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Featured researches published by H. J. Bauer.


Journal of the Neurological Sciences | 1979

Clinical data and the identification of special forms of multiple sclerosis in 1271 cases studied with a standardized documentation system

Sigrid Poser; Wikström; H. J. Bauer

In a multicenter study the clinical data of 1271 patients with multiple sclerosis (MS) were recorded in a standardized manner and analysed by a computer program. Some of the retrospective data are compared with previous reports. The frequency of optic nerve involvement in the present series was close to the Japanese figures. The development of signs and symptoms during the course of MS was given for the 1271 patients and differences in the reversibility of symptoms are presented. In this study, one of the chief purposes was the selection of groups of MS patients with particular symptomatology and course of the disease for prospective, detailed study. The following groups were selected and are under further investigation: 109 patients with an exclusively spinal symptomatology throughout the course of their disease; 441 patients with optic neuritis as initial symptom; 110 patients with early brain-stem involvement; 64 benign cases (duration of the disease more than 14 years and disability not more than 3 according to Kurtzke), 35 malignant cases (duration of the disease under 5 years and disability grade of 7 or more); 83 families with more than one member with MS; 289 females with a history of pregnancy, childbirth and/or use of oral contraceptives. In 339 patients a lumbar puncture was performed at the present examination. The parameters determined constitute a pathognomonic pattern highly indicative of the diagnosis of MS.


Journal of Neurology | 1981

HLA-antigens and the prognosis of multiple sclerosis

Sigrid Poser; G. Ritter; H. J. Bauer; H. Grosse-Wilde; E. K. Kuwert; N. E. Raun

SummaryThe histocompatibility pattern of 160 patients with multiple sclerosis (MS) living in the epidemiological area of Southern Lower Saxony was determined and compared to a control population. The only significant difference was the more frequent occurrence of DW2 in the patient group (44% vs. 21%). Taking a progression index (grade of disability divided by the duration of the disease) as a measure for prognosis no difference could be found between the DW2 positive and the DW2 negative patients. The reason why we could not confirm the worse prognosis for DW2 positive patients found by Jersild et al. (1973) and Raun et al. (1980) remains to be investigated.ZusammenfassungBei 160 Patienten mit Multipler Sklerose aus dem epidemiologischen Areal Südniedersachsens wurden die HLA-Muster bestimmt und die Beziehung zur Prognose untersucht. Als einziger Unterschied zwischen MS-Patienten und normalen Kontrollen ergab sich ein häufigeres Vorkommen von HLA-DW2 in der MS-Gruppe (44% im Vergleich zu 21%). Der Progressions-index (Behinderungsgrad dividiert durch Erkrankungsdauer) war vergleichbar für DW2-positive und DW2-negative Patienten. Wir konnten somit die ungünstigere Prognose, die DW2-positive Patienten nach der Literatur haben sollen (Jersild et al. 1973; Raun et al. 1980), nicht bestätigen, obwohl wir methodisch ebenso vorgegangen sind wie die letztgenannten Autoren.


Acta Neurologica Scandinavica | 1982

Prognosis of multiple sclerosis

Sigrid Poser; H. J. Bauer; W. Poser

Clinical data and the prognosis are presented for an epidemiological group of multiple sclerosis (MS) patients. Symptoms and signs of MS, with the exception of optic nerve involvement, were less frequent in the group of 221 patients from the epidemiological area of Southern Lower Saxony than in the hospital series (n= 1837), although the mean duration of the disease was somewhat longer in the epidemiological group. Fifty‐two percent of the latter were unrestricted or minimally restricted upon examination compared to 26% of the hospital group. Taking a progression index as a measure for prognosis (disability grade divided by the duration of the disease) 36% of the epidemiological group belonged to a benign category compared to 16% in the hospital group. The progress of these patients was not more than 1 grade of disability within a 5‐year‐period (progression index 0.2 or less). A malignant course was defined as a progression of at least 7 grades during a 5‐year period (progression index 1.4 or more). Ten percent of the hospital series belonged to this category compared to 2% of the epidemiological group.


Journal of Neurology | 1974

Double ring formation in single radial immunodiffusion for kappa chains in multiple sclerosis cerebrospinal fluid

H. Iwashita; F. Grunwald; H. J. Bauer

SummaryDouble ring formation in single radial immunodiffusion for light chains of type kappa and not for light chains of type lambda was observed in cerebrospinal fluid in 24 out of 42 patients with multiple sclerosis, 1 patient with cerebral cysticercosis, 1 of 3 patients with neurosyphilis and 1 patient with spastic paraparesis of unknown eitology. Double ring formation was not observed in cerebrospinal fluid of 73 patients with other various diseases of the nervous system. All patients with double ring formation showed deep Mastix curves of the left type. All of them except one with multiple sclerosis showed increased immunoglobulin G values and increased immunoglobulin G ratios. The test is simple and requires only 6 μl of unconcentrated cerebrospinal fluid. In the analysis of cerebrospinal fluid immunoglobulins it could be applied as a further diagnostic aid in establishing a diagnosis of multiple sclerosis.ZusammenfassungIn der radialen Immunodiffusion des Liquors wurden Doppelringe bei Bestimmung der leichten Ketten vom Typ Kappa, nicht jedoch vom Typ Lambda beobachtet. Die Doppelringe traten auf bei 24 von 42 Patienten mit multipler Sklerose, 1 Patienten mit cerebraler Cysticercose, 1 von 3 Patienten mit Neurosyphilis und 1 Patienten mit ungeklärter Paraspastik der Beine. Im Liquor von 73 Patienten mit anderen Erkrankungen des Nervensystems wurde der Doppelring nicht gesehen. Alle Liquors mit Doppelring zeigten einen tiefen Linksausfall der Mastix-Kurve. Mit Ausnahme eines Liquors bei multipler Sklerose hatten alle erhöhte Immunoglobulin G-Konzentrationen und erhöhte Immunoglobulin G-Quotienten.Die Untersuchung ist leicht durchführbar, man benötigt nur 6 μl uneinengten Liquors. Die Untersuchung könnte die Diagnose „multiple Sklerose“ sichern helfen.


Journal of Neurology | 1977

Protein profile of cerebrospinal fluid in multiple sclerosis with special reference to the function of the blood brain barrier

K. Eickhoff; J. Wikström; Sigrid Poser; H. J. Bauer

SummaryThe leucocyte count, total protein, albumin, IgG, IgA and IgM content of the cerebrospinal fluid (CSF) of 103 multiple sclerosis (MS) patients was determined. In 54 cases a simultaneous analysis of serum was also carried out. As a sign of an intact blood brain barrier the albumin concentration was normal in 76.7%. Taking into account the relative IgG quotient in CSF and serum, and the albumin and IgG concentration gradients between CSF and serum, it was possible to reveal an elevation of IgG content in CSF of MS patients in 75 and 83%, respectively. Without a simultaneous analysis of serum this was the case only in 51.5%. In MS cases with an intact blood brain barrier the values for IgA and/or IgM were slightly elevated in 11.7%. This study demonstrates analytic methods, which support the hypothesis of IgG synthesis by cells accumulating within the CNS in MS. A correlation of the laboratory results and clinical manifestation of MS was tried.ZusammenfassungBei 103 Multiple Sklerose (MS)-Patienten wurden Zellzahl und Proteinkonzentrationen (Gesamteiweiß, Albumin, IgG, IgA und IgM) im Liquor cerebrospinalis (CSF) gemessen. In 54 dieser Fälle erfolgte eine gleichzeitige Serumanalyse derselben Parameter. Albumin als Indikator einer intakten Bluthirnschranken-Funktion war in 76.7% aller CSF normal. Unter Berücksichtigung von relativen IgG-Konzentrationen in Serum und Liquor und von Konzentrationsgradienten des Albumins und IgG zwischen Liquor und Serum war IgG in 75 bzw. in 83% der Fälle pathologisch vermehrt. Bei alleiniger Analyse von CSF war diese Konstellation nur in 51.5% nachweisbar. Eine geringgradige Vermehrung der IgA- und/oder IgM-Konzentrationen war bei intakter Bluthirnschranken-Funktion nur in 11.7% feststellbar. Die Arbeit demonstriert analytische Methoden, mit denen eine Abgrenzung solcher CSF-Immunglobulinkonzentrationen möglich ist, die bei dieser Krankheit von Zellen synthetisiert werden, die sich im Zentralnervensystem anreichern. Eine Korrelation der Laborparameter zu klinischen Daten wurde versucht.


Journal of Neurology | 1987

Multiple sclerosis in Europe

H. J. Bauer

SummaryAt a symposium held in conjunction with the 13th World Congress of Neurology, epidemiological data were presented from 23 European countries. In addition to the confirmation of the well-known north-south gradient, new details emerged on the high-prevalence areas of the British Isles and Scandinavia and on high-prevalence areas in some of the eastern and Mediterranean countries requiring more intensive exploration and confirmation. It became evident that higher prevalences existed in some places in Southern Europe previously thought to be regions of very low frequency. Limitations in the evaluation and comparison of data presented were obvious in view of differences in concepts, techniques and the intensity of surveys carried out. There was general agreement that this first collaborative attempt to map the frequency of multiple sclerosis in Europe should be followed up by standardized procedures and more cooperation in epidemiological surveys.


Journal of Neurology | 1973

Methodik der maschinellen Erfassung von Daten bei einer multizentrischen Studie über die Multiple Sklerose — Erste Erfahrungen mit dem optischen Markierungsbelegverfahren

Sigrid Poser; Harald Hauptvogel; H. J. Bauer

Summary14 hospital departments and several research groups participating in the multiple sclerosis research program of the Deutsche Forschungsgemeinschaft (Dr. Fischer-Bosch-Stiftung) have organized a central documentation pool for clinical data on MS patients. An optical mark reader form documentation system was selected for data processing. The system has three major advantages for the processing of large amounts of data: No code or handwriting involved, registration of a fairly detailed clinical status without omissions, results directly readable by machine; the results may also be read visually, however, making the inclusion of copies in conventional case records useful. On the basis of experience gained in the processing of several hundred cases, it was possible to improve on the first version of the documentation sheet by a revision of details. Initial difficulties are quickly eliminated by a brief training period, errors during the recording of data are identified by a computer plausibility program with printouts of the corrections required.An example for the utilization of the system is given to indicate its value for multicenter studies.ZusammenfassungIm Rahmen eines MS-Schwerpunktprogramms der Deutschen Forschungsgemeinschaft (Dr. Fischer-Bosch-Stiftung), an welchem bisher 14 Kliniken und mehrere Forschunggruppen beteiligt sind, wurde ein zentraler Dokumentationspool für klinische Daten geschaffen. Für die Verarbeitung der anfallenden Daten dieser multizentrischen Studie wurde das optische Markierungsbelegverfahren gewählt, das sich schon auf verschiedenen Gebieten der Medizin bewährt hat.Die Entwicklung der Dokumentationsbelege und die methodische Anwendung des erarbeiteten Systems werden geschildert.


Journal of Neurology | 1975

Early Sterile Autopsy in Etiological Studies on Multiple Sclerosis

H. J. Bauer; V. Meulen; H. Koprowski; A. Argyrakis; H. Orthner

SummaryThe clinical findings and course in the first 2 cases of multiple sclerosis are described, in whom it was possible to isolate a virus from brain tissue by early sterile autopsy and fusion technique. It is noteworthy that in one of these cases multiple sclerosis probably occurred in female members of the family through three consecutive generations. A report is made on an additional case, in which no virus could be isolated, but in which electron microscopic studies showed two types of virus particles: nucleocapsid-like structures and particles identical in form and size with papova virus. Electron microscopic findings and attempts to cultivate a virus in multiple sclerosis published by other authors are discussed. It is pointed out, that the results described provide as yet no proof for the viral etiology of multiple sclerosis. They support the hypothesis, however, that a virus may play an essential role in the etiology and/or pathogenesis of this disease.Problems in relation to brain biopsy in multiple sclerosis patients are discussed. Early sterile autopsy is considered the most practicable possibility for obtaining tissue material for culturing and for ultrastructural studies in multiple sclerosis.ZusammenfassungDie klinischen Befunde und der Verlauf in 2 Fällen von multipler Sklerose, in denen es erstmalig gelungen ist, durch Früh/Steril-Autopsie und Fusionstechnik ein Virus aus Hirngewebe zu züchten, werden geschildert, Einer dieser Fälle ist dadurch noch bemerkenswert, daß in drei konsekutiven Generationen — Großmutter, Mutter und Tochter — eine multiple Sklerose vorhanden war. Über einen weiteren Fall von MS wird berichtet, in welchem elektronenoptisch zwei verschiedene Typen virusartiger Partikel zur Darstellung gelangten: nucleokapsidartige und Anhäufung von Partikeln, die nach Form und Größe Papova-Viren entsprachen. Die bisher publizierten elektronenoptischen Befunde und Versuche, ein Virus bei der MS zu züchten, werden diskutiert. Es wird hervorgehoben, daß die geschilderten Ergebnisse noch keinen Beweis für die virale Genese der multiplen Sklerose darstellen. Sie unterstützen jedoch die Hypothese, daß Viren in der Ätiologie und/oder Pathogenese dieses Nervenleidens von Bedeutung sein könnten.Die Problematik der Biopsie bei MS-Kranken wird diskutiert und der Stand-punkt vertreten, daß die Früh/Steril-Autopsie die praktikabelste Möglichkeit zur Gewinnung von Material für die Gewebezüchtung und für ultrastrukturelle Studien bei der multiplen Sklerose darstellt.


Journal of Neurology | 1981

Rehabilitation for patients with multiple sclerosis

Sigrid Poser; H. J. Bauer; G. Ritter; H. Friedrich; H. Beland; P. Denecke

SummaryIn the epidemiological area of Southern Lower Saxony 92 patients with clinically definite or probable diagnosis of multiple sclerosis (MS) were interviewed and examined. This group contained a remarkably high percentage of benign cases (52%) in comparison with a sample of hospitalized patients. Neurological examination revealed spasticity and pareses to be the most important disturbances followed by ataxia and bladder/bowel problems.After a mean duration of 18.4 years, 52% received a pension and about 30% were still working full time. The pension was granted too early to 11 patients and vocational rehabilitation services would be required for 13 men.Although only half of the patients had an acceptable income, the socioeconomic situation of the families was adequate in 71%; 80% lived with their own families and could stay there in case more ambulant services were offered. Psychotherapeutic measures are required among these to relieve the stress within the families (present in 42%) and to improve the coping behavior (unsatisfactory in 60%).ZusammenfassungIm epidemiologischen Areal Südniedersachsens (1121 km2, 256195 Einwohner) waren zum Zeitpunkt der Untersuchung 200 Patienten mit Multipler Sklerose (MS) bekannt. Von den 148 mit klinisch sicherer oder wahrscheinlicher Diagnose konnten 92 zu Hause von einer medizinsoziologischen Arbeitsgruppe interviewt werden. Ein halb standardisierter Fragebogen erfaßte die psychosoziale Lage der Patienten und ihrer Familien. Alle Patienten wurden im selben Zeitraum neurologisch untersucht.Die Hälfte der Patienten hatte einen gutartigen Verlauf (Zunahme des Schweregrades nach Kurtzke um höchstens eine Stufe in 5 Jahren). Spastische Paresen standen bei 70% der Patienten ganz im Vordergrund des Krankheitsbildes, an zweiter Stelle folgte die Ataxie, an dritter die Blasen-/Mastdarmstörungen. Nach einer mittleren Erkrankungsdauer von 18,4 Jahren war etwa noch ein Drittel der Patienten voll berufstätig bzw. konnten ihren Haushalt voll versorgen. 52% der Patienten bezogen Rente. Bei 13 männlichen Kranken wären berufliche Rehabilitationsmaßnahmen sinnvoll.Nur die Hälfte der Patienten hatte ein ausreichendes eigenes Einkommen, aber bei 71% war die finanzielle Lage der Familie zufriedenstellend. In 22 Fällen wäre eine Haushaltshilfe und/oder eine Pflegekraft erforderlich. 80% der Patienten leben in der eigenen Familie und könnten mit entsprechender Hilfe auch dort bleiben.Die familiäre Situation war bei 51 Kranken intakt, bei 27 konfliktbelastet und bei 12 zerrüttet. 7 Patienten waren geschieden. Der Umgang mit der Krankheit konnte bei 37 Patienten als angemessen bezeichnet werden, bei 32 lagen Störungen vor, entweder im Sinne einer zunehmenden Isolierung oder einer resignierten Haltung der Krankheit gegenüber.23 Patienten waren isoliert und resigniert. Es bestand keine Korrelation zwischen dem Schweregrad der Krankheit und der familiären Situation bzw. der Verarbeitung der Krankheit.Aus den Ergebnissen wird ein Bedarfsspektrum abgeleitet, das ambulante Hilfeleistungen für Haushalt und Pflege am wichtigsten erscheinen läßt.


Journal of Neurology | 1977

Complement dependent cytotoxic antibody activity against measles virus in multiple sclerosis

V. Kratzsch; W. R. Kiessling; J. Wikström; D. W. Meyer; K. Eickhoff; Sigrid Poser; H. J. Bauer

SummaryThe presence of measles cytotoxic (CT) and hemagglutination inhibiton (HI) antibodies in 195 multiple sclerosis (MS) patients and 251 controls was tested. The measles virus Lu carrier cells labeled with 51Cr were exposed to serum specimens in the presence of complement in order to test the presence of CT antibody. The analysis of complement dependent CT antibodies against measles virus revealed significantly (P<0.01) higher titers in MS patients than in the control group. However, the measles HI test failed to show this difference. Measles CT titers ≥1:32 among MS patients occured in 54.9% and in 35.5% among the controls. In comparison with this the HI method revealed measles titers ≥1:128 more often in the control group than in MS cases (27.9 and 17.9%, respectively). The presence of CT antibodies against measles virus in MS proves that these patients have a functional defence mechanism to eliminate virus infected cells. The high measles antibody titer among MS patients could be due to recurrent antigenic stimulation caused by measles virus persistency. Whether this virus persistency plays a role in MS can not be decided on the available data.ZusammenfassungDie zytotoxischen (CT) und Haemagglutinations-hemmenden (HI) Antikörper gegen Masernvirus wurden bei 195 Multiple-Sklerose (MS)-Patienten und 251 Kontrollpersonen getestet. Im Testsystem wurden die CT-Antikörper im Serum mit zugesetztem Komplement, bei Messung des freigesetzten 51Cr aus mit Masernviren infizierten Lu-Zellen, nachgewiesen. Die Analyse der Komplement-abhängigen CT-Antikörper gegen Masernvirus zeigte bei MS-Patienten im Vergleich zu Kontrollen eine signifikante (P<0.01) Erhöhung der Titerwerte. Dieser Unterschied war nicht im HI-Test nachzuweisen. Die Häufigkeit von CT-Titerwerten ≥1:32 betrug 54.9% bei MS-Fällen und 35.5% bei Kontrollen. Gleichlautend fanden sich HI-Titerwerte ≥1:128 nur bei 17.9% der MS-Patienten und 27.9% bei Kontrollen. Der Nachweis von CT-Antikörper unter MS-Patienten ist ein Beweis dafür, daß sie eine funktionsfähige Abwehr gegen virusinfizierte Zellen besitzen. Die erhöhten Titer gegen Masernvirus können auf eine anhaltende Antigen-Stimulation bei MS-Patienten hinweisen. Die Befunde beweisen jedoch nicht, daß für die Entstehung einer Multiplen Sklerose das Masernvirus verantwortlich ist.

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Sigrid Poser

University of Göttingen

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G. Ritter

University of Göttingen

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J. Wikström

University of Göttingen

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K. Eickhoff

University of Göttingen

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D. W. Meyer

University of Göttingen

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H. Beland

University of Göttingen

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H. Friedrich

University of Göttingen

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P. Denecke

University of Göttingen

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A. Argyrakis

University of Göttingen

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