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Featured researches published by Heiko Denecke.


Gastroenterology | 1991

Presence of atrial natriuretic factor prohormone in enterochromaffin cells of the human large intestine

Alexander L. Gerbes; Walter B. J. Nathrath; Marc Cantin; Heiko Denecke

Atrial natriuretic factor is a hormone intimately involved in water and salt homeostasis. The heart constitutes the major but not exclusive site of synthesis of this hormone. Among other functions, the gastrointestinal tract has endocrine functions, plays an important role in volume regulation of the body, and seems to be a target organ for atrial natriuretic factor. Therefore, the presence of atrial natriuretic factor was investigated in the human gut. Immunoreactive atrial natriuretic factor was found in intraoperatively obtained samples of normal human colon. Acidic extracts of human large intestine contained about 0.4 pmol/g wet wt of atrial natriuretic factor. Analysis of atrial natriuretic factor immunoreactivity by gel-filtration and reverse-phase high-performance liquid chromatography showed that about 65% of the immunoreactivity corresponded to the atrial natriuretic factor phohormone and about 35% corresponded to the C-terminal ANF99-126. Immunohistochemistry showed atrial natriuretic factor prohormone location in enterochromaffin cells of the colon mucosa. Altogether, these findings show the presence of atrial natriuretic factor prohormone in enterochromaffin cells of the human large intestine and may suggest this organ as a site of atrial natriuretic factor synthesis in humans.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1985

299. Wandel und Fortschritt in der chirurgischen Behandlung des colorectalen Carcinoms — Ergebnisse von 1769 Patienten der Jahre 1973 bis 1984

R. Wirsching; N. Demmel; Heiko Denecke; Georg Heberer

SummaryDue to improvements in preparation and surgical technique, a dramatic reduction in postoperative morbidity and mortality was achieved from 1973 to 1984 in 1769 patients with colorectal carcinoma (1981–1984: colon resection 0.9%, anterior resection of the rectum 2.3%, abdominoperineal excision 1.9%). At the same time, an increase in curative resections and in palliative resections has been possible, instead of the prognostically unfavorable bypass operations. In addition, more sphincter-preserving operations in tumors of the low and mid-rectum were carried out and there was a reduction in the number of protective colostomies.ZusammenfassungBei 1769 Patienten mit colorectalem Carcinom gelang durch Verbesserungen von Vorbereitung and chirurgischer Technik von 1973–84 eine drastische Verminderung der postoperativen Komplikationen and der Letalität (1981–84: Colonresektion 0,9%, Rectumexstirpation 1,9%,-resection 2,3%). Zugleich waren häufiger kurative Operationen, mehr palliative Resektionen anstelle der prognostisch ungünstigeren tumorumgehenden Operationen, mehr kontinenzerhaltende Eingriffe bei Tumoren im unteren and mittleren Rectum Bowie ein weitgehender Verzicht auf protective Colostomien möglich.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1985

79. Ergebnisse raffender und direkt wiederautbauender Verfahren am Schließmuskelapparat

Heiko Denecke; N. Demmel; Georg Heberer

SummaryDirect sphincter repair gives good surgical results. In 8 out of 10 patients operated on, incontinence was clearly improved. In 15 patients posterior repair was performed simultaneously with posterior rectosigmoidal resection because of rectal prolapse. 14 patients had been incontinent. Incontinence was improved clearly in 7 patients, remained unchanged in 4 and worsened in 3. However, the good clinical results did not correspond completely to those achieved by perfusion manometry.ZusammenfassungDie Ergebnisse direkter Sphincterrekonstruktionen sind günstig. 10 Patienten wurden operiert; bei 8 wurde die Kontinenz normalisiert oder erheblich gebessert. Die Ergebnisse hinterer Raffungen sind nicht gleich günstig. 15 Patienten mit gleichzeitigem Rectumprolaps wurden operiert, 14 waren präoperativ inkontinent. Nur bis zu 2 1/2 Jahren postoperativ war die Kontinenz bei 7 Patienten normal oder gebessert, bei 4 unverändert, bei 3 verschlechtert. Die klinischen Ergebnisse stimmen nicht vollständig mit denen der Perfusions-Druckmessung überein.Direct sphincter repair gives good surgical results. In 8 out of 10 patients operated on, incontinence was clearly improved. In 15 patients posterior repair was performed simultaneously with posterior rectosigmoidal resection because of rectal prolapse. 14 patients had been incontinent. Incontinence was improved clearly in 7 patients, remained unchanged in 4 and worsened in 3. However, the good clinical results did not correspond completely to those achieved by perfusion manometry.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1983

339. Die atypische Coarctatio Aortae mit Hypertension —Chirurgische Behandlung und Langzeitergebnisse

P. Walter; Heiko Denecke; W. J. Stelter; H. M. Becker; Georg Heberer

SummaryBetween 0.5 % and 3 % of coarctations of the aorta are non-isthmic and cause mainly juvenile hypertension. From 1968 to 1973 at the Surgical Hospital of the University of Cologne and from 1973 to 1978 at the Surgical Hospital of the University in Munich, 17 patients with atypical hypoplasia of the descending aorta were operated on: 1 by patch graft, 16 by aorto-aortic bypass with — if necessary — revascularisation of the kidneys. All patients suffered from severe hypertension preoperatively. Follow-up ranged from 5 to 15 years. Late prognosis of vascular surgery is good. According to the world literature up to 1982 74 % of the patients treated surgically had normal blood pressure (bp) after an average of 4 years; 15 % had lowered bp. Of our own 17 patients 14 had normal by 5–15 years after reconstructive surgery; 3 patients had improved by (normotonic with drugs).Zusammenfassung0,5-3 % der Aortencoarctationen liegen nicht am Isthmus, sondem an atypischer Stelle im Bereich der thorakalen oder abdominalen Aorta. Leitsymptom der suprarenalen Stenosen ist die meist juvenile Hypertonie. Von 17 in den Jahren 1968–78 gefäßchimrgisch behandelten Patienten litten präoperativ alle an einer schweren Hypertension. 1mal wurde eine Erweiterungsplastik mit einem Dacronpatch, 16mal ein aortoaortaler Bypass gegebenenfalls mit Anschluß der Nierenarterien durchgeführt. Die Spätprognose der operierten Patienten ist günstig. Nach Literaturangaben weisen 74 % der gefäßchirurgisch Behandelten nach durchschnittlich 4 Jahren einen normalisierten und 15 % einen gebesserten Blutdruck auf. Im eigenen Krankengut waren 14 von 17 Patienten nach einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 8,5 Jahren normoton; bei 3 Patienten war der Blutdruck gebessert (normoton mit Antihypertensiva).


Archive | 1982

Intraoperative biochemische Verifizierung von Gastrinomen mittels Schnell-Radioimmunoassay

Reinhard K. Teichmann; Heiko Denecke; Georg Heberer

Die praoperative Lokalisation von Gastrinomen kann schwierig sein, da die Tumoren klein sind und oft nicht durch die Sonographie, Computer-Tomographie und Angiographie gefunden werden (1, 2). Als neuere Untersuchungsmethode steht die percutane transhepatische Katheterisierung der Pankreasvenen zur Ermittlung des Ortes hochster Gastrinkonzentrationen zur Verfugung (3). Intraoperativ lassen sich die Tumoren auch nach sorgfaltiger Inspektion und Palpation des Pankreas nicht immer feststellen. Die Lokalisation ist erschwert durch haufig multiples Auftreten der Gastrinome bzw. bereits erfolgter Metastasierung (1). Die intraoperative Bestimmung von Gastrin in den das Pankreas drainierenden Venen konnte helfen, den Sitz des Tumors aufzuzeigen und nach Entfernung eine Kontrolle fur die Exstirpation des hormonbildenden Tumors darzustellen, wie wir bereits fur Insulinome (4) zeigen konnten. Voraussetzung ist jedoch eine rasche Bestimmung des Gastrins.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1980

200. Kriterien der Operationsindikation des renovasculÄren Hochdrucks anhand der SpÄtprognose

Heiko Denecke; H. M. Becker; Georg Heberer

SummaryAfter operative treatment of arteriosclerotic renal artery stenosis (149 patients), the 5-year-prognosi: had worsed by an annual death rate of 4%. The late lethality was dependent on cardiac and other extrarena vascular risk factors and on the achieved blood pressure results only a small degree. Therefore, if those risk factors are already found preoperatively, they should restrict the indication for operation. The late prognosis was far better is the stenosis was of fibrodysplastic origin. In these patients, the late lethality was nearly equal tc the life expectance of normal population.ZusammenfassungDie 5-Jahres-SpÄtprognose von 149 Patienten, die wegen arteriosklerotischen Nierenarterienstenosen operiert wurden, waren mit einer jÄhrlichen Absterberate von 4 % im wesentlichen von cardiovasculÄren und anderweitigen extrarenalen GefÄßverÄnderungen und nur bedingt vom erzielten Blutdruckergebnis abhÄngig. Der prÄoperative Nachweis von vasculÄren Risikofaktoren muß daher die Operationsindikation einschrÄnken. Die SpÄtprognose von 95 Patienten mit fibrodysplastischen Stenosen war wesentlich günstiger. Sie war von der Überlebensrate der Normalbevölkerung nur gering verschieden.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

160. Zur Problematik der Indikationsstellung und des operationstaktischen Vorgehens beim thorako-abdominalen Aortenaneurysma

Heiko Denecke; H. Kortmann; W. J. Stelter; Georg Heberer

SummaryFrom 1965–1979, 13 patients were operated on for thoraco-abdominal and suprarenal aortic aneurysms. Because of the higher risk of rupture, the dilated infrarenal aorta alone was reconstructed in 4 of them. None of them died after operation and the late prognosis was good. The suprarenal aorta was reconstructed in 9 patients, 4 of them died immediately after operation. It is concluded therefore, that in highrisk patients with arteriosclerotic thoraco-abdominal aneurysms the reconstructive procedure may be restricted to the infrarenal aorta, if dilatation of the suprarenal aorta is not too severe and if an infrarenal anastomosis can technically be performed.ZusammenfassungVon 1965–1979 wurden 13 Kranke wegen thorako-abdominaler oder suprarenaler Aortenaneurysmen operiert. Bei 4 Patienten wurde nur der aneurysmatische, rupturgefährdete Abschnitt V revascularisiert. Kein Patient verstarb operationsbedingt, die Spätprognose war günstig. Von 9 Patienten, die im Abschnitt IV revascularisiert worden waren, verstarben 4 Kranke früh postoperativ und 1 Patient verblieb querschnittgelähmt. — Bei arteriosklerotischen Aortenaneurysmen, die bis in den Abschnitt V reichen, kann deshalb eine infrarenale Rekonstruktion genügen, wenn unter Raffung der proximale Prothesenanschluß noch durchgeführt werden kann.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

227. Chirurgie der Nebennieren

Georg Heberer; Heiko Denecke; F. W. Schildberg

SummaryIn hyperaldosteronism (Conns syndrome: 5 patients), hyperadrenocorticism (Cushings syndrome: 78 patients), and pheochromocytoma (24 patients) the pathophysiologic and pathologic features are shown. In particular, the recent state of invasive and noninvasive diagnostic and localizing tests, the principles of operative and perioperative procedures, and management in terms of substitution therapy are outlined. In pheochromocytoma, the late operative results are favorable: operative lethality, 0%.ZusammenfassungIn systematischer Form und anhand des eigenen Krankengutes (1966–1978) werden die Krankheitsbilder des Hyperaldosteronismus (Conn-Syndrom: 5 Pat.), Hypercortizismus (Cushing-Syndrom: 78 Pat.) und des Phäochromocytoms (24 Pat.) dargestellt. Neben den wichtigsten pathologischen und pathophysiologischen Grundzügen wird der heutige Stand der Art- aund Lokalisationsdiagnostik durch invasive und nicht-invasive Verfahren, Bowie der Operationstaktik, der speziellen postoperativen Maßnahmen und Substitutionstherapie aufgezeigt. Die Operations-Spätergebnisse bei NN-Mark-Tumoren sind günstig, die Op.-Letalität betrug 0 %.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1977

202. Arterielle Aneurysmen-Entwicklung und Stand der chirurgischen Therapie

Georg Heberer; W. J. Stelter; F. W. Schildberg; A. Kortmann; Heiko Denecke; H. M. Becker; Henry J. Pfeifer; H. Kremer; I. Daxwanger

SummaryFrom experiences with 713 patients, operated because of arterial aneurysms between 1959 and 1976, it is demonstrated that simple and complicated techniques of surgical therapy may be neceBary for treatment of arterial aneurysms at the aorta and peripheral arteries. The procedures can be differentiated according to the following mode of reconstruction of the vascular continuity: 1) simple ligation of the arteries without reconstruction, 2) excision of the aneurysms leaving sufficient vascularture, 3) occlusion or resection of the aneurysms and vascular reconstruction by a bypaB, 4) resection and reconstruction of the vasculature at the place of the aneurysm. It is demonstrated further that simple as well as complicated and/or invasive techniques can lead to diagnosis of an aneurysm.ZusammenfaBungAufgrund der Erfahrungen an 713 operierten Patienten mit artiellen Aneurysmen zwischen 1959 und 1976 wird demonstriert, daB zur chirurgischen Behandlung arterieller Aneurysmen an Aorta und peripheren Arterien einfache, neben schwierigen Verfahren ihren Platz haben. Die Eingriffe unterscheiden sich durch folgende Behandlung der arteriellen Strombahn: 1. AuBchaltung durch Ligatur der zuführenden Arterien ohne Strombahnwiederherstellung, 2. Abtragung des Aneurysma unter BelaBung der Strombahn, 3. AuBchaltung des Aneurysma und Strombahnwiederherstellung durch eine Umleitung (an der abdominothorakalen Aorta: „Umwandlungsverfahren”), 4. Resektion und Wiederherstellung der Strombahnkontinuität am Ort des Aneurysma. Daneben wird demonstriert, daB auch einfache, neben aufwendigen und invasiven Verfahren zur Diagnose eines Aneurysma führen können.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1975

245. Die Arteriosklerose als chirurgische Aufgabe

Georg Heberer; F. W. Schildberg; H. M. Becker; G. Baumann; Heiko Denecke; H. J. Eisenhardt; W. Gonzales; B. Günther; S. Horsch; H. Imig; S. v. Liebe; W. J. Stelter; W. Vogel; Robert J. Weber; A. Zehle; J. Daxwanger

SummaryThe long-term follow-up results of reconstructive vascular surgery are demonstrated in 5245 patients operated on in the University Surgical Clinics in Cologne and Munich (1959–1974). With low surgical lethality and morbidity, operative treatment of cerebrovascular insufficiency (378 patients) or renovascular hypertension (257 patients) guarantees longer survival. In cases of aorto-iliacal (2547 patients) and femoropopliteal (1440 patients) occlusion, the object of therapy is the preservation of the extremity. For good results, operative treatment of peripheral and aortic aneurysms should be performed before complications such as thromboembilism or rupture of the aneurysm occur.ZusammenfassungDie Spatergebnisse der rekonstruktiven Arterienchirurgie werden an 5245 operierten Kranken der Chirurgischen Universitätskliniken Köln und München (1959–1974) dargestellt. Die Eingriffe bei cerebrovasculärer Insuffizienz (378 Kranke), renovasculärer Hypertonie (257 Kranke) and Angina intestinalis (24 Pat.) ermöglichen bei niedriger operativer Letalität and Morbidität eine Lebensverlängerung, bei Verschlüssen im Aorta-Iliaca-Bereich (2547 Pat.) and am femoro-poplitealen Abschnitt (1440 Pat.) gilt die Erhaltung der Extremität als therapeutisches Ziel. Bei peripheren (303 Pat.) and Aortenaneurysmen (296 Pat.) ist fur ein gutes Behandlungsergebnis der frühzeitige Eingriff vor dem Auftreten von Komplikationen (Thromboembolie bzw. Ruptur) Voraussetzung.

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