Ilan Golan
University of Regensburg
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Featured researches published by Ilan Golan.
American Journal of Medical Genetics Part A | 2005
Uwe Baumert; Ilan Golan; Meir Redlich; Jean-Jacques Aknin; Dieter Muessig
Cleidocranial dysplasia (CCD) (OMIM 119600) is a rare dysplasia of osseous and dental tissue. Characteristic features are typical facial and dental appearance plus morphologic anomalies. RUNX2 (OMIM 600211), the responsible gene for CCD, is considered to be a master gene for bone development and bone homeostasis. This study describes the genotype–phenotype correlation based on craniofacial features involving an interdisciplinary approach. Our patient cohort consisted of 31 CCD patients from 20 families; five patients from two families were unavailable for clinical examination. Since CCD mostly affects the craniofacial region, phenotypic characterization of each individual focused on craniofacial and dental aspects. After recording patient medical and family history, the phenotypic data was analyzed using homogeneity analysis (HOMALS), a statistical procedure for data reduction in categorical data analysis. The coding sequence of the RUNX2 gene was analyzed using PCR, direct sequencing, and restriction endonuclease digestion. Eight unpublished and four known heterozygous mutations in a total of 14/20 index patients (70%) were identified. In total, we detected 7 missense mutations, 5 frameshift mutations, and 2 nonsense mutations in 14 index patients (35%, 25%, 10%, respectively). The overall CCD phenotype varied from mild to fullblown expression. Using HOMALS, we were able to discriminate four groups of patients showing significant differences in phenotypic expressivity, thereby simplifying the grouping of our large patient cohort into clear distinguishable entities. Analysis of the mutation patterns revealed that mutational frequency and types of mutations found can be attributed to the genes structure and function.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2002
Ilan Golan; Uwe Baumert; Heinrich Wagener; Markus N. Preising; Birgit Lorenz; Herbert Niederdellmann; Dieter Müßig
AbstractAim: To investigate the phenotypical expression of an identical mutation of the CBFA1/RUNX2 gene within a family with cleidocranial dysplasia. Patients and Method: A five-member family underwent clinical examination.Two members, father and son, showed dissimilar symptoms of cleidocranial dysplasia. The two affected patients were examined for syndrome-typical symptoms, and the genotype was determined by molecular-genetic analysis. Results: In both patients an identical missense mutation (G146R) in exon 2 of the CBFA1/RUNX2 gene was identified. In father and son the dental disturbances were similarly clearly expressed. However, the craniofacial skeleton of the son exhibited fewer dysostotic ossification features than that of the father. In the three clinically healthy family-members no mutation of the CBFA1/RUNX2 gene was found. Conclusion: In two patients with cleidocranial dysplasia an identical missense mutation in the CBFA1/RUNX2 gene leading to a divergent craniofacial phenotype was determined. The results indicate marked variability in the phenotypical expression of CBFA1/RUNX2 mutations.ZusammenfassungZiel: Das Ziel dieser Untersuchung bestand darin, die phänotypische Expression einer identischen Mutation des CBFA1/RUNX2-Gens innerhalb einer Familie mit Dysostosis cleidocranialis zu analysieren. Patienten und Methode: Eine fünfköpfige Familie mit zwei Betroffenen wurde klinisch untersucht. Zwei Familienmitglieder, Vater und Sohn, wiesen in unterschiedlichem Umfang Symptome der Dysostosis cleidocranialis auf. Die beiden betroffenen Patienten wurden hinsichtlich der syndromtypischen Symptomatik befundet und er Genotyp molekulargenetisch bestimmt. Ergebnisse: Bei beiden Betroffenen gelang der Nachweis einer Punktmutation (G146R) in Exon 2 des CBFA1/RUNX2-Gens. Bei Vater und Sohn waren die Störung des Zahnsystems gleichermaßen deutlich ausgeprägt. Das kraniofaziale Skelett des Sohnes war jedoch in geringerem Umfang mit dysostostotischen Ossifikationsmerkmalen behaftet als das des Vaters. Bei den drei klinisch unauffälligen, direkt mit dem Vater verwandten Familenmitgliedern konnte keine Mutation des CBFA1/RUNX2-Gens festgestellt werden. Schlussfolgerung: Bei zwei Patienten mit Dysostosis cleidocranialis konnte eine identische Missensemutation im CBFA1/RUNX2-Gen nachgewiesen werden. Diese führte zu einem unterschiedlichen kraniofazialen Phänotyp. Die Ergebnisse weisen auf eine hohe Variabilität in der phänotypischen Expression von CBFA1/RUNX2-Mutationen hin.
Hno | 2004
Ilan Golan; A. Waldeck; Uwe Baumert; J. Strutz; Müssig D
ZusammenfassungHintergrundDarstellung der Verteilung charakteristischer HNO-ärztlicher und kraniofazialer Anomalien in einer Patientengruppe mit Dysostosis cleidocranialis.Material und MethodeIn dieser Studie wurden 26 Patienten mit Dysostosis cleidocranialis nach umfassender Familienanamnese HNO-ärztlich und kieferorthopädisch untersucht.ErgebnisseDer Anteil von Spontanmutationen lag bei 46,1%. Alle Patienten zeigten HNO-ärztliche sowie kraniofaziale Anomalien. Während einzelne HNO-ärztliche Anomalien bei 76,9–92,3% der Patienten zu diagnostizieren waren, verteilten sich einzelne kraniofazialen Befunde auf 84,6–92,3% der Patienten.SchlussfolgerungDie Expression dieser seltenen Erkrankung mit hoher Spontanmutationsrate ist variabel und ihre Symptomatik nicht immer augenscheinlich. Die adäquate Behandlung der Anomalien kann deutlich zur Verbesserung der Lebensqualität Betroffener beitragen. Bei unklarer Diagnose empfehlen wir die Vorstellung bei einem erfahrenen Behandler sowie eine genetische Familienberatung.AbstractBackgroundThe description of the otorhinolaryngeal and craniofacial anomalies in patients with cleidocranial dysplasia.MethodsFor this study, 26 patients with cleidocranial dysplasia were examined after their medical history had been recorded. The main focus was placed on otorhinolaryngological and orthodontic findings.ResultsThe portion of spontaneous mutations in our patient population was 46.1%. All patients exhibited otorhinolaryngological and craniofacial anomalies. While single ENT-anomalies were expressed in 76.9%–92.3% of the patients, the craniofacial findings were distributed over 84.6%–92.3%.ConclusionThe expression of this rare disorder is variable and its symptomatology not always distinct. Otorhinolaryngological and craniofacial anomalies are often apparent. Appropriate treatment can significantly contribute to an improvement in the patient’s quality of life. In cases of ambiguous findings, we recommend consultation with an experienced clinician as well as genetic counselling.
Hno | 2004
Ilan Golan; A. Waldeck; Uwe Baumert; J. Strutz; D. Müßig
ZusammenfassungHintergrundDarstellung der Verteilung charakteristischer HNO-ärztlicher und kraniofazialer Anomalien in einer Patientengruppe mit Dysostosis cleidocranialis.Material und MethodeIn dieser Studie wurden 26 Patienten mit Dysostosis cleidocranialis nach umfassender Familienanamnese HNO-ärztlich und kieferorthopädisch untersucht.ErgebnisseDer Anteil von Spontanmutationen lag bei 46,1%. Alle Patienten zeigten HNO-ärztliche sowie kraniofaziale Anomalien. Während einzelne HNO-ärztliche Anomalien bei 76,9–92,3% der Patienten zu diagnostizieren waren, verteilten sich einzelne kraniofazialen Befunde auf 84,6–92,3% der Patienten.SchlussfolgerungDie Expression dieser seltenen Erkrankung mit hoher Spontanmutationsrate ist variabel und ihre Symptomatik nicht immer augenscheinlich. Die adäquate Behandlung der Anomalien kann deutlich zur Verbesserung der Lebensqualität Betroffener beitragen. Bei unklarer Diagnose empfehlen wir die Vorstellung bei einem erfahrenen Behandler sowie eine genetische Familienberatung.AbstractBackgroundThe description of the otorhinolaryngeal and craniofacial anomalies in patients with cleidocranial dysplasia.MethodsFor this study, 26 patients with cleidocranial dysplasia were examined after their medical history had been recorded. The main focus was placed on otorhinolaryngological and orthodontic findings.ResultsThe portion of spontaneous mutations in our patient population was 46.1%. All patients exhibited otorhinolaryngological and craniofacial anomalies. While single ENT-anomalies were expressed in 76.9%–92.3% of the patients, the craniofacial findings were distributed over 84.6%–92.3%.ConclusionThe expression of this rare disorder is variable and its symptomatology not always distinct. Otorhinolaryngological and craniofacial anomalies are often apparent. Appropriate treatment can significantly contribute to an improvement in the patient’s quality of life. In cases of ambiguous findings, we recommend consultation with an experienced clinician as well as genetic counselling.
American Journal of Medical Genetics Part A | 2006
Uwe Baumert; Ilan Golan; Meir Redlich; Jean-Jacques Aknin; Dieter Muessig
Uwe Baumert,* Ilan Golan, Meir Redlich, Jean-Jacques Aknin, and Dieter Muessig Department of Orthodontics, Center for Craniofacial Genetics, University of Regensburg, Regensburg, Germany Department of Orthodontics, Hebrew University, Hadassah Faculty of Dental Medicine, founded by the Alpha Omega Fraternity, Jerusalem, Israel Departement d’Orthopedie Dento-Faciale, Faculté d’Odontologie, Lyon, France Department of Orthodontics, University of Regensburg, Regensburg, Germany Danube University Krems, Krems, Austria
Hno | 2004
Ilan Golan; A. Waldeck; Uwe Baumert; J. Strutz; D. Müßig
ZusammenfassungHintergrundDarstellung der Verteilung charakteristischer HNO-ärztlicher und kraniofazialer Anomalien in einer Patientengruppe mit Dysostosis cleidocranialis.Material und MethodeIn dieser Studie wurden 26 Patienten mit Dysostosis cleidocranialis nach umfassender Familienanamnese HNO-ärztlich und kieferorthopädisch untersucht.ErgebnisseDer Anteil von Spontanmutationen lag bei 46,1%. Alle Patienten zeigten HNO-ärztliche sowie kraniofaziale Anomalien. Während einzelne HNO-ärztliche Anomalien bei 76,9–92,3% der Patienten zu diagnostizieren waren, verteilten sich einzelne kraniofazialen Befunde auf 84,6–92,3% der Patienten.SchlussfolgerungDie Expression dieser seltenen Erkrankung mit hoher Spontanmutationsrate ist variabel und ihre Symptomatik nicht immer augenscheinlich. Die adäquate Behandlung der Anomalien kann deutlich zur Verbesserung der Lebensqualität Betroffener beitragen. Bei unklarer Diagnose empfehlen wir die Vorstellung bei einem erfahrenen Behandler sowie eine genetische Familienberatung.AbstractBackgroundThe description of the otorhinolaryngeal and craniofacial anomalies in patients with cleidocranial dysplasia.MethodsFor this study, 26 patients with cleidocranial dysplasia were examined after their medical history had been recorded. The main focus was placed on otorhinolaryngological and orthodontic findings.ResultsThe portion of spontaneous mutations in our patient population was 46.1%. All patients exhibited otorhinolaryngological and craniofacial anomalies. While single ENT-anomalies were expressed in 76.9%–92.3% of the patients, the craniofacial findings were distributed over 84.6%–92.3%.ConclusionThe expression of this rare disorder is variable and its symptomatology not always distinct. Otorhinolaryngological and craniofacial anomalies are often apparent. Appropriate treatment can significantly contribute to an improvement in the patient’s quality of life. In cases of ambiguous findings, we recommend consultation with an experienced clinician as well as genetic counselling.
Archives of Oral Biology | 2004
Meir Redlich; Hervé Asher Roos; Elisha Reichenberg; B Zaks; Dieter Müssig; Uwe Baumert; Ilan Golan; Aaron Palmon
International Journal of Paediatric Dentistry | 2004
Ilan Golan; Uwe Baumert; B. P. Hrala; D. MUssIg
Orthodontics & Craniofacial Research | 2004
Uwe Baumert; Ilan Golan; Becker B; Hrala Bp; Redlich M; Roos Ha; Palmon A; Reichenberg E; Müssig D
Orthodontics & Craniofacial Research | 2002
Ilan Golan; Uwe Baumert; Heinrich Wagener; Dauwerse J; Markus N. Preising; Birgit Lorenz; Herbert Niederdellmann; Müssig D