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Featured researches published by J. Freudenberg.


Digestion | 1977

HLA in Different Forms of Chronic Active Hepatitis A Comparison between Adult Patients and Children

J. Freudenberg; H. Baumann; Wolfgang Arnold; J. Berger; K.-H. Meyer zum Büschenfelde

108 adult patients and 34 children with chronic active hepatitis (CAH) are divided in four groups on the basis of presence and absence of hepatitis B surface antigen (HBsAg) and autoantibodies (AutoAb). There are significant differences in the numeric distribution among the four groups and the sex distribution between adult patients and children, but no differences in the frequencies of the HLA antigens tested. An increased frequency of HLA-B8 (and HLA-A1) compared with normal controls and the other groups is only found in autoimmune types of CAH, characterized as HBsAg-negative, AutoAb-positive CAH. HBsAg-negative, AutoAb-negative forms of CAH are called cyptogenic CAH and these are most likely non-hepatitis B virus induced types of CAH. In these and hepatitis B virus induced forms of CAH no significant deviation of any HLA antigen tested could be found.


Journal of Molecular Medicine | 1973

HL-A bei Lebererkrankungen

J. Freudenberg; K. Erdmann; K.-H. Meyer zum Büschenfelde; E. Förster; J. Berger

SummaryPatients treated or controlled at the Second Medical University Clinic and Outpatientclinic Mainz for acute hepatitis (AH), chronic persistent hepatitis (CPH), autoimmune chronic aggressive hepatitis (CAH), liver cirrhosis (CI). or liver diseases due to metabolic disorders (MLK) as well as normal controls were typed for HL-A by the NIH standard test. HL-A 1 and 8 were found to be associated with autoimmune hepatitis (p<0.01).ZusammenfassungPatienten mit akuter Hepatitis (AH), chronisch persistierender Hepatitis (CPH), autoimmuner chronisch aggressiver Hepatitis (CAH), Lebercirrhose (CI), metabolisch bedingten Leberkrankheiten (MLK) die in der II. Medizinischen Universitätsklinik und Poliklinik behandelt oder kontrolliert werden, und normale Kontrollpersonen wurden nach der NIH-Standardmethode HL-A typisiert. Bei der chronisch aggressiven Hepatitis wurden HL-A 1 und 8 statistisch signifikant häufiger gefunden (p<0,01).


Research in Experimental Medicine | 1974

[The isolation of vital rat liver cells (author's transl)].

U. Hopf; K.-H. Meyer zum Büschenfelde; U. Groth; J. Freudenberg

SummaryRat liver cells have been isolated by extracorporal liver perfusion using an enzymefree or enzyme containing perfusion medium. The vitality of the liver cells has been studied by the trypan-blue-technique, by FDA, by phase contrast microscopy and by the luciferin-luciferase-test. Furthermore the ATP ratio of the liver cells and their spontaneous ATP — as well as spontaneous51Cr release have been measured.Enzyme prepared liver cells had vitality criteria only a few hours after the isolation when studied by the trypan-blue or FDA technique. Using these methods it was impossible to define the vitality of enzymefree prepared cells. In contrast to these results the phase contrast microscopy and the luciferin-luciferase-test demonstrated, that enzymefree prepared liver cells fullfill vitality criteria longer and in a higher percentage compared with enzyme prepared hepatocytes.The ATP ratio of enzyme prepared liver cells was significantly higher. The spontaneous ATP release of both cell preparations was 1 ng pro 1 × 106 cells/ml. The51Cr release of isolated liver cells was about 50% of the primary bound activity.The investigations show what kind of method may be suitable to measure quantitativelyin vitro damages of liver cells induced by immune reactions.ZusammenfassungRattenleberzellen wurden mittels extrakorporaler Leberperfusion unter Verwendung eines Hyaluronidase-Kollagenase-haltigen bzw. enzymfreien Perfusionsmediums isoliert. Die isolierten Leberzellen wurden auf ihr Verhalten gegenüber Trypanblau, FDA, in der Phasenkontrastbetrachtung und im Luciferin-Luciferase-Test untersucht. Darüber hinaus wurde der ATP-Gehalt der Zellen sowie die spontane Abgabe von51Cr aus markierten Zellen bestimmt.Mit der Trypanblau- und der FDA-Technik zeigen enzympräparierte Zellen für einige Stunden Vitalitätsmerkmale, nicht hingegen enzymfrei präparierte Zellen. Im Gegensatz dazu erfüllen in der Phasenkontrastbetrachtung und im Luciferin-Luciferase-Test enzymfrei präparierte Leberzellen Vitalitätskriterien länger und in einem höheren Prozentanteil als enzympräparierte Zellen.Der ATP-Gehalt der enzympräparierten Zellen liegt signifikant höher verglichen mit enzymfrei präparierten Zellen. Die spontane ATP-Freisetzung aus isolierten Rattenleberzellen beträgt bei 1 × 106 Zellen pro Milliliter weniger als 1 ng/ml.51Cr wird von markierten Rattenleberzellen innerhalb von 5 Std bis zu 50% der primär gebundenen Aktivität abgegeben.Die Ergebnisse gestatten eine Aussage darüber, welche dieser Methoden sich für eine quantitative Erfassung immunologisch bedingterin vitro-Schädigungen von Leberzellen eignet.


Journal of Molecular Medicine | 1976

Histokompatibilitäts-(HLA) Antigene bei Patienten mit HBsAg-positiver und -negativer chronisch aktiver Hepatitis und gesunden Trägern von HBsAg und Anti-HBs

J. Freudenberg; K.-H. Meyer zum Büschenfelde; Wolfgang Arnold; J. Berger; H. Weiller; J. Knolle; U. Hopf; Th. Hütteroth

New own data and a survey of published data concerning the frequencies of 23 HLA antigens in patients with HBsAg positive and negative chronic active hepatitis (CAH) and healthy carriers of Hepatitis-surface antigen (HBsAg) and high titers of antibodies to HBaAg (Anti-HBs) allow to conclude as follows: 1. Patients with CAH and persistence of HBsAg show a normal frequency of HLA-B8. 2. There is no increased frequency of HLA-B8 in HBsAg negative CAH without autoimmune antibodies. 3. Only in patients with HBsAg negative CAH with autoimmune antibodies is the frequency of HLA-B8 is statistically significantly increased (p less than 0.01 after correction for the number of antigens and different groups of patients compared). These are patients with the autoimmune form of CAH. 4. There exist no significant differences in the frequencies of the HLA antigens tested in patients with HBsAg positive CAH and healthy carriers of HBsAg and Anti-HBs. Thus no indications could be found for HLA-associated factors in the different behaviour to the hepatitis-B virus.SummaryNew own data and a survey of published data concerning the frequencies of 23 HLA antigens in patients with HBsAg positive and negative chronic active hepatitis (CAH) and healthy carriers of Hepatitis-surface antigen (HBsAg) and high titers of antibodies to HBsAg (Anti-HBs) allow to conclude as follows:1.Patients with CAH and persistence of HBsAg show a normal frequency of HLA-B82.There is no increased frequency of HLA-B8 in HBsAg negative CAH without autoimmune antibodies.3.Only in patients with HBsAg negative CAH with autoimmune antibodies is the frequency of HLA-B8 is statistically significantly increased (p < 0.01 after correction for the number of antigens and different groups of patients compared). These are patients with the autoimmune form of CAH.4.There exist no significant differences in the frequencies of the HLA antigens tested in patients with HBsAg positive CAH and healthy carriers of HBsAg and Anti-HBs. Thus no indications could be found for HLA-associated factors in the different behaviour to the hepatitis-B virus.ZusammenfassungEine Analyse der Literatur und eigene Befunde über die Häufigkeit von 23 HLA-Antigenen bei Patienten mit Hepatitis-Oberflächen-Antigen (HBsAg)-positiver und -negativer chronisch aktiver Hepatitis (CAH) und gesunden Trägern von HBsAg und Antikörpern gegen HBsAg (Anti-HBs) erlauben die folgenden Schlußfolgerungen:1.Bei Patienten mit CAH und HBsAg-Persistenz findet sich eine normale Häufigkeit von HLA-B8 (und -A1).2.Auch bei Patienten mit HBsAg-negativen Formen einer CAH ohne Autoimmunphänomene (AutoAk) ist die HLA-B8-Häufigkeit normal.3.Nur Patienten mit HBsAg-negativer CAH mit AutoAk haben eine statistisch signifikant größere Häufigkeit von HLA-B8 (und -A1) (p < 0,01 nach Korrektion für die Zahl der getesteten HLA-Antigene und Patientengruppen).4.Es bestehen keine signifikanten Unterschiede in der Häufigkeit der getesteten HLA-Antigene bei CAH-Patienten mit HBsAg-Persistenz und gesunden Trägern von HBsAg und Anti-HBs. Somit konnten keine Hinweise für HLA-assoziierte Faktoren für das unterschiedliche Verhalten gegen das Hepatitis-B-Virus gefunden werden.


Archive | 1975

Histokompatibilitäts-(HL-A-)Antigene bei Enteritis regionalis und Colitis ulcerosa

R. Eckhardt; J. Freudenberg; K. H. Meyer zum Büschenfelde; J. Berger

Untersuchungen zur Verteilung von HL-A-Antigen-Erequenzen bei bestimmten Erkrankungen erfolgen im Hinblick auf zwei Ziele: 1. moglicherweise geben nachgewiesene Assoziationen zwischen einer Erkrankung und bestimmten HL-A-Antigenen Hinweise hinsichtlich der Genetik und Pathogenese der untersuchten Erkrankung, 2. erlauben solche Assoziationen einen Einblick in die biologische Bedeutung des menschlichen HL-A-Systems.


Journal of Molecular Medicine | 1974

A case of agammaglobulinemia characterized by a defect of B-lymphocyte-differentiation to plasma cells.

U. Hopf; J. Knolle; M. Bauchinger; J. Freudenberg; K. H. Meyer

SummaryHumoral and cell-mediated immune reactions of a 36-year old patient with a late onset of an agammaglobulinaemia and of his immediate relatives have been investigated. The immunoglobulins gamma-G, gamma-A, gamma-M, gamma-E and gamma-D, and plasma cells in the bone marrow could not be detected in the patients serum. Immune reactions with PPD and tetanus toxoid as well as the stimulation of the lymphocytes with PHA indicate that the T-cell system was intact. The examination of the peripheral blood lymphocytes by immunofluorescence techniques gave a normal number of B-lymphocytes. These findings could be corroborated by the results of lymphocyte stimulations with anti-IgG. The data suggest that the maturation of the B-lymphocytes to plasma cells may be disturbed.ZusammenfassungBei einem 36jährigen Patienten mit einer kompletten Agammaglobulinämie und seinen Verwandten wurden humorale und celluläre Immunität untersucht. Im Knochenmark des Patienten fehlten die Plasmazellen. Sowohl die positiven Hautreaktionen gegenüber PPD und Tetanustoxoid als auch die Stimulation der peripheren Lymphocyten mit PHA deuten auf ein intaktes T-Zellsystem hin. Der Anteil der B-Lymphocyten im peripheren Blut war normal. Dieser Befund korreliert mit einer normalen Stimulationsrate mit Anti-IgG-Serum. Die Befunde sprechen für eine Reifungsstörung der B-Lymphocyten zu Plasmazellen.


Journal of Molecular Medicine | 1969

Tierexperimentelle Untersuchungen über die Wirkung von Azathioprin auf die Bildung zirkulierender Antikörper

K.-H. Meyer zum Büschenfelde; J. Freudenberg

ZusammenfassungDie Wirkung von AP bei peroraler Applikation auf die Ak-Antwort vom Soforttyp wurde im Kaninchenexperiment geprüft. Die primärimmunologische Antwort ließ sich durch 4 mg AP/kg/Tag nur teilweise supprimieren. 6 mg waren voll wirksam hinsichtlich der Unterdrückung der Primärreaktion. Die Sekundärreaktion wurde von dieser AP-Dosis nicht wesentlich beeinflußt. Dies gelang erst mit toxischen Dosen von 15 mg AP/kg/Tag. Die Wirksamkeit von AP unterhalb von 6 mg/kg/Tag wächst mit dem Antigenstimulus.SummaryThe effect of Azathioprine (AP, “Imuran”) during a peroral application on the antibody response of the immediately type was investigated by rabbit experiments. The primary immunological response was found to be only particulary suppressed by doses of 4 mg AP/kg/day. Doses of 6 mg AP/kg/day suppress the primary response completely. This dose had no great influence on the secundary response. That was possible only when given toxical doses of 15 mg AP/kg/day. The suppressive effectiveness of AP at a lower dose than 6 mg/kg/day increases with the antigenic stimulation.


Archive | 1975

HL-A und Immunreaktion gegen Australia-Antigen (HBs-Ag)

J. Freudenberg; J. Knolle; H. Weiller; Karin Ehrke; J. Berger; H. Bitz; K. H. Meyer Zum Büschenfelde

Das Antigen, das als Australia-Antigen bekannt wurde und spater auch Hepa titis-assoziiertes Antigen (HAA) oder Hepatitis-B-Antigen (HBsAg) genannt wurde, soll im Folgenden nach einem neuen Vorschlag Hepatitis-B-surface-(d. h. Oberflachen-)Antigen oder kurz HBsAg bezeichnet werden.


Archive | 1973

HL-A-Antigenverteilung bei Lebererkrankungen

J. Freudenberg; K. Erdmann; K.-H. Meyer zum Büschenfelde; E. Förster; J. Berger

Wegen der engen Kopplung der Hauttransplantationsantigene mit genetischen Faktoren, die die humorale und cellulare Immunreaktion und die Resistenz oder Empfanglichkeit fur Tumorviren bei Laboratoriumstieren beeinflussen, ist auch beim Menschen die Assoziation von bestimmten HL-A-Antigenen mit Krankheiten, bei denen ein viraler oder immunpathologischer Faktor in der Genese erwiesen ist oder diskutiert wird, von besonderem Interesse.


Archive | 1973

Zur Isolierung vitaler Hepatocyten für immunologische in vitro-Untersuchungen

Uwe Hopf; K. H. Meyer zum Büschenfelde; J. Freudenberg

Die Gewinnung isolierter vitaler Leberzellen erlangt fur Untersuchungen humoraler und cellularer Immunreaktionen gegenuber hepatocellularen Antigenen zunehmende Bedeutung. So wurde von uns kurzlich ein leberspezifisches Makrolipoprotein unter Verwendung isolierter Leberzellen von verschiedenen Species als hepatocellulares Membranprotein charakterisiert [4, 9].

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Uwe Hopf

Free University of Berlin

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