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Dive into the research topics where Hans Dieter Brenner is active.

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Featured researches published by Hans Dieter Brenner.


Acta Psychiatrica Scandinavica | 2000

Psychological therapy in schizophrenia: What is the evidence?

Hans Dieter Brenner; Mario Pfammatter

Objective: The present contribution provides a critical outline of the current position of psychological therapies in schizophrenia.


Acta Psychiatrica Scandinavica | 2000

Effects of a coping-orientated group therapy for schizophrenia and schizoaffective patients: a pilot study

Karl Andres; Mario Pfammatter; Franziska Garst; Carola Teschner; Hans Dieter Brenner

Andres K, Pfammatter M, Garst F, Teschner C, Brenner HD. Effects of a coping‐orientated group therapy for schizophrenia and schizoaffective patients: a pilot study.


Nervenarzt | 2000

Gemeindeintegrierte Akutversorgung Möglichkeiten und Grenzen

Hans Dieter Brenner; Ulrich Junghan; Mario Pfammatter

ZusammenfassungDie Verlagerung der psychiatrischen Versorgung in das Gemeindeumfeld der Patienten ging einerseits mit einer Reduktion der Anzahl Klinikbetten und der stationären Behandlungsdauer einher, war gleichzeitig aber mit einer Zunahme stationärer Aufnahmen verbunden. Zu dieser Entwicklung scheint insbesondere die primäre Ausrichtung von gemeindepsychiatrischen Diensten auf die Nachsorge beigetragen zu haben. Für die Weiterführung der psychiatrischen Versorgungsreformen erscheint daher von zentraler Bedeutung, ob durch einen stärkeren Einbezug von gemeindenahen Ansätzen zur Behandlung akuter Krankheitsepisoden dieses “Drehtürsystem” durchbrochen werden kann. Seit Mitte der 60er-Jahre haben sich durch eine Reihe kontrollierter Studien vor allem 2 Modelle gemeindeintegrierter Akutversorgung etabliert: die Akutbehandlung im häuslichen Umfeld der Patienten und die Behandlung akuter Krankheitsepisoden in einer Tagesklinik. Diese beiden Ansätze erzielen bei einem Teil der Patienten im Allgemeinen die gleiche Wirkung wie die vollstationäre Akutbehandlung, deren Bedarf sie entsprechend senken. Sie stellen damit eine kosteneffektive Ergänzung der bestehenden psychiatrischen Regelversorgung dar.SummaryThe shift of psychiatric care from the hospital to the community has been accompanied by a reduction of hospital beds and shortened durations of inpatient treatment, but also by an increase in admissions. This evolution may be largely attributed to the prime focus of community mental health institutions on rehabilitation. The continued implementation of reforms in psychiatric care is contingent upon effectively halting the “revolving door phenomenon” by incorporating community-integrated treatment approaches into the care of acutely ill patients. Since the mid-1960s, a series of studies have established the efficacy of two community-integrated modalities for the treatment of acute psychiatric illness, i. e. home-based and day hospital treatment. In general, these approaches not only seem to be as effective as inpatient care for certain groups of patients but also reduce their need of hospitalisation, thereby contributing towards a cost effective, comprehensive psychiatric care system.


Verhaltenstherapie | 2003

Wirksamkeit und Prozessmerkmale einer psychoedukativen und bewältigungsorientierten Gruppentherapie für schizophren und schizoaffektiv Erkrankte

A. Fries; Mario Pfammatter; A. Andres; Hans Dieter Brenner

Outcome and Process Characteristics of a Psychoeducational, Coping Oriented Group Therapy for Schizophrenia and Schizoaffective Patients Background: Psychoeducation is a core element in psychological therapy for schizophrenics. Its application has been intensively studied and well established in the family setting. Empirical data concerning its efficacy without involvement of relatives are scarce. Patients and Methods: In a randomized controlled trial, effects and process quality of a psychoeducational coping oriented group therapy for schizophrenia and schizoaffective patients were compared to those of a control group in which supportive discussions and training in problem solving were offered. Results: Both groups showed clear reductions in psychopathology and improved cognitive coping with the illness at completion of the therapy and at one-year follow-up. In addition, coping oriented therapy reduced relapse rates and days in hospital compared to the control group during the first year after therapy. Regarding process-outcome-relations a good therapeutic relationship, as perceived by the patients, was associated with the success of the psychoeducational, coping oriented intervention. In contrast, those patients of the supportive therapy who demonstrated the highest degree of psychopathology at the end of therapy, felt more comfortable in this treatment. Other assessments of the quality of the therapeutic process also revealed strong relations to the outcome at the end of therapy. These relations varied between the two treatment groups. Discussion: On the one hand, our results indicate that the patients’ ratings of the quality of the therapeutic relationship determine the success of the psychoeducational, coping oriented therapy. On the other hand, patients with more persistent symptoms may prefer the less structured supportive therapy approach. Therefore, in future psychotherapy research with schizophrenia patients it will be important to be more concerned with the formation of a good therapeutic relationship and to identify differential indication criteria to enhance the efficacy of psychological therapy approaches.


Archive | 2000

Sozio- und Psychotherapie schizophrener Störungen

Hans Dieter Brenner; Holger Hoffmann; H. Heise

Wahrend eine Behandlung schizophrener Patienten ohne soziotherapeutische Interventionen heute undenkbar ist, bleibt die Bedeutung der Psychotherapie im engeren Sinn auf diesem Gebiet nach wie vor umstritten. Zwar haben sich beide Ansatze in letzter Zeit soweit aufeinander zubewegt, das eine getrennte Betrachtung kaum mehr sinnvoll erscheint, sie sind aber doch aus einer je eigenen historischen Entwicklung hervorgegangen, was fur ihr Verstandnis nicht ohne Bedeutung ist.


Archive | 2002

Social Skills Training for Schizophrenia: Research Update and Empirical Results

Volker Roder; Hans Dieter Brenner; Daniel J. Müller; M. Lächler; Rosa Müller-Szer; Peter Zorn

This multicenter study compared the effectiveness of three newly developed social skills training programs (experimental groups) with that of a conventional, general social skills training program (control group) in terms of social functioning, cognitive abilities, and psychopathology. These new social skills programs focus on rehabilitation topics that are especially relevant for schizophrenia patients and also include specific cognitive interventions. Patients with a diagnosis of schizophrenia or schizoaffective disorder were included in the study and assigned to residential, vocational, recreational, or general social skills training groups by significant matching variables. The first three months of therapy (treatment phase) were followed by a three-month aftercare phase. To date, 112 patients participating in the vocational, recreational, and general social skills training groups have been evaluated. Higher global treatment effects (effect sizes) were obtained, especially for the treatment phase, on almost all dependent variables in both experimental groups as compared with the control group. Treatment effects in all groups further increased during the aftercare phase. Analyses of variance and covariance indicated significantly greater improvements in some cognitive variables for the control group and higher symptom reduction for both experimental groups. The findings suggest that the specifically targeted social skills training programs contribute to better transfer and generalization effects. The results also indicate that psychopathology can be decisively reduced by the new programs. In view of these favorable effects, this new era of social skills training programs might replace more conventional programs in the future.


Archive | 1998

Neuere Entwicklungen in der kognitiv-behaviouralen Therapie der Schizophrenie

Hans Dieter Brenner; Mario Pfammatter

Fur kognitiv-behaviourale Behandlungsansatze bei schizophrenen Erkrankungen fehlte lange Zeit ein ausreichender Wirksamkeitsnachweis. Dies hat sich in den letzten zwei Jahrzehnten grundlegend geandert. Die Entwicklung effektiver antipsychotischer Medikamente, der Deinstitutionalisierungsprozess sowie die Konzipierung des Vulnerabilitats-Stress-Bewaltigungsmodells haben ganz allgemein psychologischen Therapieverfahren in der Behandlung schizophrener Patienten enormen Auftrieb gegeben. Gemass dem Vulnerabilitats-Stress-Modell machen neurobiologische Normabweichungen die kognitiven Funktionen einer betroffenen Person psychosozialen Stressoren gegenuber vulnerabel (Kopelowicz und Liberman 1995). Eine effektive Behandlung schizophrener Erkrankungen muss daher mindestens einen der drei pathogenetisch interagierenden Faktoren therapeutisch gunstig beeinflussen: (1) Die biologisch verankerte, neurophysiologisch und neuropsychologisch erfassbare Vulnerabilitat, (2) psychosoziale Stressoren und/oder (3) die Bewaltigungskapazitat des betroffenen Individuums. In den letzten 20 Jahren hat eine grosse Zahl empirischer Arbeiten gezeigt, dass psychologische Interventionen im Verbund mit der medikamentosen Behandlung auf alle drei Faktoren therapeutischen Einfluss nehmen konnen. Sie konnen uber eine Verbesserung der Medikamenten-Compliance indirekt und durch Kompensationsstrategien direkt den neurobiologisch verankerten, vulnerabilitatsverbundenen Dysfunktionen entgegenwirken.


Archive | 2000

Kognitiv-verhaltenstherapeutische Ansätze in der Behandlung schizophrener Menschen

Mario Pfammatter; Hans Dieter Brenner

Wir sind heute von einem umfassenden Verstandnis schizophrener Erkrankungen noch weit entfernt. Um so hoher erscheint der heuristische Wert des Vulnerabilitats-Stres-Bewaltigungs-Modells fur eine konzeptionelle Einbettung der verschiedenen therapeutischen Behandlungsstrategien [1]. Betrachtet man dieses Modell mit Blick auf die Folgerungen, die sich daraus fur die Therapie schizophren Erkrankter ergeben, so mussen effektive Behandlungsansatze mindestens einen der drei Faktoren therapeutisch beeinflussen, von denen angenommen wird, das sie den Krankheitsverlauf wesentlich mitbestimmen: Die neurobiologisch verankerte Vulnerabilitat kognitiver Funktionen, psychosoziale Stressoren und/oder die Bewaltigungskompetenz der Patienten [2]. Es stellt sich sodann die Frage, inwieweit dies auf psychologische Therapieansatze zutrifft.


Archive | 2001

Sociotherapy and Psychotherapy of Schizophrenic Disorders

Hans Dieter Brenner; Holger Hoffmann; H. Heise

Although the treatment of schizophrenic patients without sociotherapeutic interventions would be unthinkable today, the importance of psychotherapy in the narrower sense for these patients remains as controversial today as in the past. These two forms of therapy have come closer to one another in recent years, and it therefore hardly seems reasonable now to discuss them separately; however, each of them emerged from, and must be understood as the product of, a particular historical development.


European Psychiatry | 2003

The significance of coping as a therapeutic variable for the outcome of psychological therapy in schizophrenia

Karl Andres; Mario Pfammatter; Alexander Fries; Hans Dieter Brenner

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Daniel J. Müller

Centre for Addiction and Mental Health

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