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Featured researches published by H. H. Dormeyer.


Digestion | 1986

HBsAg Clearance in Patients with Long-Standing Chronic Active Hepatitis B and Hepatitis B Virus-Induced Liver Cirrhosis

T. Poralla; M. Manns; Hütteroth Th; Georg Hess; H. H. Dormeyer; K.-H. Meyer zum Büschenfelde

During a period of 3 years we observed 5 patients with chronic active hepatitis B and 2 with hepatitis B virus-induced liver cirrhosis who cleared HBsAg from their sera after 2-14 years of HBsAg carriership. 4 of them developed anti-HBs. After HBsAg clearance there was no evidence of persisting inflammatory activity within their livers. 5 of the 7 patients had been treated for 1-39 months with prednisolone, sometimes in combination with azathioprine. This therapy, however, had been stopped more than 3 years before these patients terminated their HBsAg carriership. Our observations indicate that even after long-standing chronic active hepatitis B or hepatitis B virus-induced liver cirrhosis HBsAg may be eliminated in a considerable number of patients.


Journal of Molecular Medicine | 1981

IgM antibody to hepatitis B core antigen (anti-HBc IgM) in “healthy” HBsAg carriers: A longitudinal study of 75 cases

H. H. Dormeyer; Arnold W; P. Kryger; J. O. Nielsen; K.-H. Meyer zum Büschenfelde

SummaryIn 75 healthy HBsAg carriers with normal liver tissue who were followed over a four years period, anti-HBc IgM was determined by ELISA. 61 HBsAg carriers (81%) were positive for anti-HBc IgM at first investigation. 54 individuals demonstrated persistence of anti-HBc IgM, 7 became anti-HBc IgM-negative within the observation period. 12 persons were persistent anti-HBc IgM-negative, and 2 developed anti-HBc IgM of low quantities. 3 of 4 individuals with HBsAg clearance demonstrated a considerable decrease of anti-HBc IgM concentration. Although signs of liver damage or development of chronic liver diseases were not observed at the time of control biopsy the existence of anti-HBcIgM indicates that there exists also in healthy HBsAg carriers a persistent stimulation by HBcAg, inducing the production of anti-HBc IgM as a sign of permanent ongoing virus B replication. These results require a new and critical review of the “healthy” HBsAg carrier state.ZusammenfassungBei 75 gesunden HBsAg-Trägern mit bioptisch normalem Lebergewebe, die über einen Zeitraum von 4 Jahren beobachtet wurden, wurde anti-HBc IgM mit der ELISA-Technik bestimmt. Anti-HBc IgM fand sich bei der Erstuntersuchung bei 61 HBsAg-Trägern (81%). 54 Personen blieben anti-HBc IgM positiv, 7 wurden negativ. Bei 12 HBsAg-Trägern war von Anfang an kein anti-HBc IgM nachweisbar, und bei 2 Personen fanden sich erst bei der Kontrolluntersuchung geringe Mengen von anti-HBcIgM. 3 von 4 HBsAg-Trägern, die innerhalb des Beobachtungszeitraumes HBsAg aus dem Serum eliminerten, zeigten einen deutlichen Abfall der anti-HBc IgM-Konzentration oder wurden anti-HBc IgM negativ. Obwohl eine Verschlechterung des morphologischen Leberbefundes oder die Entwicklung einer chronischen Leberentzündung bei der Kontrollbiopsie nicht beobachtet wurde, muß aufgrund des positiven Nachweises von anti-HBc IgM bei gesunden HBsAg-Trägern angenommen werden, daß auch bei diesen Personen eine ständige aktive Virus B Replikation stattfindet. Diese Ergebnisse erfordern eine kritische Neubewertung des “gesunden” HBsAg-Trägerstatus.


Journal of Molecular Medicine | 1982

Changes in gallbladder motor function during the female cycle — a risk factor leading to gallstone formation?

B. Braun; H. H. Dormeyer

SummaryThe gallbladder volume of eight women with stable cycles was determined by sonography. Furthermore, gallbladder contraction — following an orally administered fatty meal and the spontaneous refilling of the empty gallbladder — was quantitatively examined. The formula of a rotation ellipsoid, which has been proven to be adequately accurate in in vitro studies, was used for calculating the gallbladder volume. In the gestagen phase (21st or 22nd day) the intraindividual studies showed greater fasting volumes, higher residual volumes after contraction, slower gallbladder emptying, and retarded refilling of the empty gallbladder as compared to the estrogen phase (12th or 13th day). The hormonally modified contraction behavior and the differing course of gallbladder filling may play a major role in the pathogenesis of gallstone formation.ZusammenfassungBei 8 Frauen mit stabilem Zyklus wurden mittels Sonographie das Gallenblasenvolumen bestimmt und in der Progesteron- sowie der Östrogenphase des Zyklus die Gallenblasenkontraktion nach oraler Reizmahlzeit und die spontane Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase quantitativ untersucht. Zur Volumenberechnung wurde die Formel eines Drehellipsoids verwandt, die sich im Modellversuch als hinreichend exakt erwiesen hatte. Die intraindividuellen Vergleichsuntersuchungen zeigten in der Progesteronphase (21. oder 22. Tag) gegenüber der östrogenphase (12. oder 13. Tag) statistisch gesicherte größere Nüchternvolumina, höhere Residualvolumina nach Kontraktion und eine langsamere Gallenblasenentleerung sowie eine verzögerte Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase. Dem hormonal modifizierten Kontraktionsverhalten und der unterschiedlich ablaufenden Gallenblasenfüllung könnte im Rahmen der Gallensteinentstehung eine wesentliche Bedeutung zukommen.


Digestion | 1981

Follow-Up of Anti-HBc Titers in Healthy HBsAg Carriers and Patients with Chronic Inflammatory Liver Diseases

H. H. Dormeyer; Arnold W; H. Schönborn; Hess G; J. Knolle; K.-H. Meyer zum Büschenfelde

Sera of 85 asymptomatic HBsAg carriers found among blood donors were tested for anti-HBc titers and were retested 4 years later. The results were correlated with the histological findings of first and final biopsy. None of 75 HBsAg carriers with normal or minimally changed liver tissue, 71 of them anti-HBe positive, developed chronic inflammatory liver disease. 4 HBsAg carriers eliminated HBsAg from the serum after a 1-to 3-year HBsAg-carrier state and 2 developed antibody against HBsAg in the sequel. In 65 of 75 cases we found unchanged anti-HBc titers. The geometrical mean titer (GMT) was 1:7,800 in the first and 1:7,000 in the final examination with a range of 1:400 and 1:25,600 in the group of HBsAg carriers with normal liver, and was 1:14,200 and 1:10,300, respectively, with a range of 1:800 and 1:51,200 in HBsAg carriers with minimal changes. In both groups the decrease of anti-HBc concentration within 4 years was not significant. The group of 10 HBsAg carriers with chronic hepatitis did not differ from healthy HBsAg carriers in respect to anti-HBc titers. Anti-HBc titers varied between 1:6,400 and 1:25,600, the GMT was 1:13,700 and 1:12,800, respectively. It is speculated that in healthy HBsAg carriers shedding of serologically undetectable quantities of complete and/or defective HBcAg from liver cell nuclei which contain HBcAg not detectable by immunofluorescence maintain the production of anti-HBc.


Archive | 1980

Kooperative prospektive Studie „Akute Virushepatitis“ (DFG)

U. Kaboth; B. Adami; M. Alexander; M. Alle; Arnold W; H. Beckenbach; R. Biswas; U. Böttcher; M. Brodersen; O. Brückner; L. Brügmann; W. Creutzfeldt; H. Deicher; F. Deinhardt; H. H. Dormeyer; G. Frösner; Wolfram H. Gerlich; R. Haux; K. Havemann; G. Hess; H. Hoffmann; R. Holzberg; Hütteroth Th; H. Immich; O. Klinge; J. Knolle; S. von Loh; W. Luer; G. A. Martini; K. H. Meyer z. Büschenfelde

Motiv fur die 1972 begonnene prospektive DFG-Studie „Akute Virushepatitis“ war ursprunglich die Abklarung der diagnostischen und prognostischen Bedeutung des ersten HBV-Markers, des Australia-Antigen (= HBsAg). Insbesondere sollte die Spatprognose von HBsAg-positiver und-negativer Hepatitis verglichen werden. 1976 konnte ich an gleicher Stelle in einem ersten Zwischenbericht [1] mitteilen, das sich ein Jahr nach akuter HBsAg-positiver Virushepatitis mit 8,5% ebenso haufig gesicherte chronische Verlaufe fanden wie nach HBsAg-negativer Hepatitis (8,6%). Bereits damals wurde vermutet und heute ist erwiesen, das sich die HBsAg-negative Gruppe aus A-, Non-A, Non-B- und einem kleinen Anteil von HBsAg-negativen B-Hepatitiden zusammensetzt. Aufgrund der Planung der Studie mit Anlage einer Serumbank und der weiteren Entwicklung der Virusserologie mit der Moglichkeit zur Differenzierung von Hepatitis A und — vorerst per exclusionem — Non-A, Non-B sind heute Aussagen zu erweiterten Fragestellungen moglich: 1. Abgrenzung von Virushepatitiden unterschiedlicher atiologie: A; B; Non-A, Non-B. 2. Haufigkeit der Entwicklung einer chronischen Hepatitis in Abhangigkeit von der atiologie. 3. Die Bedeutung virusserologischer Parameter der Hepatitis B fur die fruhe Prognosestellung. 4. Besonderheiten des Krankheitsverlaufes bei akuter Virus-Hepatitis unterschiedlicher Atiologie.


Archive | 1980

Prospektive kooperative Studie „Klinisch gesunde HBsAg-Träger“ (DFG)

U. Kaboth; Arnold W; R. Biswas; U. Böttcher; W. Creutzfeldt; H. H. Dormeyer; Wolfram H. Gerlich; R. Haux; G. Hess; R. Hesse; Hütteroth Th; H. Immich; O. Klinge; J. Knolle; K. H. Meyer zum Büschenfelde; R. Müller; R. Nowrousian; U. Pfeifer; M. Sattel; A. Schober; H. Schönborn; B. Stamm; R. Thomssen; D. Weißhaar; W. Wepler

Motiv fur die 1972 begonnene kooperative DFG-Studie „Klinisch gesunde HBsAg-Trager“ war die damals ganz ungewisse Prognose dieses Personenkreises, die in Korrelation zu virusserologischen Parametern durch eine prospektive Verlaufsbeobachtung untersucht werden sollte.


Archive | 1980

Immunhistologische Untersuchungen bei asymptomatischen HBsAg-Trägern

H. H. Dormeyer; H. Schönborn; O. Klinge; Arnold W; K. H. Meyer zum Büschenfelde; J. Knolle; M. Born

In Erganzung zu dem Bericht uber die kooperative DFG-Studie „Klinisch gesunde HBsAg-Trager“ [8] sollen im folgenden neben den serologischen vor allem immunfluoreszenzmikroskopische Befunde sowie erwahnenswerte Einzelbeobachtungen der aus Mainz eingebrachten Falle dargestellt werden.


Kidney International | 1948

Active hepatitis B vaccination of dialysis patients and medical staff

Hans Köhler; Wolfgang Arnold; Günter Renschin; H. H. Dormeyer; Karl-Hermann Meyer zum Büschenfelde


Gastroenterology | 1985

Endoscopic removal of common bile duct stones through the intact papilla after medical sphincter dilation

M. Staritz; T. Poralla; H. H. Dormeyer; Karl-Hermann Meyer zum Büschenfelde


Infection and Immunity | 1980

Failure to detect naturally occurring serum inhibitors of hepatitis B virus deoxyribonucleic acid polymerase.

G. Hess; G Arnold; H. H. Dormeyer; W. Koesters; G.M. Gahl; H. Hoffmann; H. Schönborn; K H Meyer zum Büschenfelde

Collaboration


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Arnold W

Free University of Berlin

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G. Hess

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H. Hoffmann

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