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Featured researches published by J. Schubert.


Oral and Maxillofacial Surgery | 2012

Correlation of expression of hypoxia-related proteins with prognosis in oral squamous cell carcinoma patients

A.W. Eckert; Matthias Kappler; J. Schubert; H. Taubert

IntroductionHypoxia plays a major role in tumor progression, therapy resistance and for prognosis of oral squamous cell carcinoma (OSCC). The crucial step as a response to hypoxia is the activation and stabilization of the alpha subunit of hypoxia inducible factor 1 (HIF-1α).HIF-1HIF-1 regulates the expression of different genes to adapt the tumor cells to reduced oxygenation. The HIF-1 system is intrinsic regulated by von Hippel–Lindau protein (pVHL). Main downstream proteins are the glucose transporter 1 (GLUT-1), carbonic anhydrase IX (CAIX), and vascular endothelial growth factor (VEGF). For therapeutical stratification in OSCC, it is important to understand the mechanism caused by hypoxic stress and to comprehend the resulting adaptive process in cancer cells. Therefore, an overview of HIF-1α-depending protein expression, focussed on the expression of GLUT-1, CAIX, and VEGF and their prognostic significance in OSCC is given.ConclusionSeveral unique roles of hypoxic pathway in the context of tumor progression are described in this review. As a consequence, a marker panel is proposed to allow a more individualized prognosis in OSCC patients. This marker panel should include beside HIF-1α, pVHL, and GLUT-1.


International Journal of Oral and Maxillofacial Surgery | 2008

Functional and radiographic long-term results after bad split in orthognathic surgery

Rafael Block Veras; M.S. Kriwalsky; S. Hoffmann; P. Maurer; J. Schubert

Bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) is a standard procedure in orthognathic surgery. The aim of the present study was to perform a matched pair analysis (bad sagittal split versus regular sagittal split) regarding the functional and radiographic long-term results after BSSO. Of 110 cases of mandibular hypoplasy treated with BSSO, 7 cases of bad sagittal splits (Group A) were selected, clinically examined and matched to 7 cases where no bad split occurred (Group B). The Research Diagnostic Criteria for Temporo Mandibular Disorders (RDC/TMD), condylar morphology scale (CMS) and ramus height measurements using orthopantomograms were carried out in the follow-up period to observe the clinical and functional status and condylar resorbtion or remodelling. The mean follow-up time was 28.6 months. The RDC/TMD examination did not show a higher incidence of temporomandibular dysfunction, including pain or clicking in the bad split group. Patients without a bad split showed statistically significant (p<0.05) better mouth opening. The CMS measurements were comparable in both groups. When compared with regular splits, bad splits, if treated in an appropriate manner, have a good chance of functional success, although, some mandibular movements can be compromised.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2006

Computergestützte Kaukraftanalyse bei Patienten mit Unterkieferkontinuitätsresektionen

P. Maurer; H. Pistner; J. Schubert

BACKGROUND Surgical treatment of tumors of the oral cavity often requires a segmental resection of the mandible. This always implies a considerable loss in function and aesthetics. The aim of the present study was to measure the chewing force obtained by patients after mandibular resection. PATIENTS AND METHODS In a group of 20 patients (twelve males, eight females, average age 59 years), chewing force were registered by means of a computerized measurement device. In 16 patients, the defect was bridged by a reconstruction plate, in three with an iliac bone graft stabilized by miniplates, and in one patient with only two miniplates. RESULTS The maximum value in the molar region was 186 N und the minimum was 28 N. The average bite force in the molar region reached 81.1 N (+/-46.1) with 42.9 N (+/-35.7) in the front region. The highest value was registered in a patient with an iliac bone graft without soft tissue defect. The lowest was found in patients with bony chin defects. CONCLUSION Based on these results, a reduction of 76% in the molar region and 59% in the incisor region was observed. These values might be helpful in providing a more realistic definition of the functional loadings found in patients after mandibular resection, which in turn may help in the development of new reconstruction devices.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2002

Patientenzufriedenheit mit dem Endergebnis eines orthognath-chirurgischen Eingriffs und Einfluss von ästhetischen und funktionellen Kriterien

P. Maurer; C. Otto; Jens Johannes Bock; A.W. Eckert; J. Schubert

Hintergrund. Ziel der Untersuchung war es, den Einfluss eventueller temporärer oder permanenter Sensibilitätsstörungen auf den Grad der Zufriedenheit des Patienten nach einer Dysgnathieoperation zu analysieren. Patienten und Methoden. 78 Frauen (64,5%) und 43 Männer (35,5%) mit einem Durchschnittsalter von 24,3 Jahren (19–40 Jahren) zum Zeitpunkt der Operation wurden im Mittel nach 47 Monaten (9–141 Monaten) nachuntersucht. In 67 Fällen war eine sagittale Unterkieferspaltung, in 11 Fällen eine LeFort-I-Osteotomie und in 26 Fällen eine bimaxillare Umstellungsosteotomie, in 4 Fällen eine isolierte Genioplastik und in 13 Fällen eine Segmentosteotomie im Ober- bzw. Unterkiefer erfolgt. Im peripheren Ausbreitungsgebiet der Nerven V2 und V3 erfolgte eine Untersuchung der Sensibilität mit der 2-Punkt-Diskrimination, deren Ergebnis per χ2-Test mit der Patientenzufriedenheit in Beziehung gesetzt wurde. Ergebnisse und Diskussion. Folgende Qualitäten der Sensibilität wurden registriert: anästhetisch (2,7%), hypästhetisch (16,6%), parästhetisch (8,3%) und normästhetisch (72,4%). Die Zufriedenheit der Patienten wurde in 51,3% der Fälle mit sehr zufrieden, in 44,8% der Fälle mit zufrieden angegeben, und in 3,9% der Fälle hatten sich die Erwartungen nicht erfüllt. 75% fanden ihr äußeres Erscheinungsbild deutlich verbessert, reichlich die Hälfte auch die Kaufunktion. Deshalb würden sich auch 3/4 aller Patienten wieder operieren lassen. Die Patientenzufriedenheit befindet sich aber bei zweidimensionaler Analyse nur in einem schwach signifikant positiven Zusammenhang mit der erhaltenen bzw. wiederhergestellten Sensibilität im Trigeminusbereich. Background. The aim of the study was to analyze the influence of possible temporary or permanent disorders of sensation on the degree of the patient’s satisfaction following an orthognathic operation. Patients and methods. After an average of 47 months (range: 9–141), a follow-up examination was performed in 78 women (64.5%) and 43 men (35.5%) with an average age of 24.3 years (range: 19–40) at the time of operation. In 67 cases there had been a sagittal division of the mandible, in 11 cases a Le Fort I osteotomy, in 26 cases a bimaxillary osteotomy, in 4 cases an isolated genioplasty, and in 13 cases a segmental osteotomy in the upper or the lower jaw. In the peripheral area supplied by the nerves V2 and V3, sensation was examined by the two-point discrimination test and the result related to the patients’ satisfaction using the chi-square test. Results and discussion. The following qualities of sensation were recorded: anesthetic (2.7%), hypesthetic (16.6%), paresthetic (8.3%), and normesthetic (72.4%). The patients’ satisfaction was rated as very satisfied in 51.3%, as satisfactory in 44.8%, and in 3.9% the patients’ expectations had not been fulfilled; 75% regarded their outward appearance as markedly improved and a good 50% of the patients noted improved mastication. Therefore, three-fourths of all the patients would even be willing to be operated on again. Two-dimensional analysis, however, demonstrated only a weakly significant positive relationship between patient satisfaction and the preserved, or restored, sensation in the trigeminal region.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2000

Erregerspektrum und Resistenzsituation bei rein anaeroben odontogenen Infektionen

A.W. Eckert; C. Höhne; J. Schubert

Zum besseren Verständnis der Bedeutung einzelner anaerober Spezies bei odontogenen pyogenen Infektionen wurden von 440 Fällen jene 171 ausgesucht, bei denen ausschließlich anaerobe Keime mikrobiologisch nachgewiesen werden konnten. Hierbei dominierten grampositive Spezies im Vergleich zu gramnegativen. Bei anaeroben Mischinfektionen überwogen unter den grampositiven Keimen Stämme des Genus Eubacterium, bei Monoinfektionen hingegen Stämme des Genus Peptostreptococcus. Unter den gramnegativen Anaerobiern wurden am häufigsten Prevotella- und Porphyromonasarten isoliert. Bei den 171 odontogenen Infektionen wurde eine sehr niedrige Quote penizillinresistenter Stämme beobachtet. Nur 2 Stämme von Prevotella oris bzw. Prevotella oralis waren gegenüber Penizillin resistent. Out of 440 dentogenic pyogenic infections, 171 exclusively caused by anaerobes were investigated to understand the importance of anaerobic bacteria in dental pyogenic processes better. Grampositive anaerobic bacteria dominated. The predominant grampositive isolates in monoinfections were Peptostreptococci and in the case of mixed infections, strains of the genus Eubacterium. Strains of Prevotella and Porphyromonas dominated the gramnegative anaerobic spectra. The resistance to penicillin was very low. Altogether, only one strain of Prevotella oris and one strain of Prevotella oralis showed resistance to penicillin.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2002

Die FAMI-Schraube für die temporäre intermaxillare Fixation

P. Maurer; Edward Syska; A.W. Eckert; M. Berginski; J. Schubert

Ziel der vorliegenden Arbeit war, die Eignung der so genannten FAMI-Schraube (fixation and adaptation in mandibular injuries) zur mandibulo-maxillaren Fixation im Kiefer-Gesichts-Bereich bei dysgnathiechirurgischen und traumatologischen Eingriffen aufzuzeigen. In 28 Fällen wurde die FAMI-Schraube zur mandibulo-maxillaren Fixation mittels Drahtligaturen bzw. Gummiligaturen verwendet, wobei die Schraube ohne Vorbohrung in die labialen bzw. bukkalen Flächen des Alveolarfortsatzes eingedreht wurde. Bei allen Patienten konnten intraoperativ eine suffiziente intermaxillare Fixation und Okklusionsbeziehung hergestellt werden. Im Vergleich zur herkömmlichen Verschnürung über Schienungsbehelfe war der Zeitaufwand als wesentlich geringer einzustufen. Als Vorteil dieses Verfahrens ist seine einfache und schnelle Handhabung gerade in solchen Fällen zu nennen, in denen lediglich eine kurze intermaxillare Immobilisation erforderlich ist. Das Risiko einer Stichverletzung für den Operateur durch Drahtligaturen ist beträchtlich kleiner. Die Entfernung der Schraube kann ohne Lokalanästhesie vorgenommen werden. Die Methode stellt eine gering traumatisierende, zeitsparende, kostengünstige und damit effektive Methode zur kurzzeitigen intermaxillaren Immobilisation beim bezahnten und auch beim unbezahnten Patienten dar. The aim of this study was to demonstrate the suitability of the FAMI screw (fixation and adaptation in mandibular injuries) for maxillomandibular fixation in the maxillofacial area in orthognathic and trauma surgery. This FAMI screw was used in 28 patients for maxillomandibular fixation with wiring or elastics. The screw is inserted into the labial or buccal surfaces of the alveolar process without predrilling. Adequate intermaxillary fixation with balanced occlusion was created intraoperatively in all patients. In comparison with conventional splinting methods, this technique was far less time-consuming. The use of the FAMI screw has the advantage of being quick and simple, particularly if only a brief period of maxillomandibular immobilization is planned. Furthermore, the risk to the surgeon of sustaining a puncture injury from wire ligatures is distinctly reduced. Screws can be removed without local anesthesia. The above-mentioned method is minimally traumatic, effective, timesaving, and hence inexpensive. It can be used for maxillomandibular immobilization in dentate as well as in edentulous patients.


Oral and Maxillofacial Surgery | 1997

Basaliome mit Einbruch in den Knochen: Probleme und Prognose

J. Schubert; A. Müller

The cure rate for basal cell carcinomas with the appropriate surgical management is excellent. However, when bony involvement is present the prognosis is adversely effected. Only 0.5% of orofacial basal cell carcinomas in our series had bony involvement. These 12 cases were analysed for recurrence rate. This revealed rates from 60% with primary tumours to 90% for recurrences. According to Kaplan-Meier the expected recurrence rate within 10 years is about 90%. Surprisingly the crucial factor mitigating against a cure is the presence of tumour bony infiltration, rather than the demonstration of tumour at the resection margins.Bei der adäquaten (chirurgischen) Therapie haben Basaliome ausgezeichnete Heilungschancen. Ist jedoch der Knochen befallen, sinken diese hinsichtlich der Ausheilung rapide. 12 Basaliome im Gesicht mit Knochenbeteiligung stellen nur knapp 0,5% eines großen Krankenguts dar und werden unter besonderer Berücksichtigung der Rezidivrate analysiert, die bereits 60% nach Primärbehandlungen erreicht. Die Rezidiverwartung nach Kaplan-Meier beträgt innerhalb von 10 Jahren 90%. Überraschenderweise war die Knochenbeteiligung allein dominierender Faktor für die Rezidivierung, während eine Resektion im Gesunden gegenüber der mit Tumornachweis in Schnitträndern keine Gewähr für Rezidivfreiheit bot. The cure rate for basal cell carcinomas with the appropriate surgical management is excellent. However, when bony involvement is present the prognosis is adversely effected. Only 0.5% of orofacial basal cell carcinomas in our series had bony involvement. These 12 cases were analysed for recurrence rate. This revealed rates from 60% with primary tumours to 90% for recurrences. According to Kaplan-Meier the expected recurrence rate within 10 years is about 90%. Surprisingly the crucial factor mitigating against a cure is the presence of tumour bony infiltration, rather than the demonstration of tumour at the resection margins.


International Journal of Oral and Maxillofacial Surgery | 2011

In vitro investigation of the secondary palate development in two strains of mice

K. Scheller; A. Schubert; J. Schubert

The pathogenesis of cleft lip and palate (CL/P) is studied in animal experiments. This study revealed significant differences in foetal secondary palate development in two strains of mice (NMRI, A/WySnJ) using a palatal organ model. Palatal shelves of 114 NMRI embryos, resistant to cleft occurrence, and 93 A/WySnJ embryos, a strain with a high spontaneous CL/P rate, were micro-dissected at 14.25 GD (gestational day), before palatal fusion takes place. After cultivation in serum-free medium, palatal development was investigated microscopically and scored in a six-step system. At death (14.25 GD) the palatal shelves of the NMRI embryos (mean 3.5) were significant more developed than those of A/WySnJ (mean 2.7; p=0.05). After incubation, 53% (60/114) NMRI and 14% (13/93) A/WySnJ cultures had over two-thirds fusion to stage V-VI, therefore in 17% NMRI (19/114) and 1% A/WySnJ cultures (1/93) fusion was macroscopically complete. 62% of the A/WySnJ cultures showed no significant development in vitro (mean 2.84; p=0.094). There is a significant palatal development difference between normally developed NMRI (mean 4.45, p=0.05) and CL/P appearance in A/WySnJ mice (mean 2.84). Palatal development of both strains was significantly delayed in organ culture (p=0.05). The A/WySnJ strain was more susceptible to manipulation and vulnerable.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2003

Temporomandibuläre Funktionsbefunde nach Dysgnathieoperationen im Vergleich zu einer bevölkerungsrepräsentativen Studie

P. Maurer; Jens Johannes Bock; C. Otto; A.W. Eckert; J. Schubert

Mithilfe des Dysfunktionsindexes nach Helkimo wird der Funktionsstatus bei Patienten nach operativer Bisslagekorrektur erhoben und mit Probanden einer bevölkerungsrepräsentativen Studie aus dem Einzugsbereich unserer Klinik verglichen. 105 Patienten (w=69, m=36, Durchschnittsalter: 24 Jahre und 3 Monate) wurden im Mittel nach 47 Monaten (9–141) unter Verwendung des Helkimo-Indexes (D 0–III) nachuntersucht. In 58 Fällen war eine sagittale Unterkieferspaltung, 12-mal eine Le-Fort-I-Osteotomie, in 22 Fällen eine bimaxilläre Umstellungsosteotomie und in 13 Fällen eine Segmentosteotomie im Ober- bzw. Unterkiefer erfolgt. In einer bevölkerungsrepräsentativen Studie wurden 202 Probanden (w=114, m=88, Alter 20–39 Jahre) unter Anwendung des Dysfunktionsindexes nach Helkimo erfasst. Die statistische Auswertung erfolgte mit der Software SPSS 10.0. Klinisch symptomfrei bzw. mit einer leichten Funktionseinschränkung zeigten sich 82,8% der Patienten. In der Gruppe D 0 (31,4,%) war im Vergleich zur Normalbevölkerung eine ähnliche Häufigkeit (31,7%) festzustellen. Als häufigste Funktionseinschränkung ergab sich eine verminderte Beweglichkeit des Unterkiefers. Dies war die Ursache für den statistisch signifikanten Unterschied (p<0,05) zwischen den Patienten und der Normalbevölkerung bei D II (13,3% u. 5,9%) und D III (3,8% u. 0,5%). Die angewandte Operationsart hatte keinen Einfluss auf den Dysfunktionsindex. The temporomandibular function of patients after orthognathic surgery was evaluated with the Helkimo index (D 0–III) and compared with a normal population. Temporomandibular disorders (TMD) were evaluated with the Helkimo index (D 0–III) in a group of patients (n=105, F=69, M=36) after osteotomies. The average follow-up time was 47 months (9–141 months). The osteotomies performed were as follows: 58 bilateral sagittal split osteotomies, 12 Le Fort I osteotomies, 22 bimaxillary osteotomies, and 13 segment-osteotomies. A control group (n=202, F=114, M=88, age 20–39 years) was examined in an epidemiological study. The statistical analysis was performed using Windows software SPSS 10.0. In 82.8% of the patients no symptoms or mild dysfunction were found. The comparison between the patient group (31.4%) and the control group (31.7%) revealed a similar frequency. The most frequent dysfunction was a reduced mobility of the mandible, which determined the statistical significance (p<0,05) between the patients and the control group for the dysfunction group D II and D III. The chi-square test could not detect any difference between sex and the kind of osteotomy with regard to dysfunction.


British Journal of Oral & Maxillofacial Surgery | 2002

Study by finite element method of the mechanical stress of selected biodegradable osteosynthesis screws in sagittal ramus osteotomy

P. Maurer; Siegfried Holweg; W.-D. Knoll; J. Schubert

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