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Journal of Molecular Medicine | 1969

Serumkonzentration und Ausscheidung von3H-Digitoxin beim Menschen unter normalen und pathologischen Bedingungen

H.-G. Lahrtz; H. M. Reinold; P. A. van Zwieten

Zusammenfassung3H-Digitoxin (1 µC/kg Körpergewicht) wurde 3 Patientengruppen intravenös verabreicht, nämlich:a)Patienten mit normaler Nieren-, Leber- und Herzfunktion.b)Leberkranken, bei denen entweder ein Verschlußikterus oder Leberparenchymschaden nachgewiesen werden konnte.c)Patienten mit einer Niereninsuffizienz. Die Gesamtradioaktivität wurde mindestens bis 72 Std p.i. in Serum, Urin und Stuhl quantitativ bestimmt. Bei den Kontrollpatienten folgte die zeitliche Abnahme der Serumradioaktivität zwei Exponential-Funktionen mit Halbwertzeiten von 20 min bzw. 120 Std. In 72 Std wurde etwa 11% der injizierten Menge an radioaktivem Material mit dem Urin und etwa 5% mit dem Stuhl ausgeschieden. Bei den nieren-insuffizienten Patienten war die Ausscheidung mit dem Urin nur dann vermindert, wenn die BUN- und Kreatinin-Werte stark erhöht waren. In diesen Fällen fiel die Serumradioaktivität entsprechend langsamer ab. Die Leberkranken schieden mit Urin und Stuhl die gleiche Menge an radioaktivem Material wie die Kontrollpatienten aus. Auch während einer deutlichen Abflußbehinderung der Galle nahm die Serumradioaktivität ab wie bei den normalen Patienten. Es wurde daraus geschlossen, daß3H-Digitoxin (bzw. seine Metaboliten) vorwiegend über die Niere ausgeschieden werden. Die Ausscheidung über die Leber spielt offenbar für dieses Glykosid keine wesentliche Rolle.Summary3H-Digitoxin in subthreshold doses (1 µC/kg body weight) was administered intravenously to patients that were divided into the following three categories:a)Patients with normal renal, hepatic and cardiac functions.b)Patients suffering from liver disease, accompanied by biliary obstruction or parenchyme damage.c)Patients suffering from renal failure. Total radioactivity was determined in serum, urine and stool during at least 72 hrs following drug administration. In the control patients the3H-digitoxin disappeared from the serum by means of two exponentials with half-lives of about 20 min and 120 hrs, respectively. During 72 hrs about 11% of the injected radioactive material was excreted with the urine and approximately 5% with the stool. During renal failure the urinary excretion was inhibited only in case of high BUN and creatinine levels. In the same patients the decline in serum radioactivity was retarded. In patients suffering from liver disease the same relative amount of radioactive material was excreted with both stool and urine as in control patients. During biliary obstruction the elimination remained also the same as under normal circumstances. It was concluded that3H-digitoxin (and its possible metabolites) is mainly excreted via the kidneys. In man, the excretion via the liver is obviously of minor importance.


Journal of Molecular Medicine | 1970

Serum concentration and urinary excretion of3H-ouabain and3H-digitoxin in patients suffering from hyperthyroidism or hypothyroidism

W. Eickenbusch; H.-G. Lahrtz; U. Seppelt; P. A. Zwieten

ZusammenfassungHyperthyreotiker, Hypothyreotiker und Schilddrüsen-Gesunde erhielten intravenös eine therapeutisch unterschwellige Dosis von3H-g-Strophanthin bzw.3H-Digitoxin. Der zeitliche Verlauf der Serumradioaktivität und die renale Ausscheidung des radioaktiven Materials wurden quantitativ bestimmt.1. Nach der Verabreichung von3H-g-Strophanthin oder3H-Digitoxin nahm die Serumradioaktivität bei den Hyperthyreotikern schneller als bei den Kontrollpatienten ab. Eine im Vergleich zu Schilddrüsen-Gesunden langsamere Abnahme der Serumradioaktivität wurde nach der Injektion von3H-g-Strophanthin bei den hypothyreotischen Patienten beobachtet.2. Während einer Überfunktion der Schilddrüse war die Ausscheidung von3H-g-Strophanthin und3H-Digitoxin im Urin höher als bei den Kontrollpatienten. Hypothyreotiker schieden jedoch weniger radioaktives Material über die Niere aus.3. Die therapeutische Behandlung der Schilddrüsenkrankheit normalisierte nicht nur die Schilddrüsenfunktion, sondern auch die Serumelimination und die renale Ausscheidung der radioaktiv markierten Herzglykoside und deren metabolische Abbauprodukte.Summary3H-ouabain or3H-digitoxin in therapeutically subthreshold doses were administered intravenously to control patients and to patients, suffering from either hyperthyroidism or hypothyroidism. Serum concentration and urinary excretion of radioactive material were determined quantitatively.1. The disappearance of radioactivity from the serum after the administration of3H-ouabain or3H-digitoxin occurred more rapidly in patients suffering from hyperthyreoidism than in control patients. After administration of3H-ouabain serum radioactivity diminished more slowly during hypothyroidism than in control patients.2. During hyperthyroidism the urinary excretion of3H-ouabain and3H-digitoxin was increased in comparison with that in control patients. During hypothyroidism the excretion was reduced.3. Treatment of the disorders of the thyroid gland in such way that thyroid function was normalized also abolished the changes in serum elimination and urinary excretion of radioactive material in comparison with the control patients after the administration of3H-ouabain.


European Journal of Pharmacology | 1968

The influence of kidney or liver disorders on the serum concentration and urinary excretion of 3H-peruvoside, a tritium-labelled cardiac glycoside

H.-G. Lahrtz; P. A. van Zwieten

Abstract 1) The elimination of 3 H-peruvoside (the α-L-thevetoside of cannogenin) was studied in three different categories of patients: 1. a) patients with normal renal, hepatic and cardiac functions, 2. b) patients suffering from renal failure, 3. c) patients suffering from liver disease (cirrhosis of hepatitis). After intravenous injection of 3 H peruvoside, total radioactivity of serum and urine was determined during 48 hr. 2) In control patients two differen t 1 2 values (20 min and 50–60 hr, respectively) were established for the elimination of serum radioactivity. In patients suffering from liver disease serum radioactivity elimination was not different from that observed in the control patients. Renal failure, however, caused a considerable slowing in the elimination of radioactivity from the serum. 3) After 48 hr about 40% of the administered radioactivity had been excreted via the kidney in control patients. Patients suffering from liver disease, however, excreted about 70% of the injected radioactivity in the urine. Obviously, the pathologically diminished excretion of the drug in the bile in these patients is compensated for by an increased excretion in the urine. This urinary excretion was reduced to about 12% during renal failure.


Research in Experimental Medicine | 1968

über den Blutspiegel und die Ausscheidung radioaktiv markierter Herzglykoside nach deren intraduodenaler Applikation bei der Katze

H.-G. Lahrtz; R. W. Sattler; P. A. van Zwieten

SummaryAfter intraduodenal administration of3H-digitoxin,3H-digoxin and3H-ouabain in the anesthetized cat the radioactivity was determined in serum, urine and bile up to 3 h after the injection.1.Both for3H-digitoxin and for3H-digoxin serum radioactivity reached its maximum value after approximately 2 h. For3H-digitoxin this maximum was considerably higher than for3H-digoxin. After the injection of3H-ouabain the serum radioactivity showed strongly varying levels in the individual animals. The differences may be due to varying absorption of the drug.2.In the serum of human subjects no radioactivity could be detected after the oral administration of3H-ouabain. However, about 0.5–2% of the drug dosis given was excreted with the urine.3.By means of51Cr labelled erythrocytes we determined the blood volume of the anesthetized cat. This parameter proved 49.0 ± 5.3 ml/kg. The amount of radioactive glycosides and their metabolites circulating with the blood could thus be calculated.4.Both for3H-digitoxin and for3H-digoxin the excretion with the bile proved of greater relative importance than that with the urine.3H-ouabain, however, was excreted mainly via the kidneys.5.Part of the3H-digitoxin was metabolized in the liver, although neither in the urine nor in the serum metabolites of3H-digitoxin could be demonstrated. Both for3H-digoxin and for3H-ouabain no metabolites could be found in bile and urine.ZusammenfassungNach der intraduodenalen Applikation von3H-Digitoxin,3H-Digoxin und3H-g-Strophanthin bei narkotisierten Katzen wurden die Radioaktivität im Serum, Urin und Galle bis zu 3 Std nach der Injektion gemessen.1.Sowohl für3H-Digitoxin als auch für3H-Digoxin erreichte die Serumradioaktivität nach etwa 2 Std das Maximum. Dieses Maximum lag für3H-Digitoxin etwa 2,5mal höher als für3H-Digoxin. Nach der Injektion von3H-g-Strophanthin wurden bei den verschiedenen Tieren stark streuende Werte für die Serumradioaktivität gefunden, die wahrscheinlich auf eine individuell schwankende Resorption zurückzuführen sind.2.Nach oraler Gabe von3H-g-Strophanthin konnte bei Versuchspersonen keine Radioaktivität im Serum nachgewiesen werden. Etwa 0,5–2% der verabreichten Strophanthinmenge wurden jedoch mit dem Urin ausgeschieden.3.Mit Hilfe51Cr-markierter Erythrocyten wurde das Blutvolumen der narkotisierten Katze bestimmt. Diese Grö\e beträgt 49,0±5,3 ml/kg. Die mit dem Blut zirkulierende Menge Radioaktivität nach Verabreichung der3H-Herzglykoside konnte somit berechnet werden.4.3H-Digitoxin und3H-Digoxin wurden vornehmlich mit der Galle ausgeschieden,3H-g-Strophanthin dagegen grö\tenteils über die Niere.5.3H-Digitoxin wurde in der Leber zum Teil abgebaut. Trotzdem konnten weder im Urin noch im Serum Abbauprodukte nachgewiesen werden. Sowohl3H-Digoxin als auch3H-g-Strophanthin lagen in Galle und Urin nur unverändert vor.


British journal of pharmacology and chemotherapy | 1967

ACCUMULATION AND RELEASE OF 3H‐DIGOXIN BY GUINEA‐PIG HEART MUSCLE

K. Kuschinsky; H.-G. Lahrtz; Heinz Lüllmann; P. A. van Zwieten


Deutsche Medizinische Wochenschrift | 1975

[Serum level and urinary excretion of 14C-thiamozol in patients with hyperthyroidism (author's transl)].

J. Balzer; H.-G. Lahrtz; P. A. van Zwieten


Dtsch. Med. Wochenschr., v. 100, no. 11, pp. 548-552 | 1975

Serum level and urinary excretion of

J. Balzer; H.-G. Lahrtz; P.A. van Zwieten


European Journal of Clinical Pharmacology | 1969

sup 14

H.-G. Lahrtz; H. M. Reinold; Pieter A. Zwieten


Research in Experimental Medicine | 1968

C-thiamazol in patients with hyperthyroidism

H.-G. Lahrtz; R. W. Sattler; Pieter A. Zwieten


Naunyn-schmiedebergs Archives of Pharmacology | 1967

Serumkonzentration und urin-ausscheidung von 3H-g-strophanthin bei patienten mit leber- und nierenerkrankungen

K. Kuschinsky; H.-G. Lahrtz; Heinz Lüllmann; P. A. van Zwieten

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