Hartwig W. Lehmann
University of Giessen
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Publication
Featured researches published by Hartwig W. Lehmann.
Autoimmunity Reviews | 2003
Hartwig W. Lehmann; Philipp von Landenberg; Susanne Modrow
Human parvovirus B19 infections may cause a widespread benign and self-limiting disease in children and adults, known as erythema infectiosum or fifth disease. A variety of further manifestations are associated with the infection such as arthralgias, arthritis, leukopenia and thrombocytopenia, anemia and vasculitis, spontaneous abortion and hydrops fetalis in pregnant women. Both in children and adults parvovirus B19 infections have been frequently implicated as a cause or trigger of various forms of autoimmune diseases affecting joints, connective tissue and large and small vessels. In addition, autoimmune neutropenia, thrombocytopenia and hemolytic anemia are known as sequelae of B19 infection. The molecular basis of the autoimmune phenomena and resultant pathogenesis is unclear. The involvement of molecular mimicry between cellular and viral proteins, the induction of enhanced cytokine production via the viral transactivator protein NS1 and the phospholipase A2-like activity of the capsid protein VP1 may contribute to the induction of autoimmune reactions. All the known data and the potential mechanisms involved in the pathogenesis will be discussed in this review.
Viral Immunology | 2008
Hartwig W. Lehmann; Nicola Lutterbüse; Annelie Plentz; Ilker Akkurt; Norbert Albers; Berthold P. Hauffa; Olaf Hiort; Eckhard Schoenau; Susanne Modrow
Hashimotos thyroiditis is a common autoimmune disorder of the thyroid gland. It has been linked to infections with hepatitis C, EBV, HTLV-1, and Yersinia enterocolitica. As parvovirus B19 has been associated with a wide spectrum of autoimmune diseases, we investigated the potential role of B19 infection in inducing Hashimotos thyroiditis. Serum samples derived from 73 children and adolescents with Hashimotos thyroiditis and from 73 age-matched controls were included in the study. The mean age of disease manifestation was 10 y 7 mo. All samples were analyzed for the presence of viral DNA and for antibodies against VP1, VP2, and NS1 proteins. VP1- and VP2-specific antibodies were present in 38 patients (52%) and 43 controls (59%; N.S.). NS1-specific antibodies were detectable in 23 patients (32%) and 19 controls (26%; N.S.). Parvovirus B19 DNA was detectable in 9 patients (12%) and 2 controls (3%; p < 0.03), indicating recent B19-infection. A negative correlation between disease duration and the detection of viral DNA was seen. The mean disease duration in B19-DNA-positive patients was 6 mo, compared to 29 mo in the remainder (p < 0.01). There is strong evidence that acute parvovirus B19 infections are involved in the pathogenesis of some cases of Hashimotos thyroiditis.
Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005
E. Müller-Godeffroy; Hartwig W. Lehmann; R. M. Küster; U. Thyen
ZusammenfassungZiel der Studie war die Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (health-related quality of life, HRQOL) und der psychosozialen Anpassung von Kindern und Jugendlichen mit juveniler idiopathischer Arthritis (JIA) und reaktiven Arthritiden. Wir suchten, Faktoren zu identifizieren, die mit eingeschränkter Lebensqualität und psychosozialer Anpassung assoziiert sind.Methoden72 Kinder und Jugendliche wurden mit dem Fragebogen zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (KINDL-R) zu ihrer HRQOL befragt. Beeinträchtigungen in der Teilnahme an Aktivitäten des täglichen Lebens wurden mit der deutschen Version des Childhood Health Assessment Questionnaire (CHAQ) erhoben, Aspekte der psychosozialen Adaptation der Kinder und Jugendlichen als proxy-Einschätzung (Mütter) mit der deutschen Child Behavior Checklist (CBCL).ErgebnisseKinder und Jugendliche mit juveniler idiopathischer Arthritis und reaktiven Arthritiden berichteten im KINDL-R im Vergleich zu gesunden Kindern über Einschränkungen der Lebensqualität in verschiedenen Lebensbereichen. Kinder litten besonders unter Beeinträchtigungen des Selbstwertes, Jugendliche waren in mehreren Bereichen betroffen. Fast 20% des Studienkollektivs zeigte Verhaltensauffälligkeiten, insbesondere soziale Rückzugstendenzen und ängstlich- depressive Verstimmungen. Kinder und Jugendliche in ambulanter Behandlung und mit längerer Erkrankungsdauer berichteten über bessere Lebensqualität als Kinder und Jugendliche in stationärer Behandlung und mit kürzerer Erkrankungsdauer. Die funktionale Kapazität des Kindes zeigte Zusammenhänge mit der Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten. Soziale Isolation und ängstlich-depressive Verstimmungen erwiesen sich außerdem als gute Prädiktoren der Lebensqualität.SchlussfolgerungenSelbstberichtete Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten erwiesen sich als bedeutsame Outcome-Parameter, die im Rahmen einer psychosozialen Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit chronischer Arthritis regelmäßig erhoben werden sollten.SummaryObjectiveWe sought to measure self-reported health related quality of life (HRQOL) and psychosocial adaptation in children and adolescents with juvenile idiopathic arthritis (JIA) and reactive arthritis and to determine factors associated with these outcomes.MethodsWe interviewed 72 children and adolescents with chronic arthritis, age 8–16, about HRQOL (KINDL-R-Questionnaire) and functional ability in activities of daily living (Childhood Health Assessment Questionnaire—CHAQ). Mothers reported behavior problems (Child Behavior Checklist—CBCL).ResultsChildren and adolescents with juvenile idiopathic arthritis and reactive arthritis reported lower HRQOL compared to normative data in several areas. Children reported lower QOL in the dimensions self-esteem; adolescents reported lower QOL in the dimensions physical well being and total QOL. Almost 20% of the sample appeared to have serious behavior problems, mostly social isolation and depression/anxiety. Functional limitations affected HRQOL and behavior problems. Inpatient children and adolescents and those with shorter disease duration reported lower QOL than outpatient children and adolescents and those with longer disease duration. Best predictors for impaired HRQOL were functional limitations, social isolation and depression/anxiety.ConclusionsSelf-reported HRQOL and behavior problems may be relevant outcome measures in children and adolescents with chronic arthritis and useful to monitor psychosocial support in this population.
Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005
E. Müller-Godeffroy; Hartwig W. Lehmann; R. M. Küster; U. Thyen
ZusammenfassungZiel der Studie war die Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (health-related quality of life, HRQOL) und der psychosozialen Anpassung von Kindern und Jugendlichen mit juveniler idiopathischer Arthritis (JIA) und reaktiven Arthritiden. Wir suchten, Faktoren zu identifizieren, die mit eingeschränkter Lebensqualität und psychosozialer Anpassung assoziiert sind.Methoden72 Kinder und Jugendliche wurden mit dem Fragebogen zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (KINDL-R) zu ihrer HRQOL befragt. Beeinträchtigungen in der Teilnahme an Aktivitäten des täglichen Lebens wurden mit der deutschen Version des Childhood Health Assessment Questionnaire (CHAQ) erhoben, Aspekte der psychosozialen Adaptation der Kinder und Jugendlichen als proxy-Einschätzung (Mütter) mit der deutschen Child Behavior Checklist (CBCL).ErgebnisseKinder und Jugendliche mit juveniler idiopathischer Arthritis und reaktiven Arthritiden berichteten im KINDL-R im Vergleich zu gesunden Kindern über Einschränkungen der Lebensqualität in verschiedenen Lebensbereichen. Kinder litten besonders unter Beeinträchtigungen des Selbstwertes, Jugendliche waren in mehreren Bereichen betroffen. Fast 20% des Studienkollektivs zeigte Verhaltensauffälligkeiten, insbesondere soziale Rückzugstendenzen und ängstlich- depressive Verstimmungen. Kinder und Jugendliche in ambulanter Behandlung und mit längerer Erkrankungsdauer berichteten über bessere Lebensqualität als Kinder und Jugendliche in stationärer Behandlung und mit kürzerer Erkrankungsdauer. Die funktionale Kapazität des Kindes zeigte Zusammenhänge mit der Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten. Soziale Isolation und ängstlich-depressive Verstimmungen erwiesen sich außerdem als gute Prädiktoren der Lebensqualität.SchlussfolgerungenSelbstberichtete Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten erwiesen sich als bedeutsame Outcome-Parameter, die im Rahmen einer psychosozialen Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit chronischer Arthritis regelmäßig erhoben werden sollten.SummaryObjectiveWe sought to measure self-reported health related quality of life (HRQOL) and psychosocial adaptation in children and adolescents with juvenile idiopathic arthritis (JIA) and reactive arthritis and to determine factors associated with these outcomes.MethodsWe interviewed 72 children and adolescents with chronic arthritis, age 8–16, about HRQOL (KINDL-R-Questionnaire) and functional ability in activities of daily living (Childhood Health Assessment Questionnaire—CHAQ). Mothers reported behavior problems (Child Behavior Checklist—CBCL).ResultsChildren and adolescents with juvenile idiopathic arthritis and reactive arthritis reported lower HRQOL compared to normative data in several areas. Children reported lower QOL in the dimensions self-esteem; adolescents reported lower QOL in the dimensions physical well being and total QOL. Almost 20% of the sample appeared to have serious behavior problems, mostly social isolation and depression/anxiety. Functional limitations affected HRQOL and behavior problems. Inpatient children and adolescents and those with shorter disease duration reported lower QOL than outpatient children and adolescents and those with longer disease duration. Best predictors for impaired HRQOL were functional limitations, social isolation and depression/anxiety.ConclusionsSelf-reported HRQOL and behavior problems may be relevant outcome measures in children and adolescents with chronic arthritis and useful to monitor psychosocial support in this population.
Klinische Padiatrie | 2017
Ralf Trauzeddel; Daniel Windschall; Christine Nirschl; Gerd Ganser; Katharina Palm-Beden; Rainer Berendes; Maria Haller; Manuela Krumrey-Langkammerer; Antje Nimtz-Talaska; Philipp Schoof; Hartwig W. Lehmann
Background Defining of gray scale ultrasound standard reference values of the shoulder joint in childhood and adolescence during maturation. PATIENTS We examined 445 healthy girls and boys between 1 year and 18 years of age. Method A cross-sectional multicentre grey-scale ultrasound study was performed to examine the shoulder joint on both sides. The children were divided according to their gender and were further classified into six age groups, which constituted three-year age ranges, to record anatomical development changes. We measured the capsule-bone distance (BCD) as a representation of the intracapsular cavity, as well as the thickness of the joint capsule and joint cartilage. Values were expressed in mean±standard deviation (SD) and minimum-maximum (min-max). The shape of the joint capsule and capsule-bone junction zone was qualitatively analysed. Results The joint cartilage thickness decreased with increasing age in all joints independently from sex and body side. However, the BCD and the capsule thickness increased with age. There was no intraarticular fluid visible. The joint capsule had a predominantly concave form, whereas the capsule-bone junction was mostly sharp. Discussion This study is the first describing age-related normal values of the intracapsular cavity, joint capsule and cartilage thickness as well as their respective shape in a large cohort of healthy children. Conclusion The findings could be helpful to differentiate between physiological and pathological joint conditions and thereby distinguishing age-related variations from alterations caused by inflammation.
Archive | 2016
Ralf Trauzeddel; Daniel Windschall; Hartwig W. Lehmann; Gerd Ganser; Rainer Berendes; Maria Haller; Manuela Krumrey-Langkammerer; Katharina Palm-Beden; Antje Nimtz-Talaska; Christine Nirschl; Philipp Schoof
Einleitung: Bei rheumatischen Erkrankungen gilt der sonografische Nachweis einerkonvexen Form der Gelenkkapsel als Ausdruck eines durch den Entzundungsprozess bedingten Gelenkergusses. Bisher liegen keine Untersuchungen im Kindes-und Jugendalter vor, die die Form der Gelenkkapsel bei gesunden Kindern[zum vollstandigen Text gelangen Sie uber die oben angegebene URL]
Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2014
H.-J. Lakomek; J. L. Hülsemann; Norbert Koeneke; Hartwig W. Lehmann; Hans Joachim Bergerhausen; W. Fiori; Norbert Loskamp; Norbert Roeder
Einer Arbeitsgruppe des Verbandes Rheumatologischer Akutkliniken (VRA) unter Mitwirkung von: Herrn Dr. med. Hans Bergerhausen, Rheumazentrum Ruhrgebiet Herne Herrn Dr. med. Jan L. Hülsemann, Medizinische Hochschule Hannover Herrn Dr. med. Norbert Koeneke, Ev. Krankenhaus Hagen-Haspe Herrn Prof. Dr. med. Heinz-Jürgen Lakomek, Klinik f. Rheumatologie Minden Herrn PD Dr. med. Hartwig Lehmann, Rheumaklinik Bad Bramstedt
Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2005
E. Müller-Godeffroy; Hartwig W. Lehmann; R. M. Küster; U. Thyen
ZusammenfassungZiel der Studie war die Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (health-related quality of life, HRQOL) und der psychosozialen Anpassung von Kindern und Jugendlichen mit juveniler idiopathischer Arthritis (JIA) und reaktiven Arthritiden. Wir suchten, Faktoren zu identifizieren, die mit eingeschränkter Lebensqualität und psychosozialer Anpassung assoziiert sind.Methoden72 Kinder und Jugendliche wurden mit dem Fragebogen zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (KINDL-R) zu ihrer HRQOL befragt. Beeinträchtigungen in der Teilnahme an Aktivitäten des täglichen Lebens wurden mit der deutschen Version des Childhood Health Assessment Questionnaire (CHAQ) erhoben, Aspekte der psychosozialen Adaptation der Kinder und Jugendlichen als proxy-Einschätzung (Mütter) mit der deutschen Child Behavior Checklist (CBCL).ErgebnisseKinder und Jugendliche mit juveniler idiopathischer Arthritis und reaktiven Arthritiden berichteten im KINDL-R im Vergleich zu gesunden Kindern über Einschränkungen der Lebensqualität in verschiedenen Lebensbereichen. Kinder litten besonders unter Beeinträchtigungen des Selbstwertes, Jugendliche waren in mehreren Bereichen betroffen. Fast 20% des Studienkollektivs zeigte Verhaltensauffälligkeiten, insbesondere soziale Rückzugstendenzen und ängstlich- depressive Verstimmungen. Kinder und Jugendliche in ambulanter Behandlung und mit längerer Erkrankungsdauer berichteten über bessere Lebensqualität als Kinder und Jugendliche in stationärer Behandlung und mit kürzerer Erkrankungsdauer. Die funktionale Kapazität des Kindes zeigte Zusammenhänge mit der Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten. Soziale Isolation und ängstlich-depressive Verstimmungen erwiesen sich außerdem als gute Prädiktoren der Lebensqualität.SchlussfolgerungenSelbstberichtete Lebensqualität und Verhaltensauffälligkeiten erwiesen sich als bedeutsame Outcome-Parameter, die im Rahmen einer psychosozialen Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit chronischer Arthritis regelmäßig erhoben werden sollten.SummaryObjectiveWe sought to measure self-reported health related quality of life (HRQOL) and psychosocial adaptation in children and adolescents with juvenile idiopathic arthritis (JIA) and reactive arthritis and to determine factors associated with these outcomes.MethodsWe interviewed 72 children and adolescents with chronic arthritis, age 8–16, about HRQOL (KINDL-R-Questionnaire) and functional ability in activities of daily living (Childhood Health Assessment Questionnaire—CHAQ). Mothers reported behavior problems (Child Behavior Checklist—CBCL).ResultsChildren and adolescents with juvenile idiopathic arthritis and reactive arthritis reported lower HRQOL compared to normative data in several areas. Children reported lower QOL in the dimensions self-esteem; adolescents reported lower QOL in the dimensions physical well being and total QOL. Almost 20% of the sample appeared to have serious behavior problems, mostly social isolation and depression/anxiety. Functional limitations affected HRQOL and behavior problems. Inpatient children and adolescents and those with shorter disease duration reported lower QOL than outpatient children and adolescents and those with longer disease duration. Best predictors for impaired HRQOL were functional limitations, social isolation and depression/anxiety.ConclusionsSelf-reported HRQOL and behavior problems may be relevant outcome measures in children and adolescents with chronic arthritis and useful to monitor psychosocial support in this population.
Arthritis & Rheumatism | 2003
Philipp von Landenberg; Hartwig W. Lehmann; Antje Knöll; Simone Dorsch; Susanne Modrow
Arthritis & Rheumatism | 2003
Hartwig W. Lehmann; Antje Knöll; Rolf-Michael Küster; Susanne Modrow