caused by intimal hyperplasia is presented. METHODS AND MATERIALS The frequency of recurrent stenosis or occlusion following implantation of stents into peripheral arteries is relatively high. The cause of relapse is rapid intimal hyperplasia. To prevent proliferation of the intimal layer, intravascular brachytherapy was performed in cases of recurrent vascular occlusion or severe stenosis. After recanalization by percutaneous transluminal angioplasty and stent implantation, a 9-French-ReKa catheter was placed within the lumen of the stent. This catheter served as a guide for a 5-French flexible applicator. Then after individual calculation of the isodose, 12 Gy were applied to the vessel wall. This procedure was followed by 72 h of heparinization. Follow-up by Doppler digital subtraction angiography and magnetic resonance imaging was done 3, 6, and 12 months after the procedure and later on once a year. RESULTS Intraluminal irradiation was performed in 13 patients (nine male and four female). All patients had a clinically relevant restenosis or reocclusion in the superficial femoral artery (clinical stage according to Fontaine IIb-III). Follow-up time ranged from 3-27 months. After irradiation the stented area remained patent in all cases and there were no signs of recurrent stenosis in the treated arterial segment. CONCLUSION With high dose rate 192Ir afterloading after percutaneous transluminal angioplasty and subsequent stent implantation restenosis or reocclusion caused by intimal hyperplasia can be prevented.
Physics in Medicine and Biology | 2000
Ulla Ramm; U Weber; Michael Bock; M Krämer; A Bankamp; Marc Damrau; Christoph Thilmann; H.D. Böttcher; Lothar R. Schad; Gerhard Kraft
In this study we applied BANG polymer-gel dosimetry using magnetic resonance imaging (MRI) to densely ionizing radiation such as carbon ion beams. BANG polymer gels were irradiated with a quadratic field of monoenergetic 12C ions at different beam energies in the range of 135 MeV u(-1) to 410 MeV u(-1). They were irradiated at the radiotherapy facility of the GSI, Darmstadt, Germany. Our object was to examine the saturation effect for densely ionizing radiation that occurs at high values of linear energy transfer (LET). The examination yielded the first effectiveness values that will be discussed in the following sections. A solid sphere and a hollow sphere were both irradiated with a horizontal pencil beam from the raster scanning facility at energies of 268 MeV u(-1) (solid sphere) and 304 MeV u(-1) (hollow sphere) respectively. MR dosimetry measurements were compared with data from a planning system. As far as quality is concerned, there is good agreement between the measured dose distributions of both samples and the dose maps from the planning software. The measured MR signals cannot be converted into absolute dose, since the relative efficiency is still unknown for mixed radiation fields of primary carbon ions and it is known only to a limited extent for nuclear fragments with different energies from highly energetic photon radiation. Model calculations are in progress in order to facilitate conversions of measured MR signals into dose.
Physics in Medicine and Biology | 2001
Ulla Ramm; Marc Damrau; Stephan Mose; Karl-Heinz Manegold; Claus Guido Rahl; H.D. Böttcher
In treatment planning for conformal radiotherapy, it is possible to attain high accuracy in contouring the outline of the target volume and organs at risk by giving contrast agents (CAs) during the CT scan. In order to calculate the dose from the CT scans, Hounsfield units (HUs) are converted into the parameters of a standard set of tissues with given atomic composition and density. Due to the high atomic number of contrast media, high HU values are obtained during CT scanning. The Helax treatment planning system, for instance, erroneously takes them for high density tissue. This misinterpretation results in high absorption of high-energy photon beams and thus affects the dose calculation significantly. A typical bolus diameter of 3 cm and HU values of 1,400 cause an overdose of up to 7.4% and 5.4% for 6 MV and 25 MV photon beams, respectively. However, since the CA concentration and its expansion are rather low the effect on dose calculation in treatment planning is negligible.
Strahlentherapie Und Onkologie | 1999
Stephan Mose; Angelika Rahn; Kai Budischewski; Anja Christina Zander-Heinz; I.A. Adamietz; Sabine B. Bormeth; C. Thilmann; H.D. Böttcher
ZusammenfassungHintergrundIn der Literatur finden sich wenig Informationen über den Einfluß der adjuvanten postoperativen Radiotherapie auf die psychische Belastung brusterhaltend operierter Brustkrebspatientinnen. In der täglichen Praxis kann jedoch Sorge und Angst im Zusammenhang mit der Bestrahlung beobachtet werden. Ziel unserer Untersuchung war es, den allgemeinen und den situationsspezifischen Einfluß der Radiotherapie auf das psychische Befinden der Patientinnen zu evaluieren.Patienten und MethodeZwischen Oktober 1995 und Juni 1996 wurde bei 48 Frauen (Alter: 31 bis 76 Jahre) eine postoperative Radiotherapie mit oder ohne Chemo-/Hormontherapie durchgeführt. Die Patientinnen erhielten am ersten und letzten Behandlungstag einen mit Psychologen erarbeiteten Fragebogen. Dieser erfaßt unterschiedliche Situationsvariablen, wobei sich die Konstruktion der Items an Faktoren orientierte, die einen möglichen Einfluß auf Belastungen und Empfindungen im Zusammenhang mit der Radiotherapie haben.ErgebnisseNahezu alle Frauen (92%) fühlten sich über die Radiotherapie gut aufgeklärt und bemühten sich aktiv um zusätzliche Information (83%). Andererseits versuchten 56%, nicht an die Bestrahlung zu denken und/oder sich abzulenken (81%). Angst vor der Radiotherapie äußerten 40%. Am Ende der Behandlung gaben 77% an, nur anfänglich bzw. nie Angst gehabt zu haben; 19% hatten meist/immer Angst. 35% sorgten sich um das kosmetische Resultat; nur 30% beobachteten letztlich radiogene Änderungen im ästhetischen Erscheinungsbild. Der Kontakt zum medizinischen Personal erleichterte es allen Patientinnen, die Radiotherapie durchzustehen (100%).SchlußfolgerungenTrotz theoretischer Vorüberlegungen haben unsere Ergebnisse einen eher explorativen Charakter. Folgende Punkte erscheinen jedoch bedeutsam: 1. Es besteht ein großes Informationsbedürfnis über die Radiotherapie. 2. Die Erfahrungen mit der Bestrahlung waren für die Patientinnen positiver als anfänglich von ihnen erwartet. 3. Situationsbedingte Ängste verringerten sich im Verlauf der Behandlung, wobei sich die psychosoziale Betreuung durch das medizinische Personal als wichtiger angstreduzierender Faktor herausstellen läßt.AbstractBackgroundIn literature there are only few informations about the influence of postoperative irradiation on the psychological health of breast cancer patients treated by breast conserving surgery. However, psychological distress and anxiety related to irradiation are often observed. Purpose of our study was the evaluation of the influence of radiotherapy-induced distress in these patients.Patients and MethodsBetween October 1995 and June 1996 in 48 breast cancer patients (31 to 76 years old) treated by breast conserving surgery adjuvant irradiation with or without systemic therapy was applicated. On the first and the last day of radiotherapy they were given a questionnaire (Table 1) which was designed together with psychologists. Covering different situations related to radiotherapy the construction of items are determined by factors with possible influence on psychological distress and perception with regard to irradiation.ResultsMost of the women (92%) stated to be well informed about the irradiation and tried to obtain further information about this treatment (83%). 56% tried not to think about radiotherapy and/or to distract themselves (81%). 40% were anxious about the fact to undergo irradiation. In the end of treatment 77% reported to have been anxious only initially or never; only 19% were anxious almost or most of the time. 35% were worried about the expected cosmetic alterations of their breast; only 30% observed acute cosmetic changes. With regard to situation-related distress all patients (100%) stated that the communication with the medical staff made it easier to stand the irradiation treatment.ConclusionsIn spite of theoretical considerations our results are explorative in character. However, following statements seem to be important: 1. A large requirement exists to get information about radiotherapy. 2. The patients experience irradiation treatment more positive than initially expected by themselves. 3. With regard to radiotherapy anxiety is reduced during the course of treatment. Here the psychosocial care of the medical staff is an important support for reduction of anxiety.BACKGROUND In literature there are only few informations about the influence of postoperative irradiation on the psychological health of breast cancer patients treated by breast-conserving surgery. However, psychological distress and anxiety related to irradiation are often observed. Purpose of our study was the evaluation of the influence of radiotherapy-induced distress in these patients. PATIENTS AND METHODS Between October 1995 and June 1996 in 48 breast cancer patients (31 to 76 years old) treated by breast-conserving surgery adjuvant irradiation with or without systemic therapy was applied. On the first and the last day of radiotherapy they were given a questionnaire (Table 1) which was designed together with psychologists. Covering different situations related to radiotherapy the construction of items are determined by factors with possible influence on psychological distress and perception with regard to irradiation. RESULTS Most of the women (92%) stated to be well informed about the irradiation and tried to obtain further information about this treatment (83%). 56% tried not to think about radiotherapy and/or to distract themselves (81%). 40% were anxious about the fact to undergo irradiation. In the end of treatment 77% reported to have been anxious only initially or never; only 19% were anxious almost or most of the time. 35% were worried about the expected cosmetic alterations of their breast; only 30% observed acute cosmetic changes. With regard to situation-related distress all patients (100%) stated that the communication with the medical staff made it easier to stand the irradiation treatment. CONCLUSIONS In spite of theoretical considerations our results are explorative in character. However, following statements seem to be important: 1. A large requirement exists to get information about radiotherapy. 2. The patients experience irradiation treatment more positive than initially expected by themselves. 3. With regard to radiotherapy anxiety is reduced during the course of treatment. Here the psychosocial care of the medical staff is an important support for reduction of anxiety.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2005
Ingeborg Fraunholz; Anja Gerstenhauer; H.D. Böttcher
Background and Purpose:As treatment of keloids is mainly a cosmetic indication, the authors investigated, beyond the recurrence rate, the patients’ satisfaction with the result and its correlation with objective medical findings.Patients and Methods:83 keloids of 66 patients had been irradiated after excision by a uniform protocol with 4 × 5 Gy (strontium- 90 [90Sr] surface applicator). A questionnaire was developed and sent out in which, above all, the satisfaction with the therapeutic and cosmetic outcome was obtained. These results were correlated with objective parameters and medical findings which were ascertained during an extra follow-up examination.Results:Among 18 of the 41 patients (44%), who had answered the questionnaire, 19 of the 53 keloids treated (36%) had relapsed. 61% of the patients were extremely or mainly satisfied with the therapeutic outcome, 51% extremely or mainly satisfied with the cosmetic outcome. The relief from former keloid-caused symptoms (therapeutic outcome: p = 0.0005; cosmetic outcome: p = 0.0011), the ear as keloid localization (p = 0.0008 and p = 0.0197), and male gender (therapeutic outcome: p = 0.0423) were significantly associated with higher satisfaction. The recurrence rate as well as the extent of radiation side effects had no significant influence on patients’ assessment.Conclusion:Cosmetic aspects like the dermal side effects and the patients’ satisfaction should be taken into account when evaluating the results of radiotherapy in keloids.Hintergrund und Ziel:Da die Behandlung von Keloiden überwiegend aus kosmetischen Gründen erfolgt, wurden über die Rezidivrate hinaus die Zufriedenheit der Patienten mit dem Therapieergebnis und deren Korrelation mit objektiven medizinischen Befunden untersucht.Patienten und Methodik:83 Keloide waren bei 66 Patienten nach Exzision mit einem einheitlichen Protokoll bestrahlt worden (4 × 5 Gy, Strontium-90-[90Sr-]Oberflächenapplikator). Ein Fragebogen wurde entwickelt und verschickt, in dem vor allem die Zufriedenheit mit dem therapeutischen und kosmetischen Resultat erfasst wurde. Die Ergebnisse wurden mit objektiven Parametern und lokalen Befunden korreliert, die im Rahmen einer speziellen Nachuntersuchung erhoben worden waren.Ergebnisse:Bei 18 der 41 Patienten (44%), die den Fragebogen beantwortet hatten, waren 19 von 53 behandelten Keloiden (36%) rezidiviert. 61% der Patienten waren sehr oder überwiegend mit der Therapie, 51% sehr oder überwiegend mit dem kosmetischen Ergebnis zufrieden. Die Linderung früherer keloidbedingter Beschwerden (therapeutisches Ergebnis: p = 0,0005; kosmetisches Ergebnis: p = 0,0011), das Ohr als Lokalisation des Keloids (p = 0,0008 bzw. p = 0,0197) und männliches Geschlecht (therapeutisches Ergebnis: p = 0,0423) waren signifikant mit größerer Zufriedenheit verbunden. Die Rezidivrate sowie das Ausmaß der radiogenen Nebenwirkungen hatten keinen signifikanten Einfluss auf die Bewertung der Patienten.Schlussfolgerung:Kosmetische Aspekte wie die kutanen Nebenwirkungen sowie die Zufriedenheit der Patienten sollten stärker zur Beurteilung des Erfolgs der Strahlentherapie von Keloiden herangezogen werden.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2008
Ulla Ramm; Jörg Licher; Jussi Moog; Christian Scherf; Eugen Kara; H.D. Böttcher; Claus Rödel; Stephan Mose
Background and Purpose:For total-body irradiation (TBI) using the translation method, dose distribution cannot be computed with computer-assisted three-dimensional planning systems. Therefore, dose distribution has to be primarily estimated based on CT scans (beam-zone method) which is followed by in vivo measurements to ascertain a homogeneous dose delivery. The aim of this study was to clinically establish semiconductor probes as a simple and fast method to obtain an online verification of the dose at relevant points.Patients and Methods:In 110 consecutively irradiated TBI patients (12.6 Gy, 2 × 1.8 Gy/day), six semiconductor probes were attached to the body surface at dose-relevant points (eye/head, neck, lung, navel). The mid-body point of the abdomen was defined as dose reference point. The speed of translation was optimized to definitively reach the prescribed dose in this point. Based on the entrance and exit doses, the mid-body doses at the other points were computed. The dose homogeneity in the entire target volume was determined comparing all measured data with the dose at the reference point.Results:After calibration of the semiconductor probes under treatment conditions the dose in selected points and the dose homogeneity in the target volume could be quantitatively specified. In the TBI patients, conformity of calculated and measured doses in the given points was achieved with small deviations of adequate accuracy. The data of 80% of the patients are within an uncertainty of ± 5%.Conclusion:During TBI using the translation method, dose distribution and dose homogeneity can be easily controlled in selected points by means of semiconductor probes. Semiconductor probes are recommended for further use in the physical evaluation of TBI.Hintergrund und Ziel:Die Dosisverteilung bei Ganzkörperbestrahlung (TBI) mit Translationstechnik lässt sich in der klinischen Routine bisher nicht mit computergestützten dreidimensionalen Planungssystemen berechnen. Die notwendige Kontrolle der auf der Basis von CT-Daten mit Hilfe von Abschätzverfahren manuell berechneten Dosisverteilung (Feldzonenverfahren) lässt sich nur mittels In-vivo-Messungen durchführen, um eine homogene Dosisverteilung abzusichern. Ziel dieser Studie war es, Halbleitersonden als eine einfache und schnelle Methode zu etablieren, um eine Onlineverifikation an relevanten Punkten zu ermöglichen.Patienten und Methodik:Bei 110 konsekutiv bestrahlten TBI-Patienten (12,6 Gy, 2 × 1,8 Gy/Tag) wurden sechs Halbleitersonden an dosisrelevanten Punkten der Körperoberfläche (Auge/Kopf, Hals, Lunge, Bauchnabel) befestigt. Der Punkt in der Abdomenmitte wurde als Dosisreferenzpunkt definiert. Die Translationsgeschwindigkeit wurde derart optimiert, dass an diesem Punkt die vorgeschriebene Herddosis erreicht wurde. Basierend auf der Eintritts- und Austrittsdosis an den jeweils anderen Punkten wurde die Dosis in der dortigen Körpermitte berechnet. Die Dosishomogenität im gesamten Zielvolumen wurde durch den Vergleich der einzelnen Messwerte mit der Dosis am Referenzpunkt ermittelt.Ergebnisse:Nach Kalibrierung der Halbleitersonden unter Bestrahlungsbedingungen konnten die Dosis in ausgewählten Punkten und die Dosishomogenität im Zielvolumen quantitativ angegeben werden. Dosismessungen während der TBI zeigten eine Übereinstimmung der erwarteten und der gemessenen Dosis mit Abweichungen in den untersuchten Punkten mit hinreichender Genauigkeit. Die Daten zeigen für 80% der Patienten eine Unsicherheit von weniger als ± 5%.Schlussfolgerung:Mit Halbleitersonden können in der klinischen Routine mit geringem Aufwand die Dosis während der Translations-TBI in ausgewählten Punkten gemessen und die Dosishomogenität im Zielvolumen überprüft werden. Daher bieten sich Halbleitersonden für die physikalische Überprüfung der TBI an.
Strahlentherapie Und Onkologie | 1998
I.A. Adamietz; Rainer Rahn; H.D. Böttcher; V. Schäfer; Karen Reimer; Wolfgang Fleischer
BACKGROUND Oral mucositis is a frequent complication of radiochemotherapy. The origin of radiation-induced mucosa lesions is of iatrogenic nature although further development of mucositis is essentially influenced by infection. It can be assumed that disinfection measures should decrease the severity of mucositis induced by radiochemotherapy. Therefore, in a prospective randomised study the efficacy of prophylactic oral rinsing with a disinfection agent was investigated. PATIENTS AND METHOD An open, randomised, prospective comparative trial was conducted with 40 patients undergoing radiochemotherapy of head and neck region due to malignant disease. The treatment scheme consisted of irradiation to tumor region and adjacent lymph nodes with a total dose of 71.3 Gy and simultaneous chemotherapy with carboplatin (60 mg/m2) on days 1 to 5 and 29 to 34. In all patients, a prophylaxis of mucositis with nystatine, rutosides, panthenol and immunoglobulin was undertaken. In addition, 20 patients rinsed oral cavity 4 times daily with povidone-iodine-solution, the comparative group rinsed with sterile water. Clinical examination of the oral mucosa was performed weekly. Onset, grading and duration of mucositis were used as main variables. RESULTS Clinically manifested oral mucositis was observed in 14 patients of the iodine group (mean grading: 1.0) and all 20 patients of the control group (mean grading: 3.0). Total duration (mean) of clinically observed mucositis was 2.75 weeks in treatment patients and 9.25 in control patients. Median AUC (area under curve for grade vs duration) was 2.5 in iodine rinsing patients and 15.75 in control patients. All differences found between the 2 groups were statistically significant. Increased iodine incorporation was not observed. A pathological increase of thyroid hormone levels in the iodine group was not found. CONCLUSIONS The gained results indicate that incidence, severity and duration of radiochemotherapy-induced mucositis can be significantly reduced by oral rinsing with povidone-iodine performed additionally to the standard prophylaxis scheme.ZusammenfassungHintergrundMukositis ist eine häufige Komplikation der Radiochemotherapie von Kopf-Hals-Tumoren. Obwohl der Ursprung von Mukosaläsionen iatrogener Natur ist, wird die weitere Entwicklung im wesentlichen durch die Infektion beeinflußt. Es ist deshalb anzunehmen, daß antiseptische Maßnahmen die Häufigkeit der radiochemotherapeutisch induzierten Mukositis herabsetzen. Aus diesem Grunde wurde in einer prospektiven, randomisierten Studie die Wirksamkeit der prophylaktischen Mundspülungen mit Polyvidon-Iod zur Vorbeugung der radiogenen Mukositis untersucht.Patienten und MethodeDie Untersuchung erfolgte in einer offenen, randomisierten, prospektiven Vergleichsstudie an 40 Patienten, die wegen maligner Erkrankung einer Radiochemotherapie im Kopf-Hals-Bereich unterzogen wurden. Das Therapieschema bestand aus Bestrahlung der Tumorregion und der Lymphabflußwege mit einer Gesamtdosis von 71,3 Gy sowie einer simultanen Chemotherapie mit Carboplatin (60 mg/m2 der Körperoberfläche) an den Tagen 1 bis 5 und 29 bis 34. Bei sämtlichen Patienten wurde eine Mukositisprophylaxe mit Nystatin, Rutosiden, Panthenol und Immunglobulin vorgenommen. Bei 20 Patienten erfolgte zusätzlich viermal täglich eine Mundspülung mit PVP-Iodlösung, 20 Patienten (Kontrollgruppe) spülten mit sterilem Wasser. Eine klinische Untersuchung der Mundschleimhaut erfolgte einmal wöchentlich. Als Zielvariablen dienten: Zeitpunkt des Mukositisbeginns, die Ausprägung und Dauer der Mukositis.ErgebnisseIn der PVP-Iod-Gruppe trat bei 14 Patienten eine klinisch manifeste Mukositis auf (mittlere Ausprägung: Grad 1,0) bei der Kontrollgruppe bei allen 20 Patienten (Grad 3,0). Die Gesamtdauer der klinisch feststellbaren Mukositis (Größe=WHO I) betrug in der PVP-Iod-Gruppe 2,75 und in der Kontrollgruppe 9,25 Wochen. Die medianen AUC-Werte (Ausprägung über Dauer) betrugen 2,5 für die PVP-Iod-Gruppe und 15,75 für die Kontrollgruppe. Alle Prüfgrößen zeigten statistisch signifikante Unterschiede zwischen den beiden Gruppen. Eine pathologische Erhöhung der Schilddrüsenwerte konnte in der mit Iod behandelten Gruppe nicht festgestellt werden.SchlußfolgerungDie erhobenen Ergebnisse deuten darauf hin, daß eine zusätzlich zu einem üblichen Prophylaxeschema durchgeführte Mundspülung mit einer PVP-Iodlösung sowohl Inzidenz, Schweregrad als auch Dauer einer radiochemotherapeutisch bedingten Mukositis der Mundhöhle signifikant vermindern kann.AbstractBackgroundOral mucositis is a frequent complication of radiochemotherapy. The origin of radiation-induced mucosa lesions is of iatrogenic nature although further development of mucositis is essentially influenced by infection. It can be assumed that disinfection measures should decrease the severity of mucositis induced by radiochemotherapy. Therefore, in a prospective randomised study the efficacy of prophylactic oral rinsing with a disinfection agent was investigated.Patients and MethodAn open, randomised, prospective comparative trial was conducted with 40 patients undergoing radiochemotherapy of head and neck region due to malignant disease. The treatment scheme consisted of irradiation to tumor region and adjacent lymph, nodes with a total dose of 71.3 Gy and simultaneous chemotherapy with carboplatin (60 mg/m2) on days 1 to 5 and 29 to 34. In all patients, a prophylaxis of mucositis with nystatine, rutosides, panthenol and immunoglobulin was undertaken. In addition, 20 patients rinsed oral cavity 4 times daily with povidone-iodine-solution, the comparative group rinsed with sterile water. Clinical examination of the oral mucosa was performed weekly. Onset, grading and duration of mucositis were used as main variables.ResultsClinically manifested oral mucositis was observed in 14 patients of the iodine group (mean grading: 1.0) and all 20 patients of the control group (mean grading: 3.0). Total duration (mean) of clinically observed mucositis was 2.75 weeks in treatment patients and 9.25 in control patients. Median AUC (area under curve for grade vs duration) was 2.5 in iodine rinsing patients and 15.75 in control patients. All differences found between the 2 groups were statistically significant. Increased iodine incorporation was not observed. A pathological increase of thyroid hormone levels in the iodine group was not found.ConclusionsThe gained results indicate that incidence, severity and duration of radiochemotherapy-induced mucositis can be significantly reduced by oral rinsing with povidone-iodine performed additionally to the standard prophylaxis scheme.
Medical Dosimetry | 1996
C. Thilmann; I.A. Adamietz; Ulla Ramm; R. Rahn; Stephan Mose; F. Saran; H.D. Böttcher
During irradiation of the mouth cavity, dental metallic materials emit secondary electrons and thus increase the applied radiation dose in their vicinity. Therefore, local destruction of the mucous membrane contacting metallic dental crowns and fillings may be observed. Available data on this dose increase are based on measurements with beam arrangements perpendicular to the metallic surface. Since the dose modification depends on the beam direction in relation to specimen surface, a reliable prediction of dose modification in the close vicinity of dental caps on fillings under complex beam arrangements, as applied in the irradiation of head and neck region from the published data is not possible. Therefore, we measured dose increase in the immediate surrounding of metallic dental material using thermoluminescence dosimetry on the phantom and during routinely applied 60Co gamma ray therapy. Phantom measurements were carried out using several oblique irradiation angles and rotational therapy. In vivo measurements were carried out at alloy specimens containing gold, palladium, and amalgam in six patients and at permanently fixed golden teeth in five patients. In vivo, the following relative dose increase values according to a simultaneously measured reference value were obtained at the surface of different dental materials: 61% for fixed golden caps. 68% for the specimen containing gold, 33% for the specimen of palladium and 61% for the specimen of amalgam. The measured dose increases due to metallic dental material during routinely applied external 60Co beam irradiation are lower compared with those of perpendicular beam arrangements. Although, the extent of dose modification is less than expected, we still advocate protection of the oral mucosa to prevent painful lesion spots.
Strahlentherapie Und Onkologie | 1998
C. Thilmann; Stephan Mose; I.A. Adamietz; F. Saran; A. Kostka; H.D. Böttcher
ZusammenfassungHintergrundLagerungs-und Fixationstechniken sind Voraussetzung für eine präzise Radiotherapie. Die angebotenen standardisierten Lagerungshilfen sind unzureichend. Daher wurde von uns eine neue, allgemein anwendbare Lagerungshilfe aus Hartschaumstoff zur Mammabestrahlung entworfen und in einer prospektiven Studie auf klinische Eignung geprüft.Patienten und MethodeBei 55 Patientinnen, die nach brusterhaltender Operation bei Mammakarzinom adjuvant radiotherapiert wurden, erfolgte die Bestrahlung in freier Lagerung (n=27) bzw. mit der von uns entwickelten Lagerungshilfe (n=28). Es wurden die zur Lagerung benötigte Zeit, der subjektive Liegekomfort und aus dem Vergleich der Verifikations- mit den Simulationsaufnahmen die Reproduzierbarkeit der Lagerung ermittelt.ErgebnisseDie Reproduzierbarkeit der Bestrahlung konnte signifikant verbessert werden (mittlere Abweichung ohen Lagerungshilfe: 8,4 mm, mit Lagerungshilfe: 6,1 mm, p<0,001). Der zusätzliche Zeitaufwand zur Patientenlagerung betrug im Mittel 19 s (mit Lagerungshilfe: 74 s, ohne: 55s). Signifikant mehr Patientinnen (72%) empfanden die Lagerung mit der untersuchten Lagerungshilfe als angenehm, während nur 46% die freie Lagerung als angenehm beurteilten.SchlußfolgerungenDie von uns entworfene Lagerungshilfe trägt zur Qualitätssicherung bei der Mammabestrahlung bei und erhöht deutlich den Liegekomfort. Im Vergleich zu üblichen Lagerungs- und Fixationshilfen ist sie bei geringem Kostenaufwand schnell und einfach anwendbar. Daher ist ihr Einsatz zu empfehlen.BackgroundPositioning and immobilisation techniques are essential for precise radiotherapy. The currently available standardised positioning devices are insufficient. For this reason, we designed a new and generally usable hard foam positioning support cushion for the breast irradiation and tested its usefulness in a prospective study.Patients and MethodsFifty-five female breast cancer patients receiving adjuvant radiotherapy following breast conservative surgery were irradiated either without immobilisation (n=27) or with the developed positioning support cushion (n=28). The time necessary for patient set-up, the subjective lying comfort and — comparing portal images with simulator images — the reproducibility of the set-up were determined.ResultsIt was possible to improve irradiation reproducibility significantly (average deviation without positioning support cushion: 8.4 mm, with positioning support cushion: 6.1 mm, p<0.001). The additional time required for the positioning of the patient was in average 19 s (with positioning support cushion: 74 s, without cushion: 55 s). A significantly higher proportion of patients (72%) found the position with the hard foam cushion was pleasant, whereas only 46% of patients were pleased with the position without cushion.ConclusionThe positioning support cushion designed in our department seems to play an important role in quality assurance of external beam irradiation of the breast and significantly increases the patients’ comfort in a supine position. Compared to conventional positioning and fixation devices it may be quickly and easily applied at low cost. Therefore, its use can be recommended.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2008
Ingeborg Fraunholz; Klaus Eberlein; Bernd Schopohl; H.D. Böttcher; Claus Rödel
Purpose:To evaluate the influence of tumor characteristics and irradiation on blood selenium concentrations and their course during radiotherapy.Material and Methods:Selenium levels were determined at various times during radiotherapy (I: beginning, II: mid, III: end, IV: 6 weeks after) by atomic absorption spectrometry in whole blood. The values were correlated with patient-, tumor- and irradiation-related parameters.Results:A total of 690 samples were analyzed in 224 patients. The mean selenium value was 75.64 μg/l at the beginning of radiotherapy. 170 patients (77%) had reduced selenium levels < 89 μg/l. Twelve patients (5.4%), mostly with head-and-neck cancer, had critically low values which need to be controlled and monitored. Three patients (1.3%) with breast cancer had critically increased values. Female patients showed higher selenium concentrations than male patients (p = 0.0404). Patients diagnosed for head-and-neck cancer had significantly lower selenium values than breast cancer patients (p = 0.016). Previous treatment by surgery and/or chemotherapy was correlated with lower selenium concentrations compared with irradiation as primary treatment (p = 0.039). According to analysis of variance, there was no significant change of the selenium concentration during the course of radiotherapy (p > 0.05).Conclusion:A preexisting selenium deficiency could be diagnosed in the broad majority of cancer patients undergoing radiotherapy. In contrast to the widely held opinion, it was not further aggravated by standard radiotherapy protocols.Ziel:Der Einfluss von Tumorcharakteristika und Bestrahlung auf den Selenspiegel und dessen Verlauf während einer Radiotherapie sollte untersucht werden.Maerial und Methodik:Der Selenspiegel wurde zu verschiedenen Zeitpunkten der Bestrahlung (I: zu Beginn, II: in der Behandlungsmitte, III: am Ende, IV: 6 Wochen danach) mittels Atomabsorptionsspektrometrie im Vollblut bestimmt. Die Werte wurden mit patienten-, tumor- und bestrahlungsrelevanten Parametern korreliert.Ergebnisse:Insgesamt wurden 690 Proben bei 224 Patienten analysiert. Zu Beginn der Bestrahlung betrug die durchschnittliche Selenkonzentration 75,64 μg/l. 170 Patienten (77%) zeigten reduzierte Werte unterhalb des Referenzbereichs (< 89 μg/l). Zwölf Patienten (5,4%), überwiegend mit Kopf-Hals-Tumoren, hatten kritisch erniedrigte Selenwerte, und drei Patientinnen (1,3%) mit Mammakarzinom wiesen kritisch erhöhte Werte auf, die jeweils kontrolliert werden sollten. Frauen hatten höhere Selenspiegel als Männer (p = 0,0404). Bei Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren fanden sich signifikant niedrigere Werte im Vergleich zu Patientinnen mit Mammakarzinom (p = 0,016). Eine vorangegangene Operation und/oder Chemotherapie war mit einem niedrigeren Selenwert verbunden (p = 0,039). Gemäß Varianzanalyse wurden keine signifikanten Veränderungen der Selenkonzentration im Verlauf der Strahlentherapie beobachtet (p > 0,05).Schlussfolgerung:Ein bereits bestehender Selenmangel konnte bei der großen Mehrheit der Tumorpatienten, die sich einer Bestrahlung unterziehen, diagnostiziert werden. Dieser wird – im Gegensatz zur verbreiteten Meinung – durch die gängigen Radiotherapieprotokolle nicht weiter verstärkt.