Henning Saß
RWTH Aachen University
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Henning Saß.
Journal of Psychiatric Research | 2003
Christine Norra; Monika Mrazek; Frank Tuchtenhagen; René Gobbelé; Helmut Buchner; Henning Saß; Sabine C. Herpertz
Dysfunction of central serotonergic activity has been assumed in patients with borderline personality disorder (BPD) characterized by a prominent impulsive behavioral style. Following the high serotonergic innervation of the primary auditory cortex, there is increasing evidence of the intensity dependence of auditory evoked potentials (AEP), especially the N1/P2 component, indicating serotonergic neurotransmission in animals and humans. 15 females who met the IPDE-criteria for BPD and a group of comparative healthy females (controls) completed extensive personality questionnaires which gave special regard to impulsiveness. We obtained event-related AEP through the application of various loudness stimuli. We examined the relevant N1/P2 amplitude of the tangential dipole of the auditory evoked response using dipole source analysis. The augmentation of the N1/P2 amplitude of tangential dipole source activity with rising stimulus intensity was significantly pronounced in BPD as opposed to controls, accompanied by a reduction in N1 and P2 latencies. The strong loudness dependency of AEP correlated with aspects of impulsiveness. These data imply reduced inhibiting control over cortical sensory processing in BPD. Our findings contribute a further argument to the hypothesis of low serotonergic neurotransmission in BDP and may point to a trait character of impulsiveness in this personality disorder.
Nervenarzt | 1997
Sabine C. Herpertz; Henning Saß
ZusammenfassungImpulsivität und gestörte Impulskontrolle werden mit einer zunehmenden Zahl psychischer Störungen in Zusammenhang gebracht. Während Impulsivität eine überdauernde, komplexe Persönlichkeitsdisposition beschreibt, wurde die DSM-IV-Kategorie der „Störung der Impulskontrolle nicht andernorts klassifiziert“ durch spezifische dysfunktionale Verhaltensweisen operationalisiert. Bis heute konnte nicht hinreichend geklärt werden, was das Konstrukt Impulsivität bedeutet. Die dargestellten Konzeptionalisierungsversuche aus psychologischer und psychopathologischer Sicht führen zur Hypothese, daß zum Problemkreis Impulsivität einerseits bestimmte, eng mit dem Temperament verbundene Eigenschaften des Antriebs und andererseits spezifische Hemmungs- und Kontrollmechanismen gehören, die auch als Impulskontrolle bezeichnet werden. Antrieb und Impulskontrolle, beides überdauernde Persönlichkeitsmerkmale, manifestieren sich auf allen Funktionsebenen der Persönlichkeit, also nicht nur im Verhalten, sondern auch in kognitiven Prozessen und bei der Regulation von Affekten. Am Schluß steht ein Modell von Impulsivität, das der engen Verflochtenheit von Antrieb, Affekt und Kognition bei der Verhaltenssteuerung Rechnung trägt.SummaryImpulsiveness and impaired impulse control are connected with an increasing number of psychic disorders. While impulsiveness presents an enduring, pervasive predisposition of personality, the DSM-IV category of “impulse control disorder not elsewhere classified” is operationalized by specific dysfunctional behaviors. So far, the construction of impulsiveness has really not been sufficiently clarified. What does it means and how can one describes it. Different means of conceptualization are presented from a psychological and psychopathological point of view. Their critical review leads to the hypothesis that impulsiveness subsumes a specific quality of drive, on the one hand, which is closely related to a persons temperament and control mechanisms on the other. Drive and impulse control represent enduring traits that act on all levels of personality function, including behavior, cognitive processing and affect regulation. Finally, a model of impulsiveness is suggested that reflects the close interactions among drive, affect and cognition in the regulation of behavior.
Nervenarzt | 2007
S. M. Grüsser; S. Poppelreuter; Henning Saß; A. Heinz; U. Albrecht
Until recently knowledge was limited with respect to clinically relevant excessive reward-seeking behaviour such as pathological gambling, excessive shopping, and excessive working which meet diagnostic criteria of dependent behaviour. To date there is no consistent concept for diagnosis or treatment of excessive reward-seeking behaviour, and its classification is uncertain. However, the high number of subjects seeking treatment emphasises the importance of a clear conceptualisation of the so-called behavioural addictions and their successful treatment. Excessive reward-seeking behaviour may be used to regulate negative emotions. We suggest that, comparable to drug addiction, excessive reward-seeking behaviour can alleviate negative mood states and may be used as an (inadequate) stress coping strategy at the expense of active coping strategies. In the course of a pathological development, behavioural addiction may become the only available behavioural resource to cope with challenging developmental steps or social stress factors such as loneliness or anxiety.
Psychiatry Research-neuroimaging | 1999
Ralf Erkwoh; Osama Sabri; Klaus Willmes; Eckhard M. Steinmeyer; Udalrich Büll; Henning Saß
Single photon emission computed tomography with technetium-99m-d,l-hexamethylpropyleneamine oxime (99mTc-HMPAO) was used to assess regional cerebral blood flow (rCBF) during both florid and remitted stages of schizophrenia. Forty schizophrenic patients in an active phase of illness (diagnosis by DSM-III-R) were examined in two clinical states (ill vs. improved). At study entry, 24 patients were drug-naive, five were currently drug-free, and 11 were being treated with antipsychotic medication. Twenty medical patients who suffered from non-specific headaches but were free of neurological and psychiatric symptoms served as control subjects. At initial examination during the active phase of illness, cerebral perfusion patterns in the schizophrenic patients were characterized by both hypofrontality and hypotemporality. After remission, hypofrontality was no longer apparent in two of four frontal regions, and hypotemporality disappeared completely. As assessed with the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS), formal thought disorders, hallucinations, and ideas of grandiosity correlated with rCBF in the active phase of illness, but not after remission. In the remitted but not in the florid state, blunted affect, difficulties in abstract thinking, lack of spontaneity, and stereotyped thoughts correlated with rCBF. Correlations of five symptoms with rCBF changed significantly from first to second examination. The present study suggests that correlations between single psychotic symptoms and rCBF differ significantly in florid vs. remitted phases of schizophrenia.
Nervenarzt | 1998
Sabine C. Herpertz; A. Gretzer; V. Mühlbauer; Eckhard Michael Steinmeyer; Henning Saß
ZusammenfassungDie affektive Instabilität von Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS) wird im DSM-IV einer erhöhten Reaktivität der Stimmungslage auf Umweltereignisse zugeschrieben. Ziel der vorliegenden Studie war es, die affektive Reaktivität von abnormen Persönlichkeiten mit selbstschädigenden Impulshandlungen empirisch mit Hilfe von Affektinduktionsexperimenten zu untersuchen. Das erste Experiment beruhte auf der Präsentation einer Kurzgeschichte und ermöglichte, die Qualität, die Intensität und den zeitlichen Verlauf von affektiven Reaktionen auf vielfältige Reize zu erheben. Das zweite stellte eine typische Frustrationssituation dar, die spezifische Gefühle des Ärgers und der Enttäuschung provozierte. Die impulsiven Persönlichkeiten zeigten eine affektive Hyperreaktivität, die sich als herabgesetzte Affektschwelle, als überhöhte, im Zeitverlauf rasch wechselnde Affektintensität sowie als qualitativ wenig differenzierte Affektantworten manifestierte. Die Ergebnisse legen nahe, daß die affektive Instabilität von Patienten mit BPS von den autonomen Stimmungsauslenkungen affektiver Erkrankungen abgegrenzt werden muß und am ehesten als Teil eines persönlichkeitseigenen impulsiven Stils des Reagierens auf die Umwelt aufzufassen ist.SummaryAccording to DSM-IV affective instability in borderline personality disorder is due to marked reactions to environmental events. The aim of this study was to investigate affective responsiveness of abnormal personalities with self-harming impulsive behaviors by means of an affect-stimulation design. The first experiment was based on the presentation of a short story that allowed affective responses to various stimuli to be assessed in regard to quality, intensity, and alterations over time. The second one presented a typical frustration design, which provoked specific feelings of anger and disappointment. Impulsive personalities showed an affective hyperreactivity that was characterized by a decreased threshold for affective responses, as well as by intensive, rapidly changing affects. Furthermore, affect experiences turned out to be qualitatively diffuse and undifferentiated. Results support that affective instability of patients with borderline personality disorder should be differentiated from the autonomous deviations of mood typical of affective disorders. Their affective hyperreactivity is a crucial part of impulsive personality functioning.
Nervenarzt | 2000
Birgit Janssen; C. Burgmann; T. Held; Paul Hoff; Michaela Jänner; Hermann Mecklenburg; C. Prüter; A. Ruth; Henning Saß; F. Schneider; Ute Weiss; Wolfgang Gaebel
ZusammenfassungIn einem vom BMG geförderten 2-jährigen Projekt wurde anhand von insgesamt 1042 Behandlungsfällen an 4 psychiatrischen Kliniken unterschiedlicher Struktur in Nordrhein-Westfalen die Voraussetzung für eine externe Qualitätssicherung mit Hilfe der Tracer-Diagnose Schizophrenie geschaffen und durchgeführt. Ziele waren die Evaluation eines Erhebungsinstrumentariums, die Entwicklung von Qualitätsindikatoren und der Aufbau eines Rückmeldesystems zur Optimierung des internen Qualitätsmanagements. Anhand der erhobenen Daten ist es auf wissenschaftlich-statistischer Basis gelungen, Qualitätsindikatoren und eine vergleichende Art der Rückmeldung zu entwickeln, die neben Ergebnisvariablen auch Struktur-, Patienten- und Prozessvariablen beinhaltet. Diese Qualitätsprofile bilden einen wesentlichen Ausgangspunkt für krankheitsspezifische Problemanalysen im Rahmen eines internen Qualitätsmanagements.SummaryDue to legal regulations, external quality assurance is mandatory in Germany. Supported by the German Health Ministry (BMG),we present the results of a multicenter study in four hospitals with different structures on 1042 inpatients with the trace diagnosis of schizophrenia (ICD 10). We defined disease-specific indicators of structure, process, and outcome quality, developed an assessment instrument, and implemented a feedback system for quality comparison. The resulting quality profiles are useful as a starting point for internal quality management.
European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience | 1994
Sabine C. Herpertz; Eckhard Michael Steinmeyer; Henning Saß
Although DSM-III-R and ICD-10 suggest the assignment of multiple personality diagnoses, a high degree of overlap may be an indicator of insufficiently distinct and too inclusive types of personality. We studied this problem with a new inventory in an unselected clinical sample. The Aachen List of Items for the Registration of Personality Disorders (AMPS) integrates the different types of disordered personality according to DSM-III-R, ICD-10, and four subaffective categories, which largely follow the typologies of Kracpelin, K. Schneider, and Kretschmer. The prevalence rate of each personality disorder was calculated in a consecutive group of 231 patients. Patterns of comorbidity were computed using odds ratios. More than one personality disorder was found in 41% according to DSM-III-R. ICD-10 showed a significantly higher degree of overlap. Interesting comorbidity patterns are discussed in comparison with several North American studies. Results indicate that clear-cut categorical personality diagnoses are not likely to be set up.
Nervenarzt | 2002
Euphrosyne Gouzoulis-Mayfrank; Jörg Daumann; Henning Saß
ZusammenfassungEcstasy (3,4-Methylendioxymethamphetamin=MDMA und einige chemische Analoga) schädigt im Tierexperiment selektiv und langanhaltend das zentrale serotonerge System. Aufgrund der Beteiligung von Serotonin an vielen funktionellen Systemen wären als Konsequenzen einer zentralen serotonergen Schädigung beim Menschen psychiatrische, vegetative und neuroendokrine Störungen sowie Veränderungen kognitiver Funktionen denkbar. In den letzten Jahren wurden mehrere Studien zu möglichen funktionellen Auswirkungen einer serotonergen Schädigung bei Ecstasy-Konsumenten durchgeführt. Diese werden in der vorliegenden Übersicht referiert und entsprechend der Qualität ihres Studiendesigns in ihrer Aussagekraft gewichtet. Zusammenfassend verdichten sich trotz forschungsimmanenter methodischer Probleme die Verdachtsmomente in Richtung langfristiger ZNS-Schäden mit Auswirkungen insbesondere im kognitiven Bereich. In mehreren Studien konnten bei Ecstasy-Konsumenten mit hoher Konsistenz relative Beeinträchtigungen mnestischer Funktionen in Abhängigkeit vom Ausmaß des Ecstasy-Konsums nachgewiesen werden. Weniger konsistent wurden auch Störungen zentraler exekutiver Funktionen berichtet. Wesentliche Fragen nach der Progredienz, Persistenz oder (Teil-)Reversibilität der Veränderungen nach langen Abstinenzperioden sind noch offen und werden in zukünftigen Längsschnittstudien geklärt werden müssen.SummaryThe popular dance drug ecstasy (3,4-methylenedioxymethamphetamine, or MDMA, and some analogues) causes selective and persistent neurotoxic damage of the central serotonergic system in laboratory animals. Serotonin plays a role in numerous functional systems in the CNS. Consequently, various abnormalities including psychiatric, vegetative, neuroendocrine, and cognitive disorders might be expected in humans following damage of the central serotonergic system. In recent years, the questions of possible functional disorders following ecstasy-induced neurotoxicity were addressed in several cross-sectional studies with drug users. In this review we summarize and evaluate the quality of design of these studies. Despite large methodological problems, evidence accumulates in favor of persisting brain damage in ecstasy users resulting in subtle cognitive deterioration. Findings of relatively low memory performance associated with heavy ecstasy use are highly consistent across different studies and user populations. In addition, low performance in tests of higher executive function were reported in some but not all studies. The important questions about progression, persistence, or reversibility of damage after long periods of abstinence have to be addressed in future studies with longitudinal design.
Nervenarzt | 2002
Elmar Habermeyer; Henning Saß
ZusammenfassungDie §§ 104, 105 des BGB unterscheiden zwischen überdauernden und vorübergehenden Störungen der Geistestätigkeit, wobei nur die zuerst genannten zu Geschäftsunfähigkeit führen. Angesichts der weitreichenden Folgen einer Geschäftsunfähigkeit müssen beide Störungsgruppen sorgfältig unterschieden werden. Klare gesetzliche Richtlinien für diese Unterscheidung stehen jedoch, ebenso wie eindeutige psychiatrische Stellungnahmen, noch aus. Im Folgenden wird, ausgehend von den aktuellen diagnostischen Konventionen der ICD-10-Forschungskriterien, ein Lösungsmodell entwickelt, das den gegenwärtigen Kenntnisstand über Therapie und Verlauf psychischer Störungen berücksichtigt und zur Qualitätssicherung psychiatrischer Gutachten beitragen kann.SummaryGerman civil law differentiates between continuous and temporary mental disorder. Loss of legal capacity can only be ascertained if a continuous mental disorder is evident. Considering the far-reaching consequences of the loss of legal capacity, careful distinction between these two groups of disorders is necessary, but clear legal guidelines and unequivocal psychiatric statements are still lacking. The solution given here can assure the quality of expert testimony by taking into account the current diagnostic conventions of ICD-10 research criteria as well as relevant knowledge about clinical course and therapy of psychiatric disorders.
Nervenarzt | 2000
Klaus Podoll; Elmar Habermeyer; B. Nöller; Hermann Ebel; Henning Saß
ZusammenfassungEs wird über 2 Patienten mit einer paranoiden Schizophrenie berichtet, bei denen das Internet in einen Beziehungs-, Beeinflussungs- oder Verfolgungswahn einbezogen war. Von einem dieser Patienten wurden im Computer gespeicherte Dateien in phänomenologisch ähnlicher Weise als durch andere Personen lesbar bzw. abrufbar erlebt, wie es bezüglich der eigenen Gedanken bei der Gedankenausbreitung der Fall ist. Die vorgelegten Kasuistiken demonstrieren die Zeitgebundenheit der Wahninhalte schizophrener Psychosen.AbstractTwo patients with paranoid schizophrenia had delusions involving the internet. Additionally, one of them experienced computer databases as being distributed to other people in a phenomenologically similar way to that encountered in thought broadcasting. The presented cases illustrate the historical association of the contents of delusions in schizophrenia.