J Klasen
University of Düsseldorf
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Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2011
J Klasen; Gerald Antoch; D Blondin
Sonography is still the method of choice for imaging diseases in pregnant women. The changed physiognomy of the women increases the known limitations of sonography while the advantages of MRI (large field of view, excellent soft-tissue contrast, sensitive diagnosis of edema) are not affected. The available sequences allow the differentiation of various pathologies. Most of these can frequently be visualized without intravenous administration of contrast material. Although the significance of techniques like DWI and ASL has not yet been explored, initial descriptions are promising and MR imaging in pregnancy will be increasingly important in the future. Therefore, knowledge of the most frequent diseases in pregnancy and their image appearance is relevant to radiologists. The advantages of MRI in comparison to sonography and its important role in imaging pathologies of the acute abdomen in pregnancy are illustrated and discussed.
Radiologe | 2011
J Klasen; T.A. Heusner; C. Riegger; D. Reichelt; Julia Kuhlemann; Gerald Antoch; D Blondin
Computed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.ZusammmenfassungDie Computertomographie (CT) ist heute breit verfügbar und stellt eine wichtige und schnelle Methode zur Diagnostik akuter Lebererkrankungen, der Artdiagnostik fokaler Leberläsionen und der Planung interventioneller Therapiemaßnahmen sowie der postinterventionellen Kontrolle dar. In den letzten Jahren hat die CT trotz des zunehmenden Stellenwerts der Magnetresonanztomographie (MRT) nicht an Bedeutung verloren. Durch den Einsatz unterschiedlicher Kontrastmittelphasen kann meist eine gute Charakterisierung von Raumforderungen erfolgen. Bei der Diagnostik des hepatozellulären Karzinoms (HCC) sollte beispielsweise immer ein triphasisches Untersuchungsprotokoll angewendet werden. Mit Einführung der Dual-energy-CT hat die Sensitivität in der Darstellung hyper- und hypovaskularisierter Leberläsionen zugenommen. Ebenfalls ist es durch virtuelle native Bilder möglich geworden, auf eine zusätzliche native Bildgebung zu verzichten, wodurch die Strahlenexposition des Patienten vermindert werden kann. Die PET/CT hat in der onkologischen Bildgebung den Vorteil, dass nahezu der gesamte Körper des Patienten abgebildet wird. Hier ist auch die Hauptindikation der PET/CT zu sehen (Ganzkörperstaging). Bei rein hepatischer Fragestellung hat die FDG-PET/CT unter Verwendung diagnostischer CT-Daten zwar eine höhere Genauigkeit als die CT alleine, ist der MRT jedoch unterlegen.AbstractComputed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.
Radiologe | 2011
J Klasen; T.A. Heusner; C. Riegger; D. Reichelt; Julia Kuhlemann; Gerald Antoch; D Blondin
Computed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.ZusammmenfassungDie Computertomographie (CT) ist heute breit verfügbar und stellt eine wichtige und schnelle Methode zur Diagnostik akuter Lebererkrankungen, der Artdiagnostik fokaler Leberläsionen und der Planung interventioneller Therapiemaßnahmen sowie der postinterventionellen Kontrolle dar. In den letzten Jahren hat die CT trotz des zunehmenden Stellenwerts der Magnetresonanztomographie (MRT) nicht an Bedeutung verloren. Durch den Einsatz unterschiedlicher Kontrastmittelphasen kann meist eine gute Charakterisierung von Raumforderungen erfolgen. Bei der Diagnostik des hepatozellulären Karzinoms (HCC) sollte beispielsweise immer ein triphasisches Untersuchungsprotokoll angewendet werden. Mit Einführung der Dual-energy-CT hat die Sensitivität in der Darstellung hyper- und hypovaskularisierter Leberläsionen zugenommen. Ebenfalls ist es durch virtuelle native Bilder möglich geworden, auf eine zusätzliche native Bildgebung zu verzichten, wodurch die Strahlenexposition des Patienten vermindert werden kann. Die PET/CT hat in der onkologischen Bildgebung den Vorteil, dass nahezu der gesamte Körper des Patienten abgebildet wird. Hier ist auch die Hauptindikation der PET/CT zu sehen (Ganzkörperstaging). Bei rein hepatischer Fragestellung hat die FDG-PET/CT unter Verwendung diagnostischer CT-Daten zwar eine höhere Genauigkeit als die CT alleine, ist der MRT jedoch unterlegen.AbstractComputed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.
Radiologe | 2011
J Klasen; T.A. Heusner; C. Riegger; D. Reichelt; Julia Kuhlemann; Gerald Antoch; D Blondin
Computed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.ZusammmenfassungDie Computertomographie (CT) ist heute breit verfügbar und stellt eine wichtige und schnelle Methode zur Diagnostik akuter Lebererkrankungen, der Artdiagnostik fokaler Leberläsionen und der Planung interventioneller Therapiemaßnahmen sowie der postinterventionellen Kontrolle dar. In den letzten Jahren hat die CT trotz des zunehmenden Stellenwerts der Magnetresonanztomographie (MRT) nicht an Bedeutung verloren. Durch den Einsatz unterschiedlicher Kontrastmittelphasen kann meist eine gute Charakterisierung von Raumforderungen erfolgen. Bei der Diagnostik des hepatozellulären Karzinoms (HCC) sollte beispielsweise immer ein triphasisches Untersuchungsprotokoll angewendet werden. Mit Einführung der Dual-energy-CT hat die Sensitivität in der Darstellung hyper- und hypovaskularisierter Leberläsionen zugenommen. Ebenfalls ist es durch virtuelle native Bilder möglich geworden, auf eine zusätzliche native Bildgebung zu verzichten, wodurch die Strahlenexposition des Patienten vermindert werden kann. Die PET/CT hat in der onkologischen Bildgebung den Vorteil, dass nahezu der gesamte Körper des Patienten abgebildet wird. Hier ist auch die Hauptindikation der PET/CT zu sehen (Ganzkörperstaging). Bei rein hepatischer Fragestellung hat die FDG-PET/CT unter Verwendung diagnostischer CT-Daten zwar eine höhere Genauigkeit als die CT alleine, ist der MRT jedoch unterlegen.AbstractComputed tomography (CT) is now widely available and represents an important and rapid method for the diagnostics of acute liver disease, characterization of focal liver lesions, planning of interventional therapy measures and postintervention control. In recent years CT has not become less important despite the increasing value of magnetic resonance imaging (MRI). By the use of different contrast medium phases good characterization of space-occupying lesions can be achieved. For the diagnostics of hepatocellular carcinoma (HCC) a triphasic examination protocol should always be implemented. The introduction of dual energy CT increased the sensitivity of imaging of hypervascularized and hypovascularized liver lesions and by the use of virtual native imaging it has become possible to avoid additional native imaging which reduces the x-ray exposition of patients. Positron emission tomography (PET) has an advantage for imaging in oncology because nearly the complete body of the patient can be screened and this is the main indication for PET/CT (whole-body staging). For purely hepatic problems 18F-fluorodeoxyglucose (FDG)-PET/CT using diagnostic CT data has a higher precision than CT alone but is inferior to MRI.
Clinical Radiology | 2012
J Klasen; D Blondin; Peter Schmitt; X. Bi; Roberto Sansone; H.-J. Wittsack; Patric Kröpil; Michael Quentin; Julia Kuhlemann; Falk Miese; Christian Heiss; Malte Kelm; Gerald Antoch; Rs Lanzman
Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2012
Michael Quentin; Christian Arsov; S Röhlen; J Klasen; Gerald Antoch; Peter Albers; D Blondin
Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2012
Michael Quentin; Christian Arsov; S Röhlen; J Klasen; Philipp Heusch; Rs Lanzman; Gerald Antoch; Peter Albers; D Blondin
Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2012
D Blondin; Christian Arsov; Rs Lanzman; S Röhlen; J Klasen; Robert Rabenalt; Gerald Antoch; Peter Albers; Michael Quentin
Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2012
J Klasen; Rs Lanzman; G Kircheis; J Schek; Michael Quentin; Gerald Antoch; Dieter Häussinger; D Blondin
Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2012
Rs Lanzman; D Blondin; Michael Quentin; J Schek; J Klasen; Philipp Heusch; C Riegger; G Pentang; Gerald Antoch; Hj Wittsack