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Dive into the research topics where Heike Luther is active.

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Featured researches published by Heike Luther.


European Journal of Cancer | 2002

Sun exposure and sun protection in young European children: an EORTC multicentric study

Gianluca Severi; Maria Sofia Cattaruzza; Laura Baglietto; Mathieu Boniol; Jean François Doré; André-Robert Grivegnee; Heike Luther; Philippe Autier

Most European children experience exposure to the sun during the summer holidays. The aim of this study was to examine the behaviour of European children when in the sun during their holidays. In 1995-1997, a total of 631 young children were recruited during a multicentric study in Belgium, Germany, France and Italy. For each holiday period from birth, parents gave detailed information on sun exposure and child behaviour. Predictors and trends over time of sun protection were investigated. Forty percent of children were exposed to sunlight in the first and 86% in the sixth year of life. At the same time, the number of children who experienced sunburns rose from 1 to 23%. In the whole period of 6 years, only 8% of children always wore trousers and shirt when in the sun, while 25% children always used a sunscreen. The proportion of sun-exposed children who used sunscreen was stable with age (approximately 50%), while those who always wore trousers and shirts dropped from 46% (1st year) to 19% (6th year). Multinomial logistic regression showed that sunscreen use, but not the wearing of clothes was associated with sun-sensitivity. In summary, sun exposure increases steadily, while sun protection decreases in the first 6 years of life in our cohort of children. In this cohort, use of a sunscreen was much more frequent than the wearing of clothes and a reduction in sun exposure.


International Journal of Cancer | 2005

Interventional study in 1,232 young German children to prevent the development of melanocytic nevi failed to change sun exposure and sun protective behavior.

Jürgen Bauer; Petra Buttner; Tine Sander Wiecker; Heike Luther; Claus Garbe

Sunscreens have been proposed as protective measures to inhibit the development of melanocytic nevi in childhood and to decrease the long term risk for cutaneous melanoma development. Our present study investigates the influence of sunscreen use and education on the number of incident melanocytic nevi. A total of 1,812 children in 78 public nursery schools in 2 German cities were randomized to 3 study arms: (i) parents were informed on study purpose and sun protection measures only at an initial educational meeting; (ii) parents received educational material 3 times yearly; and (iii) education and 800 ml free broad spectrum sunscreens with sun protection factor 25 provided on a yearly basis. Final assessment after 3 years follow‐up included 1,232 children (68%). Changes of sun protection habits including sunscreen use were sparse, without any differences attributable to the intervention efforts. As a consequence, there were no significant differences between the 3 study arms for the main outcome measure, the number of incident melanocytic nevi. Analysis of the sunscreen use in the entire cohort irrespective of our study arms did not show any impact on incident nevus numbers in bivariate or multivariate analysis. In conclusion, intervention with educational letters and free sunscreens seemingly had no additional effect on sun‐protection for German children. High prevalence of sunscreen use at study commencement, social desirability, and inadequate application of sunscreens might have partially covered their effect.


Melanoma Research | 2001

The body site distribution of melanocytic naevi in 6–7 year old European children

Philippe Autier; Mathieu Boniol; Gianluca Severi; Graham G. Giles; Maria-Sofia Cattaruzza; Heike Luther; Françoise Renard; André-Robert Grivegnee; Rémy Pedeux; Jean-François Doré; Epimel

The number and size of melanocytic naevi are the main predictors of cutaneous melanoma. Naevus development per unit of skin surface is greatest during childhood. We assessed the body distribution of naevi 2–4.9 mm and ⩾ 5 mm in 649 European children aged 6–7 years old from Brussels (Belgium), Bochum (Germany), Lyon (France) and Rome (Italy). The numbers of naevi 2–4.9 mm and naevi ⩾ 5 mm were strongly correlated, especially on the trunk. For naevi 2–4.9 mm, the highest relative densities were found on the face, back, shoulders and the external surface of the arms. The lowest relative densities were found on the hands, legs, feet and abdomen. The relative density of naevi ⩾ 5 mm was higher on the trunk than on any other body site. Similar body distributions were observed in both sexes and at each centre. The body site distribution of naevi 2–4.9 mm seemed to parallel the usual sun exposure patterns of young European children. It is suggested that the development of naevi ⩾ 5 mm might be a marker of the vulnerability of melanocytes to the harmful effects of solar radiation. Vulnerability would be maximal on the back, and would decrease from proximal to distal skin areas, with melanocytes of the hands and feet having the lowest vulnerability. The number of naevi acquired on a specific area of skin would result from the combined effects of local vulnerability to solar radiation and local sun exposure history. The origin of acquired body site differences in the susceptibility of melanocytes to ultraviolet radiation is unknown, although it seems to parallel the body site density of sensory innervation.


Hautarzt | 1998

Die Balanitis/Balanoposthitis chronica circumscripta benigna plasmacellularis – Entität oder Fiktion?

Peter Altmeyer; Ulrike Kastner; Heike Luther

ZusammenfassungZwischen 1985 und 1995 wurden 53 Patienten im Alter zwischen 18 und 80 Jahren (Durchschnittsalter: 54,7 Jahre) wegen einer klinisch und histologisch gesicherten Balanitis/Balanoposthitis chronica circumscripta benigna plasmacellularis (Zoon-Balanitis) nach einem einheitlichen Therapieprotokoll behandelt (zirkuläre Umschneidung beider Vorhautblätter mit End-zu-End-Anastomose von Haut und Schleimhaut). Die Erkrankungsdauer lag bei der Mehrzahl der Patienten über 12 Monaten. Mit 8, 10, 16, 17 und 47 (!) Jahren hatten 5 Patienten seit mehr als 4 Jahren rezidivierende oder kontinuierliche Beschwerden. Postoperativ konnten 30 Patienten nachuntersucht werden. Initial war bei allen 30 Patienten die Glans penis befallen, bei 17 Patienten Glans und Präputium, in keinem Fall ausschließlich das Präputium. Post operationem heilte die Erkrankung bei 24 von 30 Patienten (80.0%), selbst nach jahrelangem Verlauf, 2–4 Wochen später komplett ab. Bei 6 Patienten bestanden nach der Zirkumzision weiterhin entzündliche Hautveränderungen im Bereich der Glans penis, 4mal wurde eine Psoriasis glandis, einmal ein Lichen ruber diagnostiziert. Bei einem Patienten zeigte sich ein Rezidiv der Zoon-Erkrankung im Sulcus coronarius glandis, in einem Bereich, der auch postoperativ noch von Haut bedeckt war. Hier lag ein insuffizientes OP-Ergebnis vor. Die 100%ige Abheilungsrate der Zoon-Balanitis nach suffizient durchgeführter Zirkumzision läßt darauf schließen, daß es sich um eine unspezifische, reaktive Balanitis handelt, deren Ursache in einer gestörten Präputialökologie zu suchen ist. Hervorzuheben ist, daß auch andere entzündliche Erkrankungen von Glans und Vorhaut unter dem histologisch und klinisch identischen Bild der Zoon’schen Balanitis auftreten können.SummaryDuring the years 1985 up to 1995 53 patients between 18 and 80 years of age (mean age 54,7 years) with histologically and clinically proven Zoon’s balanitis were treated by circumcision. The majority of patients had symptoms for more than 12 months. In five cases they had lasted for 8, 10, 16, 17 and 47 (!) years. 30 patients were investigated by means of physical examination and questionaire in this retrospective study. Lesions involved glans in all patients, while in 17 of 30 patients both glans and prepuce were involved. None of the patients showed lesions of the prepuce only. In most cases Zoon’s balanitis was successfully treated by circumcision in a period of two to four weeks. In four cases, psoriatic lesions, and in one case lichen ruber was diagnosed. In the remaining patient, whose circumcision was inadequate, a small area of balanitis persisted in the sulcus coronarius still covered by the foreskin. The curative effect of adequate circumcision in 100% of patients suggests that Zoon’s balanitis is a relatively non-specific reactive balanitis caused by a disturbed ”preputial-ecology”. It is remarkable that other distinct inflammatory diseases of glans and prepuce can show features which are identical to those Zoon’s balanitis.


Hautarzt | 1999

„Adjuvante Therapie von Pemphigus vulgaris und Pemphigus foliaceus mit intravenösen Immunglobulinen”Hautarzt (1998) 49:774–776

Heike Luther; Ulrike Kastner; Peter Altmeyer

von 50 mg/Tag verschlechterte sich die Lymphopenie erneut dramatisch. Das Umsetzen der IVIG-Therapie auf ein anderes Immunglobulin-Präparat (Pentaglobin 2mal 200 ml alle 4 Wochen) führte ebenfalls zu keiner deutlichen klinischen Verbesserung. Die IVIG-Therapie wurde 6/98 abgesetzt.Die Therapie wird derzeit monotherapeutisch mit wechselnd hohen Prednisolondosierungen fortgeführt, wobei weiterhin ständig neue Blasen an Haut und Schleimhaut auftreten, die phasenweise erneute stationäre Aufnahmen bedingen. Das unzureichende Ansprechen unserer Patientin auf die IVIG-Therapie spiegelt sich auch am Titerverlauf der Stachelzelldesmosomenantikörper wieder; zu Beginn (7/97) der Behandlung lag der Titer bei 1:80, bei Absetzen (6/98) bei 1:40.


Archive | 1997

Lymphabflußszintigraphie des malignen Melanoms

Peter Altmeyer; Heike Luther

Die Lymphabflusszintigraphie ist eine praoperative Methode, die es ermoglicht, den lymphogenen Abstrom einer umschriebenen Hautregion zu definieren. Dieser Lymphabflus erfolgt im Bereich der Extremitaten in der Regel unidirektional in die regionaren axillaren oder inquinalen Lymphknotenstationen. Ausnahmen betreffen lediglich die sehr proximal gelegenen Anteile der Extremitaten. Am Kopf, Hals und Stamm kann der Lymphabstrom jedoch auserordentlich variabel sein und daher nicht genau vorhergesagt werden [2, 3]. Deshalb sollte die Lymphabflusszintigraphie, als ein den Patienten wenig belastendes Verfahren, bei allen Melanomen mit einer derartigen Lokalisation eingesetzt werden. Auch wenn die elektive Lymphknotendissektion nach wie vor ein kontrovers diskutierter therapeutischer Eingriff beim malignen Melanom ist, so ist aber doch die genaue Kenntnis der Lymphabflusregion von groser Bedeutung fur die onkologische Nachsorge.


Archive | 1991

Möglichkeiten und Grenzen neuerer Verfahren in der Diagnostik des malignen Melanoms

Peter Altmeyer; Heike Luther; Klaus Hoffmann; Stefan el-Gammal; Martina Bacharach-Buhles

Die rasche Inzidenzsteigerung beim malignen Melanom ist eine der beunruhigendsten Entwicklungen in den letzten Jahrzehnten; dieser Anstieg an Neuerkrankungen einer Krebsart ist bislang ohne Beispiel in der Onkologie. Gleichzeitig sind die therapeutischen Interventionsmoglichkeiten in fortgeschrittenen Tumorstadien nach wie vor begrenzt - von einer Heilung kann nicht ausgegangen werden. Demzufolge konzentrieren sich unsere Bemuhungen sowohl auf praventive Masnahmen zur Fruherkennung als auch auf eine verbesserte preoperative Diagnostik.


Journal of the National Cancer Institute | 1998

Sunscreen Use, Wearing Clothes, and Number of Nevi in 6- to 7-Year-Old European Children

Philippe Autier; Maura Mezzetti; Jean-François Doré; Isabelle Monjaud; Maria Sofia Cattaruzza; Heike Luther; Françoise Renard; Martine Andry; Grivegnée Ar; Flaminia Gentiloni-Silverj; Ester Zantedeschi; John Osborn


Journal of the National Cancer Institute | 1998

Sunscreen use, wearing clothes, and number of nevi in 6- to 7-year-old European children. European Organization for Research and Treatment of Cancer Melanoma Cooperative Group.

Philippe Autier; Jean-François Doré; Maria Sofia Cattaruzza; Renard F; Heike Luther; Gentiloni-Silverj F; Ester Zantedeschi; Maura Mezzetti; Isabelle Monjaud; Martine Andry; John Osborn; Grivegnée Ar


Archives of Dermatology | 1996

Increase of melanocytic nevus counts in children during 5 years of follow-up and analysis of associated factors.

Heike Luther; Peter Altmeyer; Claus Garbe; Ulf Ellwanger; Sabine Jahn; Klaus Hoffmann; Martin Segerling

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Philippe Autier

University of Strathclyde

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Claus Garbe

University of Tübingen

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